Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Prijzig

Gestart door Chief zondag 25 maart 2018, 21:50:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prijzig
Lid sinds: 2011

offline
Prijzig
Heb een tijdje geen nieuwe dingen meer aangeschaft, maar de laatste tijd regelmatig met mijn baantje bezig, ik wou een kleine verandering aan mijn sporenplan maken dat de rijmogelijkheden vergroot, hierdoor heb/had ik een extra kruiswissel nodig, 70 euro kost zo een ding, zakte me even de broek van af, wat is marklin duur geworden, zo vergooien ze toch hun eigen bestaan en toekomst.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2008

offline
Re: Prijzig
Ik zou daar persoonlijk nooit de adviesprijs voor willen betalen.
Bij bijvoorbeeld Dengler GmbH kost ie 48 Euro, 32,5% korting. Moet je wel nog verzendkosten bij betalen.
En er zijn nog veel meer winkels om eens te bekijken  :)
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Prijzig
Is een hoop geld.
Maar volgens mij zitten er wel al 2 aandrijvingen en verlichting in.

Mvg. Marcel
Re: Prijzig
Lid sinds: 2011

offline
Re: Prijzig
Klopt zit 1 aandrijving en verlichting in echter de handwissel 24620 is niet los verkrijgbaar maar alleen in een set, ook een klein bochtje is schandalig wat dat kost af marklin, mensen die al marklin hebben gaan er mee door maar van de grond af beginnen is voor vele onmogelijk, kijk eens naar de prijzen van een lokje.
Re: Prijzig
Jørg
gast

Re: Prijzig
Of een goed werkende tweede hands in Houten.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2014

offline
Re: Prijzig
Rails 24130 zijn er nieuw vanaf 1,25 dat marklin hoge advies prijzen heeft ligt meestal niet aan de fabrikant maar de winkeliers vragen erom ;)
Maar hobby's kosten nu een maal geld en laten we eerlijk zijn als je ziet hoe het eruit ziet en wat je er voor betaald valt het allemaal nog wel mee vind ik dan,want vergeet niet dat marklin geen miljoenen er van verkoopt dit zit eerder in duizenden of zelfs honderden.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
Citaat van: hmmglaser op maandag 26 maart 2018, 11:10:37
dat marklin hoge advies prijzen heeft ligt meestal niet aan de fabrikant maar de winkeliers vragen erom ;)

Alsof de winkeliers de adviesprijs bepalen en niet de leiding van Märklin, t.w. de heren Sieber.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Prijzig
Is dit niet zo langzamerhand een zinloze discussie?
Sinds vertikale prijsbinding niet meer is toegestaan zijn veel fabrikanten over gestapt op adviesprijzen.
Dat is de normaalste zaak van de wereld.
Onze oosterburen hanteren de term: unverbindliche preisempfehlung en daar hoor ik nooit iets over.
Dat Märklin duur is weten we toch al jaren.
Re: Prijzig
Gerrit-1959
gast

Re: Prijzig
Of een rail nu lang is of kort, maakt voor de prijs van het benodigde materiaal niet zo heel veel uit. Het zijn met name de kostprijs voor de mallen, die de prijs bepalen van een rail. Mallen gaan ook niet eeuwig mee en moeten om de zoveel producten vervangen worden. Ook bijvoorbeeld LEGO heeft hiermee te maken. En daarvan ligt de productie vele malen hoger dan dat van Märklin.
Tevens ondersteun ik Mark, waar hij zegt dat ook het aantal bepalend is voor de prijs.
En het aller belangrijkste is niet, dat een hobby geld kost, maar geld mag kosten. Dus eigenlijk is het praten over prijzen gewoon Hollands zeuren. Het staat je immers vrij om het niet te kopen. Betekent gewoon, dat je je plan wat moet aanpassen of een andere hobby nemen of een ander merk.
En wil je het wel, dan moet je misschien wel sparen. Doe ik ook en als ik het dan heb is de voldoening des te groter.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Prijzig
Tweedehands is er ook genoeg verkrijgbaar. Zo ben ik aan ongeveer de helft van mijn rails gekomen.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Prijzig
Een paar jaar geleden zat Märklin in financiële problemen en ik zie graag dat ze nog lang blijven bestaan. Dat betekent dat de prijzen laag genoeg moeten zijn om voldoende omzet te maken en hoog genoeg om winst te maken. Het lijkt me niet eenvoudig om als modelspoorfabrikant de gulden middenweg te vinden. Voor wie nieuw te duur vind, wel, er is een levendige markt in tweedehands materiaal. Desalniettemin blijft het een feit dat we geen goedkope hobby hebben gekozen.

