Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw 3048 met Loksound M4

Gestart door Treinengek Junior donderdag 29 maart 2018, 08:29:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Ombouw 3048 met Loksound M4


Vorige week nog een BR 03 omgebouwd, nu een BR 01 uit 1964.
Hij heeft een fikse verjongingskuur gekregen. Motor in revisie, ESU magneet geplaatst (Want nee, toekomstige ombouwers, het Märklin-schild past echt niet, zelfs niet met wat dremelwerk.), lampje vervangen door led, smd led lichtjes op tender, relais voor rookcontact. Verder wou de eigenaar dat de tender niet meer te ontkoppelen was. Aangezien er noodzakelijk draadjes naar de tender moesten wou ik persoonlijk dat die amper zichtbaar zijn.

Dat alles is goed gelukt. Het geluid is van de 2 cilinder BR 01.10, want het andere BR 01 soundproject heeft een zeer zacht rijgeluid, het lijkt een bug te zijn.

Om de decoder op deze manier te kunnen plaatsen is er heel wat slijpwerk in de kap nodig geweest. Het heeft me 3 dremelslijpschijfjes gekost.

Volgende week komt de eigenaar hem halen, hopelijk is ie blij! :D

(De kap lijkt scheef op de lok te staan, maar dit is gezichtsbedrog in het filmpje. Alle naden sluiten mooi aan. De tender helt dan weer wel wat naar de locomotief toe. Ik heb geen idee waarom. Heb het tig keer gecheckt en het frame met de wielen sluit overal mooi aan tegen het plastic. Vermoedelijk was dit al zo van in het begin.)
Edit: Opgelost!
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Het is niet noodzakelijk om een ESU magneet te gebruiken omdat er een 5 polig ombouw setje bestaat voor de wat oudere loks namelijk de 188838.
Heb deze lok ook omgebouwd met een mtc21 dragerprint zonder slijpwerk deze was dan wel sound loos en heb de keuze gemaakt voor een stekker verbinding tussen de lok en de tender voor de verlichting.
Ik denk dat je ergens met de montage iets verkeerd hebt vast gezet want bij de lok die ik heb gedaan(zal ongeveer het zelfde bouwjaar zijn geweest)staat de tender er netjes recht achter.
En hoe is het geluid van de koffiemolen zonder sound vond dat de ene die ik met de 5 polige had gedaan erg netjes niet veel meer geluid dan modellen die nu nog met een 5 polige worden geleverd.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Hoi Maxim,

Netjes gedaan en het geluid klinkt goed.
De motor spint zachtjes.
Het stoomgeluid moet je nog afregelen zeker, want nu heb je nog geen twee stoomslagen per wielomwenteling, terwijl dat er 4 moeten zijn.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
@Mark

Wist niet dat dat ombouwsetje bestond!  8o Helaas is het zoals ik al dacht ook amper te krijgen. Op internet vond ik niet meteen iets (behalve eBay). Maar afgezien van het anker draait deze trein nu heel soepel en even luid als normale 5-polige motors. Dat is het resultaat van het volledig kuisen van de motor met wasbenzine.

Over die montage van de tender, ik had dat ding nu al binnen en buiten gekeerd maar alles zit toch echt netjes. De bodemplaat ligt overal netjes op de plastic 'draagpunten'. Ik heb geen idee wat het probleem zou kunnen zijn.

@Kappa

Ik had me inderdaad vergist in het geluid, wordt asap rechtgezet. Wat bedoel je precies met spinnen ? Het doordraaien van de wielen bij versnelling? Ik heb dit ook gemerkt en heb me al suf gezocht op de I en K parameters maar geen oplossing gevonden. Ook de 'zelf-instel' test van de motor brengt hier geen oplossing voor. (In tegendeel, die gaf juist zeer slechte rijeigenschappen.)
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Het kan zijn dat je er een E voor moet zetten heb zelf het setje bij lokmuseum gekocht Duitse winkel/webshop met nette prijzen voor zowel producten als verzendkosten.
Het kan zijn dat je de motor instellingen met de 3 polige niet helemaal goed kunt krijgen heb ik met mijn 3083 ook gehad daar zit nu ook een 5 polige in dan zijn de probleem de wereld uit.
Ik zal eens kijken naar alle foto's die ik heb van mijn ombouw.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Beste Maxim,

In de handleiding van de loksound staat de procedure om het "exhaust" geluid in het juiste tempo te krijgen, het zijn twee CV's.

Groet, Anne W
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
 @citaat Bladzijde 76. CV 57 en CV 58.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Citaat van: Treinengek Junior op vrijdag 30 maart 2018, 11:08:09
Wat bedoel je precies met spinnen ?
Hoi Maxim, ik bedoelde te zeggen dat de motor spint als een kat, meer niet.  ;)
Wat bedoel je met "doordraaien bij versnelling"? Ik kan niks ontdekken in de video.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Bedankt voor de CV-tips, maar die had ik juist veranderd om hem naar 2 uitstoten te krijgen. Haha. Fout zit volledig bij mij. :p

Ik blij dat ik me niet meer met die nummertjes moet bezig houden. De grafische interface van de lokprogrammer bespaard me daarvan.  :D

@Kappa
Ik merk dat bij het versnellen de motor niet mooi lineair versneld. De snelheidscurve is wel zo ingesteld. Bij een bepaalde lage rijstap (rond 30 procent) valt de snelheid even wat terug om daarna versneld weer op snelheid te komen. Ik vermoed dat dit de 3-polige motor is die rond een bepaalde spanning wat last heeft met de pulsjes.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
 @citaat

Heel goed, groet, Anne W
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Dag iedereen

Het filmpje is aangepast, de loc heeft nu het juiste aantal puffen en de tender is verbeterd. Door ruimte te maken voor de speaker had de tenderkap vooraan te weinig ondersteuning. Een stokje dwars in de kap heeft dat nu opgelost.
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Even stof afblazen.... :O

Volgens mij heb je het geluid van de 3 cilinder stoomlok in gezet, want ik hoor 6 slagen per omwenteling.
En de Br 01 is toch echt een twee cilinder stoomlok. ;)
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Ik kan het loc nr niet goed lezen.
De BR 01.0 was een twee cilinder machine, de BR 01.1 een driecilinder.
Zie ====> klik
Re: Ombouw 3048 met Loksound M4
Citaat van: nobody op zondag 03 oktober 2021, 15:06:50
Ik kan het loc nr niet goed lezen.

Betriebs-Nr: 01 097

Willy