Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bouwen met gips Spörle mal / eigen site Sporle

Gestart door Bas woensdag 28 maart 2018, 16:01:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwen met gips Spörle mal / eigen site Sporle
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
bouwen met gips Spörle mal / eigen site Sporle
Dag 3-railers,

Vorige maand was ik op zoek naar de juiste mallen voor een tunnelportaal, via MP voor weinig veel mallen kunnen kopen en een deel  goed doorverkocht. De mallen van wegen en huizen heb ik toch maar bewaard en deze maand eens begonnen met het bouwen van een eerste bouwwerkje. Een schuurtje, mal nummer 7130 ´Schuppen ´ (schuur)  van Spörle formen.

Genoeg geschreven over de mallen van Spörle, maar voor de herhaling  een PDF van alle bij hem verkrijgbare mallen vind je bijvoorbeeld hier:

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/spoerle%20catalogue_2009.pdf

en bestellen doe je via:  klaus.spoerle@t-online.de

Mooie mallen maar niet van huizen zijn ook verkrijgbaar bij Langmesser :

https://www.langmesser-modellwelt.de/shop/silikonformen-h0

Over gieten ook genoeg geschreven op dit forum, zelf behandel ik de mallen eerst in een redelijk dik afwassopje (niet afdrogen) en vervolgens giet ik porseleingips in deze mallen. De luchtbellen gaan echt allemaal snel weg als de mallen op een dun plaatje hout liggen en ik de vlakschuurmachine even kort lichtjes tegen de zijkant duw. De trillingen zorgen zodoende voor het verwijderen van alle luchtbellen. De mallen van de huizen zijn vrij dun, dus voor extra stevigheid is porseleingips sterker dan het normale gips.

Oh ja, voor het bewaren van de mallen is het belangrijk om de mallen plat en netjes ergens neer te leggen!!! Anders trekken ze krom en krijg je scheve muren iets wat met deze mal al wat het geval was toen ik m ontving. :(
Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´ 2
Als de gietdelen droog zijn en uit de mal zijn verwijderd, schuur ik de hoeken van de muren onder 45 graden af. Vervolgens lijm ik de vier wanden met houtlijm aan elkaar en lichtjes op een kartonnen vloertje. Eventueel kan je een buisje in de vloer opnemen voor later in te bouwen verlichting. Daarna giet ik op de vloer een dunne laag (+/- 4 mm) gips en na het drogen van de vloer verwijder ik de kartonnen vloer. De onderkant van het ontstane model  heb ik nog iets afgeschuurd. Ook de dakdelen schuur ik dun af en lijm deze met houtlijm op de muren. Voor het schilderen even in de grondverf spuiten (muren grijs en daken zwart). Dat scheelt ook weer absorptie van verf in het gips. Na schilderen, washen en drybrushen en nog wat details blijf ik dan met 1 ding zitten en dat zijn de ramen.
Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´ 3
De ramen zijn namelijk blind door het gips en de vorm van de mallen. Je kan er een luik voorzetten maar niet overal natuurlijk. Alternatief is de ramen zwart glanzend aflakken en zelf een kozijntje maken zoals ik heb gedaan. Spörle heeft zelf kartonnen raamimitaties, die vind ik persoonlijk minder mooi. Meer van deze ?Fenster-einsatze? zie je bijvoorbeeld bij dit fraaie DDR-diorama:

http://www.mymocom.com/dioramen/diorama-strassenzug-ep-iv-fertigstellung

Wat ook kan is het toepassen van op maat gemaakte laser gesneden kozijnen en die zijn speciaal voor de Spörle-mallen te vinden bij MKB-modelle:

http://www.mkb-modelle.de/index.php?cPath=247_259_375

Wat je dan eerst kan doen is de gietdelen aan de achterkant afschuren net zolang totdat de blinde ramen wegvallen. Dit net zoals bij de resin-delen van bijvoorbeeld Artitec-huisjes. De gietdelen worden dan wel heel dun maar met porseleingips blijft het stevig genoeg. Eventueel kan papier of karton aan de achterzijde dan extra stevigheid bieden.
Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´ 4
Het eerste bouwwerkje is af, nog heel klein ( 7 x 7 cm ) maar leuk om mee te beginnen en ervaring op te doen. :) Er moet nog een schoorsteen op, die van gips zijn best wel breekbaar, komt dus nog als dit model op de toekomstige baan staat. Bij het volgende bouwwerk zal ik eens kijken hoe ik zelf kozijnen kan maken. Wordt vervolgd dus dit draadje, de ´Werkstatt´ mal nummer 7150 staat al in de steigers. :P

