Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
 :) Ziet er erg mooi en realistisch uit. B)  :thumbup:
En zoals het een echte Märklin rijder betaamt; de puko's zijn ook realistisch. O:-D

Dirk-Jan
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Ziet er heel realistisch uit Peter, toppie
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Heel veel dank voor de waarderingen en de opmerkingen. Ik rommel er nog een beetje onkruid en struweel bij om het er nog wat minder aangeharkt uit te laten zien.
Bij mijn bezoek aan Tata Steel viel het mij op dat de ruimten tussen rangeersporen veel meer groene groeisels kenden dan sommige van de (museum-)depots die ik bezocht heb. Ik vind het ook wel een aardig contrast met de sporen rond de hoogoven zelf, die meer weg hebben van verschroeide aarde.

Ik knutsel voort en ik zal binnenkort wel weer wat laten zien.


Groet,

Peter



Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Geweldig Peter. Een pracht baan  :P
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 04 januari 2023, 13:30:34Ik knutsel voort en ik zal binnenkort wel weer wat laten zien.
Dat is prima. Dan doe ik dat ook B)  :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Hoi Peter,

Ik loop hier en daar flink achter en zag nu pas het verse groen bij het spoor.
Dat is je erg goed gelukt en geeft inderdaad een mooi contrast met de sporen bij de hoogoven  :thumbup:
Het laat je baan letterlijk en figuurlijk meer leven  :)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Hoi Peter

Dank voor de link. Heb dit topic de afgelopen dagen doorgelezen en ben diep onder de indruk van jouw creativiteit. Geweldig gedaan. Ik ga dit topic bijhouden en heb al wat linkjes verzameld van zaken die ik wel heel bijzonder interessant vind.

mvg
Jurrien
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Tony, leuk, dat je weer even meegekeken hebt! Jij hebt nogal modelspoor-groene-vingers en ik ben blij met je bevindingen.

Jurriën, dank voor je complimenten en veel succes met je eigen plannen. Ik zal proberen weer wat van mijn vorderingen te tonen.

Na het ballasten en op kleur brengen van rails en de omgeving, moest er weer flink gepoetst worden. Een enkel wissel schakelde niet meer goed door alle 'mishandeling' maar dat is verholpen. Het test rijden gaat steeds beter!

Groet,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; nieuwe aanwinsten
Een tijdje geleden was een model van een vuurloos stoomlocje van Liliput mij al opgevallen op een site. Zag er leuk uit en zou best kunnen passen in het concept; vuur is niet bepaald een gevaar bij de fabricage van staal, maar er is stoom, of in elk geval warmte genoeg beschikbaar. En misschien is het voor de arbeidsomstandigheden in de grote hallen van de staalfabriek en de nog te bouwen walserij voor het personeel wel fijn als er geen extra kolendamp of dieselwalmen bijkomen.

Het machientje is met zijn twee asjes en kleine wieltjes wel een klein zorgenkindje gebleken; wissels werden onneembare barrières en stukjes rail met massadetectie ook. De LoPi2 decoder hielp niet mee. Er kon makkelijk een nieuwe LoPi 5 ingezet met 8-polige stekker en dat scheelde al een heel stuk. Het rijden ging veel soepeler. Sinds gister zit er ook een Esu Powerpack in en nu gaat alles echt supergoed!

Verder bleef in Houten nog een Fuchs 301 van Wiking aan de vingers plakken. Wel een nogal plastic uitziend model met een gruwelijk stuk wit elastiek als kabel voor de grijper! Er lag nog een spoeltje met dun elastisch draad... Met viel gepruts en gepriegel is een en ander vervangen door iets wat er beter uitziet; een paar kabels naar de giek en dubbele om te hijsen en de grijper te bedienen. Toen nog een eerste beetje stof en roest eroverheen. Dat knapte weer aardig op of af...

