Nieuws: Foto's van onze uitjes, gasten- en ontmoetingsdagen en nog veel meer vind je in ons 3railforum fotoalbum! Kom je snel hier eens kijken?
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  Statische graslegger.... ons nieuwe model
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Statische graslegger.... ons nieuwe model  (gelezen 1105 keer)

Peter.v.L

• Toffe Gast
Statische graslegger.... ons nieuwe model
« Gepost op: zaterdag 07 april 2018, 22:59:33 »

Ha medespoorders,

Het heeft even geduurd, maar hier issie dan.... een bekend concept van statische grasleggers in een nieuw jasje.....
Het geheel heeft denk ik ongeveer €10 gekost......  :thumbup: :thumbup: het merendeel komt bij AliExpress vandaan, de rest bij de Action.....

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom   ;)

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 07 april 2018, 23:35:46 »

Nice Peter, dat ziet er goed uit en een duidelijke uitleg, bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #2 Gepost op: zondag 08 april 2018, 00:30:07 »

Voor velen makkelijk om te maken   :thumbup:
Bedankt voor het plaatsen.

groet
Harald

bekie

• Toffe Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 08 april 2018, 05:05:51 »

Ziet er handig en veilig uit.

Geen linkje naar de step up power converter?

edward

• Toffe Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 08 april 2018, 07:57:40 »

Mooi en eenvoudig,
Ik ga me er eens in verdiepen...

Leuk project, Peter!
Met vriendelijke groet,

Edward

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #5 Gepost op: zondag 08 april 2018, 08:06:00 »

Leuk geknutsel, kan het wel waarderen. 11kV is in de praktijk magertjes, voldoet hooguit voor vezeltjes van 2mm.

Gr, Ben.

ddwHans

• Zeer Toffe Gast
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Den Achterhook
« Reactie #6 Gepost op: zondag 08 april 2018, 10:44:35 »

Peter,

Als je ipv de converter een "negatieve ion generator" gebruikt kun je de spanning opvoeren tot 20 kV.
Voor de rest, netjes gemaakt :thumbup:
vr. groet, Hans

Modelbaan "Den Achterhook" met k-rail.
Baanbesturing: digitaal, PC met DDW en Koploper.
Rosoft WDD, SDD en S88-n
Programmeerspoor met SPROG IIv4
[ https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.0]

zendesigner

• Vaste Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 april 2018, 11:10:36 »

hier zie je een build met de ion generator.  Sterker als de noch grassmaster :-)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.msg1130699#msg1130699

en hier zie je wat voorbeelden van graspollen

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.msg1174125#msg1174125

Bart

Peter.v.L

• Toffe Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 09 april 2018, 13:04:02 »

Ah, wellicht een tweede power-unit bouwen  :D :D :D

Voor de liefhebbers:
Bij Ali heb ik het volgende besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1set-Male-And-Female-J072-4mm-Banana-Plug-Male-And-Female-To-Insert-Connector-Banana-Pin/32849488389.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/1PCS-White-Waterproof-Plastic-Cover-Project-Electronic-Instrument-Case-Enclosure-Box-82-52-35mm-hot-new/32818004847.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Nd6VnT
https://www.aliexpress.com/item/180Pcs-Box-Rubber-Grommet-8-Popular-Sizes-Grommet-Gasket-For-Protects-Wire-Cable-Hose-Custom-Part/32832830263.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/100PCS-LOT-1-4W-metal-film-resistor-470-ohm-0-25W-resistor-1-4W-resistor-color/32700813350.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/DC-3-11kV-High-Voltage-Generator-Step-Up-Power-Module-Support-3-6V-4-8V-6V/32789154558.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PFf9vp
https://www.aliexpress.com/item/1M-Double-end-Alligator-Clips-Test-Lead-Jumper-Wire/32825557283.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd
https://www.aliexpress.com/item/MYLB-5-x-AC-250V-3A-2-Pin-ON-OFF-I-O-SPST-Snap-in-Mini/32745930352.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-Has-Power-Supply-DC-12-V-1A-2A-3A-5A-6A-7A-8A-10A/32845817720.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd (ik heb de 1A versie).

De prijzen variëren best wel, maar ik denk dat ik tussen de €10 en €15 heb uitgegeven. De bakjes en de zeef (en het lijmpistool ;-) komen bij de Action vandaan. Let wel, ik heb bijvoorbeeld een doos rubbertjes besteld, maar als ik er 1 reken kom je uit op € 0,02 , voor het hele project heb ik er 4 gebruikt, dus rekenen we wel netjes met € 0,08 cent. Ik bedoel maar, je moet soms meerdere zaken bestellen maar die reken ik niet volledig bij de projectprijs, de resterende spullen komen bij een volgens projectje wel weer van pas  :D 

Peter.v.L

• Toffe Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 april 2018, 13:07:01 »

Ik heb ook een vliegenmepper versie gemaakt voor de kleine hoekjes en lager gras, mocht er voldoende animo voor zijn kan ik daar ook een video van maken natuurlijk...... reverse enginering  :D :D :D

