Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ballaste K-Rail wissel

Gestart door loekvanderburg woensdag 04 april 2018, 16:39:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballaste K-Rail wissel
loekvanderburg
gast

Ballaste K-Rail wissel
Beste collega's,

Ik wil mijn K-Rail baan gaan ballasten. Ik heb een teststukje gemaakt en dat was geen probleem.
Nu komt het: Hoe ballast ik een wissel. Als ik de wissel bekijk ben ik bang dat deze gaat vastlopen.
Hoe kan ik dit voorkomen?

Met vriendelijke groet,
Loek.
Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ballaste K-Rail wissel
geen ballast tussen wisseltongen aanbrengen.Ik heb merkur bedding en is veel makkelijker.
Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ballaste K-Rail wissel
Roestvorming en obstakels door ballasten

Wat je doet, hangt af van je wissels. Als je slanke wissels-oude-stijl hebt in de oorspronkelijke staat (dus met de  aandrijving voor het beweegbaar puntstuk), dan kun je beter helemaal niet ballasten, of die pastic zooi tussen de bielsen uit trekken en zo'n wissel ombouwen tot vast puntstuk met strijkregels, en in dat geval kun je alleen tussen de tongen niet ballasten.

Bij de standaard K-wissels kun je alleen tussen de tongen niet ballasten. Echter, het hangt ook af van de aandrijving. Als je een k-wissel met een servo aandrijft direct op, voor of achter de stelbiels, dan kun je alleen rondom de stelbiels niet ballasten, maar tussen de tongen de rest wel.

De Merkur-truc is nagebootst door Ben den Hollander. Althans, hij heeft met foto's laten zien dat je ballast kunt lijmen op de ondergrond, zodanig dat er een wissel met de bielsen tussen de reepjes ballast past. Op die manier voorkom je dat er lijm (vocht) in contact komt met de blikken railbodem, en voorkom je dus roestvorming.

Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ballaste K-Rail wissel
Hi Loek,

Als je geluid-isolatie gebruikt dan een stuk onder de wissel weg snijden (waar het mechanisme zit) daar ballast in lijmen en dan pas de wissel erop.
Om na te lezen: Hier klikken

groet
Harald
Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ballaste K-Rail wissel
 @citaat

Beste Harald,

Goed idee, nooit aan gedacht.....

Groet, Anne W
Re: Ballaste K-Rail wissel
Ben den Hollander
gast

Re: Ballaste K-Rail wissel
@Loek:

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 25 april 2017, 16:58:40
In plaats van het matje kun je ook een sparing maken ter hoogte van de beweegbare delen en daarin ballast als het ware verdiept aanbrengen.......



... en daarop voorts het wissel monteren.


Plaatjes van Jakop.

Het isolatie materiaal van te voren even donker verven om te voorkomen dat de kleur doorschijnt als je ballast aan hebt gebracht.

Gr, Ben.
Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ballaste K-Rail wissel
Hi Anne

Ook wat geleerd :thumbup:   ;)

Hi Ben,

Ook heel handig, komt toch allemaal op het zelfde neer.

groet
Harald
Re: Ballaste K-Rail wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ballaste K-Rail wissel
tussen de tongen mag je tussen de 3 middelste biels wel ballasten.Is bij merkur/noch bedding ook zo.Als aanvulling op die van Ben zou dat nog mooier zijn.
Re: Ballaste K-Rail wissel
loekvanderburg
gast

Re: Ballaste K-Rail wissel
Hartelijk dank voor alle reacties, nu kom ik er wel uit.

Groet,
Loek.