Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wisselstand aangeven door Led

Gestart door WimFPU donderdag 29 maart 2018, 20:25:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Wisselstand aangeven door Led
Beste techneuten,

Ik ben op mijn analoge baan bezig om mijn M-wissels aan te sluiten. Ik maak hiervoor gebruik van de bekende blauwe kastjes van Marklin maar mis dan toch een duidelijk aangegeven wisselstand.
Graag zou ik de wisselstand aangegeven zien d.m.v. een groen of rood brandend lampje. Als ik hiervoor moet afstappen van het gebruik van de blauwe kastjes dan is mij dat om het even.
Op het forum heb ik al naar mogelijke oplossingen zitten zoeken maar een heldere uitleg heb ik nog niet gevonden. Misschien toch ergens overheen gelezen of gewoon niet goed genoeg gezocht.
Ik bezit nauwelijks kennis op het gebied van elektronica dus als het uberhaupt al mogelijk is voor mij om dit te realiseren zou ik graag over een duidelijke handleiding en onderdelen lijst willen beschikken. Ook een indicatie van de kosten per wissel lijkt mij nuttig om de juiste afweging te kunnen maken. Op het forum heb ik wel een draadje gevonden over een schakelpaneel maken van C-Brian maar dit is mij nog niet duidelijk genoeg. 
Ik hoop dat iemand mij er een beetje in op weg kan helpen.

groet Wim
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
dag Wim, zoiets is eenvoudig te realiseren met een bistabiel relais.
Kijk maar eens op bijgevoegde site:

http://modeltreinbaan.nl/?p=5439
Re: Wisselstand aangeven door Led
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Wim, bedoel je dit topic?

Als je daar vragen over hebt wil ik die gerust beantwoorden.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Nog ff een paar foto's van een schakelbord met wisselstanden zoals ik dat vroeger
in m'n analoge tijdperk wel in elkaar prutste.
(met drukknopjes gaat wissel om, relais slaat om in juiste stand en bijbehorend ledje gaat aan)
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
John bedankt voor je reactie. Ja dit topic bedoel ik. Ik zie nu dat het schema van jouw hand is. Ik ga het nog eens grondig bestuderen en dan kan ik er gerichte vragen over stellen. Zo zegt het mij nog niet zo veel maar vooral de onderdelenlijst erbij leek mij erg handig.

Hans ook bedankt. Zo zou het er dan uit kunnen zien al zegt het schema mij helemaal niets.

groet,
Wim
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Als je met metaal wissels rijdt, wil ik je ook aanraden in dit draadje te kijken:
Frans Hufkens beschrijft er de inbouw van microswitches in een wissel.
Een wisselrelais zet de microswitches om, op mechanische wijze.
De microswitch zelf is een schakelaar met twee standen.
En daarmee kun je doen wat je wilt. Het werkt zelfs bij handwissels (wissels zonder  spoel).

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52389.msg914349#msg914349
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52389.msg914769#msg914769

Wat is het geval: metaal wissels hebben geen eindafschakeling (zoals C-rails wissels).
Dit betekent dat zodra je het wisselrelais los laat (na een puls) het ledje uit gaat.

Er zijn een paar manieren om dat te omzeilen, en met een ledje de permanente stand aan te geven:
- het draadje (waar jij heen verwijst) doet dat door een bistabiel relais parallel te schakelen aan het wisselrelais.
- het draadje waarnaar ik verwijs, doet dat door een of twee microswitch in te bouwen in het wissel zelf.

Voor beide valt wat te zeggen. Je moet er alleen even tegen aan lopen.
En dan weet je wat je het beste ligt.

Aardig in dit verband is dit draadje bij de buren met een citaat van Timo:
CiteerMicroschakelaar is ook een goed idee maar moet je dus wel iets voor maken. Overigens is één dan genoeg als je maar één haalt met zowel een NO als NC contact (3 aansluitingen). Je zou daar zelfs werkelijk een eindafschakeling mee kunnen maken
M.a.w.:
De aanpak van Frans Hufkens is voor verbetering vatbaar indien je een microschakelaar kunt vinden met zowel NO als NC contact.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Jan, je was me net voor. Anders had ik Wim hier op attent gemaakt.leuk dat je aandacht geeft aan mijn werkwijze.
Gr frans
Re: Wisselstand aangeven door Led
Hoi Wim,

Al eens gekeken naar de wchakelkastjes van Viessmann?
Bijvoorbeeld art.nr. 5549.

