Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen

Gestart door molly w woensdag 28 maart 2018, 15:27:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
In een vorig topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70538.0 )heb ik het al gehad over vreemd gedrag van Piko's NS2200 op een analoge baan. De problemen die ik aankaartte in dat vorige topic zijn "opgelost" door de loc's terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Nu start ik een nieuw topic vanwege wat zich sindsdien heeft voorgedaan.
In overleg met mij heeft mijn clubgenoot de loc's teruggezet naar fabrieksinstellingen. Moet goed gaan, dachten we, want ze reden prima toen ze bij mij op zolder voor het eerst reden. Zoemend geluid, zeer langzaam rijden bij lage spanning. Maar sinds het terugzetten naar fabrieksinstelling brommen de loc's en rijden ze bij lage spanning schokkerig. Jammer, maar niet onoverkomelijk want bij hogere spanning = snelheden gaat het prima.

Vraag: komt iemand dit bekend voor? Weet iemand een oorzaak en een remedie? Bijvoorbeeld welke instellingen hier een rol bij spelen. Ongetwijfeld zal iemand de schuld gaan geven aan de decoder die Piko heeft ingezet (de "Uhlenbrock"), maar daar heb ik niets aan. En zeker zal iemand adviseren de decoder te vervangen door een van ESU, maar op dit moment heb ik daar ook niets aan. Wat ik wel graag wil weten is, waar dit gedrag vandaan komt en of en hoe het te verhelpen is met de hardware die er nu in zit.

Ik zie uit naar de tips en analyses.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Misschien handig om nog even te melden dat je de loks nu ook Analoog gebruikt.
Of heb ik het nu mis?

Ik kan me voorstellen dat decoders het op lage spanning wat moeilijk hebben de motor soepel draaiend te krijgen.
Je mist toch wat speling door de lage spanning.

Soms kun je bij een decoder de regel frequentie kiezen waarmee de motor wordt aangestuurd.
Verander deze en je hebt grote kans dat je motor anders klinkt.En reageert op je decoder.

In de handleiding van ESU wordt uitgebreid uitgelegd wat welke motorparameter regelt.
Zoek die nummers in je CV lijst van de Uhlenbrock terug en misschien bereik je iets met aanpassen.
Het is altijd wat experimenteren om een decoder aan de motor aan te passen.
En afwachten welke functies zijn dichtgezet voor Piko

Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Gewoon een ESU erin en dan van Benelux de juist instellingen halen loopt die veel mooier en ook zonder schokken.
Die Uhlenbrock heeft problemen met analoge herkenning.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Hoi, ben ik weer. Een tijd niks gedaan met mijn PIKO's - andere zaken aan mijn hoofd - wel af een toe een rondje gereden met een enkele loc. Mijn viel op dat die zich soms even flink inhoudt en vervolgens er flink de sokken in zet. Na stop voor een rood sein weer het bekende langzame gangetje, met onregelmatige snelheden. Waarbij die steeds op dezelfde plaatsen even langzamer gaat rijden. Geen idee wat daar aan de hand is, mijn Roco-2400 rijdt er rustig door.

Zou vervanging door decoders van ESU écht de oplossing zijn van alle problemen bij analoog rijden?? Wie heeft ervaring? Ik zit erover te dubben - en nog effe doorsparen - om beide PIKO's met een ESU decoder uit te rusten, als die het goed doen.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Citaat van: molly w op dinsdag 26 juni 2018, 14:29:25
Waarbij die steeds op dezelfde plaatsen even langzamer gaat rijden.

Kan een extra spanningspunt op de baan helpen?  De ene lok is hier gevoeliger voor dan de andere lok.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lijkt mij een zinloze optie, omdat een van de plaatsen waar de loc inhoudt vlakbij een aansluitrail is. Een beter spanningspunt kun je niet hebben. De momenten van inhouden liggen ongeveer (natte vinger) 50 cm uit elkaar.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Er heeft nog niemand gereageerd met een soort van verklaring waarom de loc na sterk inhouden ineens sneller gaat rijden. ten overvloede: analoge omgeving
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Heb je analoog herkenning DC al uit gezet?
Probeer eens een andere trafo.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Ik denk dat het echt te maken heeft met het kwaliteits verschil tussen Uhlenbrock en ESU maar de standaard motorinstelling van zowel de Uhlenbrock als de ESU laten ook te wensen over.
Ik had allerlei problemen met de Uhlenbrock wat waarschijnlijk terug te leiden was naar analoge herkenning maar was toch al van plan om er sound in te zetten dus dat heb ik gedaan.
Alleen de standaard motorinstelling van de ESU gaf geen lekker rij gedrag en een fluitende motor bij lage snelheid,dus toen heb ik even zitten googlen en kwam bij de stummi site terecht waar een betere motorinstelling werd aangegeven.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Als analoge rijder kan ik geen motorinstellingen aanpassen. Dan zal ik een beroep kunnen doen op een clublid die voor mij ook een HAMO motorpost heeft gedigitaliseerd en teruggebouwd naar 3-rail. Overigens rijdt die motorpost fluitend, spreekwoordelijk wel te verstaan. :D. Als ik me niet vergis zit daar een ESU in, en heeft hij verder niets aan de motorinstellingen gedaan.

Nu eerst wat doorsparen voor twee ESU decoders.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Vlgs handleiding zit er een 22-polige decoder in. Welke ESU is het meest geschikt?? voor analoog multiple en solo rijden.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
tja... Dat maakt eigenlijk niets uit. Alle Lokpilots zijn eigenlijk hetzelfde qua software alleen de aansluitingen e.d. Maar om meteen een nieuwe decoder in te zetten en niet eerst even bij iemand wat aan te passen is vrij rigoureus.  :)

Groet Ronald.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Als je het begin van dit topic leest, zie je wat het probleem is. En dat ik niet over één nacht ijs ga.
Lees ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65509.0 waarin andere forumleden hun mening geven over de originele decoder die PIKO in deze loc heeft geplaatst.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
tja.... Goed, het is een kwestie van instellen. Soms is dat wat makkelijker dan ander keer. Terug naar fabrieksinstellingen betekent niet dat de juiste instellingen voor die lok / motor meteen goed zijn gezet. Een Esu-decoder moet je ook instellen dus dat maakt geen "reet" uit. Omdat je analoog rijdt zal je twee keer moeten testen of met twee banen: 1x digitaal instellen en dan testen op de digitale baan en een keer testen op de analoge baan. Dubbel werk omdat je analoog rijdt. Je moet dus kijken naar hoe goed een lok rijdt bij analoog gebruik. Zonde in een tijd dat de loks tegenwoordig allemaal met een decoder zijn uitgevoerd en digitaal rijden heel mooi kan zijn. Heeft niets met de decoder te maken.

Groet Ronald.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Ronald,

Hoeveel Piko-Uhlenbrock decoders gebruik jezelf ?

Ik krijg ze hier ook niet goed met de parameters die ik MAG veranderen.
Op 4 van de 28 digitale stappen meet ik dezelfde snelheid.
Ik heb ze allemaal vervangen.Was er klaar mee.


Molly,

Je zoekt een plux22 uitvoering van de Lopi omdat die stekker in je loc zit.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
hoi,

Citaat van: Hero op donderdag 12 juli 2018, 00:57:34
Hoeveel Piko-Uhlenbrock decoders gebruik jezelf ?

Toevallig net 2 of 3 in bestaande modellen zitten overgenomen van een forumlid. Daarnaast nog een tig uhlenbrockdecoderjes in achteraf gedigitaliseerde modellen. Daarnaast heb ik nog een aantal Esu's (v1 tot met v4), Lenz, Trix (märklin) en zimo's als decoders. Een compleet palette aan merken en decoders.

Groet Ronald.
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
CiteerJe zoekt een plux22 uitvoering van de Lopi omdat die stekker in je loc zit. (quote Hero)
Goeie tip, had ik me nog onvoldoende gerealiseerd.

CiteerToevallig net 2 of 3 in bestaande modellen zitten overgenomen van een forumlid. Daarnaast nog een tig uhlenbrockdecoderjes in achteraf gedigitaliseerde modellen. Daarnaast heb ik nog een aantal Esu's (v1 tot met v4), Lenz, Trix (märklin) en zimo's als decoders. Een compleet palette aan merken en decoders. (quote Ronald)
En die bevallen prima?

CiteerTerug naar fabrieksinstellingen betekent niet dat de juiste instellingen voor die lok / motor meteen goed zijn gezet. (quote Ronald dd 9/7)
Ik ben ervan uitgegaan dat het op die manier goed zou komen omdat ze af fabriek wél goed reden, maar langzaam. Bovendien drukte de achteroprijdende loc de voorste op, hetgeen tot ontsporing van de voorste loc leidde. Na instellen op een digibaan en prima rijden daar, ging het fout op de analoge baan. De loc die in zijn achteruit was gezet (omdat multiple met de cabines tegen elkaar) door CV 29 bit 0 op 1 te zetten, wilde niet meer omschakelen op de omschakelpuls in analoge omgeving, maar schakelde elke keer als de spanning wegviel. Raadsel raadsel. Uiteindelijk maar teruggezet op fabrieksinstelling. Maar nu rijdt ie schokkerig en onregelmatig.

Re: Piko NS 2200 rijdt schokkerig na reset naar fabrieksinstellingen
@ronald heb jij goede ervaring met analoog rijden dan,want dat is hier het probleem?
Mijn inschattig op basis van commentaar van uhlenbrockdecoder gebruikers is dat deze van een lagere kwaliteit zijn(dit is ook mijn ervaring)dan bvb ESU dus kort door de bocht vervangen dat ding bespaard een hoop tijd en dus frustraties en verkoop de uhlenbrock hier op het forum.

@molly w ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog een plux22 M4 ESU decoder liggen deze mag je van mij wel lenen om te testen  deze kan ik voorzien van de instellingen die mijn piko 2200 met sound heeft,en die loopt nu verder perfect naar aanpassing van de instellingen :)