Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kogellagertjes inbouwen in Märklin loks

Gestart door avaroma woensdag 11 april 2018, 13:28:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Hallo Allemaal,

enige tijd geleden vroeg iemand, op internet niet persé dit forum, hulp bij het digitaliseren van Märklin loks. Hij bouwde zelf kogellagertjes in, fraisen en draaien, maar vroeg om hulp bij het digitaliseren.
De goede man woont in Ter Aar ik had in mijn hoofd dat dat ergens in Friesland is en dat vind ik wat ver. Maar ik heb het licht gezien en weet nu dat Ter Aar nog geen 50 Km bij mij vandaan ligt, dus wil wel eens met deze man van gedachte wisselen.
Ik heb inmiddels tien tallen loks omgebouwd zonder ooit een decoder op te blazen dus ik zal het wel goed doen.
Een van onze leden heeft voor mij een aantal loks voorzien van bussen en lagers maar die kan het niet meer, bij gebrek aan apparatuur. Dus als ik iemand kan helpen met digitaliseren en hij kan mij helpen met boor, frais en draaiwerk. Dat heet een Win Win situatie.
Dus wil deze man contact op nemen, of als hij  geen lid kent iemand hem ik wil graag eens een gesprekje.

Met veet vriendelijk spoor groeten Aad van Roosmalen.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Zoveel gereedschap en apparatuur is toch niet nodig?
Een eenvoudig boortje is genoeg, kan je met de hand uitvoeren.

Zie onder andere dit topic:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=21284.msg353225#msg353225
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Je hebt toch wel gezien dat de topic starter beide topics heeft gestart?
Uit de hand gaat wel tegen vallen hoor je grootste probleem is dat de boor zich niet altijd netje in het gat vreet en ik heb ook al gezien dat niet alle motorschilden netjes het gat ik het midden hebben zitten.
Ook geeft Johan in het topic aan dat voor oude modellen enige metaal bewerking kennis nodig is,maar je hebt metaal bewerking en metaal bewerking ;) ik heb vroeg op school metaalbewerking gehad maar dat was meer het grove werk lassen solderen zetten :D
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik heb nog nooit een probleem gehad om een kogellager in een motorschild te krijgen. Doe het uit de hand.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat

Heb ook al vele lagerschilden van kogellagertjes voorzien.
Alle met de hand, centerboortje in een los boorkopje.
Geen probleem
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik begin alleen die mijn lagertjes heen te raken en weet niet meer waar ik ze gekocht heb. Iemand een idee?

Bedankt
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat heb ze 3 jaar geleden via Amazon.de gevonden voor een toen aantrekkelijke prijs.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Martin,

Kijk eens op ebay ==> Klik
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Die Jaap aangeeft is een redelijk prijs , heb ze ooit voor ?0,80 gekocht,
maarja was in het jaar kruik natuurlijk nog.

Gr. Jan

Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Dank jullie wel.

Martin
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Citaat van: hmmglaser op donderdag 12 april 2018, 07:24:16
Je hebt toch wel gezien dat de topic starter beide topics heeft gestart?

Oeps  :)

Ik heb ook een paar kogellagertjes ingebouwd, uit de hand en tot nu toe nooit problemen gehad.

Koen
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik zeg ook niet dat het niet wil maar wat veel niet door hebben is dat als het gat er iets naast zit je stroomverbruik toe neemt en is het verbruik te hoog zal je decoder er thermisch uit gaan :(
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat Heb je daar dan ervaring mee Mark?

Ik boor ze met een centreer boor uit de hand.
Motorschild zet ik vast op een plankje met twee schroefjes en met de centreer boor in de accuboor machine en heel langzaam boren en zorgen dat je de boor goed haaks op het werkstuk houdt.

Als je echt goedkoop wilt ==> Klik
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik bestelde ze bij Alie:

Klik hier

groet
Harald
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
De locs die ik destijds voor aad heb omgebouwd, zijn niet
Alleen aan schildzijde omgebouwd, maar ook aan de
Tandwielzijde. Schildzijde is idd makkelijk. Tandwielzijde
Is een ander verhaal! Wellicht kan aad eens een foto
Plaatsen?


