Je kon erop wachten! Nederlanders die het over prijzen hebben:Hierbij nog wat olie op de discussie: (citaat zie bron):
Dankzij die euro is alles duurder geworden?, is de veel gehoorde kritiek. Maar is dat zo? We doken de archieven van Plus Magazine in en daar vonden we een prijslijstje van eind 2001. We zochten precies dezelfde producten op voor een vergelijking.
Als we naar het lijstje (zie hieronder) kijken, zijn er inderdaad veel dingen duurder geworden. Maar is dat aan de euro te wijten? Nee. De euro is slechts een middel om de gestegen kosten te betalen en geen schuldige. Kijk maar naar de uitschieters in het rijtje: benzine en koffie. Die prijzen worden voor een groot deel bepaald door andere factoren, zoals meer vraag naar olie of een mislukte oogst in Brazilië. Daar kan de euro niet zoveel aan doen.
Een deel van de boodschappen is naar verhouding zelfs goedkoper geworden. De prijs van suiker bleef gelijk, hetzelfde geldt voor brood. Als we rekening houden met tien jaar inflatie ? gemiddeld zo?n 2 procent per jaar ? is dat zelfs een prijsdaling. Na de introductie van de euro merkte Gerrit Zalm op dat de euro heeft geleid tot ?gevoelsinflatie?: Nederlanders lieten vooral in het begin de euro?s als guldens rollen.
Volgens het Centraal Planbureau heeft de euro ons wel iets opgeleverd, maar het is de vrije markt binnen Europa die ons het meeste heeft opgeleverd: namelijk veel meer welvaart. En dat was volgens het Planbureau goed voor gemiddeld ?1500 à ?2200 per persoon per jaar.
2001 2011 verschil procentueel
in euro verschil
1 witbrood 1,19 1,20 +0,01 +0,1%
1 kilo suiker 0,89 0,89 =0,00 nihil
1 kilo runderlappen 9,34 8,99 -0,35 -3,7%
1 kilo hamlappen 9,89 8,99 +0,90 +9,9%
1 liter volle hb.melk 0,74 0.80 +0,06 +8,1%
1 kilo kaas belegen 7,27 8,95 +1,68 +23,1%
250gram koffie 1,79 2.65 +0.86 +48%
kleine benz.auto 9075 9155 +80 +0,9%
Bronnen: Plus Magazine, Kadaster, CBS, AutoTrack,
UnitedConsumers.nl, Albert Heijn. Peildatum: 16 november 2011.
Persoonlijk kreeg ik in 1964 een 03 locomotief die was maar liefst 120 gulden (daar moest lang voor gespaard worden)
Hij rijdt nu nog zijn rondjes, dus wat is duur?
Wel vindt ik de hang naar perfecte modellen een negatieve invloed op de prijs hebben.
Meerdere forumleden laten zien, dat met wat minder perfectie of zelfs het gebruik van waardeloos afval op de treintafel
tot hele leuke en mooie resultaten kan leiden.
De winkel/beurs prijs wordt in belangrijke mate bepaald door vraag en aanbod.
Dat de hele hobby (te) weinig jonge mensen trekt is evident en ook de reden dat veel winkels sluiten. (naast opvolgproblemen, hoge huren, ouderdom e.d.)
Zelf spaar ik een bedrag per week op, en dan duurt het maar een half jaar langer voor die leuke loc gekocht kan worden.
Hobby mag wat kosten, maar hoeveel bepaal je toch zelf.