Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771

Gestart door mathn maandag 02 april 2018, 11:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat
Wat bedoel je nu eigenlijk Anne? Mag er geen terechte kritiek op het alom geliefde en geroemde Märklin geleverd worden? Beetje zielig hoor.

 @citaat  @citaat
en hetzelfde geldt voor jou. Het is mij ondertussen gevoeglijk bekend dat je mij niet mag maar alles persoonlijk op de man spelen is ook behoorlijk onbetamelijk. Het niveau van je laatste post is zelfs bedroevend.
Je hoeft het niet te lezen, je kan en mag gewoon doorscrollen als er weer gezeur voorbij komt. Maar nee, het is veel leuker om daarover door te blijven zeuren, nietwaar. En daarnaast hoef jij mij niet te vertellen wat ik wel en niet moet doen. Je kent mij niet eens en hebt dienaangaande geen idee waar je het over hebt. Vlieg op.

Verder wil ik daar nu niets meer over zeggen. Er is al veel te veel gezegd.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771


Het word weer een mooie dag heren, geniet ervan!  :o)
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Rudibeer op maandag 24 juni 2024, 17:28:42op m'n baantje 2 x 2 slanke wissels achter elkaar en geen enkel probleem en wat betreft die kl*te slepers, tja ook geen probleem mee.  :D
Zal wel aan de persoon liggen  ;)

gr. Ruud

De rechte slanke wissels 24711 en 24712 zijn het probleem niet, Ruud.  Het gaat hier om de slanke meegebogen wissel 24771 en 24772.  Of bedoel je toch deze laatste?
Trouwens het probleem doet zich niet voor bij alle locomotieven.
Mijn punt: bij (zeer) slanke meegebogen wissels is het probleem om de puntcontacten optimaal te positioneren steeds lastiger en zo dat sleepcontacten van vooral kortere lengte probleemloos de "overkant" halen van het (links of rechts) afbuigende spoorgedeelte.
De kortere sleepcontacten gaan kantelen omdat het voorste gedeelte van het sleepcontact zoekt naar een "steunpunt" i.e. een puntcontact, maar het niet haalt, en omdat de puntcontacten die het achterste gedeelte van het sleepcontact nog raken niet meer het midden van het sleepcontact raken, maar de rand.
Vaak is er ook een "klik" te horen wanneer het sleepcontact kantelt.
Tenminste, dat vermoed ik.  Het is lastig om te observeren, ook bij zeer lage rijsnelheid.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat ja inderdaad de 24771 en 24772 Schermafbeelding 2024-06-25 122137.png
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Mooi dat de 24771 en 24772 bij jou geen problemen geven.
Ik heb de HAG locomotief getest op 2 24771's en het probleem doet zich voor op beide.  Bij lage snelheid treedt kortsluiting op (ze hebben alle RZTec op de puntcontacten).
Op de 24772 hoor ik wel een klik maar rijdt de HAG locomotief verder.

Wellicht vallen de sleepcontacten van al jouw locomotieven binnen bepaalde toleranties.  Zijn het allemaal Märklin of zitten er ook niet-Märklin tussen?  Ik heb trouwens meerdere HAG, en op dit moment is alleen de Re 620 een probleem.  Daaruit zo je kunnen concluderen dat het aan de locomotief ligt, tenminste aan het sleepcontact.  Zou kunnen.  Maar ik heb ook ander materieel dat wel (ens) problemen vertoont op de slanke meegebogen wissels.
Het kan ook zijn dat de wissels onderling kleine afwijkingen vertonen, enz.
Of het ligt aan de persoon, dat kan ook...

Een test zou zijn om mijn HAG locomotief te laten rijden op jouw wissels 24771 en 24772.


Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat ik heb zowel marklin als roco, piko en brawa

PS,

ik woon in Rolde (nabij Assen)
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
zojuist nog een piko en roco lok over alle slanke wissels laten rijden en zonder problemen.
Ik wil helemaal geen statement maken en ik heb vaker gehoord over deze problemen, maar ik nijg ernaar dat het misschien aan bepaalde wissel-toleranties ligt?

gr. Ruud
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Rolde, een eind weg van Amsterdam.
Hierbij een foto van het sleepcontact van de HAG locomotief.
De "0" is gepositioneerd tegenover het vlakke gedeelte van het sleepcontact.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat
foto van een piko sleper (BR E18).
lengte 45 mm (vlak) en 5 mm breed.

