Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771

Gestart door mathn maandag 02 april 2018, 11:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat
Wat bedoel je nu eigenlijk Anne? Mag er geen terechte kritiek op het alom geliefde en geroemde Märklin geleverd worden? Beetje zielig hoor.

 @citaat  @citaat
en hetzelfde geldt voor jou. Het is mij ondertussen gevoeglijk bekend dat je mij niet mag maar alles persoonlijk op de man spelen is ook behoorlijk onbetamelijk. Het niveau van je laatste post is zelfs bedroevend.
Je hoeft het niet te lezen, je kan en mag gewoon doorscrollen als er weer gezeur voorbij komt. Maar nee, het is veel leuker om daarover door te blijven zeuren, nietwaar. En daarnaast hoef jij mij niet te vertellen wat ik wel en niet moet doen. Je kent mij niet eens en hebt dienaangaande geen idee waar je het over hebt. Vlieg op.

Verder wil ik daar nu niets meer over zeggen. Er is al veel te veel gezegd.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771


Het word weer een mooie dag heren, geniet ervan!  :o)
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Rudibeer op maandag 24 juni 2024, 17:28:42op m'n baantje 2 x 2 slanke wissels achter elkaar en geen enkel probleem en wat betreft die kl*te slepers, tja ook geen probleem mee.  :D
Zal wel aan de persoon liggen  ;)

gr. Ruud

De rechte slanke wissels 24711 en 24712 zijn het probleem niet, Ruud.  Het gaat hier om de slanke meegebogen wissel 24771 en 24772.  Of bedoel je toch deze laatste?
Trouwens het probleem doet zich niet voor bij alle locomotieven.
Mijn punt: bij (zeer) slanke meegebogen wissels is het probleem om de puntcontacten optimaal te positioneren steeds lastiger en zo dat sleepcontacten van vooral kortere lengte probleemloos de "overkant" halen van het (links of rechts) afbuigende spoorgedeelte.
De kortere sleepcontacten gaan kantelen omdat het voorste gedeelte van het sleepcontact zoekt naar een "steunpunt" i.e. een puntcontact, maar het niet haalt, en omdat de puntcontacten die het achterste gedeelte van het sleepcontact nog raken niet meer het midden van het sleepcontact raken, maar de rand.
Vaak is er ook een "klik" te horen wanneer het sleepcontact kantelt.
Tenminste, dat vermoed ik.  Het is lastig om te observeren, ook bij zeer lage rijsnelheid.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat ja inderdaad de 24771 en 24772 Schermafbeelding 2024-06-25 122137.png
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Mooi dat de 24771 en 24772 bij jou geen problemen geven.
Ik heb de HAG locomotief getest op 2 24771's en het probleem doet zich voor op beide.  Bij lage snelheid treedt kortsluiting op (ze hebben alle RZTec op de puntcontacten).
Op de 24772 hoor ik wel een klik maar rijdt de HAG locomotief verder.

Wellicht vallen de sleepcontacten van al jouw locomotieven binnen bepaalde toleranties.  Zijn het allemaal Märklin of zitten er ook niet-Märklin tussen?  Ik heb trouwens meerdere HAG, en op dit moment is alleen de Re 620 een probleem.  Daaruit zo je kunnen concluderen dat het aan de locomotief ligt, tenminste aan het sleepcontact.  Zou kunnen.  Maar ik heb ook ander materieel dat wel (ens) problemen vertoont op de slanke meegebogen wissels.
Het kan ook zijn dat de wissels onderling kleine afwijkingen vertonen, enz.
Of het ligt aan de persoon, dat kan ook...

Een test zou zijn om mijn HAG locomotief te laten rijden op jouw wissels 24771 en 24772.


Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat ik heb zowel marklin als roco, piko en brawa

PS,

ik woon in Rolde (nabij Assen)
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
zojuist nog een piko en roco lok over alle slanke wissels laten rijden en zonder problemen.
Ik wil helemaal geen statement maken en ik heb vaker gehoord over deze problemen, maar ik nijg ernaar dat het misschien aan bepaalde wissel-toleranties ligt?

gr. Ruud
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Rolde, een eind weg van Amsterdam.
Hierbij een foto van het sleepcontact van de HAG locomotief.
De "0" is gepositioneerd tegenover het vlakke gedeelte van het sleepcontact.

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@citaat
foto van een piko sleper (BR E18).
lengte 45 mm (vlak) en 5 mm breed.

Misschien een stamtafel in de buurt die je misschien kunnen helpen met een proefrit over slanke bocht wissels?

gr. Ruud


Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Rudibeer op woensdag 26 juni 2024, 13:40:05Foto van een piko sleper (BR E18).
lengte 45 mm (vlak) en 5 mm breed.
Heb je ook een piko artikelcode van die sleper
(ik ben niet zo thuis op de piko site)

Dit i.v.m. een oud draadje over sleper alternatieven ........
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat
Schleifer mit Schraube / Slider with screw 56111