Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Dinant - stand van zaken

Gestart door ramdani maandag 02 april 2018, 11:11:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dinant - muurtje bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Dinant - muurtje bouwen
 :-( groen zal moeten wachten,ik heb het nodige materiaal niet in huis (en ik heb het ook nog nooit gedaan);


mvg,
Michel
Re: Dinant - muurtje bouwen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Dinant - muurtje bouwen
Voor alles is een eerste keer  :)
Re: Dinant - muurtje bouwen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Dinant - muurtje bouwen
Gewoon doen, trial & error
Re: Dinant - muurtje bouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dinant - muurtje bouwen
Net muurtje heb je neergezet Michel. :thumbup:
Ik heb er alle vertrouwen in dat het met groen ook goed gaat komen gewoon doen wat je in gedachten heb dan kan het (bijna) niet fout gaan. :)

Groet Michel
Re: Dinant - tunnelportaal maken
geen experimenten met groen,wel bezig met een tunnelportaal :arrow:
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Komen er nog boogsteentjes op.
Re: Dinant - tunnelportaal maken
er komen nog boogsteentjes,Tom,
ik ben er nog over aan het nadenken hoe ik het verder moet afwerken,


mvg,
Michel
Re: Dinant - tunnelportaal maken
verder met ballasten en boogsteentjes geplaatst op het portaal;


mvg,
Michel
Re: Dinant - tunnelportaal maken
binnenverlichting en het ontbrekende bovenste interieur plaatsen in de M6 rijtuigen van Märklin;
functiedecoder en cabineverlichting in de stuurstand,printje met wisselende sluitlichten is nog onderweg;


mvg,
Michel
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Geen interesse in een M6 set van Classix (met stuurrijtuig, B-B-BD-A-BDX Antwerpen Centraal, 5delig dus)? Ik doe de mijne weg... nooit gereden. Gekocht in een opvlieging, maar eigenlijk interesseert het personenvervoer me maar matig en zal ik mijn baan bouwen naar vrachtvervoer.

On-topic vraagjes:
- hoe heb je de stijging van je rails bekomen? (Wat heb je juist gedaan om omhoog of omlaag te gaan?) Het ziet er strak uit en niet hoekig, daarmee dat ik het vraag.
- Hoe ga je de "gaten" opvullen tussen de sporen? Ik merk meer en meer dat mensen dit soort van banen maken en niet meer de eenvoudige plank... en nu begin ik ook heel hard te twijfelen. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen. Want die ruimtes moeten toch ook dicht en liefst stevig, als je nog scenery wilt, niet?
Re: Dinant - tunnelportaal maken
neen,ik heb deze van Märklin nu,en bij is er nu een koopstop voor treinen,ik heb er genoeg en mijn focus ligt nu op de afwerking van mijn baan ;)


Mijn baanplan heb ik gemaakt in Anyrail,dan kun je ook de juiste hoogtes van elke rail zien en hoeveel procent stijging je hebt.Toen ik alle rails had heb ik mijn tracé uitgelegd op multiplex (8mm);het tracé afgetekend en daarna uitgezaagd.Daarna allemaal latjes gezaagd op de verschillende hoogtes,pas op mijn sporen liggen 10 cm hoger om meer dieptewerking te hebben.Alles gemonteerd en gecontroleerd met waterpas en hellingmeter.


Op 2 plaatsen gaat er een uitneembaar stuk komen (ik moet er nog over nadenken hoe ik dat ga doen);
op de andere plaatsen wordt er gaas gespannen tussen de verschillende delen om een landschap te maken;
nadeel is dat het veel werk is (ook veel nadenken);
voordeel is dat alles bereikbaar is onderaan,(wisselaandrijvingen,bedrading)








Re: Dinant - tunnelportaal maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Citaat van: ramdani op zaterdag 02 mei 2020, 10:23:13
Mijn baanplan heb ik gemaakt in Anyrail,dan kun je ook de juiste hoogtes van elke rail zien en hoeveel procent stijging je hebt.Toen ik alle rails had heb ik mijn tracé uitgelegd op multiplex (8mm);het tracé afgetekend en daarna uitgezaagd.Daarna allemaal latjes gezaagd op de verschillende hoogtes,pas op mijn sporen liggen 10 cm hoger om meer dieptewerking te hebben.Alles gemonteerd en gecontroleerd met waterpas en hellingmeter.


Op 2 plaatsen gaat er een uitneembaar stuk komen (ik moet er nog over nadenken hoe ik dat ga doen);
op de andere plaatsen wordt er gaas gespannen tussen de verschillende delen om een landschap te maken;
nadeel is dat het veel werk is (ook veel nadenken);
voordeel is dat alles bereikbaar is onderaan,(wisselaandrijvingen,bedrading)

Ik ga kijken of ik een "mix" van beiden kan gebruiken. Maar nu ik met die klimspiralen in mijn planning in de knoop zit, moet ik terug alles overdenken.
Uw hellingsgraad is echt wel perfect... op welke lengte hou je deze aan? Ik zou maximaal 1,5 willen aanhouden. Als ik 9cm wil stijgen aan 1,5%, dan heb ik 600cm nodig, dus quasi 1/3de van de lengte van mijn U-vorm.
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Citaat van: svvander op zaterdag 02 mei 2020, 11:04:56
Uw hellingsgraad is echt wel perfect... op welke lengte hou je deze aan? Ik zou maximaal 1,5 willen aanhouden. Als ik 9cm wil stijgen aan 1,5%, dan heb ik 600cm nodig, dus quasi 1/3de van de lengte van mijn U-vorm.


>:-D die hellingsgraad is niet overal zo,het schommelt tussen 0 en 3%,mijn baan stijgt en daalt voortdurend,kan ook niet anders op een oppervlakte van 2,44 op 1,20 m.


verlichting afgewerkt in mijn M6,hier en daar een beetje moeten vijlen aan het interieur om het passend te krijgen;bovenste verdieping klikt vast met de verlichting (Märklin) in het dak,is heel gemakkelijk :P
functiedecoder van Tams geprogrammeerd,sommigen hebben hier problemen mee,ik heb gewoon een andere wagon met verlichting mee op het programmeerspoor geplaatst,en klusje was geklaard in 5 seconden;


mvg,
Michel
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Dinant - tunnelportaal maken
Proper!
Re: Dinant - uitneembaar deel
een uitneembaar deel aan het maken,het station dat ik al een paar jaar aan het bouwen ben er maar is bijgesleurd  :D


mvg,
Michel
Re: Dinant - uitneembaar deel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Dinant - uitneembaar deel
Netjes hoor!👍🏻
Re: Dinant - uitneembaar deel
tunnelportaal op zijn plaats gezet,nu nog verder afwerken,


daarnaast een heleboel dingen besteld om met de scenery te beginnen,RTS greenkeeper en verschillende soorten gras,


mvg,
Michel
Re: Dinant - uitneembaar deel
een dr4018 geprogrammeerd voor 4 wissels en 2 Belgische seinen,alles in iTrain ingevoerd en getest;
en eindelijk is mijn Belgisch station volledig herschilderd;


mvg,
Michel
Re: Dinant - uitneembaar deel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Dinant - uitneembaar deel
 @citaat
Leuk station.
Ik zie op de ddoos klokken boven de deuren.
Gaan die er bij jou ook nog komen?

Henk
Re: Dinant - uitneembaar deel
 @citaat2 dat zijn decals die erbij zitten,maar ik denk niet dat ik die zal gebruiken.Ik heb namelijk al een verlichte muurklok en lantaarns,maar daarvoor moet het station op de baan staan;


mvg,
Michel
Re: Dinant - het eerste groen
tunnelportaal verder afgewerkt,en het eerste groen groeit op de baan;


mvg,
Michel
Re: Dinant - het eerste groen
nog een paar portalen aan het maken en aan het experimenteren met washes,


mvg,
Michel
Re: Dinant - uitneembaar deel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dinant - uitneembaar deel
Citaat van: ramdani op zondag 17 mei 2020, 17:46:32
eindelijk is mijn Belgisch station volledig herschilderd;

Als dit station Reuver (NL in ZL) was, dan had ik het ook geloofd.
Maar die bakstenen maken het Belgisch, gek genoeg.
Re: Dinant - het eerste groen
blijkbaar werden in die tijd (1881-1890) veel Belgische stations met een paar variaties zoals dit station gebouwd;misschien was dat in Nederland ook zo  :?: ;


gek genoeg is het echte station van Remicourt een tikje anders  :arrow: https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Remicourt#/media/Bestand:Remicourt_-_Gare_de_Remicourt.JPG




Re: Dinant - het eerste groen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dinant - het eerste groen
Dat lijkt weer meer op 't station van Saint-Vith in de provincie Luik ...
Re: Dinant - het eerste groen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Dinant - het eerste groen
 @citaat
Het lijkt in ieder geval niet op het station van dinant of het volgende station, anseremme  :)
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
eerst wat afval op de baan gekleefd en dan smeren met Sculptamold,


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
Michel, heel inspirerend werk dat je hebt gemaakt. Het ziet er echt uit.

Luc
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
bedankt,Luc,en dat voor mijn eerste probeersel;


mvg,
Michel




Re: Dinant - stoeien met sculptamold
ondergrond verven en eerste laag groen;


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
 :thumbup:
Met dit product (sculptamold) kan je werkelijk stoeien zonder geklieder.
Ik heb er volledig mijn winterlandschap (3m x 1m) mee gemaakt.
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
Het wordt tijd voor een nieuw filmpje.  :P :thumbup:
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
 @citaat2 ik zal morgen na mijn geknoei met scenery nog eens de treinen uitlaten >:-D


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
 @citaat @citaat

En dan komt er een filmpie?  :-) :-)

Grts Freddy
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
eerst maar is een gat gemaakt in perron en de onderliggende plank;



Re: Dinant - stoeien met sculptamold
dan verder knoeien met groen,
filmpje zal voor een andere keer zijn  O:-D ;ik had ook nog een paar huishoudelijke taken,anders is de vrouw des huizes ontevreden  >:-D


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
deze morgen wat inspiratie opgedaan bij Wim Vink voor het groen op mijn baan :arrow: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222132809#msg3222132809
vooral het groen bij de muren dan,direct een wat dingen uitgeprobeerd,en eerste laag gras op de sculptamold;


mvg,
Michel


Re: Dinant - stoeien met sculptamold
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Dinant - stoeien met sculptamold
Hallo Michel,

We gaan een beetje gelijk op. stoeien met groen, daar gaat het er meteen anders van uitzien! :thumbup:

De baan van Wim Vink is trouwens ook een mooie voorbeeldbaan. Kunnen we mooi inspiratie opdoen!

Re: Dinant - stoeien met groen
verschillende hoogtes gras gezaaid en struiken geplaatst,en zo is het ongeveer klaar;


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Dinant - stoeien met groen
Ziet goed uit!
Re: Dinant - stoeien met groen
Wordt al wat. Als je al die verschillende hoogtes en pollen nog wat meer mixt en door elkaar plant wordt t fantastisch.

Mvg,Robin
Re: Dinant - stoeien met groen
ik denk dat er nog meer planten en struiken moeten bijkomen,een beetje zoals de spoorberm die ik elke morgen zie  :arrow: https://www.google.com/maps/@50.7505669,4.258156,3a,75y,203.05h,98.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjJ5sNWiHzIZCD1P1ws8BWw!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dinant - stoeien met groen
Graffiti in dat tunneltje ziet er ook niet verkeerd uit. Of doen ze daar niet aan in Dinant?
Re: Dinant - stoeien met groen
die graffiti was in opdracht van de NMBS en de stad Halle,hebben ze in alle 3 stations van Halle gedaan.Ze moeten toch iets doen met ons belastinggeld  :D ;
op mijn eigen baan zullen dat wel eigen ontwerpen zijn;



mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Dinant - stoeien met groen
Het ziet er goed uit hoor Michel  :thumbup:
Re: Dinant - stoeien met groen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Dinant - stoeien met groen
Zijn je seinen al gemonteerd? En hoe ga je deze sturen?
Re: Dinant - stoeien met groen
seinen zijn nog niet gemonteerd,ik heb ze wel al getest met iTrain en DR4018 met de standaard preset voor nmbs-seinen.Die standaard preset is voor seinen met 4 lichten,die van mij hebben 5 lichten,dus ga ik die DR4018 aanpassen zodat ik de 5 lichten kan aansturen;ik heb de aangepaste cv's wel al in een Excel-tabel staan,nu nog de dr4018 programmeren en testen of het werkt;


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
regenweer,wachten tot madam thuiskomt,dan maar verder doen met mijn station.
na het schilderen zijn er een paar washes opgekomen,en gordijnen voor de vensters geplakt;



mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
sinds de laatste update heb ik vooral kleine dingen gedaan,niet echt updatewaardig,de inspiratie ontbrak ook soms,
nu terug bezig met opvulling tussen de sporen;


mvg,
Michel
Re: Dinant - stoeien met groen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Dinant - stoeien met groen
Dat is serieus opgevuld!