Roestvorming en obstakels door ballastenWat je doet, hangt af van je wissels. Als je
slanke wissels-oude-stijl hebt in de oorspronkelijke staat (dus met de aandrijving voor het beweegbaar puntstuk), dan kun je beter helemaal niet ballasten, of die pastic zooi tussen de bielsen uit trekken en zo'n wissel ombouwen tot vast puntstuk met strijkregels, en in dat geval kun je alleen tussen de tongen niet ballasten.
Bij de standaard K-wissels kun je alleen tussen de tongen niet ballasten. Echter, het hangt ook af van de aandrijving. Als je een k-wissel met een servo aandrijft direct op, voor of achter de stelbiels, dan kun je alleen rondom de stelbiels niet ballasten, maar tussen de tongen de rest wel.
De Merkur-truc is nagebootst door Ben den Hollander. Althans, hij heeft met foto's laten zien dat je ballast kunt lijmen op de ondergrond, zodanig dat er een wissel met de bielsen tussen de reepjes ballast past. Op die manier voorkom je dat er lijm (vocht) in contact komt met de blikken railbodem, en voorkom je dus roestvorming.