De engelse wissel 24624 lijkt misschien niet goedkoop, maar zoals anderen al schreven is hij al electrisch aangedreven en zit er verlichting in, dat verklaart een deel van de prijs. Uit andere forumdiscussies heb ik begrepen dat de 'normale' aandrijvingen 74490/74491 niet sterk genoeg zijn. Het omzetten van een engelse wissel vergt meer kracht en in het verleden was er een hoop gedoe bij het zelf inbouwen. Ik kan me goed voorstellen dat Märklin daarom besloten heeft om het standaard in de fabriek te doen, dat scheelt achteraf in de servicekosten. De keerzijde is dat de handmatige engelse wissel niet meer los te koop is (vreemd genoeg zit hij nog wel in uitbreidingsset 24905, maar die is, vergeleken met andere uitbreidingssets, écht te duur). Voor wie alles electrisch wil is dat geen punt, bij handbediening ligt dat natuurlijk anders.

Bij het ontwerpen vind ik de 24624 bijzonder praktisch. Hij neemt minder ruimte in dan twee gewone wissels en is nog goedkoper ook: de adviesprijs voor twee wissels plus aandrijving is ? 83,96 (in de praktijk geeft bijna elke handelaar wel wat korting, de een méér dan de ander). Bovendien hoeft er in een engelse wissel maar één decoder om hem digitaal te kunnen aansturen.

Eigenlijk het enige nadeel van engelse wissels is dat ze wat gevoeliger zijn voor storingen. Zo af en toe ontspoort er op mijn vloerbaantje een trein zonder zichtbare aanleiding en dat gebeurt vrijwel uitsluitend op sommige engelse wissels. Niet vaak genoeg om het een groot probleem te noemen, maar ik hoop wel achter de oorzaken te komen, anders kan ik het niet oplossen. Misschien heeft Märklin gewoon een tijdje wat minder goede exemplaren geproduceerd? In één geval was het duidelijk: handmatig omzetten werkte goed maar de electrische aandrijving kreeg de wisseltongen niet volledig omgelegd. Die wissel is teruggegaan naar de winkel. Nu is bij een vloerbaan een incidentele ontsporing niet zo'n probleem, ik kan snel en gemakkelijk overal bij. Bij een vaste opstelling iligt dat natuurlijk anders. Als ik daar tezijnertijd aan ga beginnen, komen engelse wissels uitsluitend in het zicht te liggen, en relatief vooraan.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

offline
Re: Prijzig
Probleem is dat als er niemand nog nieuw gaat kopen, er ook geen producties meer zullen zijn, en al zeker geen of weinig tweedehands.
Dat zal de prijzen omhoog drijven, zowel voor nieuw als voor tweedehands.

Ik koop beiden, maar tweedehands vooral dingen die ik nieuw niet meer kan vinden.
Wat ik nieuw koop, onderhandel ik altijd, en als ik mijn zin niet krijg laat ik het staan en ga ik op een ander.
Vroeger kocht ik alles heel trouw bij mijn vast dealer, tot die een veel groter huis bouwde en een veeeel dikkere auto begon te rijden :D
Nu speel ik het spel van de kortingen, en je zou verbaasd zijn hoeveel ruimte er nog is op deze handel 8o

En als je veel geduld hebt, koop je soms erg mooie, zeldzame dingen aan erg gekke prijzen!

