Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke booster moet ik kopen?

Gestart door speeltmettreintjes woensdag 11 april 2018, 12:03:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke booster moet ik kopen?
 @citaat

- je kunt de stromen (3 + 1,9 = 4,9A) niet zo maar optellen, het aantal tegelijk rijdende treinen in een sectie wordt bepaald door de maximale stroom die die sectie kan leveren.
- de Tams B-4 is een H-bridge booster en die kun je niet aansluiten volgens het schema van Digibert, dat gaat over de common-ground booster Tams B-2.
- kiezen voor H-bridge booster heeft ook consequenties voor het terugmeld systeem op basis van massa detectie in de toekomst.
- evenzo voor de aan te schaffen centrale.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
 @citaat

Ik had wel gezien dat er B-2 boosters stonden in het schema van digibert, maar had niet in de gaten dat dat een belangrijk verschil was. Ik had de B-4 al besteld, maar na Ben's post heb ik de handelaar mijn probleem voorgelegd. Het was niet wat ik had gehoopt, hij raadde de B-4 af. Dat was een tegenvaller, maar beter dan dat ik het uitprobeer en het werkt niet, of erger, er gaat iets kapot. Het positieve is dat ik een eerlijke handelaar leren kennen. Reclame mag niet in dit forum dus zal ik zijn naam niet noemen, maar als ik nog eens iets nodig heb en hij heeft het in zijn assortiment, dan weet ik waar ik moet zijn. En als iemand anders nog een B-4 zoekt, stuur me maar een pm voor zijn naam.

Ondanks de teleurstellende uitkomst was dit een leerzame zoektocht. Niet alleen heb ik het één en ander opgestoken over boosters, ik heb ook meer geleerd over andere onderwerpen. Ik had ook geen idee dat het zo lastig was om verschillende boosters en centrales te combineren. Dat gaat zeker meewegen bij de selectie van een centrale. Weliswaar ga ik er van uit dat ik dan met 3 A of meer een tijdje vooruit kan, maar op een gegeven moment zal ik er vast nog wel een booster bij wil hebben.

Na de zomervakantie maak ik mijn keuze. Tot het zover is moet ik het maar doen met m'n MS 2 en 1,9 A. Als het druk is, moeten de overige treinen maar even op hun beurt wachten.

https://youtu.be/14ByQT-mBMU
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: digibert op woensdag 18 april 2018, 17:51:31
Beste Kris,
1 Wat jij beschrijft klopt niet; een MFX adres kun je niet uitlezen en is na iedere aanmelding een ander adres.
Wat jij beschrijft is het uitlezen van een MM2 adres; iedere MFX lok heeft ook een MM2 adres (Is bij ESU decoders (M4)hetzelfde als het DCC adres).
Met dat adres kun je met de opvolgende adressen boven F4 inschakelen. Dat is wat je dat handmatig doet.
2 hoe zeker je de verschillende kringen? Electronisch of met een smeltveiligheid, die zijn veel te traag.
3Als je voor iedere (standaard)booster een boosterlink plaatst blijven je  mfx funkties gewoon werken.
digibert

Bert, en toch is het zo dat een redbox werkt, vandaar dat ik het verhaal even aanhaal. Andere leden met een redbox of tams mastercontrol (beide gebruiken dezelfde firmware), zullen bevestigen dat mfx zich NIET automatisch laat sturen met bovengenoemde centrales, en het is ook heus geen mm2 ! (Om die pseudo-mfx te activeren moet je trouwens een verborgen menu-optie activeren met de postcode van tams)

Bert, geloof me, ik weet heus wel waarover ik het heb. (Heb een tams mastercontrol gehad alsook een redbox, alsook bouw ik mijn eigen centrales (weliswaar zonder mfx)