Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 26-4-25: wegen, muren en portalen

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 22-2-25: toch maar een Burgruine..

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik vind de verhouding tussen de ruïne en die grote witte toren ervoor een beetje "scheef"......

Groet, Anne W
Wel iedere baan moet wel een kasteel of kasteel ruïne hebben.
Nog wat verlichting en toeristen en het plaatje is volledig.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Harm.

Een prima plek voor een ruïne, daar op de berg  :thumbup:
Niks cliche, want daar bouwde vroeger nou eenmaal hun optrekjes (iets met uitzicht en zo)  :lol:
Tevens een mooie bestemming voor wandelaars vanuit de Schwarzwald-kliniek  :cool:

Groeten,

Erik.
CiteerIk vind de verhouding tussen de ruïne en die grote witte toren ervoor een beetje "scheef"......

Ja dat is het ook wel... de witte toren had ik gekocht zo van "och dat is een leuk gebouw" toen ik pas net gebouwen aan het kopen was. Het is een beetje een eclectisch geheel nu, maar niks is permanent :)
 :) Ik vind het ook wel een mooi plekje zo, die Preiser ridders uit vroeger tijden wilden natuurlijk wel knap uitzicht. :D
En dat eclectisch moest ik opzoeken, maar der is inderdaad niks permanent, gewoon een beetje schuiven en kijken tot dat het een mooi eclectisch geheel is. :P

Dwarsliggers op de rails sporen niet

ik liep inmiddels 6 pagina's 8er, maar ben er weer helemaal bij.
Dat electicisme is een mooie invalshoek, inspirerend.  :thumbup:
In Houten had ik een keer een Noch doosje gekocht met daarin een zakje wit poeder. Dat is dus van die witte modelleerpasta (of dat maak je met wat water dus) en het leek me handig om daar mijn papieren heuvels mee in te smeren zodat het een mooie glooiende heuvel wordt waar gras op kan gaan groeien.

Ik liep er alleen een beetje tegenaan te hikken om dat daadwerkelijk te gaan doen, ik stelde me zo voor wat een ontzettende troep dat zou gaan worden. Vandaag toch maar eens de stap gezet en eerst een klein beetje romige massa aangemaakt en mijn eerste Terra Form stukje ingesmeerd (nadat ik eerst de kieren en gaten dichtgemaakt had, ik wil geen gips op de sporen):

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Dat ging eigenlijk best goed met het mini-plamuurmesje dat ik eens had aangeschaft.
Dus daarna nog een batch gemaakt en de heuvel met kapel ook gedeeltelijk gedaan:

Hier had ik de massa iets te dik gemaakt, het was al hard aan het drogen tijdens het smeren. Volgende keer ietsje dunner dus. Ook dat heuveltje moet glooiend en groen worden, maar ik heb er wel een paar stukjes rots in verwerkt om de groenheid te doorbreken. Eigenlijk best leuk, zo een beetje kliederen...
 8) Zo te zien werk je netjes want ik zie geen witte spetters op de rails. :D
Veel plezier verder met leuk kliederen. O:-D

Dag Harm.

Weer een stapje verder, zo ontstaat langzaam een geheel  :thumbup:
En wat je achteraf niet aanstaat pas je weer aan,
dat doet men toch overal mee!  :cool:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Lekker bezig Harm, bij de tekst zakje met wit poeder vroeg ik me af welke kant gaat dit op, maar gelukkig de goede  ;)
Dat kliederen gaat je in ieder geval goed af  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
En nu we toch aan het kliederen zijn met wit poeder, meteen ook maar eens geprobeerd met grijs poeder een rotswand te maken voor de Burgruine. Best aardig gelukt vond ik:

Het witte gedeelte zie ik als een soort grasweide voor me, het grijze gedeelte dus als rots. Ook een trap erin verwerkt, onderaan moet die natuurlijk nog wel ergens gaan uitkomen.
@citaat en dan nu het wit bruin verven als ondergrond voor gras. :)
Zelf doe ik altijd wat zilverzand door de verf mengen voor een meer stroever ondergrond.

gr. Ruud
Harm,

Lekker bezig zo :thumbup:. Je kunt de grijze pasta ook gewoon ruw laten doorlopen tot aan de ruïnes. Daarmee voorkom je een plat "deksel" op de top van de heuvel.

Groeten,
Wico 
CiteerJe kunt de grijze pasta ook gewoon ruw laten doorlopen tot aan de ruïnes. Daarmee voorkom je een plat "deksel" op de top van de heuvel.

Dat is ook een idee! Ik ben van plan om op dat platte stukje tussen de twee Noch ruïnes een beetje rots, en een stukje verharding te maken dat tussen het gras uitpiept alsof het er al eeuwen ligt.

Citeeren dan nu het wit bruin verven als ondergrond voor gras. :)
Zelf doe ik altijd wat zilverzand door de verf mengen voor een meer stroeve ondergrond.

Ja, ik zie filmpjes van mensen die het bruin verven en van mensen die het groen verven... Misschien moet ik gewoon allebei proberen :). Maar een beetje zand erdoorheen lijkt me wel een goed idee. Sowieso moet ik nog wat experimenteren en oefenen met de Grass Master voordat ik zomaar een heuvel ga bewerken...
Bij de treinenboer vond ik nog zo'n lief klein Busch kioskje, dus die heb ik maar meegenomen:

Ook heb ik een paar heuvels groen geschilderd:
En een stukje landschap dichtgesmeerd:

Verder heb ik de benedenstad toch nog wat aangepast. Die kapsalon een kwartslag gedraaid, zodat je de etalages ook een beetje kunt zien. En op de beurs een leuk huisje gekocht:

En tot slot een testplankje gemaakt waar ik op kan experimenteren met de Grassmaster, met verschillende kleuren als ondergrond:

@citaat
Goed idee, Harm zo'n testplankje voor het begrassen!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
En dan is dit het resultaat, met de extra lange grasvezels:

Ik vind de bovenste en de onderste het mooist, maar heel veel maakt het eigenlijk niet uit. Ik ga in elk geval nog eens wat kortere vezels kopen, maar ik denk dat het best gaat lukken "in het echt".
Inderdaad Harm de bovenste en onderste zien er het mooist uit. :thumbup:
Straks is je baan weer een stuk mooier geworden als het gras "gestrooid" is. :)

Groet Michel
Ik zou zeker voor de onderste bruine ondergrond gaan. Als je dan wat minder dichte of zelfs open plekken hebt, komt het bruin van de ondergrond naar voren. Dit oogt veel natuurlijker dan groen. Maar voor een hele dichte grasmat maakt het inderdaad niet zo veel uit.

Groeten,
Wico
Harm, de bovenste dragen ook mijn voorkeur; eigenlijk normaal want ik gebruik ook de grassen van Noch op mijn baan. Geven een goed effect.

Luc
Ooit had ik ook zo'n Noch startsetje "wegenbouw" gekocht, dus nog maar eens een plankje gepakt en daar een stukje straat op gestrooid:

Sinds de laatste post heb ik best veel gedaan. Vooral gaten in het landschap gedicht en dingen bekleed met muren of wegen.
Zo heb ik de klokkentoren op een verhoging gezet en muren en tunnelportalen in die hoek gemaakt. Rechtsboven is het lieve kleine kioskje te zien, daar heb ik de weg naartoe ook geschilderd:

De omgeving van de Scholssbergstüble is voorzien van wegen die ik met Noch poeder en verf heb gemaakt:

Voor het tunnelportaal van het ovaaltje moest ik de brede variant hebben, de smalle variant raakte zelfs al een normaal lang rijtuig:

De heuvel van de Burgruine heb ik bovenop voorzien van gips en verf, het bruine stukje wordt een soort stukje zand met paadjes:

In de benedenstad heb ik besloten dat de lege ruimte gevuld wordt met huisjes:

Kitschburg is voorzien van een oprit naar de bovenste verdieping met gips en verf, en een rotswand:

Zo gaat het dus lekker rustig verder. Ik zal binnenkort eens moeten gaan denken over het plaatsen van bovenleiding, zodat ik daarna op allerlei stukken ballast kan gaan strooien. Ik heb in gedachten om de hele bovenleiding te bouwen en daarna de draden en masten te verwijderen maar de voetjes van de masten te laten zitten.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 26-4-25: wegen, muren en portalen
Harm,

Lekker bezig zo :thumbup:. Ik laat bij het ballasten de mastjes staan (draden haal ik wel weg). Door wat extra ballast om de basis staan de mastjes gelijk extra verankerd.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jij hebt niet stilgezeten Harm  :thumbup: :thumbup:
Succes met het plaatsen van de bovenleiding.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Prachtige vorderingen Harm  :thumbup:
En ja bovenleiding zal mooi staan op je mooie baan.

Groet Michel
Eerst maar eens wat meer materiaal aanschaffen, ik heb twee van die Viessmann startsetjes meegenomen uit Houten. Daar zitten dan weer niet dingen voor wisselstraten bij, daar moet ik me maar eens in verdiepen.

En meteen eens even dit dagboektopic helemaal bekeken, eigenlijk ben ik best trots dat ik eigenlijk pas twee jaar bezig ben waarvan pas sinds februari dit jaar met gips en zo :)
Ook leuk om te zien hoe de indeling toch af en toe best radicaal veranderde!
Harm,

Niks mis met zo nu en dan eens terugkijken, ik doe dat ook af en toe en geniet (opnieuw) van het bereikte resultaat. En het is tegelijk weer een aanmoediging om lekker door zo te gaan.

Groeten,
Wico
Afgelopen week ben ik op vakantie geweest in Duitsland, Wenen en Praag. In Praag vond ik een vaag klein treinenwinkeltje, waar ik een souvenir heb gekocht. Een seinhuis van Brno. Ik had in gedachten dat op deze plek een seinhuis moest komen, maar wist nog niet welke. En nu heb ik er dus een:

Lasercut, met een handleiding die wel wat onhandig was. Maar goed, het is gelukt en het past allemaal heel mooi.
Citaat van: harm78 op maandag 05 mei 2025, 17:39:59In Wenen vond ik een vaag klein treinenwinkeltje, waar ik een souvenir heb gekocht.
Weer eens wat anders dan een mok met opdruk.
souvenir mok wenen.jpg
Oeps, ik typte Wenen maar bedoelde Praag... :)
Citaat van: harm78 op maandag 05 mei 2025, 17:39:59Afgelopen week ben ik op vakantie geweest in Duitsland, Wenen en Praag. In Praag vond ik een vaag klein treinenwinkeltje, waar ik een souvenir heb gekocht. Een seinhuis van Brno. Ik had in gedachten dat op deze plek een seinhuis moest komen, maar wist nog niet welke. En nu heb ik er dus een:
Alsof het ervoor gemaakt is, Harm :thumbup: !
CiteerAlsof het ervoor gemaakt is, Harm :thumbup: !

Dat vond ik nou ook! Dus niet alleen heb ik nu een mooi seinhuis, het ding is ook nog eens een mooie herinnering aan een leuke reis.