De keuze is op een Tams B-4 gevallen. Nu is het even afwachten tot hij binnen is, dan kan ik aan het experimenteren. Hij kan tot 5 A leveren maar ik ga hem instellen op 3 A. Eerst wil ik hem uitproberen in plaats van de 1,9 A van de aansluitbox, ik verwacht dat dat voldoende is. Omdat ik nieuwsgierig ben, ga ik ze ook samen testen. Nadat ik
het aansluitschema van digibert had bekeken, heb ik er vertrouwen in dat dat gaat werken en met 4,9 A kan ik een hele poos vooruit. Een vloerbaan met booster is al ongebruikelijk, dat ik daar niet genoeg aan heb kan ik me nauwelijks voorstellen.
Met het oog op de toekomst had ik ook héél even gedacht aan instellen op 5 A en dan splitsen in twee delen, maar dat idee heb ik meteen weer laten varen. Ik ben bepaald geen electronicus, maar heb net voldoende basiskennis om te beseffen dat het me veel tijd gaat kosten om een (electronische) kortsluitbeveiliging te ontwerpen, te bouwen en in te regelen. Alleen al het uitvogelen van hoe dat moet zou me een hoop tijd kosten, en als ik het verkeerd doe blaas ik misschien een decoder op, of erger. Als ik er vertrouwen in had dat ik dat zou kunnen, wel, dan zou het ook geen grote stap meer zijn om gewoon zelf een booster te bouwen, met precies de eigenschappen die ik wil. Nee, splitsen ná de booster is voor mij geen optie.
De RedBox kende ik nog niet toen ik dit topic startte, maar staat inmiddels op de lijst van mogelijke centrales. De variant met geïntegreerde booster komt niet in aanmerking in combinatie met een booster van een andere fabrikant, wel met de B-4 en daarom heeft die een héél klein streepje voor. Bij de keuze voor een booster spelen de beperkingen van de RedBox met mfx verder geen rol. Ik had er al kort wat over gelezen, maar wat dat precies betekent ga ik tezijnertijd wel bekijken.
Hoeveel stroom de afzonderlijke treinen gebruiken weet ik niet, maar ik weet dat het nogal wat uitmaakt wat voor treinen het zijn, en ook hoe hard ze gaan. Een paar dagen geleden reden er vier tegelijk. Toen ik een sneltrein op topsnelheid liet gaan, kreeg ik de stellige indruk dat de rest langzamer reed (al sluit ik niet helemaal uit dat het slechts een illusie was, de sneltrein reed immers overal voorbij). Ik heb één diesel, de rest is stoom, en er zijn een paar hele zware bij. Die vindt ik echt mooi, daar wordt ik gewoon vrolijk van! Koplampen van rijdende treinen heb ik altijd aan. Bij meerdere rijdende treinen zet ik lang niet van alle het geluid aan, dat vind ik te chaotisch. Eén of twee is genoeg. Van de wagons heeft één stammetje van 120 cm ingebouwde (led-)verlichting, niet schakelbaar dus die brandt altijd.
In pc-software en systemen voor terugmelding heb ik me alleen globaal verdiept. Ik had al wel begrepen dat de keuze voor een centrale gevolgen heeft voor de pc-software die ik daarbij kan gebruiken. Net zoals ik nu bij de keuze van een booster wat meer heb nagedacht over centrales, zal ik bij de selectie van een centrale gaan nadenken over pc-software. En bij de selectie van pc-software moet ik nadenken over terugmeldingssystemen. Uit wat ik er over heb gelezen heb ik voldoende vertrouwen gekregen dat het mogelijk is om te bereiken wat ik in m'n hoofd heb, maar op dit moment ga ik niet eens proberen om daar al beslissingen over te nemen. Ik ga stap voor stap verder.
@Mark: Op dit moment hebben bijna alle wissels op mijn baan een inbouwdecoder en de aandrijvingen werken op rijstroom. Zolang ik niet schakel, is dat geen probleem. Als er vier treinen rijden moet ik er nu sowieso minstens ééntje stilzetten voordat ik een wissel omzet, anders komen er ongelukken van. Met een booster erbij verwacht ik ruim voldoende stroom te hebben. Zo niet, wel, dan kan ik de wisselaandrijvingen altijd nog een aparte stroomvoorziening geven. Zolang ik een vloerbaan heb, wil ik de bedrading graag beperkt houden. Ik leg alleen maar draden aan als het niet anders kan of als ik iets wil uitproberen. Bij een vaste opstelling ligt dat natuurlijk heel anders; als ik daar aan ga beginnen is het aanleggen van extra bedrading geen belemmering meer. Maar dat gaat nog wel een tijdje duren.