Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771

Gestart door mathn maandag 02 april 2018, 11:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb een tijdje geleden zo'n wissel in mijn baan ingebouwd en ik moet zeggen dat het geen positieve ervaring is.
Sommige van miin lok's en wagons met een sleper ingebouwd ontsporen op deze wissel.
Heeft er nog iemand ervaringen met deze soort wissels?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Wissels zijn probleemloos. Noot: heb ooit problemen gehad met een wagon ( roco ) die gelijkstroomwielen had. Na wisselen wielen geen probleem meer. Wielen kunnen net iets anders van vorm zijn. Adviseer de desbetreffende wagons na te kijken,

Mvrgr
Robert
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik denk zelf dat er een ontwerp fout in deze wissel zit marklin materiaal lijkt bijna allemaal goed te gaan voor zo ver ik heb kunnen testen alleen mijn 1300 van rivarossi komt er niet goed doorheen,het probleem lijkt te zijn dat de maat 14mm er niet goed door heen wil de wielen lopen aan de binnen zijde tegen een kunststof geleider aan :( Denk dat als ik de maat naar 14,3 zet het wel goed gaat maar dan gaan mogelijk andere wissels problemen geven.
En aangezien de kunststof geleider niet makkelijk weer is te repareren nadat je deze verwijdert wou ik dat nog niet proberen.
Mijn ervaring is trouwens met de 24772.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb een set dat ik regelmatig gebruik, zo ook de laatste rijdag. Liggen altijd als overlopers, dus samen. Afgelopen rijdag zijn er Artitec, Roco, Piko, Märklin oud en nieuw overheen geweest, dit alles probleemloos. In Duitsland in juni lag ook een set in de baan. Hierover is echt alles gegaan, Hobbytrade, Fleischmann, ESU, Kombimodell,Trix, etc, alles probleemloos.

In het begin heb ik er wel wat ontsporingen op gehad, maar dat was telkens als het wissel niet op een vlakke ondergrond lag. Zodra het wissel schuin ligt ten opzichte van de andere railstukken waar hij aan ligt, wordt het zeuren.

Groet,
Laurent
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Hier heb ik het punt omcirkeld waar de wielen ontsporen.
Ook als deze vlak ligt heb ik uitgetest.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Maakt het uit in welke stand de wissel staat ?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Wat je meldt, komt alleen voor bij de slanke boogwissel rechts, volgens de oosterburen.
En ja, het maakt daarbij uit in welke richting de wissel staat, en ook in welke richting hij wordt bereden.
Er zit een veelzeggend filmpje bij onderstaande links, van locs die de binnenbocht nemen vanaf de wisselworteltong.

Voor de Duitstaligen onder ons:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=127803&start=50 (Märklin 24771 schlanke Bogenweiche)
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=148520 (24771 Kurzschluss zw. Rad und Puko)
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=119686 Kurzschluss an schlanker C-Gleis Weiche
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=143722 (Märklin 3048 entgleist auf schlanken C-Gleis Bogenweichen)
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2016/06/innenradlenker-fur-schlanke-weichen.html?m=1 (alternatief)
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb vier slanke meegebogen wissels in mijn baantje liggen. Bij drie daarvan is me nooit iets bijzonders opgevallen, bij ééntje zo af en toe wel. In het begin ontspoorde er een paar keer een rijtuig. Bij nader onderzoek bleek dat één wielstel er niet precies goed onder zat en blijkbaar was dat op die ene wissel net de druppel. Daarna geen problemen meer met ontsporingen, maar het gegeven dat dit probleem een paar keer op dezelfde wissel optrad was een teken dat deze ene wissel iets anders was dan de andere.

Vanavond reed een lange trein er een flink aantal keer overheen en na verloop van tijd herkende ik een patroon: rechtdoor rijden gaat als een zonnetje, maar bij afslaan is er steeds een heel korte hapering: de lichten en geluidseffecten van alle treinen vallen héél even weg, alsof er héél even te weinig vermogen is. Een heel kort durende kortsluiting misschien? Morgen ben ik van plan om uitgebreid te gaan testen met verschillende locomotieven en daarna eens goed kijken of ik iets aan de wissel kan verbeteren. Ik denk aan het afvijlen van een puko. Aan de andere kant, als slechts één loc dit heeft, moet ik misschien de sleper van die loc onder de loep nemen.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
De oosterburen beschreven precies dat probleem in 2016, met de twee bekende oplossingen ....
Je doet iets aan het wissel, en/of je doet iets aan de wielafstand. :D
Het grootste probleem vormen de langere stoomlocs omdat die minder speling op de wielen hebben.

En ja, het gaat daarbij inderdaad om kortsluiting, en vaker bij oudere locs of wagons. Al zijn er een aantal nieuwere modellen met vergelijkbare problemen.

Het verschil tussen het linker en rechter boogwissel is meetbaar, in tienden van millimeters verschil.
De trucs bestaan uit iets van die ene puko afhalen of er nagellak op smeren (of een alternatieve sleperwipper plaatsen), de wielafstand op 14.0 zetten (bij wagons en locs), en de sleper beter afstellen.

Er zijn gebruikers die beweren dat het ook voorkomt in de buitenboog, en ook bij het linkerwissel (zie filmpje), maar allen gaan er van uit dat het maar een kant op tot kortstondige kortsluiting leidt (van wisseltong naar uiteinde).
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bij mij gebeurt het ontsporen in de buitenbocht beide kanten op alleen inkomend altijd en uitgaand soms :(
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Dit is nieuws. Zowel als je de wissel door rijdt als wanneer je 'm open rijdt.
En de buitenboog .... ook dan geldt:

nameten hoe dat met die puko zit, of een trein langzaam rijdend blijft haken (met de sleper) of alleen maar kort kortsluiting maakt tussen wiel en puko.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb toevallig een paar weken geleden een setje 2e hands op de kop getikt voor weinig. Die hebben we afgelopen stamtafel (Arnhem / Nijmegen) getest. Vrijwel alle treinen gingen er probleemloos overheen. Enkel één TEE wagon met sleper (origineel af fabriek) bleef met de sleper haken op één puko. Gevolg was ontsporing. Dat was de conclusie na even getest te hebben. We zijn er echter niet goed uitgekomen waarom juist deze sleper bleef haken. Hij zat netjes onder de wagon zoals het hoort.

De boosdoener was inderdaad de puko zoals in een andere reactie rood is omcirkelt. En ook alleen op de wissel, afbuigend naar rechts.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat

Zelfs Mehano wagons met gelijkstroomwielen liepen er probleemloos door heen.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Bij mij is de puko het probleem niet maar de kunststof geleider de lok rijd letterlijk de rails uit.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Vandaag heb ik zo'n zes uur getest. Voor de volledigheid herhaal ik nog even de uitgangssituatie: gisteren viel me op dat er steeds een hapering in de stroomvoorziening was als een bepaalde trein de afslag nam op een van mijn vier meegebogen slanke wissels. Rechtdoor was geen probleem, de andere kant op rijden ging prima en het gebeurde ook niet op andere wissels. De hapering was merkbaar op de hele baan: een fractie van een seconde viel het geluid weg en gingen de koplampen uit van alle locs, en ook de rijtuigverlichtingen knipperden.

Dat de hapering slechts op één van de vier wissels optrad, bewijst dat er een verschil is tussen deze wissel en de drie andere. Het is een rechterwissel.

Ik heb vijf locs op mijn baan. Vandaag heb ik ze allemaal een vaak over de wissel gestuurd, met een aantal rijtuigen of goederenwagons er achter. Meestal over de afslag, af en toe rechtdoor om te testen of het omzetten van de wissel er misschien iets mee te maken had. De hapering trad alleen op bij één trein, dezelfde als gisteren. De vier andere namen de afslag zonder hapering. Net omgezet of niet maakte niet uit.

Dat de hapering slechts bij één trein optrad, toont aan dat het niet alleen aan de wissel ligt. Er is wel iets met de wissel aan de hand, maar er moet ook iets bijzonders aan de hand zijn met die ene trein. Het is een recent model, een lange stoomlocomotief met sleper in de tender (M 37835).

De volgende test was achteruit rijden. Het resultaat: als duwtrein was er geen hapering bij het nemen van de afslag.