PietG

• Toffe Gast
    • Wilgenspoor
« Reactie #10 Gepost op: maandag 09 april 2018, 16:22:47 »

Hallo Peter,

Leuk gemaakt!
Ook ik ben aan het knutselen geweest met een negatieve ion generator en wat restjes buis riool buis. zie onderstaande foto's
Op mijn website staat een bouw verslag voor een ieder om na te bouwen.
Werkt als een speer 20kV let wel op je kan er een flinke opduvel van krijgen (drie keer raden hoe ik dit weet  :D)

groeten,
Piet
Wilgenspoor
https://sites.google.com/site/wilgenspoor/
Mäklin 3rail, digitaal aangestuurd met dcc protocol

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 april 2018, 13:30:39 »

hoi,

Werkt als een speer 20kV let wel op je kan er een flinke opduvel van krijgen (drie keer raden hoe ik dit weet  :D)

Daarom is het verstandiger om bij zulke spanningen een goedgekeurd apparaat te kopen en niet meer zelf te klooien ;) Ik vond de optaters van 1000 - 2000 volt al meer dan voldoende. Ben toen overgestapt op een 35 kV RTS-greenkeper.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

LordSinclair

• Nieuwe Gast
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 april 2018, 14:56:25 »

@citaat @Ronald, ook daar kan je optaters van krijgen als je de verkeerde plekken op het verkeerde moment aanraakt. Als je zoiets gaat maken moet je weten waar je mee bezig bent en de daarbij behorende veiligheidsrisico's in acht nemen.
- Sjoerd

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 april 2018, 15:30:19 »

In ieder geval een stuk minder :) Zit iets meer beschermt dan een losse theezeef  :D Meestal is het probleem niet de "hoofdgebruiker" en de bedenker maar iemand die even komt kijken of proberen.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Gerrit-1959

• Vaste Gast
  • Carpe diem quam minimum credula postero
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 april 2018, 15:41:46 »

@citaat: Als ik die van Piet vergelijk met die van Noch, dan zie ik het verschil in veiligheid niet. Maar misschien kun jij mij duidelijk maken, waar het verschil zit, want ik overweeg ook 1 zelf te maken en wil dan de fout, waarvan jij denkt dat die erin zit niet maken. Al vast bedankt voor je uitleg.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

peterke33

• Vaste Inboedel
  • airbrush man
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 09:20:56 »

Hallo Iedereen,

Ik heb destijds een grasmaster gekocht van NOCH, ik ben daar heel tevreden van.
Zelf begin ik niet aan zelfbouw, ken daar niet veel van en ja ik koop liever 1 loc minder en goed materiaal dan zelf maken en 1 loc meer op de baan.  :D
En ja die van NOCH, die doet het goed en kost je 1 keer 150 euro maar dan heb je ook iets in de plaats.
Groeten Peter(ke33)

Ekeren City

LordSinclair

• Nieuwe Gast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 10:24:57 »

Natuurlijk kan je kant en klaar kopen en zal dat mooi werken. Maar sommige vinden het ook leuk om het gereedschap zelf te maken en daarmee te experimenteren.

Want waarom zou je zo'n noch apparaat kopen als je ook grasmatten kan kopen? Nog makkelijker 😉

Waarom zelf decoders inbouwen als je het ook kant en klaar kan kopen?

Omdat het hobby is en het leuk is nieuwe dingen te ontdekken en uit te vinden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 april 2018, 10:27:30 door LordSinclair »
- Sjoerd

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 10:35:47 »

@citaat Zo is't.

Dat Noch ding is (vind ik) een slechte koop voor €150.....

peterke33

• Vaste Inboedel
  • airbrush man
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 11:03:00 »

Maar niet iedereen is even handig met electronica, ik kan het al zeker niet wat sommige hier maken.
Ben dan ook maar een simpele schoenmaker, en ja wie doet er mij als ik een paar handgemaakte schoenen maak ?

En iedereen heeft zijn mening over de NOCH grasmaster, ik vind hem goed werken en voor mij voldoet hij perfect.
Groeten Peter(ke33)

Ekeren City

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 11:46:07 »

En ik kan geen schoenen maken ......   >:-D

groet
Harald

Gerrit-1959

• Vaste Gast
  • Carpe diem quam minimum credula postero
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 14 april 2018, 12:46:53 »

@citaat @citaat: Even off topic,maar een simpele schoenmaker bestaat niet. Elke schoenmaker is een vakman en ook binnen dat vak heb je op verschillende terreinen expertise. Als het simpel zou zijn, zou iedereen het moeten kunnen en dat is niet zo. Dus Peter, iedereen zijn kennis en vaardigheid. Een chirurg is immers ook afhankelijk van een vakman voor zijn auto. We kunnen niet zonder elkaar en zouden elkaar meer moeten waarderen.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

-Dämmerunger Wald-
-Ik steel als de raven?-

zendesigner

• Vaste Gast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 17 april 2018, 19:29:46 »

Als ge een minimum van solderen kent is ene zelf maken een fluitje van een cent en kost het rond de 35 €

Als je der niks van kent dan koop je een noch of iets dergelijks van 150€

de veiligheids argumenten zijn blaasjes... je zapt je even hard met een noch als met een zelfbouw.  Is trouwens niet dodelijk, vergelijk het maar met schrikdraad in de weide.

