Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Personenwagon op ferrie richting Sicilie

Gestart door Ton van het Fort woensdag 04 april 2018, 17:54:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Deze vorm van transportcombinatie kende ik nog niet. Wel van goederenvervoer maar hele personenrijtuigen?
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Op YT staan er vele filmpjes
www.youtube.com/watch?v=Yssxzqs3EDU
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie

Jose en Gerard
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Hoi,

Dat is al zo oud als de spoorwegen zelf bijna... Volgens mij niet echt in Nederland maar in het buitenland wel :)

Citaat van: Ton van het Fort op woensdag 04 april 2018, 17:54:16
Deze vorm van transportcombinatie kende ik nog niet. Wel van goederenvervoer maar hele personenrijtuigen?

Zie het bericht van Ben. Dat is waarschijnlijk op de boot naar Puttgarden - Rodby (Duitsland - Denemarken). Zelf een foto van een complete IC3 op de Dronning Ingrid Ergens uit 1990 (?). Mooi om te zien hoe een compleet treinstel in de buik van het schip verdwijnt. Die dienst is inmiddels opgeheven door de tunnel/brug naar het eiland Seeland (Kopenhagen)

Groeten Ronald.

Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Zijn er al modelbouwers bekend die dit op schaal hebben nagebouwd?
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Sinds dat ik als kind in Sicilië kom, vind ik dit een fascinerend schouwspel. Nu nog steeds. Ik gebruik dit bijzondere tafereel regelmatig als voorbeeld van één van de meest inefficiënte manieren van vervoer. Het duurt ongeveer een half uur voordat de hele trein/stam op de boot is gerangeerd. Voor de passagiers is het prettig, want zij kunnen in de trein blijven zitten. Niet dat iemand dat doet, want het is een goed moment om je benen even te strekken en om een Arancino (Siciliaanse rijstbal) te kopen in de bar van het schip. Daarna gaat de trein, een intercity, weer verder op enkelspoor(!) naar Palermo. De overtocht met de boot duurt ongeveer een 40 minuten. Rangeren (op en af) een uur. Alleen de wagons gaan op de boot. De loc blijft achter in het station.
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
In Nederland bestond het (lang geleden) ook.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorpont

Koen
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
hoi,

Citaat van: KNed op donderdag 05 april 2018, 23:18:05
In Nederland bestond het (lang geleden) ook. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorpont

In Nederland eigenlijk alleen voor goederenvervoer. Niet voor personenrijtuigen.

Citaat van: Ton van het Fort op donderdag 05 april 2018, 21:24:47
Zijn er al modelbouwers bekend die dit op schaal hebben nagebouwd?

Ja, al een paar keer op beurzen in binnen- en buitenland tegengekomen. In een aantal vormen, met echt water en gewoon op een plank. Volgens mij vorig jaar op Dortmund (of was het Sedan) dat er een engelsman stond met een ferry waar een complete trein in verdween.

Groet Ronald.
Re: Personenwagon op ferrie richting Sicilie
Citaat van: Ton van het Fort op woensdag 04 april 2018, 17:54:16
Deze vorm van transportcombinatie kende ik nog niet. Wel van goederenvervoer maar hele personenrijtuigen?

Ik heb dit in het verleden wel gezien op de boot tussen NL en Zweden, maar helaas niet gefilmd. Was altijd een heel gedoe als je daar stond te wachten en er moest een stammetje de boot op.
Heel fraai!

Met goederenvervoer overigens wel gefilmd. (al was dit in Finland)

http://trainsandtrucks.nl/imageTable.php?imageID=2018