Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?

Gestart door marklintim vrijdag 13 april 2018, 16:38:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
hallo allemaal,
eind 2016 heb ik mijn analoge marklin 3310 (BR01.10) omgebouwt naar digitaal met een esu 21mtc lokpilot decoder en een marklin 5* motor. ik heb altijd al wat gehad met stoomlocomotieven en deze grote sneltreinlocomotief is dan ook de trots van mijn collectie. ik ben nu een paar jaar aan het spelen op gebied van digitaal terrein, en dan vooral met verschillende lichtfuncties in de loc. voor deze stoomloc zou ik eens wat nieuws willen proberen, ik zou het heel gaaf vinden als ik hier sound in kan maken.
nou ben ik eens wat gaan zoeken op het internet en heb wel het een en ander gevonden. bij esu heb ik de soundfile voor de 01.10 oliestook gevonden (klik), en ook een decoder die op de al aanwezige 21 mtc adapterplaat zou moeten passen: klik
zelf rij ik met een ms2 en het DCC protecol, maar de loc gaat bij uitstapjes naar andere banen altijd mee en zou dus ook moeten kunnen rijden met bijvoorbeeld een ms1. ik zie dat de decoder ook gebruikt kan worden bij motorola, en ik dacht dat dat het protecol van de ms1 was (?), dus dan zou dat geen probleem moeten zijn lijkt mij. nou heb ik nog wel een paar vraagjes:
1: bij de esu soundfiles staat 'demo sound and functions' en dan krijg je een functie lijst te zien. zijn dit ook de functies die je op deze volgorde in de decoder programmeert of kan je dat zelf aanpassen?
2: ik zie bij de demo, op front seinen na, dat er nog een leeg gat is voor 1 andere uitgang (aux1), maar ik heb ook aux2 in gebruik momenteel (drijfwerklicht en rookgenerator), kan ik ze allebij behouden bij de sounddecoder?
3: bij de esu 54499 zag ik dat er ook een speaker zit. omdat bij de marklin 3310 alle electronica in de tender moet en er ook al een esu 21 mtc adapterplaat zit leek mij deze nogal groot om er ook nog eens bij te proppen. iemand had mij al verteld dat ik dan beter de speaker esu 50321 kan gebruiken (een speaker van 15x11 mm). raden jullie deze kleine speaker ook aan?

op de foto is te zien hoe alles nu in de loc zit ingebouwt en dat er dus redelijk weinig ruimte over is. de loc is een oliestook en helemaal bovenin in het kapje van de tender is nog wel ruimte, maar dat is smaller en daar past niet de ronde speaker.
ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die een zo'n soort stoomloc van marklin al van sound heeft voorzien en hoe dan. ik was niet van plan om de loc weer helemaal opnieuw te gaan ombouwen, een 21 mtc sound decoder erop prikken en een speaker erin leek mij voldoende.
ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Re: marklin 3310 met sound?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: marklin 3310 met sound?
Tim, de luidspeaker moet niet perse rond zijn. Die zijn er in alle maten en formen. KLIKJE DOEN
Vast eentje erbij die wel past.

Gr.  Charlie
Re: marklin 3310 met sound?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin 3310 met sound?
Hi Tim,

Een ESU Locsound met MTC21 connector, luidspreker (bijgeleverde 28mm) en adapterplaat kan in deze tender.
Zie hier
(Al is het een andere stoomloc en de tender van de 3310 is zelfs nog groter)

groet
Harald
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
charlie,
ik weet dat er veel verschillende speakers zijn, de vraag was meer of de bijgeleverde speaker bij de esu 54499 erin past of dat er een (kleinere) speaker aangeraden wordt.

harald,
bedankt voor je antwoord en linkje. ik zie wel dat je de tender wat verbouwt hebt en u heeft de adapterplaat horizontaal in de tender liggen, ik heb hem met een marklin decoder houdertje verticaal in de tender staan. ik wil dat het liefst zo houden. kwestie van andere decoder erop en speaker erin.

blijven nog steeds een paar vragen over,
-is de demo sound en functie lijst een voorbeeld lijst of kan je de sound en licht functies programmeren zoals jij zelf wilt?
-klopt het dat je de 54499 decoder ook aan kan sturen met een ms1 of eventueel een 6021?
-raden jullie aan om de bijgeleverde speaker te gebruiken of te kijken voor een andere speaker? bij de link van charlie zie ik speakers van 4 en 8 ohm of 1~2 watt. dit zal wel iets met de kwaliteit van de speaker te maken hebben maar zegt mij niet zoveel, wat raden jullie aan?
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Tim,
- de functies kan je op andere functietoetsen zetten met een ECoS of CS (functiemapping) of een LokProgrammer (LoPro), ik weet niet of dat met een MS1 kan (dacht het niet). Laat, als je de decoder bestelt, door de leverancier het juiste geluid er vast opzetten, zeker als je geen LoPro hebt. Het wordt dan volgens de functielijst er in geprogrammeerd. Als je de functies wilt anders mappen, dan heb je dus iemand met een ECoS, CS of LoPro nodig.
- De decoder spreekt ook Motorola-formaat dus je kunt de decoder aansturen met een MS1 of 6021. Doordat Motorola wat minder functies aankan is dit wel lastiger dan dcc. Waarschijnlijk is het mogelijk om met een vervolgadres 4 functies meer aan te spreken. De V4 M4 decoder (64499) heeft ook Mfx aan boord, dus die leest zichzelf in bij de MS1; maar die is ook vaak iets duurder.
- Ik zou het eerst met de bijgeleverde speaker en klankkast proberen, die geeft het best afgestelde geluid. Kleinere sprekers zijn vaak minder in de lage tonen. Maar als hij niet past, kan je altijd nog een kleinere ronde nemen, of de "suikerklont" 50321 (waar je de draadjes overigens in kunt klemmen i.p.v. solderen). Zorg wel dat het metaal van de speaker niet de massa raakt, anders gaat de decoder kapot, doe er desnoods een papiertje omheen (om de speaker).

Succes, Paul
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
paul,
dat zijn duidelijke antwoorden. bedankt voor de informatie. zelf heb ik een ms2, maar de loc gaat geregelt mee naar andere en moet dus ook met andere systemen kunnen rijden. met mijn ms2 heb ik ook mijn andere digitaal omgebouwde locomotieven geprogrammeert.
ik zal kijken of de ik de speaker erin krijg en als het niet past kan ik altijd nog een andere speaker aanschaffen.
bedankt :thumbup:
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Let wel op dat die Luidspreker de zelfde impedantie (weerstand) heeft 4, 8, of 100 ohm

groet
Harald
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
 @citaat Inderdaad, de 54499 en 64499 zijn Versie 4 decoders van ESU en hebben 4 of 8 Ohm speakers nodig.
De oudere Versie 3 doet het met 100 Ohm.
Bij ESU staat op de website dat ook aangegeven (Zubehör - Lautsprecher - V4.0 ), met de maten, dus je kan de juiste maat uitzoeken.
Mocht je een ander merk speaker willen, dan moet je dus even oppassen dat je de goede impedantie neemt.
Groet, Paul
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
paul,
bedankt voor deze extra informatie, nu snap ik ook wat harald bedoelt.
harald,
bedankt voor deze tip/waarschuwing :thumbup: :thumbup:
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin 3310 met esu 54499 sound decoder?
OK   :thumbup:

groet
Harald