Daarna de locomotief in z'n eentje over de wissel gestuurd. Het resultaat: vooruit rijdend is de hapering er nog wel, maar beduidend korter. Achteruit rijdend is er geen hapering. Hoe zachter de loc rijdt, hoe langer de hapering duurt, en héél zacht rijdend valt de loc zelfs even bijna stil (ik heb niet het langzaamste rijtempo uitgeprobeerd). Aan de andere kant, bijna op topsnelheid rijdend is de hapering nauwelijks merkbaar. Ik denk dat dit komt omdat de loc zonder rijtuigen harder kan rijden; ze vergen behoorlijk veel trekkracht. En bij hard rijden valt een kort durende storing natuurlijk minder op. Uit deze test concludeer ik dat de rijtuigen zélf geen factor zijn bij de hapering, met andere wagons achter de loc verwacht ik hetzelfde gedrag.

Daarna ben ik, terwijl de loc in z'n eentje heel langzaam over de baan reed, met mijn neus bovenop de wissel gaan zitten om goed te kijken wat er gebeurde. Het was nauwelijks waarneembaar, maar ik kreeg de indruk dat de tender van de loc (met daaronder de sleper) even een heel klein beetje opwipte. Ik hoorde ook een zacht tikje. En één keer zag ik zelfs vonken! Ik keek goed naar de wissel en vergeleek hem met een andere, maar zag geen verschil. Pas toen ik ging voelen kwam er een kleine doorbraak: een klein plastic stukje in het centrum van de wissel was nét een fractie hoger. Met m'n vinger heb ik er stevig op geduwd om het iets naar beneden te krijgen en dat hielp. De hapering was daarna nog niet weg, maar was wel duidelijk minder geworden. Blijkbaar ben ik op de goede weg. Zie foto voor het betreffende stukje.

Tenslotte heb ik de wissel letterlijk onder de loep genomen en vergeleken met een andere rechterwissel waar geen hapering optrad. Geen zichtbaar verschil. Het enige dat ik nu nog kon verzinnen was om de wissel van plaats te laten ruilen met die andere. Dat leverde zowel een onverwacht als verrassend resultaat op: op de wissel die eerst goed werkte ontspoorde nu prompt de trein! Kan gebeuren na een aanpassing aan de baan, dus de trein weer op de rails gezet en nog een keer geprobeerd. Weer een ontsporing! Dan maar zonder rijtuigen: wéér! Vreemd, heel vreemd. En de andere wissel dan? Jawel, de hapering was er nog steeds, maar nu soms ook een ontsporing. Snap jij het? Ik niet, ik twijfelde zelfs of ik de wissels echt wel had omgeruild. Terugruilen dus. En omdat de loc nu op meer wissels problemen had, ook maar even naar de loc kijken. En warempel, er zaten wat haren en een stofje onder. Schoongemaakt en nog een keer testen. Nu was het weer als vanouds: de wissel van de hapering, terug op z'n oorspronkelijke plek, gaf weer haperingen. Alleen met één loc, niet met de andere. En op de andere gebogen wissels gaat het weer goed. Blijkbaar was het vuil onder de loc de oorzaak van deze verrassende resultaten, het ligt niet aan de plaats op de baan.

Conclusies

  • Die ene wissel is op de één of andere manier iets anders dan de drie andere. Er zal héél even kortsluiting zijn tijdens het afslaan. Ik vind de hapering echter niet ernstig genoeg om er wat aan te doen, zeker niet nadat het aandrukken van het stukje plastic midden in de wissel al wat verbetering bracht.
  • Die ene loc is een gevoelig type. Waar anderen vrolijk doortuffen over een ietwat afwijkende wissel of bij wat haren of stof op de baan heeft deze er snel last van. Eén verschil dat me bij het schoonmaken opviel was dat er wat veel olie rond de draaiende delen van de wielstellen zat. Hij is nog zo goed als nieuw en ik heb hem zelf nog nooit geolied. Blijkbaar is deze in de fabriek wat royaler gesmeerd dan normaal. Het is geen verklaring voor de hapering, wel voor het verzamelen van haren en stof. Als er nog eens iets met deze loc is, weet ik waar ik als eerste naar moet kijken.