Groeten,

Bas
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
-Bas:
Ziet er prachtig uit,  :thumbup:
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Leuk Bas, ik heb deze kit zelf ook. Wat ik bij deze bouwwerkjes vaak doe, is er van een ander merk bijv. dakpannen of golfplaten
op bevestigen. Dat geeft wat variatie.
Ik heb bij één of twee kits de ramen uitgezaagd/gefreesd. Daarna kun je er met bijv. Evergreen profielen zelf een raam in maken,
maar ik heb ze ook wel eens op maat gemaakt voor ramen van bijv. Auhagen.
Ben benieuwd naar je volgende bouwwerk.

Met vriendelijke groet,

Wim
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Bedankt voor de tip Wim, overal teerdak wordt ook wel saai inderdaad
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Hallo Bas,
Duidelijke jk verhaal van een leuk project.
Als de mal bijna droog is kan je voorzichtig de ramen er uit steken zonder dat de muur kapot gaat.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Wow erg mooi Bas :thumbup:
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Dat is verdraaid goed geworden Bas. :arrow: :thumbup:
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Da's   :thumbup:  gipswerk.
Hoeveel tijd heb je daaraan besteed?
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7130 ´Schuppen ´
Wauw, prachtig resultaat!
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt in de steigers
Ludo, voor het bouwen excl droogtijd ongeveer een uur, schilderwerk en afwerking rond de 2 uur. Maar ik houd de tijd nooit bij, deze hobby doe ik vooral om wat met mijn handen te doen en de drukke denk-werkdag wat in balans te houden. Intussen staat het volgende model de 7150 Werkstaat in de steigers, kozijnen zijn gemaakt van wat karton en papier. Kost altijd wat moeite om netjes en echt 1:87 te maken. Voor je het weet wordt het te lomp.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt in de steigers
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt in de steigers
Bas,

Modelbouw wordt niet voor niets een "tijdverdrijf" genoemd  :D

De fabrikanten nemen meer dan eens een loopje met het schaal-gebeuren, zolang de verhoudingen kloppen vinden zij alles kunnen.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt in de steigers
Zo het werkplaatsje is ook af, weer eens wat andere kleuren gekozen. Verhoudingen van de ramen blijft moeilijk, de middenstijlen vind ik nu net iets te breed, maar goed weer lekker de tijd verdreven en tevreden over dit model.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt is ook weer af
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt is ook weer af
Dag Bas.

Mooi gemaakt en dat van gips! :thumbup:
Het ziet er erg natuurlijk uit en heeft niet de strakheid van plastic.
Overigens fraai beschilderd!
Heb je het topic van Pixon wel eens bekeken?
Een bijzondere manier van modelbouwen met gips met verrassende ideeën :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt is ook weer af
2010 was voor ik lid was, zie Pixon nu voor t eerst enne staan goede tips in hoor!
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt is ook weer af
-Bas:
Knap gebouwtje,  :thumbup:
En die brede stijlen ik vindt niet dat dit storend overkomt, het is een werkkeet.
Re: Huizen bouwen met gips Spörle mal 7150 Werkstatt is ook weer af
Mooi resultaat!
bouwen met gips Spörle mal / nu eigen Sporle-website
Inmiddels heeft Sporle zijn eigen web-site zie ik nu pas:

https://spoerle-form.de

Alle mallen zijn te zien en te bestellen nu via de site, dus via de mail hoeft niet meer na vele jaren. Ook FAQ's en de nodige PDF's voor hulp zijn te vinden. Ook vele prachtige foto's.