Groeten,
Ton.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Die schakelkastjes van Viessmann Ton, blijven de lampjes daarvan branden of doen deze het alleen wanneer er contact wordt gemaakt.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Die blijven branden,maar

"Alleen voor magneetartikelen met een echte eindafschakeling via mechanische contacten."
citaat uit info van de fabrikant

Werking : er loopt dus een klein stroompje door je aandrijving en alleen aan de kant waar de eindafschakeling niet af is geschakeld.
Dus hetzelfde als de Marklin kastjes met ledjes.
Nu slopen nogal wat mensen die eindschakelaars eruit.Of hebben wissels waar ze niet in zitten.
Nu heb ik geen idee of ze in een M wissel zitten.ik dacht het van niet.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Tams heeft hier een hele mooie module voor, die meet d.m.v. de inductie waar het stuk ijzer zich bevindt in de spoel van de aandrijving. Hierdoor zie je stand ook als je het wissel met de hand veranderd. Ik heb die schakeling eens nagebouwd op gaatjes print en werkt perfect. Heb de schakeling verder nooit in gebruik gehad maar vond het gewoon leuk om hem te maken en te kijken of het op gaatjes print ging lukken. Heb hem er zelfs in tweevoud op gemaakt toen, dus geschikt voor 8 wissels.

De WRM-4 was het om precies te zijn.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Hallo Wim,

De terugmelding op de manier van Dhr Hufkens is wat bewerkelijker, maar mits goed ingebouwd, een echte terugmelding met goedkope componenten.
Voordeel: goedkoop, (componenten) echte terugmelding.
Nadeel: wissel moet worden uitgebouwd en worden aangepast. Bedrading van wissel tot blindpaneel.

De terugmelding via paralel relais is sneller gerealiseerd, maar geeft alleen de laatste wisselaansturing weer in je blindpaneel. De wissel kan bij falen van de aansturing in andere stand staan, waarbij je terugmeldrelais wel schakelde.
Voordeel: snel gerealiseerd; korte bedrading.
Nadeel: componenten zijn duurder; geen daadwerkelijke terugmelding.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Mvg. Marcel
Re: Wisselstand aangeven door Led
Hoi
Een eenvoudige goedkope oplossing: een reedcontact, een magneetje en een lijmpistool.
Heeft in m`n schaduwstation 20 jaar probleemloos gewerkt.
Reed stuurde een schakeling aan met een transistor een paar weerstandjes en 2 leds.
Voordeel de wissel kan in de baan blijven.
Nadeel het ziet er niet zo fraai uit.
Inmiddels alles C rail met gebruik van de afschakelcontacten in de wissels voor de terugmelding. 
digibert
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Citaat van: digibert op maandag 02 april 2018, 15:15:13
Voordeel de wissel kan in de baan blijven.
Nadeel het ziet er niet zo fraai uit.
Is dus verwant aan oplossing van Frans, alleen nu gebruik je de draaiing van de lantaarn.
Kun je met de huidige techniek subtieler oplossen (b.v. met hall sensor TLE 4905L en neodym magneet ).
Als je de magneet plaatst op een zijde van de wissellantaarn, dan voorkom je dat de draden naar reedcontact of hall sensor mee draaien in de draaibeweging, en dat scheelt slijtage. Bovendien gebruik je de hall sensor dan net zoals in de auto industrie gebruikelijk is: het magnetisch veld draait, de sensor niet.

Als je de sensor geel verft, dan heb je bovendien meteen wat spoormeubilair, als je NL rijdt.
Voor Zwitserland-rijders kan grijs ook:
Bron: Zwitserland - gare Delémont (kanton Jura): de westkant


Citaat van: Janvis op maandag 02 april 2018, 13:10:32
Tams (...) Hierdoor zie je stand ook als je het wissel met de hand verandert
Dat is precies het voordeel van de Frans Hufkens aanpak, en ook het voordeel van de aanpak van Digibert.
Als je het wissel zelf van een schakeling voorziet, dan wordt handbediening gedetecteerd. Bij een relais aanpak gebeurt dat niet, en kan het schakelpaneel een verkeerde wisselstand hardnekkig blijven weergeven na handmatig omzetting van een wissel.

Tams WRM-4 is uit 2013, heeft een NL-talige handleiding, is nog verkrijgbaar als bouwpakket, rond de 30 ? per stuk bij Conrad of rond de ? 25,- bij Tams zelf; kant-en-klaar kost 1 WRM-4 rond de ?40,- bij Tams.  En er is een bespreking (Duitstalig).
De Tams WRM-4 berust op de LM339n voltage comparator., maar dat voert misschien wat te ver voor Wim.

