Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lok adres kwijt, wie weet raad?

Gestart door Stoomstefan woensdag 28 maart 2018, 00:38:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok adres kwijt, wie weet raad?
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik de Roco 43944 (BR232 Ludmilla) in bezit. Tweedehands gekocht maar de vorige eigenaar wist het adres van de lok niet meer. Ik dacht dat het wel makkelijk zo gaan met "Lok herkennen" maar dan herkend hij hem niet. Ik heb natuurlijk al even verder gezocht op het forum maar kon eigenlijk weinig nuttigs vinden... Gisteren reed de lok heel even op adres 23, de verlichting ging aan maar er zit nu helaas geen beweging meer in terwijl de verlichting nog gewoon brandt... Wie kan mij verder helpen met tips/handleidingen?

Details;
In bezit van Marklin Mobile station 2
Roco 43944 met uhlenbrock decoder
(heeft heel even gereden op adres 23, toeval?)

Alvast hartelijk bedankt!
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Schrijf het gewenste loc-adres op CV1 en voila  :)
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Wow dat ik een snelle reactie! Misschien een domme vraag maar (ik ben helemaal niet bekend met het programeren van los/decoders dus) hoe doe ik dat dan? Ik heb enkele losse railstukken omgetoverd tot programeerspoor maar wat ik ook probeer, er komt nog geen leven in...
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
E.e.a. staat in de handleiding.
Op pag. 13 en volgende staat de te volgen procedure:
Als eerste moet de loc al in het menu staan, anders kan je hem niet (om)programmeren.
Je kiest dan de gewenste loc enz. enz. staat allemaal afgebeeld in de plaatjes.

Op pagina 16 en volgende staat hoe DCC-locs te programmeren.

Er zijn wel wat nukken bekend bij de MS2, maar dat weet ik niet precies omdat ik een CS1R heb.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Misschien werkt dit:
Nieuwe lok aanmaken.
In databank lok 36850 kiezen.  (Br 185, fx decoder)
Dan lok veranderen; kies gewenst adres.
Adreswijziging bevestigen, lok wordt geprogrammeerd.
Nu zou de loc naar het nieuwe adres moeten luisteren.

Mvg. Marcel
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Helaas werken beide opties niet! Als ik lok 36850 kies en vervolgens een willekeurig adres programmeer de reageert de lok nog niet... Als ik vervolgens CV1 wil aanpassen komt er in beeld "Waarschuwing. Time-out bij het CV-lezen/schrijven"... Iemand nog een idee wat ik verkeerd doe/kan doen om het weer rijdend te krijgen?
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Zit er wel een decoder in?
Een tweedehands wil nog wel eens 'per ongeluk' als digitaal verkocht worden terwijl er een analoog stekker in zit.

Doet hij het op een analoog signaal?
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Hallo,

hij is orgineel digitaal, probeer is adres 03 of  adres 32


met vriendelijke groet,

Walter
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Zo ziet ie er van binnen eruit. Dus met decoder! Analoog gaat alleen de lamp branden als ik spanning op de baan zet.

Adres 03 al eerder geprobeerd, adres 32 ga ik morgen proberen!
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Hallo,

lijkt een decoder van Esu, die met een 8 polige nem 652 stekker aan de loc vastzit.

ik ken de loc niet van binnen, maar als ik naar de motor kijk zitten er geen draden aan, aan de losgehaalde print zullen waarschijnlijk aan de onderkant contacten zitten die de 2 messing motor aansluitingen raken,

Mijn advies controleer hoe de motor zijn stroom krijgt vanaf het losgehaalde printje, mocht dit in orde zijn zoek dan evt. iemand die de decoder voor je kan uitlezen en kan instellen, evt. wil ik dat voor je doen, maar weet niet wat de afstand is.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Die contacten kan je al zien zitten in het gaatje in het midden, onder het spoeltje.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Ik kon het toch niet laten om het nu nog even te proberen. Adres 32 bleek te werken (dat adres 3 standaard in, wist ik en staat ook in het boekje maar 32 ik nieuw voor mij), lok rijdt en verlichting is digitaal aan en uit te schakelen en wisselt netjes met de rijrichting.
MAAR TOE: Ik probeerde ook de "schildpad-functie" maar toen zat er geen beweging meer in. De moed zakte me in de schoenen maar bleef toch ff proberen. Nou heb ik een BR23 in m'n systeem staan met lokadres 23. Nu reageert hij daar ineens op  :? Is het adres dan gewijzigd door de "schildpad-functie" of waar gaat het nu nog fout? In ieder geval allemaal al bedankt tot zo ver maar ik ben er nog niet :|
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
als twee loks hetzelfde adres hebben dan gaat het ook fout, je moet dan een van beide een ander nummer geven.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Ja dat klopt, ik heb dus nu inderdaad twee loks die allebei reageren op adres 23. Ik heb alleen maar 1 lok met adres 23 in m'n mobile station staan... Hoe pas je dat dan aan?

Overigens rijd de DR232 heel apart, hij versnelt -> remt af -> versnelt en remt weer af... De machinist zou misselijk worden als door dat rijgedrag  :P
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
schildpad zit bij esu normaal onder F3.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Vraag: Hoe pas je dat dan aan ?
Antwoord: RTFM

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Handleidingen word soms in een onbegrijpelijke taal geschreven!
Vaak is de beste oplossing zoeken op het net en forums en daarna prutsen tot het werkt.
En een lokprogrammer is wel vaak aan te bevelen om de handel aan te passen of te updaten.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Ook bedankt voor jouw begrip Cees! Ik heb zoiets nog nooit gedaan, normaal werkt alles gewoon in 1x. Iets verkloten is het laatste dat ik wil dus vraag gewoon om wat advies... Maar idd niet alles in de handleiding is even duidelijk voor een leek op het programmeergebied. En het versnellen en afremmen komt natuurlijk niet voor in de handleiding! Maar ik zal de handleiding er weer bijpakken vanavond en zal jullie op de hoogte houden! Iig bedankt tot zover :thumbup:
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Probeer het eens door letterlijk de handleiding te volgen, het wil wel eens werken.

Groet, Anne W
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Uit de handleiding Roco-Uhlenbrock decoder:

Heb je dat gedaan ?

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Citaat van: Stoomstefan op donderdag 29 maart 2018, 11:08:55
Ja dat klopt, ik heb dus nu inderdaad twee loks die allebei reageren op adres 23. Ik heb alleen maar 1 lok met adres 23 in m'n mobile station staan... Hoe pas je dat dan aan?

Als je een instelling van een loc wilt veranderen moet die loc als enige op de baan staan, anders pas je ook meteen de anderen aan. En zo kun je zomaar twee locs op hetzelfde adres krijgen.

De handleiding van de MS 2 staat op de site van Märklin (of klik hier). Naar beneden scrollen naar de Nederlandse tekst en dan begint het op pagina 7. Omdat het geen Märklin model is, neem ik aan dat de MS 2 hem niet herkent en dan kun je op pagina 9 lezen hoe je hem handmatig in kunt voeren.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Helaas is het nog niet gelukt, wie weet geven deze filmpjes wat duidelijkheid op de situatie. En inderdaad ik heb alleen deze loc op de baan gehad tijdens het programmeren maar met iets anders dan adres 23 reageert de loc niet...

Dit filmpje laat zien hoe de loc rijdt, hij versnelt en remt automatisch waardoor het een soort spooktrein wordt die niet goed te bedienen is...
https://youtu.be/aYrRrWp_zxQ

In dit filmpje is te zien hoe de loc reageert op het ingestelde adres voor mijn BR23. Als ik hem een ander adres geef dan reageert de loc niet meer (hij houdt adres 23 aan)
https://youtu.be/AXC7TcwzUIE
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Welk protocol heb je ingesteld? Ik had ook een loc die zo deed. Ik had mfx ingesteld terwijl het een motorola protocoll was.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Waarom volg je de handleiding niet van de roco-decoder die ik hieronder heb ingevoegd ?

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Volgens mij is het belangrijkste nu niet het adres maar het rijden Cees.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Als je de decoder op de foto goed bekijkt valt het op dat de bedrading niet aan een van de kanten aangesloten is, maar op verschillende punten van de platine. Misschien heeft de vorige eigenaar hier iets aan veranderd of het is een zeer oude decoder. In beide gevallen zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de Uhlenbrock vervangen door een Esu. Ben je van een hoop narigheid af. Oude Uhlenbrocks en ms2 gaan vaak niet goed samen is mijn ervaring.

Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Misschien kan je er wel mee naar een winkel toe,
En kennen zij een adres voor je toe aan de loc.

De winkel waar ik m?n spulletjes haal deed dat altijd
Zo voor me...
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Volgens mij komt het rijden pas aan de orde als de decoder volgens de aanwijzing in de handleiding is terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
Het nu getoonde rijgedrag wordt m.i. niet beïnvloed door het adres maar door de instellingen van andere cv's. Dat kan tot conflicten leiden.
Met een reset staat het adres op 3 en de andere cv's naar de fabrieksinstellingen zoals aangegeven in de handleiding van de decoder.
De loc zou dan moeten reageren en gewoon rijden. Zo niet kan er sprake zijn van losse bedrading of een defecte decoder.
De in mijn bezit zijnde roco-locomotieven met een af-fabriek ingebouwde Uhlenbrock-decoder rijden probleemloos op het dcc protocol.

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
 @citaat Het probleem is dat de Roco 43944 vanaf fabriek geen decoder bezat. De betreffende decoder is naderhand ingebouwd. De handleiding van Roco betreffende af fabriek ingebouwde decoders is dus niet automatisch van toepassing op deze loc. Maar proberen kan geen kwaad, niet geschoten is altijd mis.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Dick,

Inderdaad het kan geen kwaad, tenzij het een simpele andi of dgl decoder is. Dan is resetten via cv8 = 8 naar fabrieksinstellingen niet mogelijk. Zo'n decoder luistert ook niet naar een ms2 (behalve rijden blijkbaar).

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
@brund55, het is een uhlenbrock dgr 755 decoder en daar zitten inderdaad de draden verspreid over de decoder en niet aan één zijde.
@edward, ja dat is een optie alleen is het vaak zo dat ze je alleen helpen als de loc daar ook gekocht is. Een tweedehands is dan eigen risico zeggen ze...
@Cees, Ik heb hier nog even twee korte video's want ik heb wel degelijk jouw advies opgevolgd alleen geeft het geen verschil in rijgedrag. Ook de CV's uitlezen/aanpassen lukt niet...

Handleiding Roco-decoder
https://youtu.be/nczq3oriKEA

CV's/reset decoder
https://youtu.be/qyuBT7ro64U
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Misschien iemand met een intellibox bij je in de buurt?

Dan gaat het heel eenvoudig. :)
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Stefan,

Vooropgesteld: fijn dat je de aanwijzing over de roco-handleiding hebt gevolgd ondanks de eerdere RTFM-opmerking.
Uit alle reacties begrijp je wel dat hier zeker de bereidheid  bestaat je te helpen.
Wanneer bekend zou zijn geweest dat het om GDR755 decoder gaat, dan was direct die handleiding er bij genomen.
Heb je die ? Niet, dan is deze te downloaden vanaf de website van Uhlenbrock:
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/prodarch/I000C32B-002.apd/HANDBUCH.PDF
Vanaf pagina 36 en volgende. Op pagina 40 onder 3.6 staat een harde reset naar de fabrieksinstellingen.
Kies op je MS2 dan wel voor het MM1 protocol, MM2 begrijpt de decoder niet.
En inderdaad iemand in de omgeving met een Intellibox of vergelijkbare centrale maakt het eenvoudiger.