Roy
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Citaat van: Roy op zondag 13 mei 2018, 10:05:46
Schildzijde is idd makkelijk. Tandwielzijde
Is een ander verhaal!

Tandwielzijde is veel makkelijker dan de schildzijde, je drukt het glijlagertje van buiten uit er uit en perst het lagertje er in, de maat is nl al 4 mm.
Als het kogellagertje los zit even met lijm fixeren (Locktide of secondenlijm)

Ik was hier op ooit op het forum die het eerste begon met ombouw op kogellagertjes. (Topic was Marklin op rolletjes alle foto's zijn helaas weg door de grillen van Photobucked)) Alle Marklin modellen rijden hier nog altijd te vreden rond op rollertjes  B) B) B)

Mvg, Johan
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat 'k Heb dat topic even bekeken.
Citaat uit bovenstaand bericht: " (Topic was Marklin op rolletjes alle foto's zijn helaas weg door de grillen van Photobucked) ".
Heb nergens Photobucket links kunnen ontdekken. Onterechte beschuldiging.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Misschien dat Roy het over een LFCM had want dan word de tandwielzijde idd een ander verhaal.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
klopt, bij de schijfcollector is het minder makkelijk. die zijn niet voorzien van een kunststof inzetstukje wat je kunt verwijderen, én het ankerasje is 2mm. daardoor krijg je een lagertje van Ø5xØ2.

helaas zijn mijn foto's allemaal verloren gegaan, en wellicht kan Aad wat foto's plaatsen?

Roy
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik heb ook lagertjes 4x2x2 kunnen vinden alleen zijn deze per 1000 te bestellen niet minder :(
@nobody misschien moet je even de link plaatsen want nu doe je ook een beschuldiging zonder bewijs ;)
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat
Link ===> klik
Kijk even met "citaat" en zie de fotolinks naar "http://home.hetnet.nl" verwijzen.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Zal ik het doen of zal ik..... toch maar doen.
Zoals ik al vele malen eerder heb uitgelegd is het monteren van kogellagers prima, maar het is daarmee nog niet perfect. Wil je een echt superzacht lopende motor dan is een tweede ingreep nodig nl. het beter fixeren van de borstelhouders op het motorschild. Ik doe dat met een drupje superlijm, waarna ik het geheel afdek met een laag(je) epoxy. Zo wordt het motorschild versterkt en blijven de borstelhouders exact in de juiste positie. Die twee ingrepen zorgen voor een "zijdezacht" lopende motor. Minder energiegebruik, minder warmte, geen olie- en slijpselprut meer. Bovendien een voor Nederlandse begrippen ideale ingreep, kost nl. niets :D
Hans
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Mijn doel van de kogellagers is niet een super zacht lopende motor maar zorgen dat de koolborstels vrij blijven van het gesmeer met olie. En dat gaat prima.
Verder is bewezen dat er minder aanloopwrinwing is t.o.v. De glijlagers.

Mijn doel is bereikt en voldoet daarmee 100% aan de verwachtingen dus rij ik er te vreden mee.

Mvg Johan
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
@Hans: interessant, heb je daar een foto van zodat ik kan zien wat je precies lijmt en afdekt?

Koen
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Hallo Koen, foto's staan al ergens... als je even zoekt met als term "verstevigen motorschild" dan moet je ze kunnen vinden. Het is het topic over de 460.


Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
De foto's van toen zijn helaas niet meer zichtbaar.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik krijg anders wel foto's te zien ;)
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
De beerste post in dat topic bevat(te) ook foto's.  :exclaim:
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Klopt, maar wanneer je de link (van Koen) gebruikt kom je gelijk op de goede plek.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Zeer interessant! En er wordt wel e.e.a. aangegeven over kogellagers en hoe te boren, maar vooral voor motorschilden (kunststof) en niet motorhuizen (metaal).

Ook niet bij die aus der Schweiz *klik* of in deze mooie V200 ombouw bij de oosterburen *klik*.

Ik ben al een keer in de mist gegaan met een V200 motorhuis en een handboor...



en heb nu het volgende liggen om eventueel toch zelf het motorhuis uit te boren.

V200 motorhuis
5* motor + permanentmagneet + motorschild
2x5x2,3 mm kogellager
1,5x4x2 mm kogellager
centerboor of metaalboor
dremel workstation







De vraag is nu, kun je 'thuis' een motorhuis uitboren voor het plaatsen van een kogellager of niet? Ik wil een step-by-step verslag maken, maar vraag graag hulp bij diegene met kennis op dit forum (ervaring metaalbewerking), alvorens weer een motorhuis van een paar tientjes te verspillen.  Uitbesteden is natuurlijk een optie, maar zelf doen juist de uitdaging en leuk om weer te delen.

Ben benieuwd en alvast dank voor opvolging van deze vraag,
Groet!
Jorrit





Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Aj, niet eerder gezien, de wiki-pagina over het inbouwen van kogellagers: M* Motoren met Rollagers

Verdere tips van andere ervaringsdeskundigen nog steeds welkom :)

Vriendelijke groet
Jorrit
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Als ik de wiki pagina lees dan denk ik dat slechts weinigen onder ons over de tools beschikken om de ombouw op die manier uit te voeren. Gelukkig zijn er veel beschrijvingen in omloop die het ombouwen naar kogellagers voor gewone stervelingen beschrijven. Zo is er ook voor het hierboven genoemde probleem van het mislukte boorgat in het motorhuis een vrij eenvoudige oplossing. Allereerst moet worden gecontroleerd of het gat in alle richtingen groter is dan nodig voor het in te bouwen lagertje. Zo niet, dan nog een klein beetje opboren of bijvijlen. Nu komt de truc: omwikkel het anker met een paar laagjes tape (op breedte van het anker knippen), zodat het anker iets in diameter toeneemt en klemmend past in de magneet. Monteer nu anker, magneet en schild alsof er een lager in het motorhuis zit. Doordat het anker klem zit in de magneet is het gelijk gecentreerd. Schuif nu het lagertje op het uiteinde van het asje en lijm de buitenring van het lagertje voorzichtig in het motorhuis. Ik gebruik zoals eerder vermeld altijd epoxy-metaallijm. That's all! Natuurlijk kun je niet alle gaten dichtlijmen, maar voor een klein boorfoutje, waardoor het gat een beetje ovaal is geworden is dit een prima methode. Na uitharden van de lijm de motor demonteren, schoonmaken en weer monteren, zonder tape loopt ie nl. een stuk beter:=).
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ik snap het probleem niet. Je drukt het glijlager er uit, dan ruim je het gat met een 3,98 mm hand ruimer op, kogellager erin met een beetje loctide en klaar.

Met een motorhuis waar geen glijlager in zit, zoals bij de 1200's werkt dit niet. Daar moet geboord worden.

Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Martin dit probleem doet zich ook niet voor bij het merendeel van de locs met trommelcolector. Die hebben een asje van 1.5 mm en daar passen lagertjes op met een buitendiameter van 4mm (1.5x2x4), dus gelijk aan het al bestaande gaatje in het motorhuis. De oudere locs met schijfcollectoren hebben een asje van 2mm en draaien in een glijlager (met het bekende smeerpotje) in het motorhuis. Passende lagertjes hebben meestal een buitendiameter van 5mm (2x2x5) en dus moet er het een en ander worden geboord.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Ja ok. Ik boor die uit onder een kolomboor met een boor van 4,95mm en ruim drie met de hand op naar 4,98mm.

Dan lager erin met loctide. Is wel iets lastiger vast te zetten in het gat.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Dank voor de verdere tips.

Zal met de tape-tip en epoxy-metaallijm kijken of ik het motorblok alsnog kan redden.

Een kolomboormachine is ergens te gebruiken, nu nog juiste formaat boortje/ruimer. Zal nog even duren, maar zal ervaring delen. Wellicht zijn er dan ook opties voor de topicstarter.

Groet
Jorrit
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
hallo als kogellagers beter waren had Marklin het al lang toe gepast.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
 @citaat Beetje kort door de (R1) bocht. Is gewoon een kostenplaatje bij Marklin. Er zijn merken die standaard kogellagers toepassen.

En een kogellager is beter dan een glijlager. Kogellagers hoef je niet te smeren, scheelt dus onderhoud.

Plus dat het mooier loopt.
Re: kogellagertjes inbouwen in Märklin loks
Zo is het. Het lager heeft zich allang bewezen, met name aan de zijde van het motorschild.