@Chief: Je hebt gelijk, 70? is een smak geld voor een wissel, maar ik ken hobby's waar vele malen meer geld aan wordt gegeven, en waar je van 70? lang niet evenveel plezier hebt dan bij Marklin!
Vroeger kocht ik al eens een goed flesje Champagne. Dat kost je nu een fortuin en nu een uurtje of  twee is ze leeg...
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
Nog een bijdrage: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hobby Als ik hier zo de reacties zie is de ontspannende factor behoorlijk uit beeld geraakt  ;)
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
Modelspoorhobby: Afzien, hard werken, ergernis en het brood uit de mondjes van de bloedjes van kinderen sparen ...  :D >:-D
Re: Prijzig
Lid sinds: 2012

offline
Re: Prijzig
Valt mee Dick....

gisteren mijn nieuwe Piko op de baan gezet, trafo open gezet en voeten omhoog op het buro.....Heerlijk!
En ja, dan mag het wat kosten, maar als ik het hier niet aan uitgeef, dan raakt het wel ergens anders aan op... :thumbup:
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

offline
Re: Prijzig
Hoi Dick,

Het antwoord zit in uw link zelf:

"Het beoefenen van een hobby kan een kalmerend en therapeutisch effect hebben. Een hobby kan ook uit de hand lopen en een obsessie vormen."

Voor heel veel modelspoorders is neigt het wel een beetje naar een obsessie, met een zacht kalmerend effect als alles goed gaat, vrees ik :P
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
  @citaat Gelukkig gaat het bij de meesten goed  :) Voor diegenen waar de zaak ontspoort staat een heel leger therapeuten paraat. Komt er bij de therapeuten ook nog geld binnen voor een ontspannende hobby  :D
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Prijzig
misschien geeft een simpele en eenvoudige hobby minder stress en is minder obsessief.
al kan bijvoorbeeld het kopen van een zeldzame postzegel ook heeeeeel "spannend" zijn.
je hoort mij niet zeggen dat je ook minder lol en ontspanning kan hebben, integendeel O:-D
maar goed...onze hobby is heel divers en zeker uitdagend en daarom snap ik ook wel de latente obsessie die erin kan kruipen. :D
Re: Prijzig
Lid sinds: 2011

offline
Re: Prijzig
Allemaal heel leuk maar ik denk zelf als de prijzen af fabriek wat lager zou zijn er ook meer verkocht word, maargoed ze moeten het zelf weten, of alle directie leden een flinke auto en bonus, of meer kopers, in de tussentijd ben ik nog steeds op zoek naar een 24620 gewoon een handkruizing, aandrijvingen heb ik zat maar 70 euro, never, het is ook meer voor een schoonheids verandering, ik wou de gebogen wissen er uit hebben achter het brugseinhuis.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Prijzig
Citaat van: Chief op maandag 26 maart 2018, 20:29:28of alle directie leden een flinke auto en bonus

Of gewoon een gezond bedrijf met winst. Waarom altijd meteen zo negatief? Het is alweer een poos geleden maar Märklin heeft aan de afgrond gestaan dus wees blij dat ze er nog zijn. Anders had je al je rails mogen vervangen of hopen op een goede namaak.

Bovendien zijn er al genoeg alternatieven gegeven. Uit Duitsland bestellen voor 48 euro of een tweedehands wissel zoeken.
Re: Prijzig
Seinwezen
gast

Re: Prijzig
Wat is prijzig? Dat is een mening gebaseerd op je eigen situatie. Het is in ieder geval geen feit.

Ik kan het er zelf niet voor maken in ieder geval.

