Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)

Gestart door Jotrain dinsdag 03 april 2018, 21:48:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Ziet er netjes en strak uit Joost. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Netjes hoor. Mooie schaduw keerlus zo.

MvG,

Timaximus
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Dag allemaal,

Voordat zo het grote feest los barst, toch nog even wat werk verricht in de treinenkamer. De laatste rails gelegd en kabels doorgevoerd. Volgende klus is de ringleiding afmaken en de boel aansluiten op de ringleiding en de bezetmelders. Tevens even bekijken hoe ik precies mijn controle paneel wil indelen met mijn PC.

Snel voordat ik de deur achter me dicht trek voor dit jaar een paar foto's van wat materieel. Hierdoor kan je ook goed zien hoe lang de sporen zijn en dat treinen met 5 rijtuigen gemakkelijk in de blokken passen.  Dit is de maximale lengte waar mee ik kan rijden, straks in mijn kopstation in het zichtbare gedeelte. (de plek waar de schroeven rechtop in de rails staan is de scheiding tussen de 2 blokken per opstelspoor)

Zomaar even wat rijtuigen bij elkaar gepakt en een locje ervoor gegooid.

benieuwd wat jullie er weer van vinden en voor een ieder alvast een goed uiteinde en de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Hallo Joost,

Mooi schaduw station,
Ook met schakelrailen zie ik mooi  :)
Als ze het eenmaal doen blijven ze het doen.

Groeten Einte
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Bedankt Einte,
De schakelrails zijn puur als vervanging van 5107. Ik had er heel veel van liggen en gebruik ze verder niet. Voor de bezetmelding maak ik gebruik van contactrails. De baan moet straks bestuurd gaan worden door Itrain. Het rangeren op mijn rangeerheuvel en in het kopstation wil ik handmatig gaan doen.

Gr joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Mooi hoor, en groot !!!
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Citaat van: wimpietje op woensdag 01 januari 2020, 13:25:15
Mooi hoor, en groot !!!

Dank je! inderdaad een fijne ruimte om de treinen te stallen. Ik ga tijdens het testen even proberen hoe itrain werkt met 1 melder per blok. Als dit prettig werkt kan ik de buitenste 3 sporen zelfs opdelen in 3 blokken, omdat ik toch maar met beperkte lange treinen ga rijden. Ik kan dan bijvoorbeeld op het buitenste spoor met gemak 3 treinen achter elkaar zetten met elk 4 wagons. Maar zoals gezegd ga ik dit eerst testen, anders gewoon terug naar 2 blokken.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Dag allemaal,

Vandaag gestart met de ringleiding voor het schaduwstation. Verder geen spannende werkzaamheden, maar uiteraard leuk om even te delen. De Klemmen houden de ringleiding op zijn plaats en krijgen straks pvc buisjes erop waardoor ik de andere bedrading kan trekken, dus dan heb ik alles netjes en strak bij elkaar. Volgende stap is de voedingsrails aansluiten op de ringleiding. Klein stukje strippen, solderen en klaar!

De ringleiding loopt onderlangs het schaduwstation, de kabels heb ik onder de "haven" uit laten komen, omdat ik hier ongeveer mijn besturingspaneel wil hebben. Aan de Onderkant van de havenmodule zit ook al een ringleiding die straks een eigen booster krijgt, dus dan heb ik alles mooi centraal onder de baan en kan ik overal goed bij.

Nog even een paar foto's natuurlijk.....

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Goed bezig Joost  :thumbup: :thumbup:

Je schaduwstation mag gezien worden en je zult zien dat het zo volstaat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 januari 2020, 17:37:15
Goed bezig Joost  :thumbup: :thumbup:

Je schaduwstation mag gezien worden en je zult zien dat het zo volstaat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Peter,
Bedankt voor het compliment. Ik ben er tot op heden ook content mee. Maar we zijn er nog lang niet.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Dag Allemaal,

Vandaag niet veel tijd gehad, maar alvast wat contactrails en aansluitrails aangesloten. Tevens een testopstelling gemaakt, zodat ik kan gaan oefenen met Itrain. Ik wil om te beginnen alleen de buitenste 2 sporen aansluiten en een tijdelijke keerlus aanleggen zodat mijn locs een compleet rondje kunnen maken. voordat ik dingen definitief aansluit wil ik eerst graag zien hoe Itrain reageert op 1 melder per blok. Mocht dit niet bevallen kan ik nog makkelijk schuiven met contactrails en vast aansluitingen.

Even snel 2 plaatjes van de proefopstelling. (under construction)

Gr Joost

Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Goed idee van dat testbaantje Joost 👍🏻
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
 :-)
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 januari 2020, 17:37:15

Je schaduwstation mag gezien worden en je zult zien dat het zo volstaat


volstaat of vol staat? Dat is nogal een verschil  :-)
Ik neem aan dat je het laatste bedoelt, hoewel het eerste ook fijn zou zijn.
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
 @citaat
Grapjas.....
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
 :O staat die computer in het midden van je baan,lijkt me niet zo handig


mvg,
Michel
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Citaat van: ramdani op zondag 05 januari 2020, 12:22:51
:O staat die computer in het midden van je baan,lijkt me niet zo handig


mvg,
Michel

Dag Michel,
Zoals beschreven is het een testopstelling bedoeld om Itrain te testen. De definitieve opstelling komt uiteraard buiten de baan. In de buurt van de haven. Zal proberen even een idee hiervan te geven via schets/foto?s.