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Mooi stoomlocje, Peter !
En fijn, dat je het goed lopend hebt gekregen  :thumbup:
Mijn ervaringen met mijn Liliput-locje is zo slecht, dat ik ze niet meer koop.
Je kraan ziet er ook super uit nu !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Dat zijn weer leuke aanvullingen.
Ga je die Fuchs ook nog draaibaar maken, zou wel een leuke optie zijn.
Locje past echt heel goed bij het geheel.
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Tony en Tom, dank voor jullie reacties. Met de genoemde aanpassingen is het locje volgens mij geheel op orde.
En het beweegbaar maken van de graafmachine is inderdaad een optie. Een Arduino mega met een hele reeks sensoren en andere spullen heb ik in bezit voor dit soort toepassingen. Ik experimenteer er een beetje mee, maar ik heb nog (lang) niet allemaal onder de knie. Ik volg Toms vorderingen met grote belangstelling en bewondering.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Dat ziet er heel tof uit Peter. En wat een gaaf locje is dat. Sowieso vind ik het concept vuurloze locomotief iets interessants hebben.
Re: Staalfabriek in aanbouw; nog wat schroot extra
In de afgelopen weken heb ik nog wat tijd gevonden om wat verder te knutselen en te prutsen. Met name rond de schrootopslag moest nog het een en ander gebeuren.
verder heb ik nog wat treintjes laten rijden en RocRail verder ingericht; enige finetuning aan de instellingen voor het remmen en optrekken was wenselijk en er konden nog wat routes en dienstregelingen gedefinieerd worden. Het loopt allemaal heel aardig nu.

De resultaten van het geknutsel staat hieronder. Hopelijk bieden ze een beetje kijkvermaak!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Steeds weer een streling, dat oog voor details... puik puik 👌
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Het ene schrot, is het andere niet.
Zo kennen wij schrot van ruw-ijzer, zwaar walsschrot, afkomstig van blokwals ( de zogenaamde kop- en voet = begin en einde van een plak)
Licht walsschrot (koudwals, <3 mm) en koopschrot. Laatste bestaat uit zwaarder materiaal ( oude bruggen, schepen enz) en licht schrot. ( bv uot verbrandingsovens, onttind en tot blokken geperst.
Een mengsel van dit schrot wordt elke lading toegevoegd aan het proces.

Overslag gebeurd met elektrische magneten. (Aan het hijsblok van de kraan)

Mvg
Marcel, (voormalig staalmaker)
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
@citaat Dank Marcel, voor je toelichting. Ik heb verschillende plaatjes bekeken van schrootopslag en een beetje 'impressionistich' heb ik dit bij elkaar geprutst.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Het is een fraai en geloofwaardig schrotzooitje geworden, Peter  :thumbup:
En voor ik het vergeet, de uitstraling van de bakstenen muren maakt het plaatje compleet.
Daar mag je trots op zijn !  :)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Een eenvoudige lading (aluminium) schroot: lege waxinelicht cupjes verknipt. Voorbeeldfoto: rangierdiesel.de (C) Maarten van der Willigen. Of daar al dan niet schroot in de bakwagen geladen is? Gr Wim

DSCF2036.JPG

deutz_55824_53.jpg 

Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Kijk nou, da's ook leuk!

Ik had wat aluminium van zo'n wegwerpbakje verknipt en ertussen gelegd.
Nog niet in een bakwagen, daar zit alleen oud roest in.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; schrootopslag
Op de valreep van 2023 toch nog een update. Ik heb me geregeld met andermans zaken bemoeid en zelf niet zo vreselijk veel ondernomen dat getoond kan worden. Vooral wat testrijden, wat met scenery zitten schuiven en een beetje vast komen te zitten in de gedachten.
Eerst moest er nog een brug komen en geen enkel bestaand model paste. Tenminste niet wat ik leuk vind. En ik had al iets ontworpen in 123D Design. Ik kan daar nog steeds het makkelijkst mee overweg al is het wat verouderd en misschien ook beperkt. De PC heeft er ook moeite mee, maar met geavanceerdere software nog meer.
En het lastige is, de brug moet in een paar segmenten geprint worden omdat het bouwvolume van mijn printer beperkt is. het eerste resultaat was heel bemoedigend. Het kwam goed uit de printer en alles paste heel aardig... Maar de brug is te smal! Het eerste stukje spoor ligt nog in een boogje en daarop loopt net alles vast. Even verschalen en opnieuw printen leidde toch tot de dikke onderdelen. Dus alleen het frame wat vergroot en de brugwandjes hetzelfde gehouden.
Dat was best mooi, maar de passing was minder. Toch wat vervorming opgetreden. Het is niet helemaal OK. Ik draai nog een nieuwe print en hopelijk kan ik uit alle beschikbare onderdelen een definitief exemplaar prutsen.
Hier zijn alvast wat indrukken van het voorlopige resultaat. Ik ben wel blij met de manier waarop dit model brug in de scenery past. Dat is de eerste stap!