Groeten Sander
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

offline
Re: Prijzig
Als je even googled, zie je op ebay nog wel aanbiedingen vanaf ?45 excl verzendkosten. Ergo kritisch zoeken en je vindt ze nog wel.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
Citaat van: Steem op dinsdag 27 maart 2018, 09:15:19
Of gewoon een gezond bedrijf met winst.
Dat is nog maar de vraag zie https://www.bild.de/geld/aktuelles/wirtschaft/roundup-modellbahnhersteller-maerklin-2016-49987094.bild.html en https://www.abendblatt.de/wirtschaft/article213230359/Wie-Jim-Knopf-den-Umsatz-von-Maerklin-antreiben-soll.html
De hele modelspoorwereld heeft moeite om een behoorlijke omzet te draaien, van fabrikant tot winkelier. Uitzondering hierop lijken de diverse modelspoorbeurzen te zijn.
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
Citaat van: brund55 op dinsdag 27 maart 2018, 09:48:18
Uitzondering hierop lijken de diverse modelspoorbeurzen te zijn.
En die worden bevoorraad door ...
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
 @citaat Als ik Houten als voorbeeld neem, dan is dat toch merendeels 2e hands of oude winkelvoorraden.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Prijzig
Citaat van: Chief op maandag 26 maart 2018, 20:29:28
of alle directie leden een flinke auto en bonus, of meer kopers
Alle lonen stijgen, ook in lage lonen landen die verder van ons vandaan zijn, met langere (duurdere) verzendkosten, ik misgun het die mensen niet om ook eens in Zwitserland een berg te kunnen beklimmen.

Wat staat tegenover Märklin C-rails? Weichenwalter C-rails of Peco met Weichenwalter puko's?
Tel uit de winst die je hebt als je een nieuwe Märklin engelsman koopt, en wees gewaarschuwd voor de nukken, eigen aan engelsmannen. Doe mij maar meegebogen wissels met een binnenboogstraal > 400 mm; maar ja, daarmee verlies je spoorlengte t.o.v. de huidige situatie.

Als ik de foto's zo zie, dan valt er vooral te winnen op de hart-op-hart afstanden tussen de sporen (nu typerend maatje standaard C-rails), een simpeler station, ruimere bogen, en met langere sporen dan nu.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

offline
Re: Prijzig
@Sander:

Dat lijkt me toch een beetje kort door de bocht. Het is logisch dat de ene een bepaald bedrag gemakkelijker spendeert dan de andere, maar het is toch mogelijk om een bepaalde objectiviteit op te brengen om een situatie te beoordelen?

Als je voor een gemiddelde "full option" digitale baan gaat, met het nodige rollend materieel, kan je het moeilijk een budgetvriendelijke hobby noemen.
Dus stellen dat de hobby "prijzig" is lijkt me best een objectieve vaststelling te zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik geef het er graag aan uit, en vind het persoonlijk een goede investering.
Ook gaat iedereen zijn hobby invullen naar zijn budget, maar toch...

De beurzen lijken inderdaad nog goed te draaien, maar zoals ik eerder al zei, kan dat niet blijven duren zonder toevoer van nieuw materiaal. Als we met zijn allen geen nieuw meer zouden kopen, is er binnen 5 jaar een probleem in Houten :-(

Allemaal blijven kopen dus :P
Re: Prijzig
Jørg
gast

Re: Prijzig
De belangrijkste opdracht van een fabrikant is een goed product op de markt te brengen en te bepalen hoeveel de klant er aan wil geven.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijzig
 @citaat Die opdracht verschuift steeds meer richting winstoptimalisatie/winstmaximalisatie. Daarbij wordt nogal eens voorbij gegaan aan de wensen/mogelijkheden van de afnemers. Vooral de sociale rol van de ondernemer in de samenleving staat steeds vaker onder druk.
Winst maken is niet verkeerd, de onderneming moet tenslotte ook toekomstbestendig zijn  maar als dit de boventoon gaat voeren en de sociale component van de onderneming (werkgelegenheid, bijdragen aan de samenleving etc.) steeds minder wordt, dan moeten de betreffende ondernemers niet vreemd opkijken als de samenleving hen de de rug toekeert.
Re: Prijzig
Ronald69
gast

Re: Prijzig
"Begrijp me niet verkeerd, ik geef het er graag aan uit, en vind het persoonlijk een goede investering."