Misschien een stamtafel in de buurt die je misschien kunnen helpen met een proefrit over slanke bocht wissels?

gr. Ruud


Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Rudibeer op woensdag 26 juni 2024, 13:40:05Foto van een piko sleper (BR E18).
lengte 45 mm (vlak) en 5 mm breed.
Heb je ook een piko artikelcode van die sleper
(ik ben niet zo thuis op de piko site)

Dit i.v.m. een oud draadje over sleper alternatieven ........
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat
Schleifer mit Schraube / Slider with screw 56111
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Enige tijd verder heb ik zelf weer wat info mogen verkrijgen over dit probleem.
Zoals eerder omschreven hebben de meeste van mijn locs Roco Silent slepers of deze daarmee uitgerust. Doordat deze wat breder zijn en rondom een kunststof randje hebben blijft de sleper netjes op de puko's liggen. Echter passen dit soort slepers niet op alle locs.

Mijn Märklin Class 77 is al meerdere keren terug geweest naar de winkel waar ze verschillende andere slepers eronder gezet hebben waarbij nu eindelijk een sleper gevonden is die past EN die dus geen kortsluiting meer maakt op de slanke wissels en slanke bocht wissels. De stukjes kurk op mijn eerdere foto's zijn ook niet meer nodig. (mocht iemand willen weten welke sleper het uiteindelijk is geworden, stuur me even een berichtje en dan vraag ik dit na).

Daarentegen heb ik ook een Sudexpress Eurodual met hetzelfde probleem waar deze nieuwe werkende sleper helaas niet onder past en heb de loc dan ook terug gekregen van de winkel zonder oplossing. Jammer van Sudexpress dat ze wel locs maken voor 3 rail systeem maar dit niet uitvoerig testen of kunnen oplossen. Maar er is wat over te zeggen als je een ander merk loc op een ander merk rails wilt rijden. Ik zal dus zelf nog meer moeten gaan prutsen met de wissels of de loc. Maar of ik daar nog zin in heb....ik wil graag verder met mijn baan.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Hoe oud is je wissel? Er zitten wijzigingen in de nieuwere versie.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
+- 1 jaar oud zijn ze.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Laurent op dinsdag 29 oktober 2024, 16:42:15Er zitten wijzigingen in de nieuwere versie.

Welke wijzigingen?
M.i. geeft Märklin artikelen vaak een ander nummer wanneer ze een wijziging hebben doorgevoerd, zoals o.a. bij de standaard Engelse kruiswissel.

Willy

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Nee hoor. Het verschil tussen de 620 en 624 is de aandrijving die bij de 624 standaard ingebouwd is.



Ik heb een 771 moeten vervangen, daar was een verschil in pukos.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Kan een foto plaatsen van de "nieuwe" uitvoering van de 24771/2 m.b.t. de puntcontacten?  Dan kan ik die vergelijken met mijn "oude" 24771/2.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Willy,

ik heb quasi dezelfde ervaringen met de wissels M 24671 en M 24672 die ik omwille van plaatsgebrek heb moeten installeren bij het uitrijden van mijn schaduwstation.
Bij het oprijden van dergelijke wissels kreeg ik kortsluiting als de sleper zich boven het dwarse spoor bevond. Als de puco's dan niet hoog genoeg zijn raakt de sleper de dwarsrail en veroorzaakt hij dus kortsluiting. Op dit forum vond ik als oplossing de plaatsing van isolatoren van RZTec die ik geïnstalleerd heb. En inderdaad: er was geen kortsluiting meer! Maar de loc valt wel stil! (alle motor-, licht- en geluidsfuncties vallen uit) terwijl de binnenverlichting van de wagons die gevoed worden door een andere sleper wel blijven branden. Ik denk dat dit komt doordat de sleper nog geen contact heeft gemaakt met de dichtsbijzijnde puco aan de overkant, terwijl hij de laatste puco van de inrijdende kant al verlaten heeft. Doordat de isolator een beetje hoger ligt dan de aangrenzende puco's blijft de sleper aan de voorzijde zweven (vergelijk het met een starre plank die je over een helling probeert te doen glijden - de voorkant steekt aan de kopzijde ook naar boven, en kantelt maar wanneer het zwaartepunt naar de voorzijde is verplaatst) en is er dus geen stroomgeleiding meer. Als ik met grote snelheid over dergelijke wissel rijd, zie ik hetzelfde fenomeen (de loc krijgt eventjes geen stroom), maar door de grote snelheid schiet de loc toch nog verder waardoor de sleper kantelt en terug contact maakt - de trein rijdt verder. Dus misschien is een ander type sleper een oplossing (een beetje hol gebogen zodat het middelste punt hoger ligt dan beide eindpunten bijvoorbeeld?). Maar ik heb daar geen ervaring mee.
Ik zou het graag oplossen want ik vind dat een baan probleemloos moet kunnen draaien.
Dus aan iedereen die dit leest: graag reacties!

Jos

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Hallo Jos,

Wat je eens zou kunnen proberen is een andere sleper te (laten) plaatsen onder de loc. Dit werkte bij verschillende locs van mij.
Een ander ding wat je na zou kunnen gaan is kijken of de isolator niet te hoog tussen de puco's ligt. Je zou eens 1 kunnen proberen door er een fractie van een mm eraf te schuren waardoor de loc wel weer contact maakt maar toch nog hoog genoeg ligt om ervoor te zorgen dat de sleper gewoon over de rail getild word.
Daarnaast is een andere oplossing bij een wissel van mij geweest om een enkele puco bij het probleem iets te buigen. En dan trial en error om te zien of het rijden verbetert.
Dit zijn bij mij goede oplossingen geweest. dus andere slepers onder locs waar dit mogelijk was en anders isolatoren bewerken tot het werkt en een enkele puco iets buigen voor een betere contact loop
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Hallo iedereen,

ik heb de speciale isolatoren voor de wissels 24671 en 64672 een tijdje geleden ontvangen en geïnstalleerd op de wissels. Waar ik zonder de isolatoren bij deze wissels kortsluiting kreeg als een trein over de wissel reed, was bij het gebruik van de isolatoren het kortsluitingsprobleem opgelost: het CS3 besturingssysteem bleef werken. Maar bij onvoldoende snelheid van de loc ontstond er op de wissel een stroomonderbreking naar de loc waardoor deze uitviel (met inbegrip van alle geluids- en lichtfuncties). En dit was het geval op alle wissels, en voor alle locs. Ik moest hier telkens manueel tussenkomen, hetgeen me redelijk frustreerde :thumbdown: . Bij hogere snelheden "schoot de loc door", met desalniettemin een kortstondige stroomonderbreking :warning: bij de loc in kwestie. En dan vreesde ik telkens het ergste voor de elektronica (decoders etc).

Ik heb daarna van alles geprobeerd: de isolatoren wat bij te vijlen (geen succes), de puco's te verhogen (mechanisch niet mogelijk, en ook niet mogelijk om met soldeertin een laagje geleidend materiaal op de puco's aan te brengen), de isolatoren onderling te verwisselen (je weet maar nooit...), de wissels vast te drukken (geen effect), de wissels onderling te verwisselen van plaats, maar ik heb tenslotte spijtig genoeg moeten constateren dat de wissels 24671 en 24672 geen soliede bedrijfsvoering mogelijk maakten om mijn baan. Helaas ben ik er nog altijd niet achter gekomen wat nu de echte reden was van de problemen. Volledigheidshalve moet ik toegeven dat ik geen slepers heb vervangen, omdat het probleem zich bij alle treinen voor deed (en ik er logischerwijze van uit ging dat het probleem daarom eerder door de rails dan door de locs werd veroorzaakt).

Ik heb daarop alle 4 wissels vervangen door rechte wissels in gebruik met gebogen/rechte railstukken. Uiteindelijk ben ik al bij al nog tevreden over het resultaat hiervan: het nieuwe traject wijkt niet veel af van het vorige, en ik heb in mijn schaduwstation op de 3 sporen telkens nog meer dan 2 meter lengte weten te behouden hetgeen meer dan voldoende is voor mijn treinen met 4 personenwagons. En alle problemen met kortsluitingen en stroomonderbrekingen zijn van de baan! Alles 'rijdt zoals een trein..."!
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Even terug naar de slanke meegebogen wissels 24771 en 24772.
Sommige sleepcontacten gaan scheef hangen op de puntcontacten van de wissels en raken dan vaak de aangrenzende railstaaf.  Soms kan dit verholpen worden door het sleepcontact beter uit te lijnen of te vervangen door een langer (korter) of ander sleepcontact van dezelfde lengte.
Er zijn soms ook loopvlakken (of in het uiterste geval de flenzen) van wielen die de puntcontacten raken.  Wielafstand controleren en anders instellen, helpt soms.
Zie foto hieronder (heb ik al eens eerder geplaatst in ander topic...).
Momenteel heb ik goede ervaringen met RZTec isolatoren. 24671 en 24672 meegebogen wissels heb ik momenteel niet op mijn baan.

Willy