Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

doe maar een treintje

maak eens een foto van de onderkant met die bewuste bok no.4

zonder fantasie ook geen creativiteit

Citaat van: Rudibeer op donderdag 31 augustus 2023, 18:18:54maak eens een foto van de onderkant met die bewuste bok no.4

Ga ik vanavond of morgenochtend even doen. Straks eerst lekker aan de eigengemaakte nasi van mijn vrouw.

BLIJ dat ik analoog RIJ

12mm vindt ik best dun om een schroef goed houvast te laten hebben; bovendien buigen die metalen strips vaak toch nog wat bij belasting (bv optillen plaat).
Ik zou gewoon wat balkjes (ca 2×3cm, 20à30cm lang) direct naast -en parallel aan- de bokken, van bovenaf door de plaat heen vastschroeven.
Om het echt degelijk te maken een streepje houtlijm ertussen.

doe maar een treintje

@citaat het gaat om het uitvlakken van 2 platen, niet om kracht op te vangen, want nu zijn de 2 platen ook los van elkaar.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt, maar ik begreep dat Frans de platen wil kunnen optillen. En als er dan rails op liggen en wellicht wat scenery is een stijve verbinding wel zo handig zodat er dan geen schade ontstaat.

Citaat van: FransW op donderdag 31 augustus 2023, 15:13:46Maar zullen de twee platen elkaar houden als ik op enig moment de voorste plaat omhoog duw om bij de elektronische apparatuur te komen? Ik betwijfel dat...

@Rudibeer: Om op jouw vraag in posting # 301 terug te komen: vanaf posting # 36 kan je de opbouw van de bokken zien, daar liggen nu die twee platen van 2.20 x 65 cm. op. In posting # 100 zie je een aantal foto's, de derde foto geeft goed weer hoe de achterste plaat op de meest rechter bok ligt. Dan zie je van onderen dat die plaat een stuk omhoog komt.

@Hanzi: helemaal bij het juiste punt wat je gisteravond schrijft. Als die twee platen eenmaal met elkaar zijn verbonden is het enige wat daarop vast zit, de rails. Er komt uiteraard ook een landschap op met een paar huisjes, zoals een haltegebouw achteraan, en een Sachsischer Bauernhof, maar die komen er los op. Dus zou ik de bovenplaten moeten oplichten om bij de elektronica te komen, dan gaan natuurlijk eerst de huisjes er af om beschadiging te voorkomen.

Overigens waardeer ik zeer het meedenken en bediscussiëren zoals jullie (Henk, Rudi, Hanzi en Bert) doen. Ik merk dat jullie betere inzichten hebben dan ik, kwestie van ervaring natuurlijk en daar leer ik beslist veel van. Heel fijn dus!
Hoi Frans. Zomerpause? :P

@citaat Zoiets ja Bert. Het is al de tweede week dat ik werk. De weken in mijn vakantie waren erg warm om niet te zeggen tropisch en dan kom ik tot niets of weinig. Komend weekend ga ik de ringleiding afmaken (althans: dat is mijn planning), waar ik in het voorjaar aan was begonnen.
Vanavond even naar Voorhout(stamtafel Bollenstreek) om een decoderprobleempje van mijn BR 03 (M37591) op te lossen want de loc wil niet in beweging komen.

Gisteravond naar Voorhout gereden, mijn eerste visite aan de Stamtafel Bollenstreek. Mijn M*37951 meegenomen want ik kreeg die thuis niet vastgelegd in mijn MS2 en kreeg hem ook niet rijdend. Fred ('Marklindak') heeft de kap van de tender voor mij losgeschroefd; daar bleek een Motorola-decoder in te zitten waarvan de dipswitches op adres 04 staan. Dat hebben we maar zo gelaten en daarna heeft Walter ('wissels') er ook naar gekeken, en uitgelezen op zijn Ecos. Heeft even gereden en dat ging goed. Frontseinen functioneren ook naar wens, alleen de verlichting aan de achterzijde van de tender bleef uit. Lampje defect. Vanmorgen heb ik met wat moeite alsnog de BR 03 156 in mijn MS2 kunnen vastleggen en daarna een paar rondjes op de baan gereden. Binnenkort een nieuw lampje halen, dan kan de kap van de tender er weer op. Ook nog even de ruitjes aan de rechterzijde van het machinistenhuis weer vastmaken met wat drupjes lijm en dan is BR 03 156 weer klaar om te rijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gebruik geen plasticlijm of secondelijm; daar worden je ruitjes mat van!
Met "gewone" hobbylijm gaat 't prima.

@citaat Hans, het machinistenhuis is van kunststof. Gewoon maar plasticlijm gebruiken of heb jij (of iemand anders) een betere suggestie?

Oeps: te snel gereageerd, zag jouw bericht op mijn smartphone maar de wijziging van jouw bericht nu pas.

Op het transparante stukje zitten (onder de raampjes) wat ruwe resten van lijm. Die maar eerst even weghalen zodat het vlak weer glad is en die netjes tegen de binnenwand van het machinistenhuis kan worden gelijmd. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Leuk klusje voor komend weekend.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Frans,

Zelf gebruik ik CristalClear voor dit soort klusjes.

groet
Harald

@citaat Hallo Harald, Micro Kristal Klear is mij zeker niet onbekend. Ik heb er nooit mee gewerkt. Ik las op het internet dat het niet alleen kleine raampjes kan maken maar ook als lijm dient. Alleszins de moeite van het proberen waard. Komende zaterdag maar weer naar de modelbouwwinkel.  :thumbup:

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hou er wel rekening mee dat Kristal Klear in water weer oplost.

@citaat Ahh, goed dat ik dit weet Henk. Maar die machinisten van mijn DRG-locomotieven zijn Ordentliche deutsche Kerle die hun locomotieven op de rails weten te houden en niet in een greppel duiken. ;-) Machinistenhuis komt zeker niet onder water te staan.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Aha en dan gebeurt het op jouw DRG heile Welt ook niet dat het pijpestelen regent. Zou ook niet best zijn voor je plaatwerk.  ;)

@citaat Richtig einverstanden Heinrich 😉
Nog stappen gemaakt Frans?

Goedemorgen Bert (en andere volgers van dit draadje), helaas nog weinig kunnen werken aan de modelspoortafel. Deels door studie, deels door drukte op mijn werk, deels door ziekte van mijn vrouw. Gelukkig werk ik grotendeels lekker thuis, dat scheelt toch in totaal 2,5 uur per dag aan reistijd en die kan ik voor mijn studie goed gebruiken. Maar volgende week examen afleggen zodat ik daarna dat ook weer kan afsluiten.
De ringleiding is nog niet af en daarna die twee planken van 2.20m x 0,65m met elkaar verbinden zodat het één geheel wordt (zie postings uit augustus). Dat wordt ook nog "een dingetje" zoals men tegenwoordig zegt. Maar dat zal ook wel goed komen.
Wel heb ik drie weken geleden een basis workshop weatheren gevolgd en vorige week vrijdag een workshop solderen. Ook erg leuk om te doen en voor de bedrading straks natuurlijk van groot belang.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kom op Frans, dat "dingetje" valt toch best mee:
Citaat van: Hanzi op donderdag 31 augustus 2023, 21:15:51Ik zou gewoon wat balkjes (ca 2×3cm, 20à30cm lang) direct naast -en parallel aan- de bokken, van bovenaf door de plaat heen vastschroeven.
Om het echt degelijk te maken een streepje houtlijm ertussen.