Deze mag je mij even uitleggen.

Grt, Ronald.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2017

offline
Re: Prijzig
Oei Ronald, moet ik op het matje komen :D

Ik koop zoals hieronder (of boven) al een keerte geschreven zowel nieuw en tweedehands.
Ik vind het een dure hobby, maar ik heb het ervoor over.
(Als je ziet dat ze voor een nieuwe loc soms 400 à 500? en meer vragen, is dat toch een aanzienlijk bedrag)

Ik vind het een goede investering, omdat je er jaren plezier aan hebt, en als je toch ooit voor welke rede dan ook verkoopt, je toch een aanzienlijk deel kan recupereren.
Een fles goede whiskey kost ook veel geld, maar als ik daar plezier van wil hebben drink ik ze uit. Dat is dan een minder goede investering, omdat de levensduur van een fles bij mij veel korter is dan die van een trein, en omdat je voor een lege fles niets meer terugkrijgt :-)

Begrijp je een beetje waar ik naartoe wil?


Re: Prijzig
Lid sinds: 2011

offline
Re: Prijzig
Sporen zijn lang zat, echter het dichtebij brengen tussen de sporen gaat moeilijk met c rail met wisselstraten en zoals in station met overloop sporen, rijd met personen treinen tot 9 lange wagons en goederentreinen to ca 20 wagons zonder uit de stationsporen te hangen. Moet wel nog veel aan het landschap afwerken, maarja heeft een hele tijd stilgelegen pak het nu weer een beetje op, zal eens flink op MP gaan snuffelen.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2011

offline
Re: Prijzig
Toch maar 65 euro uitgegeven, kreeg korting, en de veranderingen uitgevoerd kan nu met langere treinen via een perron de keerlus in zonder met een te moeten stoppen, voorheen kon ik maar de helft via overloopwissels gebruiken, voor lange treinen gebruik ik het hele perron voor kortere tot 4 wagen de helft via overloopwissels.
Re: Prijzig
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Prijzig
Ondanks het geld ga je hier een hoop plezier aan beleven  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Prijzig
BTW: mooi baan chief!

Peter
Re: Prijzig
stoomtrein
gast

Re: Prijzig
Beste mensen
Dat iets geld kost is heel normaal
Maar mijn vrouw werkt op een spuit/giet bedrijf en weet ook wat mallen precies kosten
Dat die niet goedkoop zijn weet ik dus
Maar weet ook dat plastic zo goed als niets kost
En dan meen ik echt bijna niets
Men heeft het vaak over minder als 1 cent voor onderdelen tot een paar centen voor grotere onderdelen
Ook kunnen mallen vaak samengesteld worden en zo voor meer onderdelen gebruikt worden
Met b.v. een paar verschillende samengestelde  mallen maak je zo 10 verschillende dingen
Dus dat alles zo duur is van marklin heeft weinig te maken met het kunststof waaruit bijna alles bestaat
Een rails of een locomotief kost zo goed als niets aan plastic
Het is meestal de hebberigheid van dit soort firma´s die ze de kop kosten
Jaren gaat het goed en verkopen ze goed
Ze worden groter en en het kan niet op
Veel vraag, dan kan ook de prijs omhoog in hun ogen
Maar er komt altijd een punt dat het door de één of andere reden te duur wordt voor de meeste mensen
Dit merkt Marklin dan ook maar die willen niet meer met de prijs omlaag omdat de verkoop al aan het minderen is
Dan raakt men in een neerwaartse spiraal !!!
En alleen gezond verstand en realistisch zijn kan dan nog de redding zijn
Inkrimpen prijzen omlaag en het misschien laten maken waar het nog goedkoper is, dat is de enigste oplossing
Helaas heeft Marklin dit tot op heden niet begrepen en zitten ze op het randje van doorgaan of stoppen
Het is zo duur geworden dat veel mensen ermee zijn gestopt
Het kleine groepje dat nog over blijft koopt ook telkens minder door de extreem hoge prijzen die Marklin vraagt   
We hebben zo verschillende bedrijven over de kop zien gaan
Maar ook bedrijven weer zien opbloeien omdat ze op tijd het roer hebben omgegooid de prijzen sterk hebben verlaagd waardoor ze goedkoper waren als de concurrent en uiteindelijk veel meer omzet en een veel grotere totaal winst hadden als ooit ervoor!!!
Het is gewoon hopen dat iemand de mannen van Marklin eens wakker schud en hun laat inzien dat dit de geheel verkeerde manier van aanpak en verkoop is
Als Marklin morgen met een digitale treinset uitkomt van b.v 150? (waar ze nog goed aan verdienen)
Dan verkopen ze er geen duizend maar al snel het tienvoudige
En die nieuwe klanten willen dan vaak nog van alles erbij hebben
En Marklin is weer vertrokken
Helaas zijn ze geheel ontspoort en moet iemand ze weer op de rails helpen 
   
