Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

IB II naar PC

Gestart door willysittard zaterdag 24 maart 2018, 12:40:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
IB II naar PC
Beste spoorders,
Ik heb een klein ( misschien groot probleem)  nieuwe Intelliebox IB II, Marklin M rail. De verbinding IB II  naar PC lukt niet (* PC= HP-I5 met seriële  en USB uitgangen. Windows 10pro, Installatie cd opgestart zonder IB II ( zoals voorschrift. Hele procedure doorlopen. Op Koploper ( ingesteld als loconet en baudrate 115000 ) geen communicatie. Alles verwijderd opnieuw maar dan via de site van Uhlenbrock. geen communicatie. Laatste procedure via nieuwe PC-W10 doch alleen USB aansluitingen. Ook hier geen communicatie ( ook nieuwe USB kabel ).Misschien doe ik iets verkeerd ( zeker weten ! ) maar wat ??. Geef mij een tip of als ik iets vergeten heb laat het even horen.
Alvast bedankt !
Willy

PS gebruikte voorheen de Marklin Control Unit 6021
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: IB II naar PC
Willy, heb je de goede compoort ingesteld?

Gr.  Charlie
Re: IB II naar PC
Ben den Hollander
gast

Re: IB II naar PC
Kijk maar even hier voor een oplossing, driver problematiek: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5904

Het gebekvecht en opgewonden gedoe negeer je. ;)

Gr, Ben.
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
Re: IB II naar PC
Ben: Heel verhaal, na 2 april zal ik e.e.a. eens uitpluizen (  op vakantie ) en kom erop terug. bedankt

Charlie: Koploper geeft 2  poorten "testen" en com4, uiteraard com4 gebruikt, maar het kon mogelijk zijn, bedankt.

Willy
Re: IB II naar PC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: IB II naar PC
Dit gedoe is de reden dat wij bij het Tischbahnen de IB2 interfaces niet gebruiken, maar er een directe USB Loconet adapter tussen hangen. Of liever gezegd, 3 tot 5 tussen hangen.
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2006

offline
Re: IB II naar PC
Als de PC een serieele poort heeft, waarom geeft hij dan maar 1 comport aan???
Met de USB driver moeten het er toch minimaal 2 zijn.

Groetjes
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
Re: IB II naar PC
goede middag samen, even een korte reactie op de opmerking van sprinter: ik heb alleen USB poorten, wat ik ook opmerkte bij wat experimenten nl, Koploper geeft in zijn programma 2 dingen aan bij poorten n.l. TESTEN en COM 3 enz. maar nu zegt hij DEMO. Ik ga nu even eens goed de link lezen naar het koploperforum van Ben want dat heb ik vorige week niet aandachtig genoeg gedaan.
groeten,
Willy
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2006

offline
Re: IB II naar PC
Beste Willy,

Als je niet weet of begrijpt hoe koploper werkt dan trek je deze conclusies.

Bij comport selectie kiezen voor TESTEN houd in dat je koploper kan laten werken zonder centrale. Dus zonder verbinding met de computer.
Als je dan op het groene spiegelei klikt krijg je een popup met de mededeling dan koploper in DEMO mode werkt.
Nu kun je de gegevens die je opgeeft in je database uit testen tot op zekere hoogte.

Een comport aangemaakt door de DRIVER van de USB aansluiting levert een Com met nummer op. En daarmee kun je verbinding maken met de IB2. Werkt overal dus zal ook bij jouw werken.

Groetjes
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
Re: IB II naar PC
Sprinter,

Bij koploper is TESTEN: werken op koploper zonder communicatie met je Baan.
Bij mij staat bij  instellingen per database: TESTEN en COM3 wat heb ik gedaan COM3 aangeklikt en dan krijg ik bij  het GROENE spiegelei: "DEZE SESSIE DRAAIT OP DEMO MODE enz.

Willy
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: IB II naar PC
Beste Willy,

Mocht je Sprinter niet kennen dan een tip: hij is een grote Koploper deskundige en ook nog een IB deskundige, dus het is zinvol met hem een goede verhouding (proberen) te onderhouden.

Nee, ik heb geen enkele ervaring met computerprogramma's die moeten communiceren met digitale centrale's, die ellende wordt bij mij bespaard, het zit in mijn centrale met ingebouwde automatisering.

Groet, Anne W
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
Re: IB II naar PC
Middag Anne W,

Ik heb alleen aan Sprinter laten weten dat ik in Koploper: Testen omgezet heb naar Com 3 en bij COM 3 ( na groen spiegelei ) de tekst krijg van dat hij in Test modus staat.
Bij gebruik in koploper gebruik ik "testen" om e.e.a. rijprogramma uit te proberen alleen op het scherm en als ik naar de baan ga "testen verander in COM....
maar als ik terug ga naar instellingen per database staat er nog altijd COM 3.

Ik dacht eerst nog dat er geen communicatie was tussen de IBII en de PC, maar dat was ik vergeten . Ik had eerder via de PC de nieuwste update bijgewerkt
dus dat werkte.

Willy
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: IB II naar PC
je hebt in koploper 2 instellingen voor communicatie :

1 in globale instellingen - testen zonder communicatie
2 in instellingen per database - juiste centrale kiezen en com poort en OOK de juiste com snelheid.Voor IB normaal basis 19200.Of hoe jij de IB hebt ingesteld.
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2009

offline
Re: IB II naar PC
Bellejt.

Globale instellingen op testen zonder communicatie vinkje weggehaald, en instellingen naar COM 3, resultaat: communicatie tussen IBII en KOPLOPER werkt.

Ik denk dat ik er ben.

Alle meedenkers: dank

willy
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2006

offline
Re: IB II naar PC
Citaat van: willysittard op woensdag 04 april 2018, 12:16:38
Sprinter,

Bij koploper is TESTEN: werken op koploper zonder communicatie met je Baan.
Bij mij staat bij  instellingen per database: TESTEN en COM3 wat heb ik gedaan COM3 aangeklikt en dan krijg ik bij  het GROENE spiegelei: "DEZE SESSIE DRAAIT OP DEMO MODE enz.

Willy

Kijk eens aan als je dat nu gelijk schrijft en verteld, dan had ik je hetzelfde advies kunnen geven als Bellejt.
Dat vinkje heb je overigens zelf gezet, want dit staat standaard uit.
Overigens is er voor koploper een eigen forum waar je veel informatie kan vinden, en gewoon je vragen kunt stellen.

@Bellejt de IB2 werkt op een baudrate van 115200.

Groetjes
Re: IB II naar PC
Jørg
gast

Re: IB II naar PC
Ik heb nog een IB650 en zou het kunnen dat deze een max baudrate van 19200 heeft?
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: IB II naar PC
Correct. Max is 19K2 Baud.

<Quote>:
Die Einstellung der Datenübertragungsrate für das serielle Compu-
ter-Interface richtet sich nach der verwendeten Software.
Mögliche Datenübertragungsraten pro Sekunde:
2400 - 4800 - 9600 - 19200 - 16457 bit/s
</Quote>
Uit de handleiding.
Re: IB II naar PC
Jørg
gast

Re: IB II naar PC
 :thumbup:
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: IB II naar PC
Ik gebruik dit oude topic even om een aanverwante vraag kwijt te kunnen.
Binnenkort (ruim begrip) wil ik beginnen met de aanleg van mijn baan en daarbij uiteraard ook het nodige testwerk gaan doen.
Nu heb ik nog een IB van het eerste uur (ik denk dat dit de 650 is), met een in mijn ogen gammele 9 pins aansluiting die naar een RS232 moet.
Nu heeft mijn laptop helemaal geen 9 pins connector meer, alleen USB aansluitingen.
Ik wil eigenlijk die 9 pins op de IB ook niet meer gebruiken (ook niet via een RS232-USB convertor).

Nu lees ik dat Rosoft een hulpstuk heeft die een rechstreekse verbinding kan leggen tussen de (loconet T (??) aansluiting op de) IB en de (USB poort van de) PC;
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-78652967/USB-LocoNet-Interface.html

Klopt het dat ik deze interface icm de IB650 kan toepassen en dan ook nog een Loconetpoort  (N ??) overhoud voor de terugmeldmodules (als vervanging van de S88 poort)?