De site begint wel met een droevig bericht: dhr Klaus Sporle is met 90 jaar plotseling overleden, de site wordt door familie nu voortgezet.

De prachtige gipsmallen, werken met gips maar ook zijn weather-vaardigheden waren een inspiratiebron voor vele modelspoorders en zo leeft zijn werk voort....
Re: bouwen met gips Spörle mal / eigen site Sporle
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: bouwen met gips Spörle mal / eigen site Sporle
Tja, zo gaat dat.
Had het bericht van zijn overlijden al een paar maanden terug hier gelezen.
Maar voorlopig leeft hij voort door zijn gipsmallen.
En dat is weer de troost die niet bij iedereen opgaat.
Mooi eindresultaat van de bouwer.
Gr. Marcel
Re: bouwen met gips Spörle mal / Stadshuis 7110
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: bouwen met gips Spörle mal / Stadshuis 7110
Dag 3 railers,

Net als velen heb ik wat tijd over in deze dagen. Ook ik hoef immers niet meer 2 keer ruim een half uur dagelijks in de auto dus blijft er tijd over. Van het Sporle stadshuis 7110 had ik al de nodige afgietsels en de delen met de ramen heb ik aan de achterkant net zo lang afgeschuurd zodat ze niet meer blind zijn. In de verslagen hierboven is dit te zien en te lezen hoe dat het beste kan.
De grootte van de ramen heb ik met een klein vijltje iets vergroot zodat de gebruikte venstertjes van Auhagen 80200 er beter inpassen. Dat setje is niet al te duur, 5 euro ongeveer. Een deur heb ik zelf gemaakt en de andere komt uit de rommeldoos. Hierna heb ik alles geschilderd, gewashed en gedrybrushed. Bij de vensters nog glas geplaatst van wat folie en daarna de gordijnen opgehangen. Gewoon plaatjes zoeken met Google en je vind genoeg gordijnen. Daarna uitprinten, uitsnijden en op plakken. Achter een aantal gordijnen heb ik of in zijn geheel of deels karton geplakt. Dit zodat door die ramen/kamers geen of deels licht komt. Een gordijntje net op een kier blijft ook een leuk effect.
Voor het samenbouwen gebruik ik dus houtlijm. Verder een goede basis van een houten plaatje en ter versteviging nog wat extra karton en de nodige houten hoekstukjes. Ander wordt het breekbaar en wankel bouwwerk. Na het samenbouwen zijn tussen de voor- en zij-wanden, ondanks het nodige schuurwerk, wel naden zichtbaar. Precies op die locaties heb ik de regenpijpen geplakt zodat ook dat is weg gewerkt. De regenpijpen is rond materiaal van Evergreen (no 217), als ophangbeugels heb ik steeds wat dun en 1mm smal papier rondom geplakt, oefening baart kunst....
Voor het interieur heb ik uit karton verdiepingsvloeren en een tussenwandje gemaakt. De vloeren vervolgens voorzien van parket of tegels en de wanden met behang. Ook daarvoor is het nodige op het internet te vinden en uit te printen. Het keukentje en tafels en stoelen komen van Noch, nummertje 14833. Met wat Preiser figuurtjes gaat het nog meer leven, er staat o.a. een jongetje bovenop de eetkamertafel. Op de muren twee klokken en wat schilderijen opgehangen, ook die zijn uitgeprint etc.
bouwen met gips Spörle mal / stadshuis 7110 met verlichting
vervolg:

De verlichting van LED's heb ik op de achterwand geplakt, ook daarop van het nodige behang voorzien. De geprinte binnendeuren en schilderijen maken de achterwand compleet. Aan de buitenkant van de achterwand de draadjes samengevoegd en vastgemaakt.
Met een 9V batterij heb ik een lichttest uitgevoerd voor o.a. deze foto's. Ik vind het zo nog wat te fel, ik zal het t.z.t. op de baan verder moeten dimmen. Al met al was het een leuk bouwwerk om te maken. Elke dag een uurtje plezier en afleiding en na een week of 3 is het dan opeens af.

Groeten,

Bas