Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

LGB baan onder en rond caravan

Gestart door Wim_zelf vrijdag 13 april 2018, 13:11:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LGB baan onder en rond caravan
Goedemiddag mede spoorgestoorden,

Onze binnenbaan ligt momenteel vooral stof te happen. maar nu het eindelijk iets beter weer begint te worden ga ik bij onze caravan een LGB baan leggen. Vorige zomer al een startsetje gescoord en wat extra rails.

Maar omdat ik geen medewerking kreeg van de campingbaas om een permanente baan te leggen op een ongebruikt stukje gras bij mijn caravan is de boel toen weer afgebroken en opgeborgen.

Nu wil ik een enkel spoortje leggen met aan beide zijdes een keerlus, waarvan er tenminste één onder de caravan komt te liggen.

Omdat ik 3 railer totaal geen ervaring heb met 2-rail kom ik dus een probleem tegen met deze keerlus. Er moet omgepoold worden. Natuurlijk kan je direct de beurs trekken en allerlei keerlusgarnituren kopen, maar wellicht zijn er andere mogelijkheden. Zelf dacht ik aan het isoleren van de keerlussen en deze aansluiten op aparte trafo's, waarvan de plus en min net gedraaid zitten t.o.v. de hoofdbaan. Op alle delen stroom zetten en hopelijk gaat dit werken. maar ik heb geen idee of de boel ongewild tot stilstand gaat komen op het moment dat de contacten onder de loc over het geisoleerde deel rijden, want dan krijgen ze natuurlijk even tegenpolen te verwerken.

Op het grootspoorforum krijg ik geen antwoord tot op heden, dus ik hoop of er hier wel mensen die me met deze baan wat op gang kunnen helpen.

Zodra ik een stukje baan heb gelegd zal ik een plan en wat foto's plaatsen.

groetjes

Wim-zelf
Re: LGB baan onder en rond caravan

Hi Wim,

Heb er zelf geen verstand van, maar op onderstaande site staat e.e.a. uitgelegd.
Waarschijnlijk weet je het al, maar anders helpt het je mischien een stukje verder.

http://www.ab-treinen.nl/LGB/keerlus/Keerlus-home.htm .

Gr. Wim
Re: LGB baan onder en rond caravan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: LGB baan onder en rond caravan
Hoi Wim,

Hier nog wat meer over zelfbouw keerlusschakelingen http://www.automatic-rock.nl/zelfbouw-keerlusschakeling-voor-modelspoor/
Re: LGB baan onder en rond caravan
Heren,

Dank je voor deze reacties. Wat een geweldig forum is dit toch.
Toch maar eens op zoek naar een Teleac cursus elektronica voor beginners.

Wordt vervolgd

Groetjes Wim Zelf
Re: LGB baan onder en rond caravan
Ben den Hollander
gast

Re: LGB baan onder en rond caravan
Citaat van: brund55 op vrijdag 13 april 2018, 15:14:28

Hier nog wat meer over zelfbouw keerlusschakelingen http://www.automatic-rock.nl/zelfbouw-keerlusschakeling-voor-modelspoor/


Ik denk dat Wim analoog rijdt, hij heeft het over trafo's toch?

De simpele oplossing is al gegeven door Wila: dioden of brugschakeling.
Re: LGB baan onder en rond caravan
Inderdaad, ik rijd analoog.
Met voorlopig één trein lijkt me digitaal nog niet echt nodig.
Re: LGB baan onder en rond caravan
Je kan het ook maken met een simpele schakelaar.
Goed opletten wanneer je moet ompolen met de schakelaar.
En je moet er natuurlijk wel bijblijven anders komt er kortsluiting!!!