Voor de volledigheid meld ik nog dat de treinen niet alleen over meegebogen slanke wissels zijn gereden maar ook, zonder problemen, over twee gewone meegebogen wissels, in alle richtingen. Met uitzondering van één slanke (zonder haperingen) zijn alle meegebogen wissels via decoder en MS 2 omgezet.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Goede analyse. Adviseer het kritische punt van de wissel mechanisch te bewerken. Lukt dat niet: weggooien en een ander kopen! Klinkt wat kort door de bocht (grapje), maar scheelt een hoop ergernis.

Succes!
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 april 2018, 22:29:27
Bij mij is de puko het probleem niet maar de kunststof geleider de lok rijd letterlijk de rails uit.
Wielafstand corrigeren ...

Ik heb dat met 1 loc bij een meegebogen K-rail wissel, opgemeten afstand tussen de wielen 14.4 ...

Citaat van: Robert op dinsdag 03 april 2018, 23:24:00
Adviseer het kritische punt van de wissel mechanisch te bewerken.
Eerst met wat nagellak proberen voor je gaat slijpen en polijsten ...
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Allebei bedankt voor de tips. Voorlopig laat ik het zo, in tegenstelling tot anderen is het probleem bij mij relatief klein. Als het erger wordt of als ik meer wissels koop die hetzelfde euvel blijken te hebben ga ik het proberen, te beginnen met het anders afstellen van de wielafstanden.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat @citaat

Met wat nagellak bewerken? Wat is daarvan het doel?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Isoleren en daarmee dus kortsluiting wegnemen.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Je zou er ook een plakbandje op kunnen doen is weer makkelijker te verwijderen en misschien een nieuwe sleper op de lok die problemen geeft.
Zou de 1300 van rivarossi op 14.4 staan zou die waarschijnlijk niet uit de rails lopen ik ben van de mening dat nu te smal het probleem is en niet te breed mijn marklin 1215(37121)rijdt er zonder problemen door heen Die heeft een vergelijk baar onderstel.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Heb de wiel maat op gemeten van mijn rivarossi 1316 deze bleek 13,8 mm en mijn marklin 1200(37121) 14,1 mm  nadat ik de rivarossi ook op 14,1 had gezet waren alle problemen voorbij :D
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat Tja Mark, je spreekt van een ontwerpfout in het wissel terwijl je eigenlijk je spulletjes niet voor elkaar hebt. En het onderstel van de 1215 is niet te vergelijken met een 1300. Hooguit zijn beide 6-assers maar daarmee stopt alle vergelijk.

Gr, Ben.

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Oké met de ontwerp fout was ik misschien iets te voorbarig,maar ze hadden bij marklin beter moeten testen met oud materiaal ;)
Een 3 assige heeft meer speling nodig dan een 2 assige om door een bocht te komen en de 1200 en 1300 lijken kwam maat redelijk op elkaar dus hebben ze meer met elkaar dan alleen de 3 assen ;) of wou je dat soms ontkennen :D
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Kom op Mark, je maakt nu een geintje toch? Praat niet recht wat krom is. Je hebt een defect aan je model, je flensafstand is niet correct en nu probeer je nog steeds te zeggen dat het aan het wissel ligt, terwijl na reparatie van je defect het probleem niet meer voorgekomen is?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat @citaat: Voor een drie-asser geldt eigenlijk dat de eerste en derde as zo weinig mogelijk speling moeten hebben. Alleen de middelste as moet zoveel speling hebben, dat hij de kleinste radius, waarvoor hij geschikt is, kan compenseren.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Laurent volgens mij snap je het niet helemaal,Ik praat niks recht ik geef alleen aan dat het probleem er nog steeds is met oud materiaal ik rijd zelf niet met oud materiaal dus daar heb ik geen last van ;)
Alleen mijn ervaring met andere rijdend 3rail materiaal is dat ze eerder te ver uit elkaar staan dan te dicht :?
Nu heb ik het zelf getest dat al is de maat 14,5mm dan nog loopt mijn rivarossi niet uit de rails en ik denk dat zelf bij 15mm dit niet het geval is omdat de flens simpel weg smaller is dan die van marklin dus een hogere binnen maat mag hebben om een zelfde buiten maat te hebben.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat: Ik heb twee-assers uit de jaren zestig en deze hebben geen problemen met deze wissels. Dit kan dus betekenen, dat het alleen geldt voor drie-assers?

