Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

asbussen

Gestart door timjoo maandag 31 december 2007, 15:08:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
asbussen
Lid sinds: 2006

offline
asbussen
weet iemand of ik ergens aan asbussen kan komen. We hebben naamelijk een aantal locs waar de asbussen zijn uitgesleten
Re: asbussen
Lid sinds: 2006

offline
Re: asbussen
Volgens mij is dat niet los nieuw te verkrijgen, en stel van wel, hoe dacht je de oude er uit en de nieuwe er in te krijgen ?

Dat zit in het blok geperst of gekrompen. Blok warmstoken en koude bus er in zou kunnen, alleen blok warmstoken oude bus er uit gaat niet werken 8), de oude bus stook je nl. ook warm.
Uitboren oude bus is een alternatief, moet je wel de standaard diameter van de nieuwe bus weten, als je die dus kunt krijgen.

Beetje dik vet/olie er op en gas.................. is mijn advies  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: asbussen
Lid sinds: 2006

offline
Re: asbussen
Doodgewone motorolie 15w-40 werkt ook om de assen soepel te laten draaien en "loopt" ook niet zo makkelijk uit.
Nadeel bij onderhoud moet wel heel de loc uit elkaar
Re: asbussen
Blausee-Mitholz
gast

Re: asbussen
Citaat van: v200marklin op woensdag 02 januari 2008, 16:11:16
Volgens mij is dat niet los nieuw te verkrijgen, en stel van wel, hoe dacht je de oude er uit en de nieuwe er in te krijgen ?

Dat zit in het blok geperst of gekrompen. Blok warmstoken en koude bus er in zou kunnen, alleen blok warmstoken oude bus er uit gaat niet werken 8), de oude bus stook je nl. ook warm.
Uitboren oude bus is een alternatief, moet je wel de standaard diameter van de nieuwe bus weten, als je die dus kunt krijgen.

Beetje dik vet/olie er op en gas.................. is mijn advies  :mrgreen:

Mvg Gert

Die bussen tik je er zo uit. Bussen zijn trouwens iets conisch (buitendiameter van de bussen) en met vertanding. Ik heb ooit een motor ter reparatie gehad met losse bus (vandaar dat ik het weet)
Bussen zijn idd niet los te verkrijgen. Nieuw blok bestellen is een optie.

Ik zou zelf instaat zijn om te verbussen. Ik beschik op mijn werk over een CNC freesmachine. Werkwijze zou kunnen zijn:

1- bussen uittikken
2- gaten in het blok iets opruimen (en dus recht maken)
3- massief bornzen staafje inpersen
4- met CNC freesmachine op steek de goede boring maken.

Ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen weggelegd is.

Mvg, Johan.
Re: asbussen
VincentKloeg
gast

Re: asbussen
Het is bijna alsof het echt is :wink:.

Metaalbewerking is gaaf  8)
Re: asbussen
Lid sinds: 2007

offline
Re: asbussen
Hallo,

Lang geleden is mijn 3001 rangeerlok verbust door een Märklin dealer in Eindhoven (Radio Klok) Ik weet zeker dat toen de bussen als onderdelen bij Märklin besteld zijn. Mogelijk is de hulplijn van Keuterman een optie om uitsluitsel te krijgen.





Telefoonservice voor Märklin en TRIX modelspoorders. Technische ondersteuning bij het gebruik van Märklin en TRIX producten. Maandag t/m donderdag van 9:00 tot 13:00 en van 13:30 tot 17:00 uur. Vrijdags van 9:00 tot 13:00 uur, 13:30 tot 16:00 en van 18:00 tot 20:00 uur.