Een paar jaar geleden zat Märklin in financiële problemen en ik zie graag dat ze nog lang blijven bestaan. Dat betekent dat de prijzen laag genoeg moeten zijn om voldoende omzet te maken en hoog genoeg om winst te maken. Het lijkt me niet eenvoudig om als modelspoorfabrikant de gulden middenweg te vinden. Voor wie nieuw te duur vind, wel, er is een levendige markt in tweedehands materiaal. Desalniettemin blijft het een feit dat we geen goedkope hobby hebben gekozen.
De engelse wissel 24624 lijkt misschien niet goedkoop, maar zoals anderen al schreven is hij al electrisch aangedreven en zit er verlichting in, dat verklaart een deel van de prijs. Uit andere forumdiscussies heb ik begrepen dat de 'normale' aandrijvingen 74490/74491 niet sterk genoeg zijn. Het omzetten van een engelse wissel vergt meer kracht en in het verleden was er een hoop gedoe bij het zelf inbouwen. Ik kan me goed voorstellen dat Märklin daarom besloten heeft om het standaard in de fabriek te doen, dat scheelt achteraf in de servicekosten. De keerzijde is dat de handmatige engelse wissel niet meer los te koop is (vreemd genoeg zit hij nog wel in uitbreidingsset 24905, maar die is, vergeleken met andere uitbreidingssets, écht te duur). Voor wie alles electrisch wil is dat geen punt, bij handbediening ligt dat natuurlijk anders.
Bij het ontwerpen vind ik de 24624 bijzonder praktisch. Hij neemt minder ruimte in dan twee gewone wissels en is nog goedkoper ook: de adviesprijs voor twee wissels plus aandrijving is ? 83,96 (in de praktijk geeft bijna elke handelaar wel wat korting, de een méér dan de ander). Bovendien hoeft er in een engelse wissel maar één decoder om hem digitaal te kunnen aansturen.
Eigenlijk het enige nadeel van engelse wissels is dat ze wat gevoeliger zijn voor storingen. Zo af en toe ontspoort er op mijn vloerbaantje een trein zonder zichtbare aanleiding en dat gebeurt vrijwel uitsluitend op sommige engelse wissels. Niet vaak genoeg om het een groot probleem te noemen, maar ik hoop wel achter de oorzaken te komen, anders kan ik het niet oplossen. Misschien heeft Märklin gewoon een tijdje wat minder goede exemplaren geproduceerd? In één geval was het duidelijk: handmatig omzetten werkte goed maar de electrische aandrijving kreeg de wisseltongen niet volledig omgelegd. Die wissel is teruggegaan naar de winkel. Nu is bij een vloerbaan een incidentele ontsporing niet zo'n probleem, ik kan snel en gemakkelijk overal bij. Bij een vaste opstelling iligt dat natuurlijk anders. Als ik daar tezijnertijd aan ga beginnen, komen engelse wissels uitsluitend in het zicht te liggen, en relatief vooraan.