Ge joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation (de eerste trein rijdt)
Dag allemaal,
Door de drukte op het werk was het heel even stil, maar vandaag nog een klein beetje tijd kunnen vinden om wat te doen. De keerlus aan het schaduwstation is gemaakt de laatste kabels aangesloten. Dan is het toch echt tijd om een testrondje te rijden. Een simpele trafo aangesloten en gaan met die banaan. Alle rails moeten nog wel even goed schoongemaakt worden, maar toch altijd fijn als er weer meters worden gemaakt door het rollend materieel!

Even een kort filmpje gemaakt. Hopelijk vandeweek mijn testopstelling aansluiten en Itrain instellen voor de testfase. (Baanplan heb ik reeds gemaakt, zal nog even foto maken. )
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=DzvY38MXXXQ

Gr joost
Re: Niedlingen HBF (de eerste trein rijdt!)
Dag medespoorders,

Deze week bij mij op het werk (Dirk) hebben we prachtige cameraatjes te koop. Voor 13 euro heb je een mini camera. Alvast een camera meegenomen om even te testen. Na een tip in een ander topic "IP Camera Viewer" gedownload en de camera aangesloten. Werkt direct en mooi beeld. deze week dus nog de andere 3 cameraatjes aanschaffen en dan heb ik 4 bewakingscamera's voor mijn schaduwstations/=sporen.

Hieronder nog een paar foto's. Worden 2 soorten klemmetje bij geleverd, zodat ik ze makkelijk kan plaatsen. Leuke aanbieding tussendoor die ik natuurlijk niet kon laten liggen. Wellicht voor een van jullie ook nog een goede voordelige optie.
Benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr Joost

Re: Niedlingen HBF (beveiligingscamera schaduwstation)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Niedlingen HBF (beveiligingscamera schaduwstation)
Hallo Joost,

Dat is een mooie compacte camera, en zo te zien valt het beeld niet tegen. Sluit je die met USB aan?
Re: Niedlingen HBF (beveiligingscamera schaduwstation)
Dag Wim,
Nee inderdaad, het beeld viel mij ook zeker niet tegen. Met de nighvision, moet het straks in de overdekte stukken helemaal goed komen. Ja je plugt hem gewoon in met USB. Moet alleen nog even kijken of ik een USB verlengkabel kan krijgen, maar die zullen vast wel ergen voordelig te krijgen zijn. A?tion ofzo. Nog even foto van de verpakking toegevoegd(foto dirk.nl)
Re: Niedlingen HBF (beveiligingscamera schaduwstation)
Dag allemaal,

Vandaag begonnen met de eerste testen in Itrain. Met behulp van de handleiding en de bekende instructie filmpjes op YouTube rijdt de eerste trein via de computer. Zoals eerder al vermeld, ben ik eerst aan het testen hoe Itrain reageert op een blok met maar 1 melder en hoe precies ik kan stoppen. Wat ik nu heb ondervonden is dat tot op heden Itrain dit heel goed en netjes kan. Per blok heb ik verschuivingen ingesteld en steeds iets aangepast totdat het voor mij goed was. Door het testen is het uiteraard ook goed om het programma te leren kennen. Het wordt door vele van jullie aangeraden en bij deze kan ik het ook beamen!

Ik heb nog even een filmpje gemaakt van de eerste tests. Een blok wordt gereserveerd en de loc begint aan zijn rondje. Daar waar het zwarte klemmetje staat is de scheiding tussen de blokken. Het is dus erg belangrijk dat de trein netjes maar ook redelijk kort erop kan stoppen, zodat ik 3 treinen achter elkaar kan stallen. Benieuwd wat jullie er van vinden en tips en trucs zijn van harte welkom!

https://m.youtube.com/watch?v=eert8JfCqwU&feature=youtu.be
Gr joost
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Ziet er goed uit...
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
En nog een filmpje waarin de trein vanuit blok 6 netjes in blok 3 afremt en stopt https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ex_sa9y7rlA
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Je bent al lekker op weg, kies niet voor reserveren maar voor routeren. iTrain maakt dan een route die de trein/loc naar het doel zal brengen.
iTrain zal dan een pad kiezen en indien noodzakelijk wissels gebruiken.
Routeren is een loc/trein slepen naar een ander blok en dan op routeren klikken of ook leuk kies een keer voor rangeren en vertel wat je dan ziet.

Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Dag Tom,
Ik probeer ook routeren te kiezen maar dan gebeurt er niets. Heb ik dan ergens een stap over het hoofd gezien? Of is dat in deze demo niet toepasbaar?

Hoor graag van je. Gr joost
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Tx voor de tip Tom ; ben nog de demo-versie aan het instuderen maar zal gauw een versie ( denk de standaard ) aanschaffen 🤗
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Wat bedoel je met een demo versie, is dat de gedownloade versie of een proeflicentie van 2 maanden.
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
De proef licentie
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Met de proeflicentie moet het gewoon lukken want dat is een geheel volledige licentie.
Kies wel de juiste Interface.
Bij routeren sleep je de trein/loc naar een willekeurig blok en kies dan voor routeren of rangeren, is ook leuk.
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Tom,
Mijn proeflicentie is al wel verstreken dus ik denk dat ik dan in de lite versie zit?
Gr joost
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Ik weet niet of het in Lite ook kan, dacht het wel.
Heb er even een filmpje van gemaakt, je ziet een loc verplaatsen (neerzetten) maar ook verplaatsen via routeren en rangeren.

www.youtube.com/watch?v=HF_FPa7r-fo
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
 :thumbup:
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Goedemorgen Tom,
Bedankt voor het filmpje. Het rangeren ziet er inderdaad ook erg mooi uit. Ik ga er even induiken, misschien dat ik het toch aan de praat krijg. Planning is toch wel dat ik de standaard versie ga aanschaffen, want verder bevalt het programma heel goed. Als het is gelukt plaats ik uiteraard nog een filmpje.

Gr joost
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Camera is een SQ11, ook te vinden bij Ali......
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Wilco,
Dat zijn ze inderdaad. Nog iets voordeliger, misschien dat iemand er wat aan heeft,, ze werken ieder geval prima!

Gr joost
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Niedlingen HBF (eerste tests Itrain)
Klopt, ik hem ook, van Ali.... is idd een fijn cameraatje
Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Dag allemaal,

Weer eens even een update uit de treinenkamer. Schoonvader belde afgelopen week dat we vrijdag wel eens even aan de baan konden gaan werken. Moeders kan dan mooi met de beide meiden en oma naar de stad dus dan hebben we het rijk mooi voor ons alleen en kunnen we flink wat werk verzetten. Zo gezegd zo gedaan! Oma met moeders en mijn 2 lieve kleine meisjes naar de stad en ik met opa naar boven om te klussen.

We zijn begonnen om de tijdelijke keerlus weg te halen en het tracé naar het zichtbare gedeelte te bouwen. Voor het testen van Itrain kan ik nu nog steeds eenvoudig de keerlus aanleggen, maar het is ook wel fijn om af en toe gewoon even te bouwen dan alleen maar achter de pc zitten.
Ik ben druk aan het meten en zagen geslagen en opa heeft het spul vakkundig gemonteerd en voorzien van isolatie. Het tracé loopt met een stijging van net iets onder de 3% naar boven (dit kan nog iets afgesteld worden).

Toen dit zover gereed was, heb ik de testopstelling van Itrain even los gekoppeld en zijn we begonnen aan de voedingscentrale van de baan. 2 weken geleden al de extra boosters en trafo's aangeschaft, dus tijd om alles netjes op een plaat te monteren. Vervolgens een plekje gevonden om beide pc's te stallen. Gebroederlijk naast elkaar onder de haven. Een van de pc's zal gebruikt worden voor Itrain de andere puur voor de camera's om de schaduwstations en sporen in de gaten te houden.

Bij een computer hoor natuurlijk ook een toetsenbord en een muis, dus even een lade in elkaar gedraaid en deze een mooi plekje centraal onder de baan gegeven. De schermen van de pc komen waarschijnlijk rechts boven het haven gebied, dit ivm ruimtegebrek. Afgelopen week wel mijn beamer even geprobeerd om zo op de achterwand ieder geval Itrain te projecteren, maar dit apparaat maakt zoveel lawaai dat dit geen optie meer is. (tja, je kan niet alles hebben)

we waren inmiddels al aardig wat uurtjes aan het klussen, dus tijd om op te ruimen. Als kers op de taart nog even het rangeerterrein terug geplaatst, zodat je een goede indruk krijgt hoe het er straks uit komt te zien. Het rangeer terrein moet qua hoogte nog wel even goed afgesteld worden. Hierbij moet ik even goed kijken naar de doorrijhoogtes en de bereikbaarheid in het schaduwstation, maar dit komt dik voor elkaar.

Toen was het eindelijk tijd voor een welverdiend pilsje, een paar dikke knuffels en kusjes met mijn 2 lieve dochters en een heerlijk diner (lees afhaal chinees) met vrouwlief, opa en oma.

Kortom een heerlijk dagje! Uiteraard nog wat foto's van de werkzaamheden toegevoegd.
p.s. het rangeer terrein ligt gewoon los en gaat er weer af, zodat ik de tests met itrain goed kan afronden.

Benieuwd wat jullie er van vinden!

Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
En nog wat foto's

groeten Joost
Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Mooi gedaan hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Het ligt er mooi bij Joost  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Fijn als er meters gemaakt kunnen worden, jullie hebben eer van je werk.


Mvg,

Peter Degeluidsman