   
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Prijzig
Dito voor de scenery bouwpakketten! Die prijzen gaan ook echt nergens meer over.
Zelfs Faller die de oude Pola mallen weer gebruikt voor heruitgaven....
Re: Prijzig
Ben den Hollander
gast

Re: Prijzig
Citaat van: stoomtrein op dinsdag 14 augustus 2018, 03:07:46

Het is zo duur geworden dat veel mensen ermee zijn gestopt


Voorbeelden graag, liefst met namen erbij. Altijd leuk.
Re: Prijzig
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Prijzig
Citaat van: stoomtrein op dinsdag 14 augustus 2018, 03:07:46
Beste mensen
...........
Dit merkt Marklin dan ook maar die willen niet meer met de prijs omlaag omdat de verkoop al aan het minderen is
Dan raakt men in een neerwaartse spiraal !!!
En alleen gezond verstand en realistisch zijn kan dan nog de redding zijn
Inkrimpen prijzen omlaag en het misschien laten maken waar het nog goedkoper is, dat is de enigste oplossing
Helaas heeft Marklin dit tot op heden niet begrepen en zitten ze op het randje van doorgaan of stoppen
Het is zo duur geworden dat veel mensen ermee zijn gestopt
Het kleine groepje dat nog over blijft koopt ook telkens minder door de extreem hoge prijzen die Marklin vraagt   
............
   
   

Niet alleen de modellen van Märklin zijn duur. Denk ook eens aan ESU, Roco en Piko is ook al stijgende (voor de luxe modellen).

Citaat van: arkowe op dinsdag 14 augustus 2018, 04:21:57
Dito voor de scenery bouwpakketten! Die prijzen gaan ook echt nergens meer over.
Zelfs Faller die de oude Pola mallen weer gebruikt voor heruitgaven....

Voor oude mallen ja. Maar voor nieuwe modellen ligt dit toch anders. Het duurste is het maken van de mal. Daar zit een hoop werk, lees arbeidsloon, in. En de afzet is nu niet zo dat dit miljoenen dozen is. Als er van een bepaald pakket 2000 verkocht worden, denk ik dat het bedrijf een spekkoper is.  ;)

Maar dit gaf stoomtrein (voornaam zou toch wat persoonlijker zijn  ;)  ) al aan in zijn verhaal van zijn ega.
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
De afzetmarkt voor technisch speelgoed krimpt.
Re: Prijzig
Ben den Hollander
gast

Re: Prijzig
 @citaat Lijkt mij ook en dat heeft weinig met beprijzing te maken.
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
 @citaat Toch wel. De kosten van de fabrikant blijven gelijk of stijgen. Om het hoofd boven water te houden
moeten ze de prijzen naar boven aanpassen om hetzelfde winstpercentage te behouden.
Vergelijk: Post NL en de postzegelprijzen.
Re: Prijzig
Ben den Hollander
gast

Re: Prijzig
 @citaat Dat is andersom redeneren. De markt krimpt om andere redenen en niet omdat het een dure hobby is. Er is geld zat in omloop maar het wordt anders besteed.