Groet,

PeterIMG_20231231_131802.jpgIMG_20231228_234836.jpg 
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Mooi ontwerp! En ja die bochten zijn altijd scherper dan je denkt zodat wagons altijd weer meer ruimte pakken dan je verwacht. Wat voor kleur gaat ie worden?
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Leuk hier weer iets te lezen Peter & alvast n prachtig 2024 gewenst
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Mooi ontwerp Peter. Zo'n brug past wel in zo'n setting :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Beste Peter,

Knap wat je daar maakt,3D printen, ik neem mijn petje af.
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
die 3d prints passend maken is een heel gedoe, je bent meestal een 10-tal prints verder voor het ok is;

hou de moed erin, we zien het resultaat wel;

mvg,
Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Gelukkig geen 10x opnieuw printen, Michel. Nog een keer was genoeg. wel moest ik geduldig vijlen en wat kleine stukjes wegfrezen. Ik had op sommige puntjes net te weinig toleranties gelaten. Maar naarmate het 3D ontwerp gedetailleerder werd, was het steeds moeilijker mijn computer te bewegen tot adequaat gedrag. Met al die klinknagels erop, werden de de onderdelen kennelijk te complex en werd virtueel verplaatsen en draaien een oefening in geduld. Maar het is nu gelukt. De delen zijn verlijmd en voorzien van een beetje plamuur.
De volgende stap is primer en dan verf. Ik zal weer plaatjes posten als dat gaat gebeuren!

Dank voor alle positieve reacties, mensen!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Mooi gemaakt!

en de beste wensen voor 2024
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Geweldig wat jij uit de 3D printer haalt Peter  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Als gezegd, was het gelukkig niet nodig eindeloos veel nieuwe prints te maken; het lukte om het verbrede model goed uit de resinprinter te krijgen en in elkaar te lijmen.
Daarna heb ik de airbrush erbij gepakt. Ondanks het gebruik van een vrij grove spuit van 0.6 mm is het in de primer zetten geen feest. Ik las dat meer mensen daarvoor een spuitbus gebruiken en ik denk dat ik dat ook ga doen. Daarna met verf spuiten was een eitje. Dat ging zoals het hoort.
Uit wat groentinten wat bij elkaar gemixt en sproeien maar! Dan blijken er toch wat imperfecties die niet verdwijnen met de laklaag. Geeft niks; wat roest erop en het verklaart het bobbeltje of gekke lijntje. als het allemaal strak en glanzend moest, zou ik nog wel aan het schuren en polijsten gaan.

Hierbij alvast twee plaatjes na het opbrengen van de laklaag.IMG_20240107_122829.jpgIMG_20240107_122751.jpg 
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Npu dat ziet er toch helemaal prima uit! Niet alles hoeft perfect strak en glad te zijn, dat is het leven ook niet. Enige obstakels en hobbels geven juist de jus er aan.
Volgende halte kop en staart aan die brug maken? Het is wel een vreemd gezicht om een brug op de rails te zien liggen.  ;)
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Prima brugje zo. Kleurtje past er ook prima bij :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Netjes gedaan hoor, nu nog wielen onder de brug ? .....  :D

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Mooi bruggetje geworden. Maar je had ook de M-7161 kunnen toepassen ;) , maar die vond je waarschijnlijk niet mooi genoeg?IMG-20231229-WA0003.jpg
Re: Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
Grapjassen! Bruggenbouw gaat ongeveer net zoals tunnelbouw. Eerst is er de rails, dan het tunnelportaal en dan de berg!
Dus hier: eerst de rails, dan de brug (eronder) vervolgens de brughoofden en tot slot het talud.
En Hans, de M7161 heeft zeker zijn eigen charme. Het is het voor mij net niet, mede doordat hij een paar centimeter tekort is! Ik had eigenlijk maar wat gedaan met het sporen leggen en verwachtte wel een keer een oplossing te vinden. Desnoods helemaal dicht en een tunnel maken.
Maar het lijkt zowaar te lukken op andere wijze!
Volgende stap is dus: brughoofden in elkaar prutsen.

Groet,

Peter