Ik kwam nog een schema tegen met een bistabiel relais (uit de oude doos van http://www.modelspoorh0.nl/ )
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Dat bi-stabiele relais kan ook wel wat eenvoudiger (en goedkoper)
Voor globaal 2 euro is de schakeling te maken.

één uitgang beschikbaar voor de led-lampjes tbv wisselstand, de andere voor evt. 2-licht sein.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Zo te zien is dat alleen een monostabiel relais, Hans.
Re: Wisselstand aangeven door Led
CiteerDat bi-stabiele relais kan ook wel wat eenvoudiger (en goedkoper)
Voor globaal 2 euro is de schakeling te maken.

Dag Hans,
bedoel je uw schakeling in het eerste antwoord, zoals op de geciteerde website?

Antoon
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
dat klopt Antoon.

John heeft overigens gelijk, ik had de verkeerde aan geklikt.
Dit is een bi-stabiel type.

Verder alleen nog een paar diodes, weerstanden en ledjes erbij.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Citaat van: WimFPU op donderdag 29 maart 2018, 20:25:59
Graag zou ik de wisselstand aangegeven zien d.m.v. een groen of rood brandend lampje.
Zijn dat dwingende eisen: lampje, rood, groen?
Ik zou uitgaan van duo-leds; dus een led met twee kleuren (b.v. groen-geel).
Ik ben zelf niet zo thuis in leds, dus dat is meer iets voor een ander.

Het voordeel van een duo-led is dat het of de ene of de andere kleur geeft, en dat je kunt volstaan met 1 sensor in plaats van 2, gesteld dat je met een sensor werkt.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Nee Jan Willem dat is geen dwingende eis. Als met een Duo-led een wisselstand aangegeven kan worden, dus wisselend groen-geel dan kan ik daaruit de wisselstand afleiden. Het gaat mij er om dat ik op mijn besturingstableau kan zien welke stand een wissel heeft.

Groet,
Wim
Re: Wisselstand aangeven door Led
er zijn ook gewoon duo-leds in de kleuren rood en groen
Re: Wisselstand aangeven door Led
Ik gooi hem er nog een keer in aangezien er totaal niet is gereageerd op mijn eerdere post.

De TAMS WRM-4 geen optie?? Dan heb je namelijk ook de juiste terugmelding als je het wissel met de hand omzet.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
In het plaatje van Riny Smetsers (hier even in de herhaling) zie ik wat vraagtekens:

Ik zie vanaf de Märklin trafo een tweetal gele draden lopen naar de wisselaandrijving (die snap ik, want dat is standaard Märklin :) ) en naar het relais.
Dan vanaf het relais twee blauwe draden richting de wisselaandrijving (met twee driehoeken erin: zijn dat diodes? en zo ja, waarom daar en wat doen die dan?) en richting de schakelaars. Met uiteraard twee bruine draden richting de 0 van de trafo.
Vanaf het grote gedeelte van het relais lopen twee bruine draden naar twee leds, die (van wat ik ervan denk te weten) zo gemonteerd zitten, nooit kunnen gaan branden..... want staan in de tekening met de min-kant naar het relais.... Net als de diode (?) die verderop zit.... die blokkeert ook de stroom richting de trafo....
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
CiteerDan vanaf het relais twee blauwe draden richting de wisselaandrijving (met twee driehoeken erin: zijn dat diodes? en zo ja, waarom daar en wat doen die dan?) en richting de schakelaars. Met uiteraard twee bruine draden richting de 0 van de trafo.
Vanaf het grote gedeelte van het relais lopen twee bruine draden naar twee leds, die (van wat ik ervan denk te weten) zo gemonteerd zitten, nooit kunnen gaan branden..... want staan in de tekening met de min-kant naar het relais.... Net als de diode (?) die verderop zit.... die blokkeert ook de stroom richting de trafo....

Frank,

De Marklin trafo levert wisselstroom (de stroomrichting wisselt dus continue) , het relais kan hier niet mee omgaan en de ledjes vinden het ook niet fijn.

Een bi-stabiel relais staat tgv de wisselspanning constant te klapperen, je herkent dit aan een brommend geluid.
Om dit te vermijden gebruiken we een diode die de halve sinusgolf van wisselspanning eruit filtert en een daardoor
een hele grove gelijkspanning maakt. Niet een nette gestabiliseerde gelijkspanning, maar voldoende voor het relais
om te werken.
Dat is alles wat er gebeurt, de diode voor ledjes doet hetzelfde.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
 @citaat
Is het dan niet netter/handiger om er gewoon een complete gelijkrichter voor te zetten ipv alleen diodes?

