Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)

Gestart door Jotrain dinsdag 03 april 2018, 21:48:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niedlingen HBF (bouwen bouwen bouwen)
Dag medespoorders,

In mijn topic Baanplan/ontwerpen hebben jullie de eerste opzet van de baan al kunnen zien en tevens een eerste idee van een baanplan.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68012.0

Om de bouw even gescheiden te houden van het baanontwerp, maak ik hier een nieuw topic aan.

Ik ben druk bezig met de onderbouw. Links en rechts staan 2 ladekasten die ik wat heb aangepast in hoogte en heb voorzien van wielen, zodat ik gemakkelijk onder te tafel kan komen. In het midden heb ik er nog een staan, maar deze staat gewoon vast en fungeert als extra opslagruimte. in het middengedeelte komt ook mijn bedieningstafel, hoe dit precies gestalte gaat krijgen weet ik nog niet.

Benieuwd wat jullie er van vinden!

Gr Joost

Re: Niedlingen HBF
peterke33
gast

Re: Niedlingen HBF
Joost

Stevige tafel alvast, een baan hoeft niet altijd groot te zijn om mooi te zijn.  :thumbup:
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Nog even wat aanvullende informatie.
De tafel is nu 325x140cm, beide zijdes zijn 120cm breed waardoor er een ruimte van 85cm overblijft waartussen ik een bedieningspaneel kan maken. Het schaduwstation komt maximaal 50cm van de wand af, zodat ik overal goed bij kan. Dit niveau komt op 80cm van de grond, zodat ik er gemakkelijk onderdoor kan. Ik heb het idee om nog een 2e schaduwstation er boven te maken, deze zal dan op ca. 100cm komen en uiteindelijk het zichtbare gedeelte vanaf ca120-150cm. Maar dit is voor latere zorg. Eerst dit niveau klaar maken, zodat ik kan gaan testrijden.

De tafel moet nu nog goed worden vastgezet en goed waterpas worden gezet. Vervolgens wil ik eerst de basis leggen voor de stroomvoorziening met bijbehorende ringleiding. Genoeg te doen, maar helaas niet altijd zoveel  als ik zou willen ( heel herkenbaar waarschijnlijk)

Gewoon rustig verder gaan en stap voor stap opbouwen!

Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Niedlingen HBF
Hoi Joost,

Ik heb eens wat landschap in je foto zitten painten; er van uitgaande, dat dit het bovenste niveau is en gebruik gemaakt van je kast  :P
Het gebouw zou een loods kunnen zijn met een laadspoor en alleen als scenery bedoeld. Zo krijg je een mooie diepte in je baan.

Hopelijk inspirerend voor je .

Grtz Tony

Ps. ik heb er nog een gemaakt  ;)
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Leuke opties Tony,
Voorlopig ben ik nog niet aan het zichtbare niveau toe, maar ik neem deze opties zeker even mee!

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Even een vraag.....
Voor mijn ringleiding wil ik graag installatiedraad gebruiken. Nu is bruin natuurlijk goed verkrijgbaar, maar kan ik ook ergens rood krijgen en eventueel ook geel?

Wie o wie weet waar ik dit kan vinden. Kan via Google niet echt wat vinden.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Niedlingen HBF
Joost,

Ik heb mijn ringleidingdraad besteld bij Mecktronics.

Mecktronics

Groet Michel
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Je bedoeld de montagedraad 2,5mm2 Michel? Is dit precies hetzelfde als de normale installatiedraad, qua stugheid?

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Niedlingen HBF
Ik vindt hem stugger Joost maar dat vindt ik voor de ringleiding niet zo erg.

Groet Michel
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Ja dat is inderdaad ook wat ik wil. Dan kan ik hem mooi strak onder de baan gaan maken. Bedankt voor de info, ik ga even wat bestellen!! En even verder speuren op de site of ik nog meer spulletjes kan gebruiken.

Ge Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Niedlingen HBF
Hoi Joost, een bouwtopic! Het echte werk gaat beginnen top. :arrow: :thumbup:
Leuk dat Tony ook mee denkt
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
ja het echt werk gaat inderdaad beginnen Cees!

Re: Niedlingen HBF
peterke33
gast

Re: Niedlingen HBF
Vind het raar dat wij in Belgie zoveel kleuren VD draad hebben, ik heb 8 kleuren genomen ringleiding.


En succes alvast


PS; best is stukje strippen en dan daar ja draden aan solderen en de kleur(en) van je ringleiding zoveel als mogelijk heel laten is altijd makkelijk voor later kan je zien welke kleur voor wat is en opschrijven op een A4 papier en of pc wat waar voor dient heb ik ook gedaan
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Vraag over het gebruik van een Booster 6017.

Ik wil deze gaan toepassen op mijn baan, maar elke booster heeft zijn eigen transformer nodig. Kan ik hiervoor ook mijn witte 32VA trafo's gebruiken?

Tevens een tweede vraag, ik lees dat het verstandig is om de wissel en sein decoders van een aparte voeding te voorzien, klopt dit en welke trafo kan ik daar voor gebruiken en hoe sluit ik een en ander aan?

Aangezien ik nu aan mijn ringleidingen en stroomvoorziening wil beginnen, lijkt het mij handig dit in een keer goed aan te leggen.

Ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen, maar kom heel veel informatie en plaatjes tegen, maar weet dan niet of dat het juiste is....

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Ja inderdaad vreemd Peter, maar zal wel een rede hebben haha. Ik heb gisteren Rood en Geel besteld, bruin al reeds in huis, dus daar kan ik vast een eind mee komen. eerst het plan even goed voor ogen hebben. Dat was inderdaad ook mijn bedoeling om klein stukje te strippen en daar aan vast te solderen.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
peterke33
gast

Re: Niedlingen HBF
Joost

Ik heb voor mijn wissels en seinen een trafo van 52Va Marklin genomen, dat is meer dan voldoende.

En voor de verlichting is een 12V voeding goed als je met leds gaat werken.

Van die booster weet ik helaas niets, ik gebruik dat niet rijd maar met max 1 of 2 locs rond hier 

Re: Niedlingen HBF
Gerrit-1959
gast

Re: Niedlingen HBF
Voor zover ik ben geïnformeerd:
- alles tussen wissels zijn blokken en worden dus geïsoleerd.
- voor een ringleiding is 2,5 kwadraat het beste.
- vanaf ringleiding naar blokken kun je met 0,5 kwadraat het gemakkelijk doen. Er zijn er, die probleemloos werk met kleinere draaddoorsnedes.
- wissels staan gewoon op de ringleiding.
- geïsoleerde rails naar melders met 0,5 kwadraat.
- digitale informatie niet te dicht bij ringleiding. Hieraan ligt een natuurkundig principe ten grondslag: Als door een draad een elektrische stroom gaat, ontstaat rond de draad een magnetisch veld. Dit magnetisch veld werkt zijn ontstaan (de elektrische stroom) tegen en veroorzaakt daardoor inwendige weerstand. Dit magnetisch veld kan du ook invloed hebben op het digitaal signaal.
- melders zo dicht mogelijk bij het spectrum wat ze bedienen.

Aan een ieder dit leest: verbeter en vul aan.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niedlingen HBF
Beste Joost,

Een trafo van 32 VA voor een 6017 booster is mogelijk, maar te krap als je de hele capaciteit van de booster wilt gaan gebruiken, dus op een gegeven moment zal, als je weer een lok in bedrijf neemt, blijken dat er te weinig "power" op de baan staat.

Welke centrale ga je gebruiken?

Groet, Anne W
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag Anne,
Ik ga rijden met een 6021 control unit. hieruit kwam ook mijn vraag naar voren hoe ik de wissel en seindecoders apart moet voeden en hoe dit dan aan te sluiten. Is dit dan ook weer een booster of is hiervoor een normale trafo 32 VA voldoende en hoe koppel ik deze dan voor het digitale signaal?

Jouw antwoord voor de booster is duidelijk. Dan ga ik voor de transformer 52va
Hoop dat je ook een antwoord op mijn andere vraag hebt.

@gerrit, bedankt voor de info.
Alvast bedankt
Gr Joost
Re: Niedlingen HBF (bouw commando tafel
Dag allemaal,

In afwachting op nog wat aanvullende informatie en op de levering van de benodigde draden, toch weer een stuk verder gekomen vandaag. Een begin gemaakt aan het "commando centrum". Het werkblad ligt op 79cm, voor mij een lekkere werkhoogte als ik zit. De PC komt links onder de tafel te hangen, maar hier ben ik nog mee bezig. Nog niet helemaal over uit of ik hem in de lengte of in de breedte er onder zal hangen.
Ik heb het idee om onder het tafelblad nog een uitschuif lade te maken met daarop een stuk rails, zodat ik een programmeerspoor dicht bij de hand heb wanneer nodig. Goed idee? En is het een idee om de 6021 hier dan bij naast te plaatsen. Deze heb ik verder niet nodig, want wil graag de baan gaan besturen via Itrain.

De reikwijdte voor mij is nu comfortabel tot 10 cm van de muur af. Op het zichtbare gedeelte zullen de sporen niet zover naar achter komen te liggen ivm scenery, dus blijft het goed bereikbaar. Tussen de ladekast en het commando centrum heb ik ook mooi de ruimte om rechtop te zitten en me met gemak om te draaien, voldoende bewegingsruimte dus.

De stekkerdoos hangt nu even voor het idee aan de balk, want moet nog even bekijken wat de beste plek is en uiteraard ook waar mijn andere componenten komen te hangen.

Genoeg gekletst..... Hier weer wat foto's!

Mochten jullie nog antwoorden hebben op mijn vraag voor de ringleiding cq. de voeding van verschillende componenten dan hoor ik het graag.

Verdere tip en trics zijn van harte welkom!

Gr Joost

Re: Niedlingen HBF
Gerrit-1959
gast

Re: Niedlingen HBF
Hallo Joost,

Is het een overweging om het beeldscherm aan de muur te bevestigen? Op deze wijze ontneem je jezelf wel veel zicht op je baan.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag Gerrit,
Zodra mijn nieuwe bureaustoel er is, zal ik definitief gaan kijken of dit zo blijft hangen. Bovenkant van het scherm hangt nu op 118 van de grond. Mijn plan was om het zichtbare gedeelte vanaf 120 te laten beginnen, dus opzich zou het zo mooi uitkomen. Maar zeker een punt om nog even mee te nemen. Kan nu nog aanpassen. Ik heb een redelijk idee in m'n hoofd hoe het moet gaan worden, maar gaandeweg veranderen er toch altijd dingen.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niedlingen HBF
Beste Joost,

Het stroomgebruik van een wisseldecoder is binnen de 32 VA en het lukt jou of een computer ook niet om ze echt gelijktijdig te schakelen, zo geredeneerd is een 32 VA voldoende.

Echter de initiële stroom die een wissel motor gebruikt bij de eerste "schakel millimeter" is even heel hoog, de wissel motor moet zich als het ware "los scheuren" uit zijn passiviteit, daarom zou ik de 52 VA gebruiken.

Ik rijd met de Raptor, die heeft geen eigen "booster", de Raptor stuurt het signaal naar een LDT DB2 booster, vandaar gaat het signaal naar een 10 A Edits booster die het op de "ster" leiding zet (ster doet hetzelfde als een ringleiding, maar loopt niet in een ring).

De LDT DB2 booster schakelt ook de wissels en seinen en wordt gevoed met een Viessmann 52 VA, het systeem heeft een eigen "ster" leiding

In de stations waar soms 6 wissels in één rijweg automatisch geschakeld moeten worden heb ik ingesteld dat dit 1 seconde na elkaar gebeurt.

Groet, Anne W
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Een mooie start zo Joost.
Succes!
Grtz, Arjan
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag Anne,
Ook dit weer duidelijk! Gebruik ik dan wel een booster voor de aandrijving of alleen een transformer? En hoe sluit ik dit dan aan op de andere componenten, zodat de decoders wel hun signaal doorsturen naar de pc?
Gr Joost.

@ Arjan, dank je!!
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Niedlingen HBF
Mooi doordacht, Joost !

Zo te zien, kun je ook lekker op het balkon zitten  :P
Zo'n scherm aan de muur vind ik helemaal niks ( sorry Gerrit ), het verprutst de hele scenery.

Knutsel ze !
Grtz Tony
Re: Niedlingen HBF
Gerrit-1959
gast

Re: Niedlingen HBF
 @citaat: Dat mag je vinden, Tony. Ieder zijn ding. Ik vind een scherm voor de scenery niks. :D
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Niedlingen HBF
  @citaat Dat vind ik ook niks hoor  :P
Re: Niedlingen HBF
Ben den Hollander
gast

Re: Niedlingen HBF
Citaat van: Jotrain op vrijdag 06 april 2018, 07:09:14

Gebruik ik dan wel een booster voor de aandrijving of alleen een transformer? En hoe sluit ik dit dan aan op de andere componenten, zodat de decoders wel hun signaal doorsturen naar de pc?


Wissel en seindecoders praten met de 6021, niet met je PC. Om geautomatiseerd te kunnen rijden (Koploper, iTrain etc.) heb je een Marklin 6051 interface nodig tussen de 6021 en de PC. Die interface heeft ook een zgn S88 bus waarop terugmelding mogelijk wordt gemaakt immers het computerprogramma moet weten waar treinen zich bevinden.

Moderne wissel en seindecoders hebben een signaal aansluiting wat rechtstreeks van de 6021 komt en een voedingsaansluiting, doorgaans 16V~. Dat laatste levert de power voor je aandrijvingen. Werk je met oude wisseldecoders die niet zo'n extra aansluiting hebben dan worden die aangesloten op de digitale baanspanning en dat is wat inefficiënt omdat ze dure digitale stroom verbruiken. Voorkeur heeft in dat geval aansluiten op de 6021 terwijl je je treinen op boosters laat rijden.

Weet dat de 6021/6051 combi met de oude boosters 6017 errug oude technologie is met beperkingen wat niet wil zeggen dat je het niet kunt toepassen.

Gr, Ben.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niedlingen HBF
Beste Joost,

Commentaar op de mogelijkheden m.b.t. de communicatie tussen de computer en de centrale kan ik niet leveren wegens gebrek aan ervaring, in mijn Raptor komt het digitale signaal en de automatisering uit dezelfde, door Philips ontwikkelde LPC2292/01, microcontroller, dus geen interface nodig, alleen een slimme programmeur.

Over wissel decoders, tegenwoordig hebben de decoders de mogelijkheid te kiezen tussen de digitale spanning of een "hulp" spanning, dit spaart inderdaad "dure" digitale spanning, duur als je eigenlijk geen booster-capaciteit genoeg beschikbaar hebt, waardoor je een extra booster zou moeten kopen.

In mijn systeem hangt de LDT DB2 booster, naast het leveren van het signaal voor de grote booster, toch niks te doen, dus ik gebruik geen "dure" digitale spanning.

Mocht je eens in de buurt van Den Bosch komen, kun je een keer bij mij komen kijken.
Groet, Anne W
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Ja dat is de extra luxe die ik heb Tony. in de pauze even met een bakkie in de zon, wat wil een mens nog meer.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag Ben,

Bedankt voor de reactie. Ik heb even een schema getekend, omdat ik graag dingen voor me zie, zodat ik het beter snap. Klopt het aansluitschema zo? Ben ik iets vergeten, kan er iets efficiënter?
Ik hoor het graag. Vandaag komt als het goed is de bestelde VD draad binnen, dus dan kan ik weer door met het aanleggen van de ringleiding.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Ben den Hollander
gast

Re: Niedlingen HBF
 @citaat Heel goed.

De bruine draden van beide verlichting trafo's mag je zo je wilt combineren naar één ringleiding.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Goedemorgen Ben,

ok duidelijk.

Heb ik het goed dat voor elke booster sectie een scheiding in de middenleider gemaakt moet worden, zodat dit aparte gevoede baanstukken worden...?

En ook heb ik wat gelezen over sleperwippers?? is dit van toepassing of heb ik hier niet mee van doen?

Alvast bedankt voor de feedback.

gr joost
Re: Niedlingen HBF
Ben den Hollander
gast

Re: Niedlingen HBF
Klopt Joost en sleperwippers zijn niet nodig.

Gr, Ben.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Top Ben!

De rest ook bedankt voor de info, dan kan ik gaan beginnen met het aanleggen van de eerste ringleiding en na gaan denken over het indelen van alle trafo's etc.

Voor het programmeren van nieuwe locs lijkt het mij wijsheid de Control Unit ergens bij Het commando centrum te houden. had het idee om deze op een lade onder het werkblad te maken met daarbij gelijk een stuk rails als programmeer rail. Wat vinden jullie hiervan en is het überhaupt nodig?

gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Vanmiddag begonnen met het eerste stuk van de eerste ringleiding. Deze fungeert straks als ringleiding van booster #1. Deze zal het schaduwstation en de helix van stroom voorzien. achter de plaat waar het computerscherm op zit, wil ik nog een plaat maken met de boosters en trafo's. zo heb ik alles dicht bij elkaar en mooi centraal op de tafel.

Heb vanmiddag het linkergedeelte van het schaduwstation voorzien van de ringleiding. In het midden van de tafel zit een vertakking naar de rechterkant. De bruine VD draad heb ik op spanning gebracht door een helft vast te zetten met een schroef en de andere even vast te zetten in mijn accuboor. Beetje gas geven en de draad wordt mooi recht. Op deze manier makkelijk te spannen tussen de kroonstenen. De bestelde rode draad vandaag binnen gekomen, maar blijkbaar niet wat ik dacht besteld te hebben. Deze draad heeft namelijk geen massieve kern, dus deze kan ik niet zo mooi strak opwinden. Maar goed retour kon het ook niet dus we maken er maar wat van.

op de plek waar de helix gaat komen heb ik al een kroonsteen gezet, zodat vanaf hier de ringleiding mee kan naar boven.

Benieuwd wat jullie er van vinden en mochten jullie tips en trics hebben, schroom niet.

Gr Joost

p.s. Ik geniet van alle topics die ik hier lees en zie. Prachtig om te zien wat iedereen aan het bouwen is en hoeveel kennis hier aanwezig is. Ik reageer meestal niet op andere topics, maar dat neemt niet weg dat ik het allemaal even mooi vind en respect voor wat iedereen kan bouwen.
(dat moest ik nog even kwijt) :thumbup: :D
Re: Niedlingen HBF
Jørg
gast

Re: Niedlingen HBF
-Joost:
Heb de ringleidingen ook opgedeeld in 4 secties, elk baantracé een aparte ringleiding en elk hun trafo en booster, ook centraal bijeen in het midden van de baan.
De wissels worden door een aparte trafo gevoed.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag Jorg,
Ziet er ook goed uit...draadjes genoeg haha!
Heb je misschien een schema hoe jij een en ander hebt aangesloten?
Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Jørg
gast

Re: Niedlingen HBF
-Joost:
Een schema heb ik niet, er is een verbinding van de centrale (IB) naar de eerste booster en zo verder naar de volgende boosters.
vanaf de boosters vertrekken de ringleidingen die elk het traject van de sporen min of meer volgen.
Voor de indeling van de verschillende secties hierbij het baanplan elke kleur is een aparte sectie die zijn eigen voeding heeft.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Bedankt jorg!
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Dag allemaal
Weer even een berichtje vanuit de treinenkamer :D

De eerste ringleiding is afgerond en nu tijdelijk aangesloten direct op de CU. Dit om straks met het schaduwstation te gaan testrijden. Later zal deze ringleiding op een van de nieuwe boosters worden aangesloten, maar die moet ik nog aanschaffen.

Tijd dus voor de bouw van het schaduwstation, maar zoals in mijn andere draadje al een keer werd opgemerkt is het wel handig om een idee te hebben hoe de bovenbaan er uit gaat zien. Daarom ben ik toch nog maar even tussen al mijn oude opgeslagen plaatjes gaan speuren en volgens mij heb ik de perfecte baan ertussen gevonden. Uiteraard moet deze wel wat aangepast gaan worden op mijn situatie, maar ik denk dat het in de basis een mooi plan is met voldoende mogelijkheden. Ik weet alleen even niet meer waar ik dit plaatje vandaan heb, dus de bron moet ik even schuldig blijven helaas.

Oorspronkelijk is het een n-spoor baan op een opp van 3,9m bij ca 1m
Het betreft een kopstation met 4 perronsporen, depot met draaischijf, opstelsporen voor rijtuigen. goederensporen. Aan de voorkant bevindt zich een 2e station, dit is een doorgangsstation met 4 perronsporen. De lijn vanuit het kopstation sluit hier aan op de hoofdlijn.

Voor mij de volgende knelpunten:
- de opstelsporen/draaischijf zullen deels in de inbouwkast komen, dus zal er naast de goederensporen een mangat moeten komen, zodat ik ook achterin kan komen.

- Ik ben niet zo kapot van het spoor wat dwars door het midden loopt, dus die aansluiting wil ik anders of uit het zicht.

- links moet ook ruimte blijven voor een mangat om de sporen achterin de hoek te kunnen bereiken.

Zoals op de foto's te zien heb ik globaal even de wisselstraat en perronsporen neer gelegd om een idee te krijgen van de grootte (in het echt toch fijner dan de pc).

De perronsporen wil ik graag nog wel wat langer dus ik ga even kijken of dit kan door de sporen iets scherper weg te laten lopen en misschien nog een stukje aan de tafel te zetten om iets meer lengte te krijgen.

Puzzelen dus maar weer.

Maar wat vinden jullie van het plan? Is de basis een goed uitgangspunt voor mijn baan?

Gr Joost

Re: Niedlingen HBF
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niedlingen HBF
Een draaischijf in de kast lijkt mij niet handig, je moet er wel goed bij kunnen komen.
Voor de rest is het passen en meten.
Zelf zit ik regelmatig op zolder, gewoon in mijn hoofd na te denken hoe ik iets voor elkaar kan krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Niedlingen HBF
Klopt inderdaad Peter. Nu het zo ligt wordt dat nog wel een lastige opgave om er goed bij te komen. Ik denk ook dat het wijsheid is om de extra dubbelsporige lijn weg te halen. Hierdoor wordt het midden van de baan heel erg vol. Om de hoofdbaan vanuit het schaduwstation naar boven te laten komen heb ik al aardig wat ruimte nodig voor een helix, waardoor het onder de baan al snel vol is. Mijn idee is nu om de dubbelsporige lijn vanuit het kopstation een niveau te laten dalen dmv van een helix. vervolgens komt deze dan links op de baan weer in het zicht, waar hij als paradespoor voor het commando centrum langs gaat en vervolgens de tunnel in verdwijnt een volgende helix in, die de lijn naar het niveau van het schaduwstation brengt. voor het commando centrum zou ik dan alsnog een halt kunnen maken en deze uitvoeren met een extra doorrij spoor.

Ik zal straks even in wintrack een voorbeeld maken van wat ik bedoel.

Inmiddels heb ik wel het commando centrum iets aangepast, omdat dit achteraf toch wat te hoog bleek. Er is nu een goeie 15cm van de achterplaat gehaald en het scherm heb ik schuin bevestigt, zodat deze er ook niet bovenuit steekt. Zo is het zicht op de baan toch wat beter. Het toetsenbord komt op een lade onder het werkblad. (dit moet nog)
Alvast even een foto bijgevoegd van de nieuwe situatie.

ik wil eerst het sporen verloop goed gepland hebben, dan kan ik met het schaduwstation beginnen. Het kopstation en de indeling hoe dat precies gaat worden, heeft nog niet de hoogste prioriteit.
Verder puzzelen dus maar weer.

Benieuwd wat jullie van de nieuwe indeling vinden en mochten jullie goede ideeen hebben voor het sporenverloop, hoor ik het graag.

gr Joost


Re: Niedlingen HBF, sporenverloop plannen
Hierbij even de eerste opzet van het sporenverloop. Zoals eerder al gezegd, vind ik het belangrijk dat ik straks overal bij kan komen, dus zullen 3 plekken in de tafel vrij moeten zijn voor een mangat. Links en rechts in het midden van de helix. en recht achter het computerscherm zit een vrij ruimte. Dit is van de drie wel de minst belangrijke, maar als het even kan wil ik dit toch vrijhouden.

Wat vinden jullie er zo van? Ik mis eigenlijk nog een soort nevenlijn ergens. Ziet iemand daar nog ergens opties? of wellicht een iets spannender sporenverloop. Misschien wel wat recht toe, recht aan zo.

Hoor het graag.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF
Lid sinds: 2010

offline
Re: Niedlingen HBF
Tip: Gebruik ALT + PrtSc (of alleen PrtSc) om een "foto" te maken vanuit WinTrack als je de gratis versie hebt. Anders kun je een export maken van je sporenplan.
Re: Niedlingen HBF "afstoffen en nieuw schaduwstation"
PFFFFFFFFF......... Blaast u even mee?! Een hele dikke laag stof op dit draadje, maar er is weer wat reuring in de treinenkamer. Mijn andere draadje in "scenerybouw" https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74381.0 heeft wel wat recentere activiteiten, maar ook die lagen al weer een tijdje stil.

Een paar weken terug heb ik de knoop door gehakt om mijn oude schaduwstation af te breken en een nieuwe te bouwen. Dit nieuwe schaduwstation heeft minder wissels, maar wel langere effectievere opstelsporen, waardoor de capaciteit verdubbeld wordt ten opzichte van de oude situatie.

Om er goed bij te kunnen, moet er eerst "gesloopt" worden. Het rangeerterrein en de haven moeten even van hun plek af, zodat ik overal goed bij kan en de onderbouw iets aan kan passen.

De voorbereidingen zijn nu gedaan, morgen beginnen met de onderbouw en hopelijk de eerste platen zagen voor de opstelsporen. Bijgevoegd ook nog even het plan voor het nieuwe schaduwstation. benieuwd wat jullie er van vinden. Ik hoop komende tijd weer eens wat meer te kunnen posten en wat meer foto's te kunnen plaatsen.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF "afstoffen en nieuw schaduwstation"
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Niedlingen HBF "afstoffen en nieuw schaduwstation"
Indrukwekkend schaduwstation , mooie lange keerlussen 👍🏻
Re: Niedlingen HBF "afstoffen en nieuw schaduwstation"
Dag Allemaal,

Zoals gisteren aangekondigd was vandaag de dag om te beginnen met de opbouw van het nieuwe schaduwstation.

Er moesten enkele dwarsverbindingen in de onderbouw aangepast en verplaatst worden. Daarna een begin gemaakt met het zaagwerk. Rails uitleggen aftekenen en zagen maar. Stukje bij beetje ontstaan dan de eerste contouren van het nieuwe schaduwstation. De eerste rails als proef er even op gelegd en dan begint het al ergens op te lijken.

De platen worden voorzien van grijze ondervloerplaten en een vangrail. Vervolgens de stroomvoorziening maken en dan kan de rails worden aangesloten. Nog genoeg te doen, maar ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt en een opnieuw ben begonnen.
benieuwd wat jullie er van vinden. tips en trics zijn van harte welkom.

Gr Joost
Re: Niedlingen HBF bouw nieuwe schaduwstation
Vandaag weer verder gegaan met het schaduwstation. Allereerst de onderbouw voorzien van grijze ondervloerplaten. Vervolgens de randen voorzien van een valbescherming. Ik had gelukkig nog wat dunne mdf plintjes over, die hier goed van pas kwamen.

Nadat alle randen waren bevestigd, was het tijd voor de eerste rails. Bij de wissels begonnen en de draden onder de tafel geleid. Daarna de eerste contactrails en aansluitrails gelegd. En de binnenste ring zover klaar gemaakt.

De sporen worden straks gefixeerd met blokjes ondervloer zodra het hele sporenplan goed is uitgelijnd en alle draden zijn getrokken.

Hoor graag wat jullie er van vinden.

Gr joost