Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten

Gestart door Lex-trein dinsdag 27 maart 2018, 10:56:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Beste mede forumers,
Ter isolatie heb ik mijn schaduwstation voorzien van de bekende blauwe ondervloer isolatieplaten. Daar wil ik nu uiteraard mijn rails op vastmaken. Mijn vraag is nu: hoe maken anderen k-rails vast op de blauwe platen, zonder dat er ballast gebruikt wordt.
Bedankt alvast voor mogelijke suggesties,
Hartelijke groet,
Lex
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Ik weet niet niet of je al wat testritten hebt gemaakt over de blauwe platen. Niet iedereen is even enthousiast over de mate van demping.
Als je het wel hebt gedaan en tevreden bent, dan zou je tweezijdig klevend plakband kunnen overwegen.
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Weet je zeker dat je die blauwe ondervloer wilt gaat gebruiken? Zelf heb ik er namelijk een beetje spijt van. Ik had het nog liggen en kostte me daarom niet veel maar achteraf wou ik dat ik kurk ofzow had gebruikt want dat blauwe spul dempt niet heel erg veel. Wel een beetje hoor, daar niet van, maar heb laatst bij iemand een trein horen rijden waar kurk onder het spoor lag en dat was toch wel een heel stuk stiller.

Ik heb trouwens mijn rails met een lijmpistool vast gelijmd op de blauwe onderlaag. Gewoon op elke plek waar te stukken spoor aan elkaar zijn geklikt even een par cm lijm leggen.
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Hi Lex,

Zie de Index van mijn draadje (hieronder) daar beschrijf ik mijn manier met Latex lijm.

groet
Harald
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Verkijk je niet op de vermeende geluidsisolatiewaarde van kurk. Ik ben ergens een tabel tegen gekomen met geluids- en warmte isolatie van diverse materialen. Neem b.v. de bekende groene underlayment platen van zachtboard. Die zijn 7 mm dik en goed voor 9 dB geluidsisolatiewaarde. Wil je dat zelfde met kurk bereiken dan zit je op 10 cm dik kurk. Hoe dat met blauwe isolatieplaten zat, ben ik vergeten, maar ik meen me te herinneren dat die in mm's dikte halverwege kurk en zachtboard zat.

Zelf heb ik 3 mm kurk en 4 mm combi kurk-rubber. Die laatste isoleert beter dan natuurlijk kurk.
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
@citaat
CiteerDie laatste isoleert beter dan natuurlijk kurk.
Deze mag je uitleggen. Rubber heb je in veel soorten, dus een verduidelijking is wel op zijn plaats. De groene platen hebben als nadeel, dat ze de neiging hebben om te verstoffen. Ook schoonmaken is lastig. Je kunt dat oplossen door ze te behandelen met voorstrijk, maar daardoor haal je weer een deel van de dempende werking weg.

Wat vaak wordt vergeten, is dat het ook het overwegen waard is om de plaat boven het schaduwstation te voorzien van isolatie. Hiermee haal je het klankkast-effect weg.

@citaat
CiteerHoe dat met blauwe isolatieplaten zat, ben ik vergeten, maar ik meen me te herinneren
Deze mag je ook uitleggen. Altzheimer en een eidetisch geheugen?  >:-D
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
1. Rubberkurk is verkrijgbaar in stroken voor onder de rails; kwaliteit, geen idee. Prijs 7,50 per meter.
   Ik ben over gestapt op kurk op de rol. Omdat het grote nadeel van kurkstroken is dat ze alleen
   liggen waar ik ooit rails rails hebt gepland. En ze blijven niet zomaar liggen (verlijmd dus).
2. Ik heb die platen ooit ook gebruikt. Dat ging goed tot ik ze op een dag (na ergernis over
   de stoffigheid) met voorstrijk behandelde: zulke platen trekken dan gruwelijk krom.
3. Medicijn gebruik vermoedelijk. Of liever het niet-gebruik. Vergeten in te nemen.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
 @citaat 1. Ik denk, dat ik weet wat je bedoeld. - Zoiets? -
@citaat 2. Kromtrekken was ik inderdaad vergeten.
@citaat 3. Grapjas. Geen medicijnen hebben en ze dan vergeten in te nemen. :D :D :D
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 27 maart 2018, 14:13:19
@citaat 1. Ik denk, dat ik weet wat je bedoeld. - Zoiets? -
Dementie, nee detritus en vast endemisch.

No Sir, ik bedoel een Amerikaanse systeem van vroeger (gekocht bij Hobbyland in de Zocherstraat):
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Beste medeforumers,
dank voor de tips. Ik ga  de k-rails met verdunde houtlijm vastzetten.
Groeten
Lex
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Beste Lex,

Gaat goed met (verdunde) houtlijm, één bezwaar:  de lijm wordt kei- en keihard, waarmee een deel van de geluidisolatie weer weg is, beter is een lijm die flexibel blijft.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Hoi Anne,
heb je een suggestie voor zo'n soort lijm?
Groeten
Lex
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Beste Lex,

Ik lees over boekbinderslijm en latexlijm, ik heb het idee dat de lijm uit een lijmpistool ook flexibel blijft, ik gebruik zelf deco-rail en deco-bal van ER-Decor http://www.er-decor.be/?pagina=nieuws, vroeger kon je die spullen nog wel eens in een winkel kopen, maar er zijn niet zo veel winkels meer

Als je wel eens in Houten komt, dan staat daar ook altijd een grote stand met o.a. Noch spullen, daar zie ik ook wel eens een lijm die flexibel blijft.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Als je een lijm wil die elastisch moet blijven, hier een zeer goede toepassing om alles op alles te lijmen

https://www.bison.be/be-nl/product.574
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Hi Lex,

Met Latex lijmen.
Nog een keertje zie: HIER

groet
Harald
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation - vastzetten k-rails op blauwe isolatieplaten
Beste Lex,

We zijn met een aantal verschillende mensen die allemaal een andere weg naar Rome volgen... en dat kom je heel vaak tegen bij het beoefenen van hobby's.

Groet, Anne W