Maar voor mij is deze tekening op deze manier verwarrend, omdat je als leek in stroom-richtingen zit te denken: dus geel is + en bruin is 0, dus de stroom loopt van de trafo via geel naar de verbruiker en dan via bruin (evt. via blauw als het een wisselschakelaar of zo is) terug naar de trafo. Dan is het toch niet zo gek als je dan hieruit concludeert dat ledjes nooit gaan branden omdat ze in sper-richting ingetekend staan?
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
CiteerIs het dan niet netter/handiger om er gewoon een complete gelijkrichter voor te zetten ipv alleen diodes?

Dat kan, maar voor het relais niet nodig, bovendien wordt de schakeling wat complexer.

CiteerIs het nu niet gewoon mogelijk om de vragen van Wim in zijn eerste post te beantwoorden zonder compleet te verzanden in allerlei moeilijke constructies?
Ik zie als onervaren freubelaar in elektronica in het schema van Riny Smetsers dat dit de meest eenvoudige en heldere oplossing is.
Als nitwit op elektronicagebied ben ik het hier helemaal mee eens!

Ik heb de schakeling voor het relais nog even wat meer leesbaar geschetst met de componenten.
(1 relais, 3 diodes 1N4007, 1 weerstand 1,2 K en 2 ledjes naar eigen smaak en kleur)

De aansluiting voor de wissel (blauwe draden) zit hier parallel aan,  direct achter de drukknopschakelaars.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Hallo Wim,

Ik heb ooit onderstaand schema eens gevonden en misschien is het iets voor je. Kostprijs: rond de 10 euro per wissel. Heb hem zelf nooit gebruikt.

Edit: Reden: Ben uiteindelijk niet analoog verder gegaan.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Beste allen,

Ik heb mij al een tijdje afzijdig gehouden van het topic dat ik nota bene zelf heb gestart. Dat is niet uit desinteresse als gevolg van de voorstellen die door jullie zijn gedaan maar meer omdat mijn vrouw voor chemokuur behandelingen naar het ziekenhuis moest.
Ik haak dus net pas weer aan en zie dat de discussie in de afgelopen dagen alle kanten op is gegaan. Zover zelfs dat Frank als moderator ingreep en mijn kernvraag nog maar eens aanstipte namelijk of het mogelijk is om op eenvoudige wijze d.m.v. een led lampje de wisselstand op het schakeltableau aan te geven. Dat blijkt dus niet zo eenvoudig als ik mij had voorgesteld.
Ik moet alle voorstellen nog eens grondig doorlezen maar als de kosten voor het realiseren van mijn wens net als in het laatste voorstel ongeveer 10 euro per wissel bedragen dan wordt dat voor mij te kostbaar. Met een dertigtal wissels wordt dat mij toch te gortig.
Ik wil allen die over mijn vraag hebben nagedacht en hier op dit forum tijd hebben gespendeerd overigens wel bedanken voor hun inbreng.

Wim
Re: Wisselstand aangeven door Led
Citaat van: WimFPU op vrijdag 13 april 2018, 19:25:24
Ik moet alle voorstellen nog eens grondig doorlezen maar als de kosten voor het realiseren van mijn wens net als in het laatste voorstel ongeveer 10 euro per wissel bedragen dan wordt dat voor mij te kostbaar. Met een dertigtal wissels wordt dat mij toch te gortig.

Wim,

Deze kostenspecificatie is nogal hoog.
Voor ettelijke leds, weerstanden, relais en diode mg de prijs niet boven de 3-4 Euro.
Voor relais klik bv. hier


Ik zou trouwens over de aansluitingen van het relais ( waar het de puls krijgt ) 2 diodes zetten om de mogelijke
schakelpieken tegen te gaan ( blusdiode).

Re: Wisselstand aangeven door Led
Zojuist zijn meerdere berichten uit dit topic gearchiveerd, omdat dit draadje te ver ontspoord was.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Wim,

Als eerste sterkte voor je vrouw.
Het beheer heeft het topic wat opgeschoond, en ik wil nu bijdragen door in een bericht een zo duidelijk mogelijke samenvatting van het geheel posten.

