Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren

Gestart door AlbertG zaterdag 04 augustus 2018, 22:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Ik heb een LDT HSI-88 in RS232 uitvoering met een verloop van RS232 naar USB. Dit pakketje heb ik ooit zo gekocht bij LDT en werkt prima onder Linux maar mijn laptop is er mee gestopt.
Nu heb ik dit aangesloten op een Windows10 (64-bit) laptop maar ik krijg de drivers niet werkend. Volgens de website van LDT is er een  handleiding bij de HSI-88 geleverd  maar die kan ik niet terugvinden en ook niet op hun website.

Heeft iemand die handleiding en de juiste drivers voor mij of kan me vertellen waar ik die kan downloaden?
Alvast bedankt.

Albert.

Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Hoi Albert,

Je weet (neem ik aan) dat je eerst de driver moet installeren en dan pas de kabel op de pc mag aansluiten bij Windows.
Verwijder nu eerst de driver software uit Windows en de kabel uit de usb poort.
download deze driver (ik werk ook met Windows 10 en deze driver): Klik hier
Na het downloaden installeren en daarna de usb weer insteken

Controleer in Windows welke COM poort gebruikt wordt en stel deze ook in, in het programma wat je gebruikt.
(zelf gebruik ik Koploper en Itrain)

Als deze werkt en na het opstarten van het programma deze niet meer zou werken, even deze usb uit de poort halen (paar seconde wachten), weer aansluiten en je programma opnieuw laten verbinden.

Groeten,

Alfons
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
@Alfons,

Citaat van: ajw op zondag 05 augustus 2018, 07:02:32
download deze driver (ik werk ook met Windows 10 en deze driver): Klik hier

Heb je Windows 10 64-bit? Ik heb het hier met een USB2Serieel gehad dat er alleen maar 32bit drivers te krijgen waren. Die wilden niet goed op Windows 10 64-bit installeren en werken.

@Albert: Als je weet welke chipset in de kabel zit kan je de juiste drivers voor die chipset downloaden. Ik heb het gehad met de USB2serieel-kabel van de Esu-programmer en een andere oudere USB2Serieel-kabel. Op het laatst heb ik maar een andere kabel gekocht. Daar was ik sneller klaar mee dan het zoeken naar drivers  :D

Groet Ronald.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Op de site van Littfinski heb ik wel deze drivers gevonden.

Rob
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
 @citaat Die zijn van de USB versie. De vraagsteller heeft een RS232 versie en een verloopkabel van RS232 naar USB. En het hangt dus van de chipset in die verloopkabel af welke driver benodigd is, wat Ronald zegt.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
@Rob: Dat is voor de USB-uitvoering van het ding. Die heeft de USB-chip(set) op het apparaat zitten. De (oude) seriële versie doet het via de chip(set) in de kabel. Mogelijk dat je daar andere drivers voor nodig hebt omdat deze niet hetzelfde kunnen zijn.

Groet Ronald.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Mijn ouderwetse Windows 7 Prof (64 bits) rekentuigen, herkennen de USB naar RS232 kabel automatisch. ;)
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
 @citaat @citaat Hé Koerts, heb jij een papegaai thuis? :D
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Citaat van: ajw op zondag 05 augustus 2018, 07:02:32
Verwijder nu eerst de driver software uit Windows en de kabel uit de usb poort.
download deze driver (ik werk ook met Windows 10 en deze driver): Klik hier
Na het downloaden installeren en daarna de usb weer insteken


Hoi Alfons,
Bedankt, ik heb jouw werkwijze gevolgd en het werkt weer.  :thumbup: :thumbup:

@allen,
Bedankt voor jullie reacties, het probleem is opgelost.

Fijne dag,
Albert.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 05 augustus 2018, 10:41:50
@citaat @citaat Hé Koerts, heb jij een papegaai thuis? :D

Nee  :D Je krijgt hier geen melding dat er nieuwe reacties zijn tijdens het tikken  :)  :?  :? Dus dan komt het nog wel eens voor als je niet zo snel bent met tikken  O:-D

@Albert: Dat is mooi dat het opgelost is.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
@ Ben & RonaldK

Citaat van: AlbertG op zaterdag 04 augustus 2018, 22:21:12
Ik heb een LDT HSI-88 in RS232 uitvoering met een verloop van RS232 naar USB. Dit pakketje heb ik ooit zo gekocht bij LDT.......

Daar de vraagsteller ook aangeeft de bijbehorende kabel te hebben gekocht, was mijn gedachte dat in de HSI en kabel dezelfde chipset gebruikt zou worden.
Het dus in principe niet uit zou maken waar de chipset zou zitten, in de HSI of in de kabel en de bijbehorende drivers voor beide gevallen gebruikt zou kunnen worden.
Maar ik zal wel weer te eenvoudig gedacht hebben. :D
Rob
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
De Prolific driver zorgt voor ernstige problemen, lees: blauw scherm in Windows. Tijd voor een nieuwe adapter met een FTDI schip. Als ik de diverse fora mag geloven levert deze geen problemen op.
Update naar een nieuwere versie werkt weer niet vanwege de verouderde chip in de adapter die niet door de nieuwe software wordt ondersteund.
Alternatief: Linux installeren op de nieuwe laptop, dat heeft de afgelopen jaren probleemloos gewerkt.

Albert.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
of windows 7
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Allen,

Na 6 jaar en een verhuizing weer actief als "NeuEinsteiger"
Oude pc met rs232 even uitgeprobeerd, maar na een dag pielen met die oude meuk, toch maar overgestapt om met een laptop aan de gang te gaan.
Geen rs232 natuurlijk.
Windows10
USB
Ecos2
Märklin 3-rail
Koploper laatste versie
Alles met een crossover kabel aan de gang gekregen. Communicatie met proef-locomotief werkt goed.

Nu de laatste horde De HSI-88 rs232 naar USB:

Heb adapter aangeschaft. Aangesloten op de USB-poort van de Laptop. Ik vind compoort 3
De bruine draden van de trafo/hsi-88/decoders88/Ecos2/ en de rails aan elkaar geknoopt (weet overigens niet of dat allemaal noodzakelijk is)

Op koploper in Onderhouden Digitale onderdelen de HSI-88 als type gekozen, op compoort 3 gezet en links 16 als aantal aangegeven.

Ik test de terugmelding maar geen resultaat.

Dus ik probeerde de driver te downloaden van dit draadje. Moeilijkheid is dat deze pagina niet meer bestaat.

Heeft iemand nog een idee ?
Moet ik met windows10 die driver wel hebben ? Of ben ik iets vergeten mbt de installatie van koploper, danwel een hardware aansluiting over het hoofd gezien.

Groetjes,
Hans
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Citaat van: EpocheIII op vrijdag 01 maart 2024, 11:37:49Dus ik probeerde de driver te downloaden van dit draadje. Moeilijkheid is dat deze pagina niet meer bestaat.

Om de HSI-88 aan het werk te krijgen lijkt driver installatie mij één der vereisten; zonder deze werkt het bij mij ook niet....

De driver is hier te downloaden.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Hans,
Dankjewel voor de snelle reactie.
Dit is een USB-driver.
Zoals eerder in dit draadje opgemerkt is er blijkbaar een verschil tussen de "USB-driver" en de "USB/Compoort-driver"
De laatste driver zou ik moeten hebben en die wordt niet op Littfinski-website aangegeven.
Als jij zegt dat dit niets uitmaakt....ga ik het met deze driver proberen.

Hans

Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Om de juiste driver te kunnen installeren moet je weten welke chip er op je adapter zit. Ik weet er het fijne niet meer van maar ik meen me te herinneren dat er 2 verschillende zijn. De ene is de FTDI FT232RL maar ik kan niet terugvinden wat die ander ook al weer was.
En het is al weer even geleden dat ik dit op een Windows machine heb gedaan.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Citaat van: EpocheIII op vrijdag 01 maart 2024, 13:44:15Als jij zegt dat dit niets uitmaakt....

Zover zou ik niet durven gaan, maar ik dacht gelezen te hebben dat je de apparatuur op één of andere manier op een USBpoort probeert aan te sluiten.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de fabrikant. Littfinski is een paar jaar geleden met pensioen gegaan en zijn bedrijf is overgenomen door Bühler electronic GmbH. Zij hebben vast een gepast antwoord op jouw probleem.

Succes!
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Dank voor jullie support,

Aan Litfinski kan ik nog een mailtje wagen of zij behulpzaam kunnen zijn. Ben hier niet al te optimistisch over omdat zij een aantal jaren geleden al hebben aangegeven de HSI-88 met rs232-aansluiting niet meer te willen ondersteunen.

Ik ben maar eens gaan kijken op de website van de fabrikant van die adapter. Prolific USB-to-Serial is de maker. Op hun site staan bijbehorende drivers..... Wellicht maar eens proberen. Kan geen kwaad lijkt mij.

Groetjes,
Hans R.
Re: LDT HSI-88 RS232 naar USB Windows 10 installeren
Allen,

Het is gelukt.

Zoals eerder gemeld draaide de s88 terugmelding wel via de Ecos2; dus die setup met de baan was in orde.

Ik vond in een verhuisdoos nog een oude RS-232/USB converter. Die deed het ook niet (ook drivers van internet gehaald).

In een andere verhuisdoos nog een oude Laptop met Windows7 tevoorschijn gehaald (dacht dat het aan Windows10 lag, gezien wat draadjes op divers forums).
Ook niet.

Toen het EUREKA-moment !

De HSI-88 heeft 3 flatcable-aansluitingen ik had er maar één aangesloten....om te testen....

Toen toch maar eens in Koploper alle 3 de poorten aangezet. Toen weer een test gedaan......en het werkte.

Met andere woorden....heb steeds de onbezette poort zitten te testen (nummer 1.01) terwijl mijn aansluitingen op 5.01 waren ingezet.

Conclusie: HSI-88 rs232 van Littfinski werkt dus op Koploper en ook onder Windows10.


Zo, dat scheelt mij in ieder geval weer een psychiatrische behandeling....dat geld kan ik dan weer in Dortmund besteden !

Dank voor het meedenken,

Fijne zondag nog allemaal.

Hans R.