Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke booster moet ik kopen?

Gestart door speeltmettreintjes woensdag 11 april 2018, 12:03:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Welke booster moet ik kopen?
Hoewel ik eigenlijk pas net begonnen ben, loop ik al tegen de grenzen aan van wat mijn Mobile Station 2 aan vermogen kan leveren. Dat is 1,9 A, maar er rijden al heel wat treinen op mijn (C-rails) vloerbaan. Zodoende ben ik me aan het oriënteren op boosters. Tot dusver is al mijn materiaal van Märklin, maar dat hoeft helemaal niet zo te blijven. Sterker nog, bij de enige nog leverbare booster staat "Der Booster 60175 ist nur zum Betrieb in Verbindung mit der Central Station 60216, 60226 sowie 60213-60215 vorgesehen", waarmee deze meteen afvalt. Ik heb een aantal eisen en wensen, maar hoor graag over de ervaringen en ideeën van anderen.

Wat zijn mijn eisen en wensen voor een booster? Wel, afgezien van de eis dat hij met een MS 2 moet kunnen werken, moet hij ook overweg kunnen met mijn toekomstige centrale. En daarmee wordt de zoektocht een heel stuk ingewikkelder. Ik heb namelijk wel een aantal ideeën, maar weet nog niet welke centrale daar eigenlijk bij past, laat staan wat voor mij de beste is. Dat betekent dat ik óf een booster moet kopen die met heel veel centrales kan werken, óf ik moet beslissen welke centrale het gaat worden. Dat moet er in ieder geval eentje zijn die alle mfx functies kan bedienen (mfx+ vind ik minder belangrijk) en bovendien moet hij heel gemakkelijk via pc kunnen werken, zowel als ik zelf de besturing vanaf pc doe als wanneer ik het overlaat aan een besturingsprogramma dat de treintjes automatisch laat rijden. Terzijde: Als ik via de pc gemakkelijk alles met de centrale kan doen wat ik wil, hoeft er niet eens een scherm of bedieningspaneel op te zitten. Gewoon een doos met wat aansluitingen voldoet dan prima.

Al mijn locs hebben een mfx-decoder, en die ontvangen niet alleen signalen maar sturen ook wat terug. Dat betekent dat het wenselijk is dat de booster deze mfx-terugmeldingen ook weer verder terugstuurt richting centrale. Er is een wiki-artikel hoe je een MS 1 kunt "verbouwen" om dit te bereiken, maar ten eerste heb ik een MS 2 en ten tweede begin ik daar niet aan. Teruggeven van de terugmeldingen is echter slechts een wens, geen eis, zeker sinds ik heb gelezen dat er een Tams "Booster-Link" bestaat die de mfx-terugmeldingen van een gescheiden railsegment over kan zetten naar het railsegment dat door de centrale gestuurd wordt. Hoewel het gemakkelijk is als de booster deze functie al vervult, kan het dus ook anders. Dat maakt het voornamelijk een kwestie van prijs: een goede, goedkope booster plus zo'n "Booster-Link" wint het dan van een goede, dure booster die niet zo'n aparte link meer nodig heeft. Heeft iemand trouwens ervaring met deze link?

Als ik geen goede (en betaalbare) booster kan vinden die aan al mijn wensen voldoet, dan zie ik nog twee andere opties: voorlopig geen booster kopen en het aantal treinen dat ik tegelijk laat rijden beperkt houden, of me verder verdiepen in centrales, beslissen welke ik wil en dan de meest geschikte bijpassende booster kopen. Dan hoeft de booster ook niet meer per sé met een MS 2 overweg te kunnen. Eigenlijk wordt de keuze voor een centrale dan mede bepaald door de beschibare bijpassende boosters en dat lijkt me eigenlijk helemaal geen slecht idee.

Ik heb in de wiki gekeken (wel wat over boosters, maar niets over boosters in combinatie met een MS 2) en heb een aantal sites van fabrikanten van boosters bezocht en daar ga ik nog even mee verder. Tot dusver spreekt Littfinski me het meest aan; ik heb ze vanochtend al een mail gestuurd met een aantal detailvragen. De DB-4 voldoet, denk ik, aan mijn eisen en wensen, misschien volstaat zelfs de DB 2. Ik heb echter nog geen keuze gemaakt voor een merk en hoor graag wat anderen denken over deze én andere boosters.

Edit: schrijffout gecorrigeerd
Re: Welke booster moet ik kopen?
Wellicht is de Tams Red Box een oplossing ?
Die kent ook MFX, al noemen ze dat anders.


Is er met en zonder geintegreerde booster van 2,5



Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Heb er even een eerste blik op geworpen. Mooi dat er al een booster in zit, maar wat is een Red Box nou precies? Het enige dat me duidelijk is, is dat het een soort centrale is, maar wat 'ie precies kan vergt nadere studie. Ik zet hem op de (groeiende) lijst met centrales die ik moet bestuderen. Het is alvast mooi dat hij mfx ondersteunt, daarmee is hij in de race.

Overigens heb ik al ontdekt dat Tams producten bepaald niet overal verkrijgbaar zijn. De winkel waar ik mijn meeste spullen koop is groot, maar heeft ze niet. Is Tams gewoon heel klein of gaat het niet goed met ze?
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ik ga zelf de A-J booster gebruiken i.c.m. de MS2/3, deze heb al reeds getest en werkt prima. Voor MFX heb ik nog niets maar zit er wel aan te denken om een Tams booster link te gaan aansluiten. Hierdoor blijft de MFX(+) functionaliteit beschikbaar. Hierbij een link naar het bouwpakket, er is als ik me niet vergis ook een gebouwde versie te koop.
https://www.conrad.nl/p/tams-elektronik-49-02105-01-c-booster-link-mfx-bouwpakket-1492538

Enige voorwaarde hiervoor is dat het geen h-brug booster is, de A-J booster is geen h-brug booster.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Die AJ booster kende ik nog niet. Waar vind ik er documentatie over?
Re: Welke booster moet ik kopen?
Bij AlbertJan  hier op het forum.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15961.0
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Bedankt, ik heb hem een pm gestuurd.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Of je kijkt naar een CSr1 die zou je toch tussen de 150 a 200 euro moeten kunnen vinden dan heb je 100va tot je beschikking en ook DCC.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
 @citaat
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 11 april 2018, 12:03:28
óf ik moet beslissen welke centrale het gaat worden. Dat moet er in ieder geval eentje zijn die alle mfx functies kan bedienen (mfx+ vind ik minder belangrijk) en bovendien moet hij heel gemakkelijk via pc kunnen werken, zowel als ik zelf de besturing vanaf pc doe als wanneer ik het overlaat aan een besturingsprogramma dat de treintjes automatisch laat rijden. Terzijde: Als ik via de pc gemakkelijk alles met de centrale kan doen wat ik wil, hoeft er niet eens een scherm of bedieningspaneel op te zitten. Gewoon een doos met wat aansluitingen voldoet dan prima.
Dat sluit dus de CS1R uit, die kan niet alle mfx functies bedienen
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de CSr1 ook onder MFX tm F31 ondersteunt kan het alleen even niet zo snel terug vinden.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Bedoel je dit ? -- https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64940.msg1161730#msg1161730
Dit is een verwarrend voorbeeld, CS1R wordt wel genoemd maar 31 functies werken volgend Freak wel in Itrain maar niet in Koploper.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
De afkorting CSr1 kende ik nog niet, maar blijkbaar is dat een oude centrale. Ik heb wat gegoogled en kwam eerst alleen maar forum posts tegen, geen fabrikant. Na wat verder puzzelen kwam ik bij de Central Station Reloaded van Esu terecht, bedoelen jullie die misschien?