Hier wordt door iemand beweerd dat als de prijzen dalen er meer hobbyisten komen, ik geloof daar helemaal niets van. ;)
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
 
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 14 augustus 2018, 09:09:54
Dat is andersom redeneren.
Vanuit jouw standpunt. Vanuit het standpunt van de fabrikant/leverancier niet.
De modelspoorhobby is altijd prijzig geweest.
Vroegâh had nagenoeg iedere jongen een modelspoortje of een constructiebouwdoos.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Prijzig
Lets face it: we're dinosaurs....
Re: Prijzig
Lid sinds: 2015

offline
Re: Prijzig
Simpel, de jeugd (verschillende leeftijds categorieën) toont geen interesse meer in wat voor vorm van modelbouw. Het draait voor hen om telefoons, ipads gamen etc.
Re: Prijzig
Lid sinds: 2009

online
Re: Prijzig
 @citaat

Jammer dat we weer gaan generaliseren.

- Mijn zoontje (bijna 7) vind het heerlijk om te rangeren;
- Mijn neefje (bijna 12) vind het heerlijk om simpelweg z?n treinen rondjes te zien rijden, en is uitermate creatief met vloerbaanontwerpen.

Daarnaast kijkt mijn zoontje graag Youtube (wat hij kijkt, laat ik in het midden...), terwijl mijn neefje ook best tijd door kan brengen met z?n telefoon. Het spaargeld gaat echter richting de hobby.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Prijzig
nobody
gast

Re: Prijzig
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 14 augustus 2018, 10:54:37
@citaat
Jammer dat we weer gaan generaliseren.
De, bekende, uitzonderingen die de regel bevestigen. ;)
Re: Prijzig
Lid sinds: 2008

offline
Re: Prijzig
Als ik naar mijn kinderen, neefjes etc kijk dan is de middelbare school van grote invloed, dan wordt er online gegamed met klasgenoten, dan is modelspoor of een andere technische hobby heel snel 'stom'. Misschien vinden ze modelspoor dan nog steeds wel interessant, maar zodra er geld uitgegeven moet worden is dat aan een game of nog betere headset.
Dus William, je gaat het zien of ze modelspoor leuk blijven vinden!
Re: Prijzig
Lange trein
gast

Re: Prijzig
Een groot deel van de jeugd heeft enkel nog interesse in gamen, social media, .... .

De hobby gaat zelf niet over van vader op zoon; volgende week mag ik een ganse baan ophalen bij een vriend die deze jaren heeft bewaard op zolder voor zijn zoon. Zijn zoon wil er zelf niet naar kijken.

Als je afzetmarkt kleinder wordt kan of nieuwe markten proberen te vinden (ook geen te onderschatten investering), down scalen (maar dit heeft ook zijn invloed op de prijzen) of geplande vernieuwingen van productgamma uitstellen of schrappen. Maar met dit laatste is de bestaande klantengroep de pineut omdat die dan de verhoopte nieuwigheden niet of veel later krijgt.

Iedereen houdt steeds meer de vinger op de knip en dit is volleding normaal. Moet je maar eens zien hoeveel het dagelijks leven duurder is geworden!  Sinds de invoering van de ? lijkt het wel of de prijzen van sommige essentiele producten met een factor x vermenigvuldigd zijn. Voor velen betend dat dan ook een inperking van andere budgetten.

Met vriendelijke groeten,

Denis