Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Plaatsing toekomstige baan

Gestart door AntwerpenDam zaterdag 07 april 2018, 19:21:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Plaatsing toekomstige baan
Deze morgen eens de kamer opgemeten in onze toekomstige stek, hoe groot die hobbykamer juist is, en hoe opvullen met materiaal van de hobbies.
De ruimte is 5m x 5m en daarin moeten mijn diverse verzamelingen van speelgoedauto's (Dinky Toys en Matchbox) collectie Jouef racebaan jaren 60/70 en heel veel gebouwde plastiekmodellen en veel vitrinekasten. Daarenboven heb ik nog een collectie oude Airfix modelbouwdozen. Dan nog een werkblad voor 2 (mijn echtgenote is begonnen met modellen en figuren schilderen) Een beetje improviseren zal nodig zijn.
Alles bijeen hoop ik toch om een baan te kunnen aanleggen in L-vorm van toch 3m x 2m. Basis idee daarachter zal zijn om een groot locomotiefdepot in de stijl van Antwerpen-Dam (Ik heb het originele sporenplan daarvan) met de grote loods (die er gelukkig nog staat), het station Antwerpen-Dam en een klein stukje Antwerpen-Schijnpoort. Een schaduwstation zal er ook komen om de rondrijdende treinen regelmatig af te wisselen. Aanleg C-rails en schaduwstation in M-rails die ik nog bezit.
Klinkt allemaal misschien ambitieus, maar heb nog zeker een jaar om veel op te steken, te leren en te lezen ,herdenken, hermeten en nog te gaan fotograferen voor we definitief verhuizen en 100 km laten tussen Antwerpen-Dam en de nieuwe stek!

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Plaatsing toekomstige baan
Hallo Guy,
Dat is een mooie ruimte waar je een prachtige baan kunt gaan bouwen.
En met goede assistentie O:-D
Veer plezier met de nieuwe hobbyruimte. :arrow: :thumbup:
Re: Plaatsing toekomstige baan
-Guy:
Veel plezier en suc6 met het bedenken van je toekomstige baan,  :thumbup:
Re: Plaatsing toekomstige baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Plaatsing toekomstige baan
Da's een mooi vooruitzicht, een ruime kamer die nog helemaal ingericht mag worden. Daar kun je de komende tijd over nadenken (en dagdromen).

Citaat van: AntwerpenDam op zaterdag 07 april 2018, 19:21:04... een groot locomotiefdepot in de stijl van Antwerpen-Dam (Ik heb het originele sporenplan daarvan) met de grote loods (die er gelukkig nog staat), het station Antwerpen-Dam en een klein stukje Antwerpen-Schijnpoort. Een schaduwstation zal er ook komen om de rondrijdende treinen regelmatig af te wisselen.

Ik hoop dat het je gaat lukken, maar vraag me af of dit allemaal gaat passen op een L-vorm van 3 x 2m. Het lijkt me aan de krappe kant. Gelukkig is de kamer 25m2 dus misschien kun je wat meer ruimte in gebruik nemen. Heb je al een baanplan? En weet je al hoe hoeveel treinen er op de baan komen, en hoe lang ze zullen worden?
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan
Er zullen helaas wel toegevingen moeten gebeuren.
Het ganse depot nabouwen is niet aan de orde, zelfs met 5m op 5m is dat al krap, maar hoop wel om enkele markante gebouwen en infrastructuur erop te zetten. Het sporenplan van de wissels en kruisingen tussen de autobrug (Viaduct dam) en de locloodsen heb ik, en dat zal zeker nagebouwd worden. Daar ga ik wel met Scarm eens aan beginnen. Het rond rijden ben ik nog niet uit. Het locdepot moet de showcase worden, dus dat mag de meeste ruimte opslorpen. Mijn collectie NMBS 59, 51, 72, 74, 76, 55, 54, 77 locs moeten ergens staan. Binnenkort begin ik aan mijn eerste zelfbouw voor een type 84.
( ja, klopt, niet veel stoom of electrische locs  hier)

Ga nu het forum nog eens afspeuren om ideeën, tips en ticks, enzomeer.

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
Ben den Hollander
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan
Reikwijdte van een arm is zo'n 60cm. Met 3 x 2 mtr aan de wand doe je niet zo veel. Velen zijn gestart met een diepte van een meter of zelfs meer, bouwen klimspiralen en schaduwstations en even zovelen hebben hun bouwsels weer afgebroken. Stel je ambities dus bij. ;)

Gr, Ben.
Re: Plaatsing toekomstige baan
Het uittekenen in een tekenprogramma lijkt mij een goede start. Zelf heb ik ook 3 m en je staat er verbaasd van te kijken hoe snel het vol is. (en dus druk)
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan
Klopt helemaal Ben. Laat we het zo stellen, ik heb die ruimte en het mag het meest grillige figuur worden.
Nog veel puzzel uren dus voor de boeg.

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Plaatsing toekomstige baan
Kun je dat sporenplan van antwerpen-dam hier laten zien?
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan

Bij deze:



Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan
Hieronder een eerste poging om tot iets te komen:



Hierbij rekening houdend met de mogelijkheden zoals beschikbare ruimte en de opzet van de baan.
In de eerste plaats één om de collectie locomotieven op te presenteren in een depot.
Ik kies voor een enkelspoor op een spoordijk. Ondanks een hele boel toegevingen, maar ik denk dat ik ongeveer het locdepot in de gegeven omstandigheden naboots.
De afwerking met gebouwen en scenery zal dit nog meer moeten benadrukken.

Uiteraard is dit nog allemaal vatbaar voor aanpassingen.

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Plaatsing toekomstige baan

Hoi Guy,

Ik heb nog een extra verbinding met je locdepot getekend, dan kun je makkelijker loc's wisselen/op de baan krijgen en ze er eventueel ook gedraaid weer op krijgen.

Grtz Tony
Re: Plaatsing toekomstige baan
Hoi Guy,

Ik denk dat dit hem niet gaat worden.
Op het plan ziet het er super uit, en ik herken Den Dam er zeker in, maar als je dat gaat bouwen zit je de hele tijd op de achterkant te kijken.
Het dient als presentatieblaadje om je locs eer aan te doen, maar je gaat de meeste niet zien staan.
Dat kan met zo een mooi locdepot nooit de bedoeling zijn, toch?

Ik zou meer van de 5X5 meter gebruiken langs de kanten (zoals Ben voorstelde) voor een paradetraject op een dijk zoals je zelf al aangaf, en overal boven de baan de vitrinekastjes hangen voor alle andere hobby's. Je kan dan onder het werkblad van je vrouw het eerste schaduwstation aanleggen, en onder Den Dam eventueel een tweede met een helix.

Kan je misschien even een grondplannetje van de ruimte maken met deuren en ramen er op? Voor de ramen ook de onderkant-vloer even opgeven.

Ik zou tevens aan de loods ook het doorgaand station Antwerpen-Dam op lijn 12 leggen. Dan heb je alles in 1, en kan je er ook nog wat BENELUX-en enzo doorjagen :D
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan
Bedankt voor de opmerkingen.
@ Tony: Het aftakspoor zal moeilijk gaan omdat je daar met een hoogteverschil zit van een 10-tal cm. Is niet duidelijk op het plan.

@ Karl: Klopt helemaal wat je zegt over de loks niet zien staan. Heb daarom al een ander idee waar het wel mogelijk zal zijn.
           Toeval of niet, maar heb eerder deze week nog die Benelux hondekop van Piko op de kop getikt.

Grondplan van de kamer zelf zal ik eerstdaags wel posten.

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
AntwerpenDam
gast

Re: Plaatsing toekomstige baan


ziezo, ruwe schets van de kamer.
In theorie heb ik de beschikking over de ganse hoek linksboven.
Het raam waar de werktafel komt is a no flyzone, enkel een werkblad (daar hangt trouwens ook de radiator)
Ook de muur onderaan zal helemaal ingenomen worden met stapelrekken om allerhande verzamel objecten te plaatsen.
Voor vitrinekasten met treinmateriaal heb ik gelukkig nog de muur van de inkomdeur.

Nu nog het baanplan bekijken.

Guy
Re: Plaatsing toekomstige baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Plaatsing toekomstige baan
Mijn baan is 3,6 x 1,3 meter; zie Waldbrunn baan.
Zou met kleine aanpassingen passen ( zeker als je er makkelijk achter wil komen)

Mvrgr
Robert