Van Esu staat de ECoS staat al op mijn lijst van mogelijk geschikte centrales; ik heb nog niet gekeken welke versie dan het best bij mijn wensen past. Een centrale die niet of slechts beperkt overweg kan met mfx, valt meteen af. Op de site van de Esu staat echter bij het overzicht van Central Station Reloaded dat hij mfx aan kan tot 16 functies. Dat lijkt me geen beperking.

100 VA is wat te veel van het goede (ik wil graag dat de kortsluitbeveiliging ingrijpt vóór er iets kapot gaat), maar als de maximale stroom ook lager ingesteld kan worden is dat geen probleem. Bij Central Station Reloaded lees ik dat de booster 4 A kan leveren, maar er staat niet bij of dat ook lager ingesteld kan worden, al neem ik aan dat dat waarschijnlijk wel mogelijk is. De Littfinski DB 4 booster is instelbaar op 2,5 of 4,5 A, en als dit mijn keuze wordt, kies ik voor 2,5.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Hoi Rob,

De cs1 R is eigenlijk een esu ECoS, Marklin liet deze bij Esu maken.
MFX is door Esu in opdracht van Marklin ontwikeld, bij een ECoS heet MFX M4 dit is precies hetzelfde.
Esu mag de naam MFX niet gebruiken en daarom noemen ze het M4

Tegenwoordig kan een ECoS 31 functies aansturen.

Hij ondersteunt alles wat jij zoekt.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 april 2018, 17:16:43De cs1 R is eigenlijk een esu ECoS
Ik vermoedde al zoiets. En eerder had ik al wat gelezen over de relatie tussen Esu en Märklin en hoe ze niet vriendschappelijk uit elkaar gegaan zijn.

Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 april 2018, 17:16:43Tegenwoordig kan een ECoS 31 functies aansturen.
Bedoel je dat elke ECoS dat kan (met de laatste software update uiteraard), of alleen de nieuwste?
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 12 april 2018, 17:24:19
@citaat @citaat En 4A is gangbaar op een h0 baan. Die stroom zal bij kortsluiting slechts zeer kort lopen. Tevens is de kortsluitvertraging bij een moderne booster instelbaar. (niet bij die LDT boosters overigens).

Kijk, weer wat geleerd :). Ik verkeerde in de, blijkbaar onjuiste, veronderstelling dat een booster bij kortstluiting zo snel mogelijk de stroom uitschakelt. Wat is het voordeel om dat instelbaar te maken?
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
 @citaat
Had ik nog niet aan gedacht, maar inderdaad, da's logisch. En het is nog relevant ook want ik heb één wissel waar dat met een bepaalde loc bij het afslaan steeds heel kort gebeurt.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Rob, zover ik weet kan iedere Esu ECoS met recente software 31 functies aansturen, hoe het met de CS1R zit weet ik niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: fonzo999 op woensdag 11 april 2018, 14:32:36
Wellicht is de Tams Red Box een oplossing ?
Die kent ook MFX, al noemen ze dat anders.


Is er met en zonder geintegreerde booster van 2,5

Inmiddels heb ik wat beter gekeken naar de Red Box. Als centrale lijkt hij me interessant. Ik lees dat een MS 2 daarbij nog steeds als regelaar gebruikt kan worden (in combinatie met een Sniff Control), dat lijkt me wel handig. Echter, als ik nu al een Red Box als centrale koop, komt mijn aansluitbox (60116), waarin (onder andere) de booster voor de MS 2 zit, buiten spel te staan. Die levert 1,9 A, als daar 2,5 A voor in de plaats komt, moet er binnenkort alsnog een booster bij. Het enige voordeel is dat de keuze dan veel eenvoudiger wordt; dat wordt er dan natuurlijk eentje van Tams. Ik heb trouwens al gelezen dat die overweg kunnen met mfx, da's mooi. Maar in plaats van binnenkort een Tams booster kopen, kan ik dat natuurlijk ook meteen doen, zónder Red Box.

Conclusie: de Red Box blijft zeker op de lijst van centrales waaruit ik ga kiezen. Als ik besluit dat ik die als centrale wil gebruiken, dan zou het natuurlijk goed passen als ik nu alvast een Tams booster aanschaf. In het ideale geval past die ook goed bij een MS 2 en, om alle opties open te houden, bij allerlei andere centrales. Ik ga me verder verdiepen in de boosters van Tams en, voor de toekomst, de Red Box.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Hallo,

ook het CS1Reloaded kan 31 functies aansturen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 11 april 2018, 12:03:28... Tot dusver spreekt Littfinski me het meest aan; ik heb ze vanochtend al een mail gestuurd met een aantal detailvragen. De DB-4 voldoet, denk ik, aan mijn eisen en wensen, misschien volstaat zelfs de DB 2.

Antwoorden binnen van Littfinski, weer iets verder gekomen. Ik heb onder andere gevraagd of het mogelijk is om de twee draadjes van de aansluitbox bij de MS 2 op de één of andere manier op de DB 2 aan te sluiten, maar dat werkt niet. Met een MS 2 kan alleen de DB 4 booster gebruikt worden. De combinatie Mobile Station 2 + DB 4 kan verder uitgebreid worden met meer DB 4 boosters, maar niet met een DB 2. Daarmee blijft van Littfinski alleen de DB-4 als kandidaat over.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Beste Rob,

Aansluiten volgens https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_maerklin_ms2_3lg, waaruit blijkt dat je de Gleisbox van het MS2 dan alleen mag gebruiken voor het schakelen van wissels e.d.

Dit is overigens logisch want de DB 4 pakt het signaal vanaf dezelfde Gleisbox, doet er wat mee en dan de uitgangen van de Gleisbox en de DB 4 aan elkaar koppelen via de sectie overgangen van de baan geeft problemen omdat er verschillen in frequentie en/of spanning zullen/kunnen zijn.

Houd er wel rekening mee dat de DB4 geen terugmeldingen van de lok naar het MS2 doorlaat, wat dat betekent in het gebruik weet ik niet, er is een boosterlink van Tams die die meldingen wel doorlaat, ik weet niet of, als je die op de DB4 zet of het allemaal goed werkt, ik twijfel daaraan.

Groet, Anne W

Edit: de Tams boosterlink kan met het MS2, zie http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1594.pdf
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: Anne W op donderdag 12 april 2018, 22:40:02Aansluiten volgens https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_maerklin_ms2_3lg, waaruit blijkt dat je de Gleisbox van het MS2 dan alleen mag gebruiken voor het schakelen van wissels e.d.
Had ik gezien, en ik heb Littfinski expliciet gevraagd waarom in dat schema de aansluitbox niet aan de rails was aangesloten. Uit zijn antwoord begreep ik dat dat niet vaak wordt gedaan maar dat het wel kan. Blijkbaar wordt de aansluitbox in combinatie met een DB-4 vaak alleen maar gebruikt om te schakelen, niet om te rijden, en daarom staat het ook zo in het schema. Niet omdat dat moet. Aan de andere kant realiseer ik me dat er redenen zijn dat iets dat niet vaak wordt gedaan, en één van de mogelijke redenen is dat mensen het hebben geprobeerd en daarbij problemen ondervonden. Als ik kies voor de DB-4 wil ik het uitproberen met alleen m'n goedkoopste loc op de rails.

Citaat van: Anne W op donderdag 12 april 2018, 22:40:02Dit is overigens logisch want de DB 4 pakt het signaal vanaf dezelfde Gleisbox, doet er wat mee en dan de uitgangen van de Gleisbox en de DB 4 aan elkaar koppelen via de sectie overgangen van de baan geeft problemen omdat er verschillen in frequentie en/of spanning zullen/kunnen zijn.
De DB-4 (en ook de Tams boosters trouwens) hebben galvanisch gescheiden in- en uitgangen. Als ik nu de massa van het uitgangssignaal van de booster verbind met de massa van de aansluitbox, wat voor problemen zou ik dan nog kunnen krijgen bij de overgangen (inclusief sleperwip, zodat de sleper nooit tegelijk de middenleiders van beide secties raakt)?

Citaat van: Anne W op donderdag 12 april 2018, 22:40:02Houd er wel rekening mee dat de DB4 geen terugmeldingen van de lok naar het MS2 doorlaat, wat dat betekent in het gebruik weet ik niet, er is een boosterlink van Tams die die meldingen wel doorlaat, ik weet niet of, als je die op de DB4 zet of het allemaal goed werkt, ik twijfel daaraan.

Groet, Anne W

Edit: de Tams boosterlink kan met het MS2, zie http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1594.pdf
Op basis van wat ik bij zowel Littfinski als Tams over de Booster Link heb gelezen, heb ik er wel vertrouwen in dat het werkt. Gelukkig is hij niet zo duur. Als ik er eentje koop en het werkt toch niet, wel, da's dan jammer maar dan is de schade te overzien. Dan moet ik het voorlopig zonder mfx-terugmeldingen doen.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 april 2018, 10:11:32
@citaat Je booster levert 4A
Welke bedoel je?

Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 april 2018, 10:11:32Als je verstandig bent staak je de experimenten en hou je je aan de adviezen van de diverse fabrikanten.
Tams adviseert voor een H0 baan als maximum 3 A en ik ben inderdaad van plan om me aan dat advies te houden.

Op mijn shortlist staan nu drie boosters, twee Tams en een LDT.
- De Tams B-3 levert 2,5 A.
- De Tams B-4 kan 2, 3, 4 of 5 A leveren. 4 is dus wel mogelijk, maar gaat in tegen het advies van Tams. Als deze het wordt, kies ik voor 3.
- De DB-4 van Littfinski is in te stellen op 2,5 of 4,5 A. Dat laatste vind ik te veel, 2,5 is veiliger.

Als ik de 1,9 A van de aansluitbox niet gebruik, ga ik er met een 2,5 A booster slechts 0,6 A op vooruit, met een 3 A booster 1,1 A. Dat is wel een verbetering, maar niet zo'n grote. Desalniettemin zal mijn eerste test zijn of de booster in z'n eentje voldoende vermogen levert. Dat zou best kunnen, met 1,9 kom ik ook al een heel eind. Vanochtend nog vier treinen tegelijk laten rijden, zij het ruim onder de topsnelheid. Extra voordeel als de booster het in z'n eentje kan: geen aparte secties dus ook geen last van mogelijke problemen bij de overgangen. Bij de Tams B-4 is de kans het grootst dat het lukt. Zo niet, wel, dan wil ik natuurlijk wél die 1,9 A gebruiken, maar uiteraard liever niets kapot maken. Daarom zal ik ook beginnen met slechts één loc op de baan, m'n goedkoopste. Als ik dan z'n decoder opblaas, is de schade nog te overzien.

Ik heb ondertussen aan Tams gevraagd of ik de 1,9 A van de aansluitbox in combinatie met hun boosters kan gebruiken. Als Tams zegt dat het niet gaat, ga ik het ook niet proberen.

Voor de volledigheid: ik heb ook naar de huidige Märklin en Esu boosters gekeken omdat die de mfx-terugmeldingen doorgeven. Ze vallen echter af want ze hebben een CS of ECoS nodig. Ik ga er van uit dat ik bij verdere uitbreiding een centrale ga kopen. Ik neig naar een CS 3, maar ben er nog niet uit. Van de Red Box had ik nog nooit gehoord voordat ik dit draadje begon, maar die staat nu ook op mijn kandidatenlijst. Een IB is ook een optie. En doordat ik me nu in boosters en centrales aan het verdiepen ben, heb ik gelezen over verschillende mogelijkheden op basis van de CAN-bus; in dat geval is er misschien niet eens een centrale nodig, alleen een interface tussen aansluitbox en pc en de rest is software.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Hoi,
Hier draait al meerdere jaren een baan met MS2 (2 stuks) en 2 B2 boosters van Tams.
De boosters worden door de railbox gestuurd, maar bedient ook nog een rangeerspoortje.De koppeling van de railbox en de booster-secties gebeurt met Tams boosterlinks. Alle mfx fucties werken! Een restrictie: als je een mfx-lok de eesrte keer laat aanmelden moet dit op het baanstuk dat rechtstreeks aan de railbox ligt. Daarna werkt alles gewoon. MFX+ heb ik geen ervaring.
Heb al eens eerder bij dit item een aansluitschema aangeleverd.
groet digibert
Re: Welke booster moet ik kopen?
Als je van echt spelen met treintjes houdt is MFX+ best leuk ben je weer van het automatisch rijden dan is het waarschijnlijk niks voor jou ;)
Maar waarom de beperking van een mobile station houden?
Is het niet verstandiger om eerst op papier te zetten wat je wel wilt en wat niet en dan tegen elkaar gaan weg strepen.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 april 2018, 11:46:34
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 april 2018, 10:11:32

@citaat Je booster levert 4A

Welke bedoel je?


We verstaan elkaar niet. Succes met je project. :)

Gr, Ben.
Re: Welke booster moet ik kopen?
hoi,

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 april 2018, 11:46:34
Tams adviseert voor een H0 baan als maximum 3 A en ik ben inderdaad van plan om me aan dat advies te houden.

Een beetje apart als ze ook zwaardere versterkers voor H0 leveren... Zelf een Lenz-systeem dat 5A op de baan zet. Een simpel multimaus-setje kan al 3,2A op de baan zetten. Veel andere systemen zetten al 4 of 5A op de baan. Geen enkel probleem met 4A of 5A versterker op je baan.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 april 2018, 11:46:34
Als ik de 1,9 A van de aansluitbox niet gebruik, ga ik er met een 2,5 A booster slechts 0,6 A op vooruit, met een 3 A booster 1,1 A. Dat is wel een verbetering, maar niet zo'n grote.

Met 1,9A kan je al 4 treintjes tegelijk laten rijden. Met 2,5A ongeveer 5... Met 3A een stuk of 6 tegelijk laten rijden. Dat kan jij niet meer met een simpele rijregelaar. Dus met 4A kom je al heel snel op 7 tot 8 treintjes tegelijk. Dat is al behoorlijk wat. Dan mag je een aardige baan hebben wil je dat tegelijk laten rijden.

En gewoon je een booster via twee draadjes via je aansluitrails je baan laten voeden. Dat is met een MS I of MSII de simpelste oplossing. Het enige is dat je bij veel versterkers geen MFX hebt maar heb je dat echt nodig? Je wilt toch spelen met treintjes?

Groet Ronald.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
@digibert:
Heb het gevonden, bedankt :). Mooi om te lezen dat jij al gewoon doet waar ik nog over zit te puzzelen. De B-2 is trouwens niet meer leverbaar, anders had die ook op mijn shortlist gestaan.
De mfx+ functies vindt ik (nog) niet belangrijk. Rijden wel, en de mfx functies gebruik ik ook.

@Mark: Er gaat zeker een keertje een centrale komen, maar ik weet nog niet welke. Ik heb een lijst van kandidaten.
Ik heb al wel een idee wat ik op de lange termijn wil: een baan waarop een heleboel treinen grotendeels automatisch rijden, maar waar ik er tegelijkertijd zelf één of meer van kan besturen. Voordat het zover is, zijn we jaren verder. Ik moet ik nog een heleboel leren en ondertussen speel ik met m'n treintjes op een vloerbaantje, daarvoor is een MS heel geschikt.

@Ronald: Doorgaans rijden er niet meer dan twee of drie, maar ik heb ook een keer vijf treinen tegelijk laten rijden (niet al te hard), en was aangenaam verrast dat dat lukte. Tot dusver heeft één trein verlichte rijtuigen, dat vergt ook een beetje stroom. Behalve treintjes schakel ik ook wisseldecoders, en ik wil nu een paar ontkoppelrails gaan schakelen.

Over 4 of 5 A: ik lees in allerlei draadjes, hier en op andere forums, over modelspoorders die (soms veel) meer dan 3 A op hun baan zetten maar ik heb nog geen site van een boosterleverancier gevonden waar staat dat dat een goed idee is. Wel adviezen en waarschuwingen om niet te veel stroom op een sectie te zetten. Nu wil ik best wat experimenteren, maar dit is toch iets dat ik serieus neem, daarom hou ik het bij 3 A.

De boosters op mijn shortlist geven het mfx-signaal wel door, maar de mfx-terugmeldingen niet. Daarvoor is er de Tams Booster-link.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Hoi Rob,

Als je in de toekomst toch een centrale gaat aanschaffen dan zou ik me eerst eens daar in verdiepen.

Zelf gebruik ik een ECoS met 5 Esu boosters van 4A.
De ECoS zelf heeft een interne booster van 4A. op mijn oude baan reden zo,n 7 treinen rond met alleen de ECoS.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ben ik al mee bezig, dat verdiepen, en sinds ik op zoek ben naar een booster doe ik dat een stuk intensiever. Bovenaan mijn lijstje staat een CS 3, op de voet gevolgd door een ECoS. Maar er zijn ook anderen in de race, waaronder een IB en een Red Box (met dank aan Alphons die me er op wees). En dan is er nog de CC-Schnitte, die heeft ook wel wat. De beslissing over de centrale volgt later dit jaar, de keuze van een booster maak ik een dezer dagen. Ik heb wel overwogen om nu al een centrale aan te schaffen, dan heb ik voorlopig geen booster nodig. Maar ja, die dingen zijn nogal prijzig. Ik wil er niet eentje kopen en er dan later achterkomen dat ik eigenlijk een andere nodig heb.

Ik heb naar de Esu booster gekeken. Helaas werkt hij niet met een MS, anders zou het een serieuze kandidaat zijn. Temeer omdat hij niet alleen bij een ECoS gebruikt kan worden, maar, als ik het tenminste goed heb begrepen, ook bij een CS 3.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
De reden dat de grote fabrikanten veelal adviseren om niet boven de 3A te gaan, is vanwege de dunne draadjes die zij her en der standaard toepassen. Die kunnen hoge stroomsterktes niet aan. Wij werken met Tischbahning gewoon met 5A en ook mijn booster draait gewoon op 5A, wat maakt dat ik totaal 8A beschikbaar heb als ik mijn booster en CS beide aan de baan hang. Mijn deelbare ringleiding is gemaakt met 2,5 mm² draad, wat stevig genoeg is voor meer dan 5A. Door diverse punten op de rails aan te sluiten, gaat de grootste stroom altijd via de kabel.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Dag Rob,
Misschien in tegenspraak met alle andere opmerkingen. De reden dat de stroom op zo`n 4-5A word begrenst is dat bij sluiting wielen /slepers inbranden door de hoge stroom. Daardoor ontstaan putjes en een (oxyde) laagje op de wielen/sleper waardoor de overgangsweerstaand toeneemt.
Vooral bij Mrail doet dit verschijnsel zich voor.
W.b. de boosters; bouw eerst je baan en deel hem op in voldoende secties zodat je later altijd kunt besluiten hoeveel boosters en welke je nodig hebt.
Bij een baan in opbouw rijden de eerste tijd vast geen 5 treinen tegelijkertijd.
digibert
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ik rijd op dit moment proef met 3 locs. Hierbij geeft CS2 een boosterstroom van max 0,36 A aan.
Mijn baan kan max. 21 locs aan, waarvan er niet meer dan 4 tot 5 gelijktijdig zullen rijden.

Ik heb het schaduwstation geïsoleerd van het zichtbare deel en beide delen worden via een booster gevoed. Alle wissels en seinen worden vanuit CS 2 gevoed. Dit met name omdat het schakelen met wissels leidt tot knipperende verlichting bij locs die nog geen led?s hebben

Gegeven het waargenomen stroomgebruik heb ik wel het idee wat overgedimensioneerd te hebben.

Mvrgr
Robert
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Kijk, dit is heel nuttige informatie. Hoewel het (voorlopig nog) om een vloerbaan gaat, was ik al van plan om een ringleiding te gaan maken. Ik dacht aan minimaal 1,5 mm2, bij deze heb ik geleerd waarom het 2,5 mm2 moet worden. Een beetje overgedimensioneerd vind ik persoonlijk niet zo'n probleem, niet voor de boosters en al helemaal niet voor de kabels. Inbranden wel, dat wil ik niet.

Niet dat het er realistisch uitziet, maar ik heb er lol in om zo af en toe gewoon een heleboel treinen aan het rijden te hebben. Op mijn huidige baan is vijf het maximum, met moeite, anders rijden ze elkaar veel te veel in de weg. Ik heb nog een kleine uitbreiding gepland, dan kunnen er een keertje zes, misschien zelfs zeven aan de gang :). Meestal houdt ik het echter bij twee of drie. Met een MS 2 is het een hele toer om er meer in de gaten te houden en tijdig in te grijpen. Met vier of vijf moet ik er nu eerst een paar stilzetten voordat ik een wissel schakel, anders komen er ongelukken van.

Toen ik afgelopen december weer begon, was het met twee locs. Ik dacht dat het er misschien ooit vier zouden worden, hooguit vijf: een of twee goederentreinen, een of twee personentreinen, een rangeerloc, dan was het wel genoeg. Achteraf gezien was dat nogal naief, spelen met treintjes is verslavend! Het zijn er inmiddels zes en de volgende twee heb ik al uitgezocht. Ik weet niet waar dit naar toe gaat, maar zelfs 21 lijkt al lang niet meer zo veel als een paar maanden geleden.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: digibert op zaterdag 14 april 2018, 16:01:48W.b. de boosters; bouw eerst je baan en deel hem op in voldoende secties zodat je later altijd kunt besluiten hoeveel boosters en welke je nodig hebt.

Ik denk al wel serieus na over een vaste opstelling, maar onder andere omdat ik nog zo veel moet leren en uitproberen heb ik een vloerbaan. Als ik dan iets fout doe, is het gemakkelijk te veranderen. Zodra ik een booster heb, ga ik eerst natuurlijk testen of die in z'n eentje voldoende stroom levert, dan hoef ik geen secties te maken. Ik loop nu echter met de MS 2 tegen de grens aan, daarom vind ik het belangrijk dat een booster goed kan samenwerken met de aansluitbox bij de MS 2, zodat ik die 1,9 A zonodig ook kan gebruiken. Dat biedt ruimte voor verdere groei, en bovendien kan ik zodoende leren hoe ik een booster moet gebruiken voordat ik aan een vaste opstelling begin.

Mijn ideeën daarover zijn nog volop in beweging. De start zal niet eerder zijn dan dit najaar, te beginnen met het voorbereiden van de kamer, en het is heel goed mogelijk dat de bouw pas veel later volgt. Ondertussen blijf ik leren van mijn vloerbaan. Is dat geen mooi excuus om met treintjes te spelen?
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 00:24:58
Ik loop nu echter met de MS 2 tegen de grens aan, daarom vind ik het belangrijk dat een booster goed kan samenwerken met de aansluitbox bij de MS 2, zodat ik die 1,9 A zonodig ook kan gebruiken. Dat biedt ruimte voor verdere groei, en bovendien kan ik zodoende leren hoe ik een booster moet gebruiken voordat ik aan een vaste opstelling begin.

Wat ik al aangaf: Iedere versterker werkt met jouw MSII / MSIII. Voor een versterker maakt het niet uit hoe het te versterken signaal binnen komt. Alleen Märklin wil niet graag dat je met een MSII of MSIII blijft rijden als je veel meer vermogen nodig hebt, daarvoor hebben ze andere centrales. Daarom kan je niet rechtstreeks gemakkelijk een versterker aansluiten. Dus als je je MS II van meer vermogen wil voorzien sluit je de ingang van je losse versterker aan via je aansluitrail (dus middengeleider en een rails) dan kan je gewoon je baan voorzien van meer vermogen. Dan maakt het niet uit of het nu 3A, 5A of 10A is.

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 14 april 2018, 10:54:59
Over 4 of 5 A: ik lees in allerlei draadjes, hier en op andere forums, over modelspoorders die (soms veel) meer dan 3 A op hun baan zetten maar ik heb nog geen site van een boosterleverancier gevonden waar staat dat dat een goed idee is. Wel adviezen en waarschuwingen om niet te veel stroom op een sectie te zetten. Nu wil ik best wat experimenteren, maar dit is toch iets dat ik serieus neem, daarom hou ik het bij 3 A.

Tja... Wat is serieus nemen. Alle "grotere centrales" vallen bij jouw redenering af. Want ze leveren allemaal met de juiste trafo meer dan 4A af. Alle CS's leveren ongeveer 4A, een IB / IB2 levert 4A, De ECoS levert 4A. Lenz zet 5A op de baan. De meeste versterkers kunnen ook iets van 4A tot 5A leveren. Zimo levert een centrale voor H0 die 10A levert. Wat al aangeven is: de juiste draden gebruiken. Märklin adviseert zelf ook minimaal 0,5mm2 te gebruiken naar de baan. Niet die dunne draadjes die veelal gebruikt worden. Die moet je gewoon niet gebruiken voor de stroomvoorziening. Misschien wel voor bezetmelding maar niet voor stroomvoorziening. Dat is een groter probleem dan "teveel" vermogen in je versterker. Dat kan je ook nog reguleren met een andere trafo (van lager vermogen bijvoorbeeld).

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 14 april 2018, 10:54:59
De boosters op mijn shortlist geven het mfx-signaal wel door, maar de mfx-terugmeldingen niet. Daarvoor is er de Tams Booster-link.

Goed, dat is extra geld uitgeven aan spielerei wat alleen bij het plaatsen van een lok nodig is of je dat dan over de hele baan wil hebben... Of je het überhaupt nodig hebt is een ander verhaal ;)

Groet Ronald.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Als ik de discussie zo van enige afstand analyseer, dan gaat deze over ?ambitieniveau? en ?eerst ervaring opdoen?.

Met een kleine baan rijden en leren heeft twee grote voordelen :

1. het familariseren met de techniek,
2. het ontdekken wat je leuk / mooi vindt.

Zolang je met een MS op een ?tapijtbaan? rijdt, kan je tot 4 a 5 locs goed uit de voeten. Wel op meerdere punten voeden ( bij voorkeur ).

Wil je naar een grotere baan en automatisch rijden, dan moet je over de hobbel van een dure interface en besturingsoftware heen. Eerst dan doet zich de booster vraag voor.

Mvrgr
Robert
Re: Welke booster moet ik kopen?
hoi,

Citaat van: Robert op zondag 15 april 2018, 12:05:37
Wil je naar een grotere baan en automatisch rijden, dan moet je over de hobbel van een dure interface en besturingsoftware heen. Eerst dan doet zich de booster vraag voor.

Meestal niet... Omdat de dure interface meestal een versterker van 3A, 4A of 5A ingebouwd heeft. Dan heb je nog geen extra versterker nodig. Veel mensen denken dat ze een versterker nodig hebben maar moeten eerst eens kijken naar de rest zoals bedrading en hoeveel ze echt laten rijden. Maar goed Rob (speeltmettreintjes) vindt meer dan 3A al gevaarlijk op de rails. Over dat idee moet Rob eerst maar eens nadenken. Anders hoeft er niet eens een zwaardere interface te komen.

Groet Ronald.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 14 april 2018, 23:49:01
Ik dacht aan minimaal 1,5 mm2, bij deze heb ik geleerd waarom het 2,5 mm2 moet worden.

Geen idee waarop je nu 2,5 mm2 baseert, maar 1,5 mm2 is wat doorsnede betreft meer dan genoeg.

Gebruik ik ook als ringleiding voor de puco's, voor de herkenbaarheid heb ik 2,5 mm2 bruine kleur in gebruik als massa.

Elke 1,5 meter voeding en massa naar de baan, kan dan met 0,25 mm2 doorsnede.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
@Marklindak: Die 2,5 mm mm2 baseer ik ten eerste op het voorbeeld van Laurent en daarnaast op de grote verkrijgbaarheid. Voor wat betreft dat voorbeeld nog de kanttekening dat ik door alle reacties in dit draadje aan het twijfelen ben geraakt of ik me aan de beperking tot 3 A wil houden. Ik ben dat nog steeds van plan, maar met 2,5 mm2 zal het in ieder geval niet aan de ringleiding liggen als ik toch nog eens de stap naar meer stroom durf te zetten.

@Robert: Da's wel een goede samenvatting. Voor wie het nog niet door had, kan ik daar aan toevoegen dat ik het uitzoeken en gebruiken van een booster zie als iets dat hoort bij ervaring opdoen.

@Ronald: De booster-link is niet zo duur, dus als de winkel waar ik de booster ga kopen hem heeft, koop ik ook meteen de link. Zo niet, dan kan hij wel even wachten. Dan kan ik eerst proefondervindelijk vaststellen of ik die mfx-terugmeldingen nou mis of niet. Ik denk daarbij niet aan het aanmelden van een nieuwe loc, dat kan wel op een sectie die door de aansluitbox wordt gevoed, het punt is dat de MS 2 een foutmelding geeft als ik een signaal stuur naar een trein die niet op de baan staat. Blijkbaar wil hij van de loc een melding krijgen dat hij aanwezig is. Welke andere mfx-terugmeldingen er bestaan en wat het betekent als ze niet worden doorgegeven weet ik niet precies.

Met een dure centrale c.q. interface met geïntegreerde booster van 3 A weet ik het niet zeker, maar met 4 A zou ik inderdaad weer een hele tijd vooruit kunnen, ten minste de rest van dit jaar. Een centrale kost echter een veelvoud van een booster en zoals ik al schreef, ik weet nog niet welke centrale het gaat worden. Op termijn komt dat wel en dan denk ik aan dit najaar. En op wat langere termijn hoop ik zoveel treinen te kunnen laten rijden dat ik aan één extra booster niet eens genoeg heb - vandaar dat ik nu, bij het uitzoeken, al probeer er eentje te vinden die goed met allerlei centrales overweg kan.

Citaat van: ronaldk op zondag 15 april 2018, 10:22:42
... Märklin wil niet graag dat je met een MSII of MSIII blijft rijden als je veel meer vermogen nodig hebt, daarvoor hebben ze andere centrales. Daarom kan je niet rechtstreeks gemakkelijk een versterker aansluiten.
Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik vind de producten van Märklin mooi hoor, maar het zou nog mooier zijn als ze wat minder dwingend waren. Ik wil wel een booster maar (nog) geen centrale. Als de 60175 booster niet exclusief voor een CS bedoeld zou zijn maar ook gewoon met een MS 2 + aansluitbox zou werken, had ik dit draadje nooit gestart.
Nog mooier zou het zijn als Märklin meer open zou staan voor samenwerking met (producten van) andere fabrikanten. Uit commercieel oogpunt begrijp ik het wel, Märklin wil de concurrentie buiten de deur houden. Aan de andere kant jaag je met zo'n beleid ook klanten weg. Als ik uiteindelijk besluit een andere centrale te kopen van een ander merk, dan wordt het natuurlijk ook nooit een Märklin booster, waarschijnlijk ook geen Märklin terugmeldmodules en ga zo maar door.

Afijn, ik dwaal wat af. Back on topic: dank zij dit draadje heb ik een hoop opgestoken. Ik ben er bijna uit.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
1,5 mm² zou ook moeten passen bij 5A, makkelijk zelfs. De reden voor 2,5mm² is meer het verlies over afstand. Ik heb iets van 60M koperdraad verwerkt tot ringleiding en zo hebben we er meer. Sommige aansluitpunten kunnen zomaar op 30-50 meter draadafstand van een booster af liggen.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
Citaat van: Laurent op zondag 15 april 2018, 23:53:24
1,5 mm² zou ook moeten passen bij 5A, makkelijk zelfs. De reden voor 2,5mm² is meer het verlies over afstand.

Helemaal eens Laurent, afstanden van meer dan 10 meter zal je misschien een beetje verlies krijgen.

Ik voed dus 1,5 mm² met een afstand van hooguit 5 meter naar de booster zonder problemen. 5A zal ook geen problemen opleveren.
Re: Welke booster moet ik kopen?
hoi,

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 22:43:04
het punt is dat de MS 2 een foutmelding geeft als ik een signaal stuur naar een trein die niet op de baan staat. Blijkbaar wil hij van de loc een melding krijgen dat hij aanwezig is.

Hoe bedoel je dat? Een signaal sturen naar een lok die niet op de baan staat? En waarom zou een centrale daar een foutmelding op geven?

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 22:43:04
Welke andere mfx-terugmeldingen er bestaan en wat het betekent als ze niet worden doorgegeven weet ik niet precies.

Niet druk om maken. Met je MS II of MS III mis je toch al een deel van het plezier dat MFX+ heet. Märklin heeft dat alleen voor de "grotere" centrales. Nog meer spielerei met je loks. Loks die niet willen rijden omdat de "kolen" op zijn bijvoorbeeld.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 22:43:04
Met een dure centrale c.q. interface met geïntegreerde booster van 3 A weet ik het niet zeker, maar met 4 A zou ik inderdaad weer een hele tijd vooruit kunnen, ten minste de rest van dit jaar. Een centrale kost echter een veelvoud van een booster en zoals ik al schreef, ik weet nog niet welke centrale het gaat worden.

Ligt aan de centrale die je op het oog hebt. Heb je alleen oog voor Märklin dan ben je behoorlijk duur uit....

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 22:43:04
Op termijn komt dat wel en dan denk ik aan dit najaar. En op wat langere termijn hoop ik zoveel treinen te kunnen laten rijden dat ik aan één extra booster niet eens genoeg heb - vandaar dat ik nu, bij het uitzoeken, al probeer er eentje te vinden die goed met allerlei centrales overweg kan.

Tja... Weet niet wat voor een baan je wil gaan maken.... Zou gewoon eens "klein" beginnen en niet meteen heel groot denken. Bouw maar eerst eens een klein vast baantje.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 15 april 2018, 22:43:04
Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik vind de producten van Märklin mooi hoor, maar het zou nog mooier zijn als ze wat minder dwingend waren. Ik wil wel een booster maar (nog) geen centrale. Als de 60175 booster niet exclusief voor een CS bedoeld zou zijn maar ook gewoon met een MS 2 + aansluitbox zou werken, had ik dit draadje nooit gestart.

Je kan gewoon nog overstappen op andere merken... Verkoop alle meuk en koop nieuwe meuk van een ander merk, ander systeem en je bent van al het gezeur af. Heb je nog eens hele uitgebreide keuze in digitale systemen van zeer goedkoop tot zeer duur...

Begin gewoon eens met bouwen en niet vanuit de theorie. Je zal nog meer tegenkomen dan alleen of je nu 3 of 20 treinen wil laten rijden.

Groet Ronald.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Gebruik je nu ook al elektrische wissels met verlichting zo ja dan kun je deze ook op een aparte trafo zetten dan ben je die belasting al kwijt van je MS2
En bij gebruik van een ring leiding word je diameter 2 maal zo groot het enigst waar je dan nog op moet letten is de lengte van je draad maar dan bedoel ik 100 + mtr voor dat het invloed gaat hebben de meeste hebben overkill in diameter 1,5 is meer dan genoeg.
Ik weet niet of je als eens met MFX+ hebt gespeeld ik vind het de meer prijs wel waard dus voordat je een keuze maakt zou je dat eens moeten proberen bij een mede forum lid of marklin dealer.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
 @citaat Alleen de locs en een aantal rijtuigen hebben verlichting, verder niet. De meeste wissels zijn electrisch aangedreven en van inbouwdecoders voorzien maar verlichting heb ik niet aangelegd of, bij de engelse wissels, niet aangesloten. Ik had al bedacht dat ik de stroom liever naar de treinen wilde sturen dan naar verlichting. Tegen de tijd dat er een vaste opstelling komt, krijgen alle zichtbare wissels vast wel licht, maar dat kan nog wel een poos duren.

Citaat van: ronaldk op maandag 16 april 2018, 09:45:45
Citaat van: speeltmettreintjes
het punt is dat de MS 2 een foutmelding geeft als ik een signaal stuur naar een trein die niet op de baan staat. Blijkbaar wil hij van de loc een melding krijgen dat hij aanwezig is.

Hoe bedoel je dat? Een signaal sturen naar een lok die niet op de baan staat? En waarom zou een centrale daar een foutmelding op geven?
Ik had een loc die niet meer reed en door de leverancier is omgeruild voor een andere. De oude staat nog gewoon in de loclijst. In het begin vergiste ik me wel eens en wilde ik de oude aansturen. Als ik dan bijvoorbeeld de koplampen aan wilde zetten, kreeg ik de waarschuwing "De mfx-loc gaf geen terugmelding". Maakt in dit geval natuurlijk niet uit, maar dat is wat ik bedoel.

Citaat van: ronaldk op maandag 16 april 2018, 09:45:45
Tja... Weet niet wat voor een baan je wil gaan maken.... Zou gewoon eens "klein" beginnen en niet meteen heel groot denken. Bouw maar eerst eens een klein vast baantje.
Ik ben al aan het nadenken over een vaste opstelling en heb ook al een aantal ideeën. Op dit moment heb ik nog niet de ruimte voor een vaste opstelling, maar, veel belangrijker, ik ben nog veel te onervaren om daar nu al mee te beginnen. Dat wil zeggen, zo'n 40 jaar geleden had ik een platte baan van een paar vierkante meter op een rechthoeke plaat, met scenery, rails en één loc. Uiteraard analoog. Dat was niet moeilijk, dat zou ik nu ook zo weer kunnen maken. De meeste tijd zat in de aankleding van de baan, techniek speelde een minimale rol. Maar nu vindt ik het juist interessant als er meerdere treinen kunnen rijden, uiteindelijk grotendeels automatisch, al is het maar omdat ik maar twee ogen en twee handen heb. En ik hou van bergen, daar wil ik ook iets mee doen. Gelukkig zijn er een heleboel forumdraadjes over baanbouw. Leuk om te lezen en ik steek een boel op. Dat neemt niet weg dat ik er vanuit ga dat ik fouten ga maken bij m'n eerste vaste opstelling, ik hoop alleen dat ik het niet zo bont maak dat ik de bouw moet afbreken.

Mijn vloerbaan is om lol mee te hebben maar ook om dingen uit te proberen en van te leren. Dankzij een post van Robert bijvoorbeeld ga ik binnenkort mijn vloerbaan wat aanpassen zodat ik de ontkoppelrails beter kan gebruiken. Wat hij computergestuurd doet, ga ik in eerste instantie met de MS2 uitproberen. Neveneffect van de aanpassing is dat er straks (net) voldoende ruimte is om met zes locs tegelijk te rijden. Dat wil ik natuurlijk een keertje zien.

Over mfx+ heb ik alleen nog maar gelezen. Zaterdag over een week is er een rijdag, dan kan ik het zelf ervaren. Ik kan al wel zeggen dat het idee dat een loc stopt omdat hij zogenaamd geen kolen meer heeft mij niet direct aantrekkelijk lijkt, maar wie weet, misschien is de praktijk heel anders dan wat ik verwacht.
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
just my 2 cents:

1. Die Redbox doet dan wel MFX, maar niet zoals de meesten het kennen !
Dus NIET een loc op de rails zetten, die vervolgens automatisch herkent wordt, en je kan gaan rijden.
Je moet het MFX adres uitlezen, en dan koppelen aan een "gewoon" adres, vervolgens kan je dan de MFX functies gebruiken.
(bij mijn laatste keer toen ik zo'n Redbox gebruikte, kon hij trouwens maar 16 i.p.v. die 31 MFX functie aansturen)
Er komt dus toch nog een stukje manuele configuratie bij kijken.

2. waarom geen booster die wel 4A of meer aan kan, om vervolgens vlak achter de booster, verschillende opsplitsingen te maken,
en deze één voor één af te zekeren met 2 of 3A zekeringen ? Scheelt je weer een booster op termijn, met hetzelfde effect :-)

3. met die boosterlink, kan je niet je hele baan ineens voorzien van MFX terugmelding trouwens. Daarvoor heb je toch echt boosters
nodig die MFX compatibel zijn. (en dan is die boosterlink niet meer nodig dus)

4. Welk soort treinen rij je ? Ik heb verschillende zware stoomlocs, met rook, geluid & verlichting, met een sliert verlichte rijtuigen erachter, sommige verbruiken tot wel 1.5A ! hoeveel loks je kan tesamen laten rijden op 3A, is dus sterk afhankelijk van het type loc, de extra functies, en of er nog wat achter hangt wat ook stroom verbruikt ...

5. Aangezien ik lees dat je ook met PC wil rijden, neem ik aan dat je ook al gedacht hebt aan welk systeem je wil gaan gebruiken voor terugmelding, en welke software je op de PC wenst te gebruiken ? (niet alle software ondersteunt namelijk zomaar elke centrale)

groeten,
Kris
Re: Welke booster moet ik kopen?
Beste Kris,
1 Wat jij beschrijft klopt niet; een MFX adres kun je niet uitlezen en is na iedere aanmelding een ander adres.
Wat jij beschrijft is het uitlezen van een MM2 adres; iedere MFX lok heeft ook een MM2 adres (Is bij ESU decoders (M4)hetzelfde als het DCC adres).
Met dat adres kun je met de opvolgende adressen boven F4 inschakelen. Dat is wat je dat handmatig doet.
2 hoe zeker je de verschillende kringen? Electronisch of met een smeltveiligheid, die zijn veel te traag.
3Als je voor iedere (standaard)booster een boosterlink plaatst blijven je  mfx funkties gewoon werken.
digibert
Re: Welke booster moet ik kopen?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke booster moet ik kopen?
@Digibert, Tams en MFX (M3) uit de releasenotes:

   m3-Format
   - Eigentlich schon seit einigen Beta-Versionen der 1.4.4-Reihe implementiert,
     kann m3 nun zur Steuerung von Loks mit MFX-Decodern (MFX ist eine ge-
     schützte Marke von Märklin) verwendet werden. Die automatische Zuordnung
     einer Lokadresse etc. auf dem Hauptgleis ist jedoch nicht möglich.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63890.0
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48442.0

Re: Welke booster moet ik kopen?
Je weet dat wissels een aanslag zijn op je baan spanning zeker als je met meer loks rijd,dacht dat een wissel iets van rond de 1 ampere doet bij omschakelen dus als je dan met loks tegen de grens aan zit bestaat de kans dat de overbelasting aanspringt op het moment dat je een wissel gaat schakelen ;)
Re: Welke booster moet ik kopen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke booster moet ik kopen?
De keuze is op een Tams B-4 gevallen. Nu is het even afwachten tot hij binnen is, dan kan ik aan het experimenteren. Hij kan tot 5 A leveren maar ik ga hem instellen op 3 A. Eerst wil ik hem uitproberen in plaats van de 1,9 A van de aansluitbox, ik verwacht dat dat voldoende is. Omdat ik nieuwsgierig ben, ga ik ze ook samen testen. Nadat ik het aansluitschema van digibert had bekeken, heb ik er vertrouwen in dat dat gaat werken en met 4,9 A kan ik een hele poos vooruit. Een vloerbaan met booster is al ongebruikelijk, dat ik daar niet genoeg aan heb kan ik me nauwelijks voorstellen.

Met het oog op de toekomst had ik ook héél even gedacht aan instellen op 5 A en dan splitsen in twee delen, maar dat idee heb ik meteen weer laten varen. Ik ben bepaald geen electronicus, maar heb net voldoende basiskennis om te beseffen dat het me veel tijd gaat kosten om een (electronische) kortsluitbeveiliging te ontwerpen, te bouwen en in te regelen. Alleen al het uitvogelen van hoe dat moet zou me een hoop tijd kosten, en als ik het verkeerd doe blaas ik misschien een decoder op, of erger. Als ik er vertrouwen in had dat ik dat zou kunnen, wel, dan zou het ook geen grote stap meer zijn om gewoon zelf een booster te bouwen, met precies de eigenschappen die ik wil. Nee, splitsen ná de booster is voor mij geen optie.

De RedBox kende ik nog niet toen ik dit topic startte, maar staat inmiddels op de lijst van mogelijke centrales. De variant met geïntegreerde booster komt niet in aanmerking in combinatie met een booster van een andere fabrikant, wel met de B-4 en daarom heeft die een héél klein streepje voor. Bij de keuze voor een booster spelen de beperkingen van de RedBox met mfx verder geen rol. Ik had er al kort wat over gelezen, maar wat dat precies betekent ga ik tezijnertijd wel bekijken.

Hoeveel stroom de afzonderlijke treinen gebruiken weet ik niet, maar ik weet dat het nogal wat uitmaakt wat voor treinen het zijn, en ook hoe hard ze gaan. Een paar dagen geleden reden er vier tegelijk. Toen ik een sneltrein op topsnelheid liet gaan, kreeg ik de stellige indruk dat de rest langzamer reed (al sluit ik niet helemaal uit dat het slechts een illusie was, de sneltrein reed immers overal voorbij). Ik heb één diesel, de rest is stoom, en er zijn een paar hele zware bij. Die vindt ik echt mooi, daar wordt ik gewoon vrolijk van! Koplampen van rijdende treinen heb ik altijd aan. Bij meerdere rijdende treinen zet ik lang niet van alle het geluid aan, dat vind ik te chaotisch. Eén of twee is genoeg. Van de wagons heeft één stammetje van 120 cm ingebouwde (led-)verlichting, niet schakelbaar dus die brandt altijd.

In pc-software en systemen voor terugmelding heb ik me alleen globaal verdiept. Ik had al wel begrepen dat de keuze voor een centrale gevolgen heeft voor de pc-software die ik daarbij kan gebruiken. Net zoals ik nu bij de keuze van een booster wat meer heb nagedacht over centrales, zal ik bij de selectie van een centrale gaan nadenken over pc-software. En bij de selectie van pc-software moet ik nadenken over terugmeldingssystemen. Uit wat ik er over heb gelezen heb ik voldoende vertrouwen gekregen dat het mogelijk is om te bereiken wat ik in m'n hoofd heb, maar op dit moment ga ik niet eens proberen om daar al beslissingen over te nemen. Ik ga stap voor stap verder.



@Mark: Op dit moment hebben bijna alle wissels op mijn baan een inbouwdecoder en de aandrijvingen werken op rijstroom. Zolang ik niet schakel, is dat geen probleem. Als er vier treinen rijden moet ik er nu sowieso minstens ééntje stilzetten voordat ik een wissel omzet, anders komen er ongelukken van. Met een booster erbij verwacht ik ruim voldoende stroom te hebben. Zo niet, wel, dan kan ik de wisselaandrijvingen altijd nog een aparte stroomvoorziening geven. Zolang ik een vloerbaan heb, wil ik de bedrading graag beperkt houden. Ik leg alleen maar draden aan als het niet anders kan of als ik iets wil uitproberen. Bij een vaste opstelling ligt dat natuurlijk heel anders; als ik daar aan ga beginnen is het aanleggen van extra bedrading geen belemmering meer. Maar dat gaat nog wel een tijdje duren.