Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Slanke C-rail wissels

Gestart door nkeer3 vrijdag 13 april 2018, 11:55:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke C-rail wissels
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Slanke C-rail wissels
Hallo,

Omdat ik plannen aan het maken ben voor mijn nieuw te bouwen baan, vraag ik me af hoe breed het schaduw station moet worden bij het gebruik van slanke wissels. laten we zeggen dat ik minimaal 4 slanke wissels (Wisselstraat) wil gaan gebruiken voor 4 sporen incl de 24071, hoe breed word dit dan?

Misschien dat iemand ze ook heeft liggen in zijn schaduwstation, of weet waar ik moet zoeken?

Gr Ruud
Re: Slanke C-rail wissels
Beste Ruud,

Om je vraag te beantwoorden: een slanke wissel is 23,61 cm, 24071 is 7,01 cm en om de wisselstraat compleet te maken komt daar nog een 24229 of een tegen boog 24912 van 22,91 cm bij. Bij elkaar een goede 54 cm. Voor de meeste C-rail gebruikers blijft de beschikbare ruimte beperkt. Omwille daarvan gebruikt nagenoeg niemand een slanke wissel in het schaduwstation. Per wissel met regenboog scheelt het met de normale wissels bijna 20cm. Dus in een schaduwstation 40, 20 aan beide zijde.

Succes met je ontwerp.

Gr. Dirk.
Re: Slanke C-rail wissels
Gerrit-1959
gast

Re: Slanke C-rail wissels
 @citaat & @citaat @citaat: Daarbij komt ook nog dat de slanke wissels ruim anderhalf keer zo duur zijn, je het treinenverloop in het schaduwstation meestal toch niet of nauwelijks ziet en dat je in het schaduwstation ook met gematigde snelheid kunt rijden.
Re: Slanke C-rail wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slanke C-rail wissels
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Bij deze een behoorlijk lang schaduwstation, eerst met slanke en dan met gewone wissels, op dezelfde lengte en breedte. De rood gemarkeerde rails zijn niet goed bruikbaar als parkeerspoor, hetzij omdat het wissels zijn dan wel omdat ze zo dicht bij een naastliggend spoor liggen dat dat dan geblokkeerd zou raken.

De ruimte tussen de rails is inderdaad wat kleiner met slanke wissels, maar dat is dan ook het enige voordeel. Daardoor passen er 6 sporen in een ruimte waar met gewone wissels maar 5 sporen passen; dat 6e spoor is winst.
Maar zoals Dirk al aangaf, om twee redenen gaat er parkeerruimte verloren:
- De slanke wissels zelf zijn langer dan gewone. Het langste parkeerspoor is nog niet heel veel korter dan bij de gewone wissels, maar bij de parallelsporen neemt de lengte veel sneller af.
- De tegenbogen zijn ook langer, waardoor er direct naast de wissels een langer stuk parkeerspoor niet goed bruikbaar is.

Overigens zie ik dat de reactie van Dirk de breedte anders interpreteert dan ik zou doen. Een slanke wissel is inderdaad 23,61 cm, maar dat noem ik de lengte. De 24071 is 7,08 cm lang. De breedte van een schaduwstation interpreteer ik als de breedte van de sporen (4 cm per spoor) plus de afstand tussen de parallelsporen (2,43 cm). Voor 4 sporen is dat dus 4x4 + 3x2,43 = 16 + 7,29 = 23,29 cm.
Ter vergelijking: de afstand tussen de parallelsporen bij gewone wissels is 3,75 cm. Scheelt maar 1,32 cm.

Dat slanke wissels duurder zijn is maar een heel beperkte factor op de totale kosten. Er is nog veel meer rails nodig, ook in de spiraal. Er zijn sowieso aandrijvingen nodig, en veelal ook decoders. Op het totale bedrag zijn die extra kosten per wissel niet meer zo groot. Als het significant meer parkeerruimte zou opleveren, zouden die extra kosten een prima investering zijn, nu niet. Of je moet het nog een paar meter langer maken, dan begint het voordeel van een 6e spoor zo langzamerhand te tellen.
Re: Slanke C-rail wissels
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Slanke C-rail wissels
In de meeste baanontwerpen zie ik dat de schaduwstations zo ingericht worden dat ieder spoor voorbereid is ( of lijkt ) op 1 treinstel. In de bochten lopen de sporen veelal ( dus ) niet door. Als je de sporen in de bochten laat doorlopen bespaar je niet alleen veel wissels, maar je hebt beduidend meer opstelcapaciteit.

Ik heb zelf een baan van ?beperkte? omvang (zie Waldbrunn baan): 360 x 130 cm. Van de beschikbare ruimte in het schaduwstation gaat nog de ruimte van de klimspiraal af. Desondanks kan ik op 3 parallelsporen in totaal 12 treinstellen kwijt en in het midden zijn er 4 kopsporen voor nog eens 6 locs.

Uiteraard zijn de blokken in het schaduwstation afgestemd op de treinstellen en ligt de volgorde waarin ze geparkeerd staan vast.

Kortom: met beperkte middelen en afmetingen kan je veel voor elkaar krijgen!

Groeten
Robert
Re: Slanke C-rail wissels
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Slanke C-rail wissels
Hallo Rob Gerrit en Dirk,

Bedankt voor de snelle reacties :thumbup:, en ja Rob plaatjes zeggen idd meer dan woorden, maar wat jullie schreven is toch bruikbaar.
Ik kwam op het idee om slanke wissels te gaan gebruiken omdat ik veel (deels omgebouwde) Stoom lok's hier te gast heb gehad op mijn oude baan. Er waren Brawa Fleischmann Pico en zelfs enkel Roco Stoom lok's die problemen gaven op de gewone wissels. we denken dat dit oa kwam door de 24224 en wou dus met slanke wissels op safe gaan. Maar de wielafstand en sleper waren misschien ook wel aanleiding tot de problemen.
Tis toch wat he, treintje rijden is niet alleen de snelheids-regelaar indrukken... ;) 
Heb nu weer genoeg stof om over na te denken voordat...

Bedankt mannen