Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aansluiten 2-kleurige leds

Gestart door Annemia zaterdag 31 maart 2018, 17:00:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Aansluiten 2-kleurige leds
In een (oude) lok die ik naar digitaal ombouw, wil ik twee-kleurige leds aansluiten, geel/rood.
De bedoeling is dus om vooruit rijdend geel en achteruit rijdend rood licht te hebben.
Tot nu toe had  ik ledjes met een gezamenlijke anode en dan sloot ik de witte of gele draad van de decoder aan op de beide zij-pootjes (de kathodes) en de massa-aansluiting aan het middelste pootje, de anode.
Dat werkte goed.
Nu heb ik nieuwe ledjes besteld en net binnen gekregen en bij deze blijkt dat het net omgekeerd is. I
n plaats van een gezamenlijke plus is er een gezamenlijke min.
Kan ik nu zowel de gele als de witte draad aan de middelste kathode solderen en de massa aan beide zijkanten, of blaas ik dan de decoder op?
Als dat zo is, is er dan nog een andere oplossing voor het aansluiten van deze lampjes?
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Dat gaat niet werken, Winus.
Je zou aan de functie-uitgang een PNP transistor kunnen zetten, die dan de desbetreffende anode schakelt.
Maar (mocht je geen PNP transistoren hebben) dan is de makkelijkste/meest compacte optie nieuwe leds bestellen.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
het is goedkoper nieuwe leds te bestellen dan een schakeling te bouwen met 2 transistoren en weerstanden.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
OK, bedankt voor het vlotte antwoorden allebei.
Dan maar weer nieuwe bestellen.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
bij ali kosten die dingen niks.Wel helaas enkele weekjes wachten.Daarom dat ik ze per 100 bestel.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Citaat van: bellejt op zaterdag 31 maart 2018, 17:58:01
het is goedkoper nieuwe leds te bestellen dan een schakeling te bouwen met 2 transistoren en weerstanden.

Dit betwijfel ik... Schakeling kost misschien 5 cent, en een ledje is dan toch duurder
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Tot nu toe had  ik ledjes met een gezamenlijke anode en dan sloot ik de witte of gele draad van de decoder aan op de beide zij-pootjes (de kathodes) en de massa-aansluiting aan het middelste pootje, de anode.
Dat werkte goed.

Vreemde aansluiting. Ik meen toch iets geleerd te hebben tijdens mijn schooltijd MTS Electronica, nl het woordje "knap".
Kathode negatief anode positief  :)

Maar als dit werkt, mooi toch.

Groet,
Theo
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
theo , wat je massa noemt is juist en werkt perfect maar je moet eigenlijk de blauwe draad (gemeenschappelijk voor aux uitgangen en licht) op een decoder gebruiken en die is positief.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Ben den Hollander
gast

Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Citaat van: Annemia op zaterdag 31 maart 2018, 17:00:32

Nu heb ik nieuwe ledjes besteld en net binnen gekregen en bij deze blijkt dat het net omgekeerd is. In plaats van een gezamenlijke plus is er een gezamenlijke min.

Als dat zo is, is er dan nog een andere oplossing voor het aansluiten van deze lampjes?


Je hoeft niets te kopen. Die kun je als volgt aansluiten op de decoder: de gezamenlijke min sluit je met een serie weerstandje van 220ohm aan op GND van de decoder, de twee anoden sluit je aan op resp. de gele en witte draad van de decoder.

Gr, Ben.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
De 2 kleurige ledjes bij Alie zijn rood - yellow/green. (en volgens de afbeelding behoorlijk groen)
Zijn deze er nog niet in rood / warmwit ?

Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 01 april 2018, 10:13:52
Die kun je als volgt aansluiten op de decoder: de gezamenlijke min sluit je met een serie weerstandje van 220ohm aan op GND van de decoder, de twee anoden sluit je aan op resp. de gele en witte draad van de decoder.
Ben, hoe dacht je dan dat dit zou gaan werken? De Anode moet immers een positieve spanning krijgen en de gele/witte uitgang schakelt naar decoder massa (Minus de UCE)
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
 @citaat @citaat   :thumbup:
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Ben den Hollander
gast

Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Je hebt gelijk Ad. ;)
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Mijn vraag van gisteren heeft heel wat reacties losgemaakt.
Gelukkig kan ik de gekochte leds ruilen, dankij de goede service van deze leverancier.
Kost me een paar postzegels, maar dan heb ik ze met een paar dagen, want ik had ze gewoon in Helmond besteld.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
De leds zijn nu aangesloten, maar nu heb ik een probleem.