Gertjan
Re: IB II naar PC
Ben den Hollander
gast

Re: IB II naar PC
Dat klopt helemaal. :)

Overigens gebruik je het best de LocoNet B bus, die levert max. 0,2A. Je houdt dan de LocoNet T bus beschikbaar die 0,5A kan leveren. Wil je beide bussen beschikbaar houden i.v.m. een LocoNet booster dan gebruik je een splitter op de B bus:
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-85350295/Splitter-(LocoNet--XpressNet)-6p6c.html
Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: IB II naar PC
Bedankt Ben  :thumbup:

Nog wel 1 aanvullende vraag. Wim Ros geeft aan dat alles behalve de booster op de T aansluiting moet.
Ik heb idd een booster (power 3), maar alles zit al zo lang in dozen dat ik helemaal niet meer weet hoe ik die ooit op de IB heb aangesloten (zijn er meerdere mogelijkheden?).
Mogelijk idd via de Loconet-B poort. Dan kan ik dus de splitter gebruiken op de Loconet-T om de eerste terugmelder op aan te sluiten en gelijk de Pc op de tweede uitgang/ingang.

Dit betekent (ik ben geen expert) dat via de Loconet-T lijn dus zowel in- als uitkomende signalen plaats vinden, waarbij terugmelders alleen een signaal richting de IB geven en de lijn naar de PC zowel in als uitkomende signalen geeft?
Re: IB II naar PC
Ben den Hollander
gast

Re: IB II naar PC
De poorten T en B doen hetzelfde maar de B poort zet ook het railsignaal op de lijn. Oftewel: een LocoNet booster zal alleen op B werken, al het andere zoals terugmelders, schakeldecoders en handregelaars werken op beide poorten.

Op de Uhlenbrock site staat het verbruik per artikelnummer, even scrollen naar onder: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/loconet/index.htm

Re: IB II naar PC
Lid sinds: 2006

offline
Re: IB II naar PC
Maar over welke intellibox hebben we het nu???
De IB II met het grote scherm, of de IB I uit de eerste generatie met het kleine scherm.

De IBII heeft een USB aansluiting en is een pure LocoNet-Centrale. De baudrate daarvoor is 115200 bps. En aanmelden als LOCONET centrale.

De IB I heeft een RS232 aansluiting en wordt aangemeld als Intellibox/Twincenter/Marklin (6021) centrale.
Die werkt op 2400 bps of als anders ingegeven op de opgegeven baudrate.

En wat van groot belang is als het de IB II is dan moet de juiste USB-Driver geinstalleerd zijn, die staat op de Uhlenbrock site. Is die niet geinstalleerd, zal er geen communicatie zijn.

Dus welke is het??

Groetjes
Re: IB II naar PC
Ben den Hollander
gast

Re: IB II naar PC
Gertjan heeft het over de oude IB van het eerste uur schrijft hij.
IB650 naar PC via LocoNet
Oh, dan had Gertjan even het onderwerp moeten aanpassen. Naar IB650 naar PC via LocoNet.

Maar het is gewoon een kwestie van aansluiten splitters zijn daarbij niet noodzakelijk alle Rosoft loconetmodules hebben 2 aansluitingen.
En LocoNet is een full duplex systeem. Praat dus en ontvangt over dezelfde bus.

Voor de s88 via LocoNet is een s88LN adapter nodig, maar het mag ook gewoon via de s88 aansluiting blijven als dit nu geen problemen geeft.

De aansluiting via het Loconet naar de PC is eigenlijk mandatory.

Groetjes
Re: IB II naar PC
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: IB II naar PC
Ik heb voor het loconet én het opladen van de Daisy II Funks bij Huub Maaskant een tweetal LocoHubSupply6 gekocht en zelf gebouwd. In Duitsland met tafelrijden gebruiken we deze ook. Door een zwaardere diode toe te passen, is de laadstroom ca. 1 Ampère geworden. Is ook heel handig als je een meter of 30 tot 50 moet overbruggen tot de volgende voeding/booster. Alle randapparatuur weer op de hubsupply en draaien maar. Raar effect bij Loconet is dat je randapparatuur onverwachte dingen gaat doen bij te weinig beschikbaar vermogen. En een IBSwitch of IBControlII vraagt best wat vermogen.
Re: IB650 naar PC via LocoNet
Ben den Hollander
gast

Re: IB650 naar PC via LocoNet
Citaat van: Sprinter op maandag 17 december 2018, 21:33:05

Maar het is gewoon een kwestie van aansluiten splitters zijn daarbij niet noodzakelijk alle Rosoft loconetmodules hebben 2 aansluitingen.


Oké, dat geldt dan voor de nieuwe LocoNet interface van jou. Ik heb nog een oudje met maar één poort, vandaar mijn splitter advies. Die is dus overbodig.

Gr, Ben.