Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Stationspoor tussenruimte met perron

Gestart door Eendenreetx woensdag 09 november 2022, 14:45:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stationspoor tussenruimte met perron
Nu heb ik een dubbel stationsspoor liggen.
Wissel 24612 met een tegenbocht 224.
Nu liggen de sporen met het hart 77,5cm uit elkaar. Tussen de sporen zit iets minder dan 40mm. Waarom zijn alle faller perrons 55mm breed? Hoe los ik dit op? Want ik wil de sporen wel laten eindigen op een gelijk punt.
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Die breedte van 55mm komt overeen met 4m80 in werkelijkheid, en voor grote stations is dat niet echt breed.
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Zet een recht passtukje, zoveel als nodig is, tussen de 24224 en de 24612 om het op te lossen. En achterin dus wat weghalen of de bedding uit een c-rails wegzagen en inkorten.
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Met een stukje 077 tussen het wissel en de tegenbocht 224 krijg je een goede afstand voor een perronnetje. Om de rails dan gelijk te laten eindigen zul je even moeten passen. Of je zaagt de rail af en platst er een los stootblok op. An het eind van een stationsspoor ligt immers nooit een dergelijke berg ballast als bij het C-stootblok. Ik heb ze er bijna allemaal afgeschroefd, vind het spuuglelijk. Je kan ook losse stootblokken voor K-rail nemen. Die zijn exact hetzelfde.
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 09 november 2022, 17:33:31Met een stukje 077 tussen het wissel en de tegenbocht 224 krijg je een goede afstand voor een perronnetje.

Voor een perron van 55 mm breed is dit stukje te lang, voor die breedte is een passtukje van zo'n 40 mm nodig. Aangezien dat er niet is, zou je zelf iets moeten inkorten. Het netjes naast elkaar leggen van de stootblokken is daarna niet moeilijk meer. Hieronder zie je twee varianten. En als je dan toch een rail gaat aanpassen, zou je ook in plaats van de 24224 een bocht 24530 kunnen inkorten tot een bocht van 24,3 graden, dan zit je ook precies goed. Dat is de derde variant.

Maar waarom negeer je die Faller perrons van 55 mm breed niet gewoon en maak je zelf een passend perron naar eigen inzicht?  Op ons forum staan genoeg voorbeelden van zelf gemaakte perrons. En voor dit soort korte kopspoortjes vind ik een smal perron helemaal niet vreemd. Sterker nog, ik vraag me af of er ├╝berhaupt een perron zou moeten komen.

Re: Stationspoor tussenruimte met perron
Omdat ik een station gekocht heb met een faller perron(Faller Station Waldbrunn 110099).
Het 2e spoor wil ik dan eenzelfde perron geven en dan kom ik dus weer bij faller uit vandaar.

Ik zal eens nadenken over je inkort optie.
Mijn station sporen zijn trouwens iets langer dan op de eerste foto.