Er diverse opties mogelijk (kosten zijn indicatie, wel rekening gehouden met schakelaars en leds, maar niet met verzendkosten):

Een bistabiel relais, zie dit bericht van Hans

  • Kosten: €4,- per wissel
  • Voordeel: Eenvoudigste oplossing, per wissel aan te leggen
  • Nadeel: Led geeft de stand aan waarin de wissel hoort te liggen, indien wissel weigert is dit niet te zien

De schakeling met de PIC (programmeerbaar IC), zie dit topic

  • Kosten: €24,- per 7 wissels
  • Voordeel: Maakt in tegenstelling tot relais geen geluid en verbruikt minder stroom bij schakelen
  • Nadeel: Schakeling is voor iemand met minder/geen elektrokennis lastiger te bouwen, de PIC moet geprogrammeerd worden
  • Nadeel: Er zijn tweepolige schakelaars nodig, ipv enkelpolige.
  • Nadeel: Led geeft de stand aan waarin de wissel hoort te liggen, indien wissel weigert is dit niet te zien

De schakeling van Tams, zie dit bericht

  • Kosten: €25 als bouwpakket, €35 kant en klaar per 4 wissels (exclusief leds, dus komt nog een euro op)
  • Voordeel: Led geeft de stand aan waarin de wisselaandrijving ligt, als die weigert is dat te zien
  • Nadeel: Duurste oplossing
  • Opmerking: Werkt alleen met wissels zonder eindafschakeling

Uitlezing van stand via reedswitch(/hallsensor) of microswitch, zie dit bericht en dit bericht

  • Kosten: Paar euro per wissel (schatting €3 a €5)
  • Voordeel: Uitlezing van de stand van de wissel/wissellantaarn, als die weigert is dat te zien
  • Nadeel: Extra knutselwerk naast/onder de wissel nodig om reedrelais/ microswitch in te bouwen, indien naast de wissel is het minder fraai in het zichtbare deel
  • Nadeel: Indien het reedswitch/de microswitch niet goed zit, kan er onbetrouwbare uitlezing ontstaan
  • Nadeel: Voor de terugmelding is ook bedrading nodig vanaf de wissel naar het terugmeld paneel
  • Nadeel: Met de reedswitch(/hallsensor) optie werk je met magneten, dat kan een mogelijk nadeel zijn

Alle hierboven genoemde schakelingen kunnen zowel met 2 losse leds, als met 1 duo-led gebruikt worden, dus dat is naar gelang persoonlijke voorkeur.

Hopelijk helpt dit bij het maken van je keuze.
Als ik (voor iemand met weinig elektrokennis) zou moeten kiezen, dan is de mooiste (en duurste) optie de tams, met als alternatief het bistabiele relais.
Als ik (voor iemand met elektrokennis) zou moeten kiezen, dan is de mooiste optie toch de tams (goedkoper nabouwen), en anders het bistabiele relais of de PIC optie.
In beide gevallen geldt: Mocht je willen knutselen aan elke wissel en extra bedrading voor lief nemen, dan is de laatste optie ook een mogelijkheid, maar anders zou ik die buiten beschouwing laten.
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Bedankt John voor het samenvatten van alle goed bedoelde informatie van de verschillende inbrengers. Het werd mij er tijdens het doorlezen van de berichten niet veel duidelijker op en ik had mij er al min of meer bij neergelegd dat ik mijn wens niet zou gaan realiseren. Dit maakt het voor mij en hopelijk ook voor anderen een stuk overzichtelijker.

Ik denk dat ik in eerste instantie die met het bistabiel relais ga proberen. Het voorstel van Hans met tekening moet voor mij nog wel in elkaar te zetten zijn. Dat kan mij de kop niet kosten en ik kan dan zien hoe mij dit bevalt.
Zijn de ervaringen ermee niet goed dan kan ik altijd overgaan op de schakeling van Tams. Om de prijs ervan te drukken zou ik er dan voor kunnen kiezen om eerst de wissels die buiten mijn gezichtsveld liggen ervan te voorzien. Ik kan in ieder geval weer verder en wil allen nogmaals bedanken voor hun inbreng.

groet,
Wim
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
dag Wim,

Je kunt de componenten (relais, diodes, weerstand) eenvoudig op onderstaand stroken soldeerprint aanbrengen. Zaag er het benodigde aantal stroken en rijen vanaf en maak dan standaard elementjes die tussen drukknopschakelaars en ledjes worden aangesloten.
Succes!!
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Als je de tijd van wachten hebt : 5 matrix printplaten van 7 cm x 5 cm voor 0,88 ? bij ome Ali  :)
Re: Wisselstand aangeven door Led
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wisselstand aangeven door Led
Dag Hans,

Bedankt voor de info. Kun jij voor mij een schema'tje maken hoe ik dat op de matrix printplaat moet monteren en welke afmeting moet elke printplaat minimaal hebben om het per wissel erop te bevestigen?

groet Wim