Maar het topic begon met het stoppen met rijden en gaat richting ontsporen, geloof ik.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Märklin railmateriaal is afgestemd op het gebruik van wielstellen die aan NEM 340 voldoen.
Wanneer wielstellen worden gebruikt die niet aan deze norm voldoen en dan haperen/ontsporen, moet men niet klagen.
NEM 340 (PDF) ===> klik
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
De topic starter had het over het ontsporen van sommige van zijn loks en wagons pas later is het over stil vallen gegaan.
Ik denk dat het stilvallen met name aan de vorm/stabiliteit(mogelijk dat deze gaat kantelen op flauwe wissels) van de sleper ligt.

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb ook 1 meegebogen R3 wissel op m'n nieuwe baan. Vandaag ingebouwd, een gloednieuwe, en gelijk kortsluiting problemen. Zoals eerder beschreven in dit draadje. Bij het rijden in afgebogen toestand. Met standaard modern Märklin materieel.  :(

Zie het plaatje hieronder. de rood omcirkelde puko is het probleem. bij de groene pijl links zit een puko maar daar zit een wiel-geleider omheen. Bij de groene pijl rechts is dus ook een wielgeleider. Maar de puko ertussen is niet beschermd. De binnenkant van het wiel komt dan tegen de puko aan en dan is het kortsluiting...
Ik heb die puko nu iets naar binnen gebogen en het probleem is gelukkig foetsie.
Volgens mij is dit een ontwerp fout. Waarom loopt de wielgeleider niet door??

Ik ga nog wel testen met niet-Märklin materieel.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Zomaar een gedachte (ik heb die wissels niet): is het zinvol om die bewuste rode puko  @citaat aan de rail-zijkant met nagellak in te smeren? Dan heb je een isolerend laagje waar de wielflens (massa) langs kan zonder de puko (voeding) rechtstreeks te raken.
Of er een snippertje (zwart) papier tegenaan te plakken.

Groet, Paul
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Nagellak lijken anderen ook wel te gebruiken voor dergelijke zaken, maar het lijkt me geen permanente oplossing. Tot nu toe rijden treinen in beide richtingen goed over de verbogen puko, dat vind ik veiliger.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Een andere optie is een stukje krimpkous of een klein dun kunststof buisje er omheen.
Maar wat ik al eerder aangaf er zitten wat schoonheidfoutjes in deze wissels ze zijn af fabriek niet uitgebreid genoeg getest.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb van c-rail net zoveel verstand als een kat van viool spelen, maar als er kortsluiting optreedt bij de 'puko' in de rode cirkel, komt bij mij de vraag naar boven wat die flens daar dan doet. Dan is het wiel toch los van de spoorstaaf?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Tot nu toe was ik erg onder de indruk van de kwaliteit van de C-rail. Dat zit in het algemeen erg goed in elkaar. Maar bij deze wissel valt het me inderdaad tegen.

Het wiel is daar niet helemaal vrij van de spoorstaaf denk ik, er zit erg weinig ruimte tussen die puko en de rail. Ik had het probleem sowieso met wat langere wagons met 2 assen, zonder draaistel dus. Daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen, die assen staan dan al snel niet helemaal haaks op de rails in een bocht. Maar ook treinstellen met een draaistel hadden er last van!? Misschien heb je gelijk, ik heb dat niet goed bekeken.
Het heeft misschien met wat toleratie te maken? Daarom had een fatsoenlijke wielgeleider me daar toch beter geleken.

Ik kwam zelfs >dit< tegen op het internet. Een speciaal inzetstukje. Dat zegt wel iets als een bedrijf dit speciaal gaat maken. Blijkbaar een algemeen probleeem.


Helaas rekenen ze erg hoge verzendkosten naar Nederland, anders had ik er wel eentje besteld.  :(
Komt er toevallig nog een forummer binnenkort in de buurt van de Chiemsee?  :)

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: KNed op zondag 23 februari 2020, 21:53:55
Ik heb die puko nu iets naar binnen gebogen en het probleem is gelukkig foetsie.

Kan slecht uitpakken voor sleepcontactopname.
Beter nog: wielafstand (beter) instellen en/of een stukje krimkous over het puntcontact of de puntcontacten.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Tot nu toe heb ik er dus nog geen problemen mee, ook niet met loks met een kortere sleper. Maar ik hou het in de gaten.

Een optie is ook nog om zelf zo'n dingetje te printen, maar ik heb geen 3D printer...

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Op de foto van de fabrikant zijn ze wit gekleurd maar als je ze besteld zijn ze zwart/donkergrijs.
Zie ook een foto hier: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=174535

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
In dat artikel beginnen ze al met het aangeven, dat er sprake is van onjuiste wielafstanden bij sommig materieel. Zo'n geprint blokje erop is dus een oplossing zonder op zoek te gaan naar de oorzaak. En die oorzaak wordt hier aangegeven, namelijk Fahrzeuge mit etwas zu engem Radmaß oder Fremdfabrikate.
Dus drie oplossingen mogelijk:
- wielafstand aanpassen
- blokje kopen
- zelf wat fabrieken
De eerste is een definitieve oplossing, de andere twee een pleister. :D
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Dat zal vast, maar als de eerste twee treinen die ik door die wissel laat rijden gelijk problemen hebben ga ik echt niet al m'n assen aanpassen.
En het gaat hier om originele Märklin treinen van maximaal 30 jaar oud... Die totaal geen problemen hebben bij normale C-rail wissels en C-rail Engelse wissels.

We kunnen er kort of lang over praten maar dit is gewoon een ontwerpfout van Märklin. Dat heeft echt niet alleen te maken met verkeerde asafstand.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Koen, heb je de assen nagemeten?

Op onze clubbaan hebben we af en toe ook probleemtreinen bij de normale slanke wissels. Ga je dan de wielmaat nameten, is de oplossing vaak snel gevonden.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik ga tegen niemand zeggen, wat hij/zij moet doen. Ik som alleen de mogelijkheden op. Aan een ieder de keuze.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 12:24:05
hoge verzendkosten

Hm, € 13.99 verdeeld over 10 of meer van die opzetstukjes is wel te doen. Overigens zijn er ook zulke dingetjes voor de gewone slanke C-wissels! Is het een idee om samen een dozijn van die dingen te bestellen?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@Wijbe: nee, niet nagemeten. Kan ik nog wel doen hoor.
Ik had het met van die rode NS/cargo containerwagens (allemaal, sleepje van 5 stuks). Ook met een ICE2, in ieder geval 1 draaistel. En een los asje ging ook heel makkelijk mis.

@Bas: klopt natuurlijk.

@Erik: ik wil er best meer bestellen en dan verdelen. Maar ik heb er maar eentje nodig. Dus dan moeten er nog zeker wel minimaal 10 bij. Hoe meer hoe goedkoper. Hoeveel zou jij er willen? en misschien nog anderen?
Ik heb ze nog wel een mail gestuurd of ze het ook goedkoper kunnen versturen. Dat doen ze in Duitsland namelijk wel volgens de website.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: KNed op dinsdag 25 februari 2020, 14:04:49
Hoeveel zou jij er willen?

Eerst eens een van elk, om te proberen. En misschien is verzenden via De Huifkar een goed idee?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Of even puko's opmeten bij de bochtwissel, dan kunnen we ons eigen inzetstukje maken.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb een reactie terug gekregen dat versturen via briefpost aanmerkelijk goedkoper is. Ik krijg dan het grootste deel van de verzendkosten via Paypal terug.
Ik zal er twee bestellen om het uit te proberen.

John: als je goed op die website zoekt kan je een plaatje vinden van het inzetstukje wat je denk ik zo kan gebruiken om naar een 3d-print-model om te zetten.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Wat waren de kosten met briefpost?
Heb op het moment geen problemen met mijn slankeboog wissel maar voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen.