Hallo iedereen,
ik heb de speciale isolatoren voor de wissels 24671 en 64672 een tijdje geleden ontvangen en geïnstalleerd op de wissels. Waar ik zonder de isolatoren bij deze wissels kortsluiting kreeg als een trein over de wissel reed, was bij het gebruik van de isolatoren het kortsluitingsprobleem opgelost: het CS3 besturingssysteem bleef werken. Maar bij onvoldoende snelheid van de loc ontstond er op de wissel een stroomonderbreking naar de loc waardoor deze uitviel (met inbegrip van alle geluids- en lichtfuncties). En dit was het geval op alle wissels, en voor alle locs. Ik moest hier telkens manueel tussenkomen, hetgeen me redelijk frustreerde
. Bij hogere snelheden "schoot de loc door", met desalniettemin een kortstondige stroomonderbreking
bij de loc in kwestie. En dan vreesde ik telkens het ergste voor de elektronica (decoders etc).
Ik heb daarna van alles geprobeerd: de isolatoren wat bij te vijlen (geen succes), de puco's te verhogen (mechanisch niet mogelijk, en ook niet mogelijk om met soldeertin een laagje geleidend materiaal op de puco's aan te brengen), de isolatoren onderling te verwisselen (je weet maar nooit...), de wissels vast te drukken (geen effect), de wissels onderling te verwisselen van plaats, maar ik heb tenslotte spijtig genoeg moeten constateren dat de wissels 24671 en 24672 geen soliede bedrijfsvoering mogelijk maakten om mijn baan. Helaas ben ik er nog altijd niet achter gekomen wat nu de echte reden was van de problemen. Volledigheidshalve moet ik toegeven dat ik geen slepers heb vervangen, omdat het probleem zich bij alle treinen voor deed (en ik er logischerwijze van uit ging dat het probleem daarom eerder door de rails dan door de locs werd veroorzaakt).
Ik heb daarop alle 4 wissels vervangen door rechte wissels in gebruik met gebogen/rechte railstukken. Uiteindelijk ben ik al bij al nog tevreden over het resultaat hiervan: het nieuwe traject wijkt niet veel af van het vorige, en ik heb in mijn schaduwstation op de 3 sporen telkens nog meer dan 2 meter lengte weten te behouden hetgeen meer dan voldoende is voor mijn treinen met 4 personenwagons. En alle problemen met kortsluitingen en stroomonderbrekingen zijn van de baan! Alles 'rijdt zoals een trein..."!