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Hoi Cees,
Het is even een zoektocht om erachter te komen welk type decoder het was. Handleiding zat er niet bij dus met jouw link heb ik hem kunnen resetten en luistert de loc nu naar adres 1. Alleen kan MM1 wel op een MS2?
Ik doorloop dan de volgende stappen;
* Nieuw loc
* Handmatige invoeren
* En dan heb ik 3 decodertype waaruit ik kan kiezen MM2 codeerschakelaar, MM2 programmeerbaar en DCC
Dus dan loop ik weer vast bij de laatste stap... Ook in de handleiding staat niks over MM1. Met MM2 rijdt de loc geen constante snelheid (versneld -> remt af) Sorry voor alle vragen maar het is voor mij allemaal nog een beetje Chinees :?
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Hoi Stefan,

Als decoder alleen mm1 verstaat dan zal je hem niet met je ms2 kunnen aansturen.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Märklin probeert altijd oude systemen ook nog te laten werken op nieuwe apparaten, het lijkt mij een beetje raar als een Mobile Station 2 geen Motorola 1 (oud) zou spreken.

Beste Stefan,

Ga eens naar een stamtafel bij je in de buurt en laat zo lang dit geval even "rusten".

Groet, Anne W
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
De ms2 kent 3 decodertypes, t.w. MM2 codeerschakelaar, MM2 programmeerbaar  en dcc, zie ook de handleiding blz 9 https://static.maerklin.de/damcontent/7b/eb/7bebc1e0f0bb6e297f5e0a85732212ab1434542515.pdf.
MM1 kent hij niet, zie ook https://wiki.3rail.nl/index.php/Beginnen_met_Digitaal doorscrollen naar Keuze van locdecoder.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
 @citaat

O.K., ik heb geen pure Motorola 1 (oud) decoders meer, wel nog een 6090X met dipschakelaars maar dat is een Motorola 2 (nieuw), anders zou ik heb op de club even uit proberen, we hebben een testbaan met o.a. een MS2

Het "Sinus" motorenproject is bij Märklin grotendeels mislukt omdat ze de analoge rijders wilden blijven bedienen, nu zouden ze de Motorola 1 (oud) "vergeten" zijn, wat ik raar vind.

Groet, Anne W
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
De 6021 is wel in staat om MM1 aan te sturen en te programmeren, maar daar  is Stefan niet mee geholpen.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Even naar het rijgedrag.
Klopt het dat de loc enkel stroom krijgt van één zijde van de rails of zijn beide zijden op het wielstel doorverbonden (bijv. door niet geïsoleerde assen of een draadje)?
Het doorverbinden op het wielstel van beide stroomafname zijden kan misschien een oplossing zijn voor het rijgedrag.

Het is maar een idee.
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Stefan,

Uit de reacties op je laatste bericht zul je inmiddels wel begrepen hebben dat je met een MS2 deze decoder niet kunt programmeren.
Je zult op zoek moeten naar iemand met een centrale/unit die dat wel kan.
Een andere oplosssing kan zijn om voor ca. ? 20 een ESU Lokpilot Standaard aan te schaffen. Die decoder laat zich als vanzelfsprekend wel programmeren maar je bent dan ook verzekerd van een veel beter rijgedrag van je loc. De DRG755 decoder is er een uit de oude doos en hoort eigenlijk thuis in het museum.

Cees
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
In de Uhlenbrock handleiding lees ik dat de DGR 755 decoder alleen voor gelijkstroommotoren bedoeld is. Is dat nog relevant?
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Lok adres kwijt, wie weet raad?
Nee, dat is niet relevant. De Roco 43944 heeft een gelijkstroommotor.

Een gelijkstroommotor heeft een permanentmagneet, evenals de huidige digitale Märklin modellen en daar kan de ms2 uitstekend mee overweg als de decoder MM2 of DCC aan boord heeft, echter niet bij een MM1 decoder.