De bedoeling is dat als voor wit brandt dat achter rood brandt. Alleen, dat lukt niet dus kennelijk doe ik iets fout.
De witte draad van de decoder zit voor aan de aansluiting van wit en achter aan die van rood. De gele draad precies omgekeerd. Aan de anode heb ik een weerstand van 1.1 k gesoldeerd.
Als ik dan de lok op de testbaan zit, brandt alleen een rood licht voor of achter, afhankelijk van de rijrichting.
Wanneer ik bijvoorbeeld achter de witte en de gelde draad omdraai, dan branden er afhankelijk van de rijrichting twee witte of twee rode lampjes.
Ik vermoed dat het probleem zit in het stroomverbruik van de rode resp. de witte led.
Moet ik dan in de gele en witte draad een weerstand plaatsen en zo ja wat voor?
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Winus,

Het is even ontcijferen, maar heb je het zo aangesloten dat je zowel de rode als witte leds op 1 weerstand heb aangesloten?
Zo ja, dan moet je het inderdaad aanpassen naar een weerstand voor de rode en een voor de witte leds.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
bij verschillende kleuren leds steeds 1 weerstand per led en kleur gebruiken.Dus niet in de gemeenschappelijke om de reden dat verschillende kleuren ook verschillende spanningen hebben.Degene die dus op de laagste spanning gaat branden pakt alles weg voor de neus van de andere :)  .
Wat wel kan is dat je 2 leds in serie gaat gebruiken bv als je aan 1 kant 2 witte laat tegelijk branden kan je ze in serie zetten met 1 weerstandje.Wil je op dezelfde keten dan ook bv de rode sluitlichten tegelijk laten branden dan gebruik je daar ook een weerstandje.De waarden van de weerstanden zullen ook verschillend zijn bij dezelfde stroomsterkte.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Bedankt voor de snelle reactie. Ik vermoedde dus al zoiets. Aangezien rood 1,7-1,8V is en wit 2,5-3,1V ga ik dan ook iets verschillende weerstanden er tussen zetten, bijvoorbeeld 1.2K voor rood en 1k voor wit.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
je mag zelfs wat hoger gaan want de moderne leds hebben bij 10 mA al een hoge lichtopbrengst.Ik heb hier een goedkoop led testertje waarbij ik verschillende stromen door de led stuur en de lichtopbrengst zie.Aan de hand van dat bereken ik met een voorschakelweerstand berekening online de juiste waarde.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
In de hoop dat dit draadje nog weer opgepakt wordt, het volgende probleem.

Ik heb de indruk dat ik iets niet goed doe en dat daardoor decoders de geest geven, tenminste het licht gedeelte.
Zou iemand mijn "schema" kunnen beoordelen op fouten.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
leds verkeerd en de verkeerde uitgang.Bij leds gebruik je bij esu de blauwe als gemeenschappelijke.Voor de rest is het schema oke. En normaal aan decoderuitgangen daar niet van defekt.
PS: zoals het nu getekend is en aangesloten branden enkel alle leds aan 1 kant van je lok.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Bedankt voor je snelle reactie.
Met "leds verkeerd" bedoel je dat ik ze verkeerd getekend heb? Daar zit ik altijd mee te haspelen. In het echt zitten ze wel goed, want ze branden.
Ik gebruik leds met een gezamenlijke anode, die komt dan aan de blauwe draad dus.
Die zit nu aan de lokmassa. Dat zou toch ook moeten werken? Alleen schakel je dan het licht niet via F0 maar F1
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
leds : anode is positief dus + , kathode is negatief dus - . Zoals nu getekend zijn ze dus gemeenschappelijke kathode.
De blauwe draad van een esu decoder is een + (positief) .Funtieuitgangen (AUX) zijn negatief of schakelen dus naar massa.
F0 en F1 zijn functietoetsen die je toewijst aan een uitgang.Heeft niks te maken met licht behalve dat met F0 meestal de lichtuitgangen worden bedoelt (wit en geel).
Voor info aangaande tekenen en leds google je eens en je vind de nodige info.Moelijk hier een electronica cursus te geven.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Citaat van: bellejt op woensdag 23 mei 2018, 20:37:43
PS: zoals het nu getekend is en aangesloten branden enkel alle leds aan 1 kant van je lok.
Nu branden alleen bij achteruit rijden de rode voor en de witte achter. Bij vooruit rijden brandt er niets.
Ik begrijp dus niet zo goed hoe ik het wel kan oplossen.
Is dat opgelost als ik de gezamenlijke kathodes van de leds in plaats van aan de lokmassa aan de blauwe draad van de decoder aansluit? Want dan komen ze ook weer allemaal bij elkaar.
Voor de afbeelding van de leds had ik in de wiki gekeken en dat overgenomen dacht ik. Het plaatje in wikipedia ziet er ook zo uit.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Ga ik zeker doen. Hartelijk dank voor deze zeer waardevolle link.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
In de encyclopedie van hetzelfde forum vond ik trouwens ook nog een specifiek artikel over het aansluiten van 2-kleuren leds. Hier even klikken.
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten 2-kleurige leds
er staat nog veel meer in de encyclopedie maar dat mag je zelf ontdekken :)