Ik heb dus 115€ bespaard die ik kan gebruiken om veel gras te kopen ;-)  Elk nadeel heeft zen voordeel ;-)

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 17 april 2018, 20:08:04 »

je zapt je even hard met een noch als met een zelfbouw.

Ik geloof er niets van, jij zet jouw zeef onder spanning. Noch doet dat niet, evenzo mijn RTS niet. Daar zit het katje. ;)

Niettemin: met zelfbouw is niks mis als je weet wat je doet maar voor veel schoenmakers is dat niet weggelegd. :)

Gr, Ben.

LordSinclair

• Nieuwe Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 17 april 2018, 20:22:19 »

Maar niet iedereen is even handig met electronica, ik kan het al zeker niet wat sommige hier maken.
Ben dan ook maar een simpele schoenmaker, en ja wie doet er mij als ik een paar handgemaakte schoenen maak ?

En iedereen heeft zijn mening over de NOCH grasmaster, ik vind hem goed werken en voor mij voldoet hij perfect.
Dat snap ik, ieder zijn ding en ieder zijn kwaliteiten. Maar ik vond het een beetje raar om in een zelfbouw topic te beginnen over kant en klare apparaten ;)
Ook ligt de interesse van de modelbouw ook lang niet bij iedereen op dezelfde aspecten.
- Sjoerd

peterke33

• Vaste Inboedel
  • airbrush man
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 09:44:05 »

Dat snap ik, ieder zijn ding en ieder zijn kwaliteiten. Maar ik vond het een beetje raar om in een zelfbouw topic te beginnen over kant en klare apparaten ;)
Ook ligt de interesse van de modelbouw ook lang niet bij iedereen op dezelfde aspecten.

Ok ik heb je begrepen hoor, ik zal niet meer reageren in een topic dat over zelfbouw gaat.
Zal even een topic starten over schoenen maken, eens kijken hoe jij reageert ik ga naar de winkel en koop er kant en klare terwijl ik kan zeggen ik maak een patroon snij het ledere uit, lijm en maak de stukken leer op elkaar en maak een later een rand uit leder die op de schoen word genaaid met een PEKDRAAD die term noemen ze binnen naaien kan jij nog volgen NEE ?? ik wel maar jij gaat dan naar winkel voor een mooi gemaakte schoenen kant en klaar terwijl ik mijn eigen schoenen kan maken op maat met materiaal dat ik zelf kies en maak.

Ojaa die termen zijn maar enkele die ik vernoem bij het maken van schoenen, kan nog wat opnoemen die jij niet kent en ik wel als schoenmaker en iedereen zijn vak en kennis
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2018, 09:46:07 door peterke33 »
Groeten Peter(ke33)

Ekeren City

LordSinclair

• Nieuwe Gast
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 10:36:59 »

@citaat

Precies wat ik bedoel. Jij opent een topic waar je trots verteld hoe goed en fijn je je eigen schoenen kan maken uit ruwe materialen. Je laat het stap voor stap zien hoe je uit losse materialen een paar prachtige schoenen maakt. In dat topic plaats ik ook niet met de opmerking "Waarom zou je zelf schoenen maken als je ze ook kant en klaar kan kopen voor €100 meer". Nee, ik laat je dan in je waarde en ik laat je trots zijn op je eigen gemaakte schoenen uit ruwe materialen.
- Sjoerd

peterke33

• Vaste Inboedel
  • airbrush man
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 11:00:01 »

@citaat

Wil maar even aanhalen, dat ik geen grasmaster kan maken dit om het fijt ik niet achtergrond heb van electronica.

Wat is soms raar vind, ze maken zelf een grasmaster van amper 35euro of minder, maar een loc van 450 of meer dat vinden geen probleem dan koop ik een loc minder en een grasmaster van NOCH en of ander merk en dat strooisel of dat nu zo duur is een stelletje wagons laten daar koop je alle soorten gras van en nog meer ook DIT is mijn laatste antwoord op dit TOPIC, wil niet dat oneindig voortgaat.
Groeten Peter(ke33)

Ekeren City

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 12:32:06 »

@citaat Mooi, klaar. ;)

Janvis

• Stamgast
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 12:41:39 »

Om het maar ff positief te houden.

Ik vind dat er een hele mooie begrasser is gemaakt waarvoor mijn complimenten  :thumbup: .
Groeten Jan Willem

zendesigner

• Vaste Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 18 april 2018, 16:45:27 »

Maar voor diegene die der zelf ene willen bouwen en wat hulp kunnen gebruiken.

Alstublieft  :D :D

Bart

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte