Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS2? CS3? CS3+?

Gestart door armalite vrijdag 23 maart 2018, 14:37:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2? CS3? CS3+?
armalite
gast

CS2? CS3? CS3+?
Goedendag allen,

Ik heb een vraagje. Ik ben een paar jaartjes gestopt geweest met de hobby en er is ondertussen weer een hoop nieuw spul zo te zien.
Ik gebruikte toen een Marklin Central Station 2. Nu zie ik dat de Central Station 3 er al is en zelfs een Central Station 3+.
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn en wat de beste optie zou zijn? Was destijds erg tevreden met mijn CS2.
Zag ook dat er een nieuwe Mobile station op de markt is, ook veel verschil met zijn voorganger?
thanks alvast!  :)
Re: CS2? CS3? CS3+?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
De CS 3 kan 5 ampère op de baan zetten, al adviseert Märklin er max 3 op te zetten bij H0 gebruik. De CS2 60215 kan dat ook.
Afhankelijk van welke CS2 jij hebt, zijn er nog meer verschillen. Zo spreekt de CS2 60213 ook geen DCC. Als jij een CS2 60214 of 60215 hebt, zou ik lekker de software updates draaien en niet overstappen. Dan krijg je ook gewoon de 32 opties met MFX.

De CS3 is de uitgeklede versie van de CS3+ verschillen zijn dat de CS3 geen nieuwe S88 bus heeft, maar je daarvoor altijd een verloop bus moet hebben en dat de CS3 geen galvanische scheiding aan boord heeft, waardoor deze bij gebruik van meerdere CS2's en CS3's altijd master moet zijn. Er mag maar 1 CS3 op de bus zitten. De CS3+ een CS2 60215 zijn werk galvanisch gescheiden en kunnen daardoor als slave worden ingezet in een netwerk, terwijl hun vermogenselektronica zich dan als booster schijnt te gedragen.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Bahn-AG
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
Hallo

60213 kan ook DCC en max 32 functies.
Is in principe gelijk aan de (oudere) 60214 die nog geen galvanische scheiding hadden.
Bart
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
hoi,

Citaat van: armalite op vrijdag 23 maart 2018, 14:37:09
er is ondertussen weer een hoop nieuw spul zo te zien.

Valt wel mee... zoveel nieuws is het niet.

Citaat van: armalite op vrijdag 23 maart 2018, 14:37:09
Was destijds erg tevreden met mijn CS2.

Dan zou ik niet verder kijken en gewoon met je CS2 aan de gang gaan. Update draaien zodat je dezelfde software hebt als de CS3 / CS3+. Dan spaar je meer dan 600 - 700 euro uit.

Groet Ronald.
Re: CS2? CS3? CS3+?
armalite
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
Heb momenteel niks meer, moet dus weer een nieuwe centrale kopen. Was dus meer aan het overwegen of ik gewoon een CS2 aanschaf... of voor t extra geld een CS3 of aCS3+.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Met die vraag zitten wij ook momenteel. De CS2 kan namelijk met de laatste update ook de nieuwste MFX+ cabines tonen en de 32 functies aansturen. Dan heeft een CS3 maar weinig extra voordelen meer.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
tja...

Citaat van: armalite op zaterdag 24 maart 2018, 01:06:50
Heb momenteel niks meer, moet dus weer een nieuwe centrale kopen. Was dus meer aan het overwegen of ik gewoon een CS2 aanschaf... of voor t extra geld een CS3 of aCS3+.

Hoeveel waarde hecht je aan het merk "Märklin"? Naar verhouding is dat een heel duur merk. Dan moet je ook nadenken of je de extra's van MFX+ aantrekkelijk vindt. Persoonlijk vind ik het MFX+ spielerei helemaal niets. Ze zetten meer en meer in op "het spelen" met treintjes op een hele dure centrale in plaats van bijvoorbeeld een goede integratie met een slimme telefoonapp. Roco heeft het in dat opzicht wat beter begrepen. Een goede instapcentrale voor ongeveer 100 - 150 euro waarmee je zonder gedoe je treintjes handmatig kan bedienen en ook nog eens via een app bedienen. Een oudere CS2 met softwareupdate kan exact hetzelfde als de nieuwe CS3. Je spaart dan ook weer een paar honderd euro uit. Het is een keuze die je zelf moet maken. :)

Groet Ronald.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Hier sluit ik mij bij aan, waarbij opgemerkt dat als je vanaf een pc gaat rijden je voor een besturingsprogramma ook nog even in de bekende buidel mag tasten
Re: CS2? CS3? CS3+?
Bahn-AG
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
Citaat van: Treinengek Junior op zaterdag 24 maart 2018, 01:10:49
Met die vraag zitten wij ook momenteel. De CS2 kan namelijk met de laatste update ook de nieuwste MFX+ cabines tonen en de 32 functies aansturen. Dan heeft een CS3 maar weinig extra voordelen meer.

Hallo

Hou er wel rekening mee dat de CS2 software waarschijnlijk geen updates meer gaat krijgen.
Bij de CS3 weet je niet wat er nog gaat komen.
Dit zou voor mij al genoeg reden zijn om voor de CS3+ te gaan als je nog niks hebt.

Of je moet zeggen;"ik geloof het allemaal wel, wat er nu op zit is genoeg".
Dan zou je ook aan een CS2 kunnen denken.
CS2 met laatste update is overigens behoorlijk langzaam.

Bart
Re: CS2? CS3? CS3+?
Bahn-AG
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
Citaat van: ronaldk op zaterdag 24 maart 2018, 10:02:12
Roco heeft het in dat opzicht wat beter begrepen. Een goede instapcentrale voor ongeveer 100 - 150 euro waarmee je zonder gedoe je treintjes handmatig kan bedienen en ook nog eens via een app bedienen.

Tja...leuke centrale.
Maar spreekt geen MFX. En dat vind ik dan weer een groot minpunt.
Ik wil niet terug naar het stenen tijdperk waar je met CV lijsten in de hand zit te klooien om bijv. een lampje te kunnen dimmen.

Bart
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Ik heb een CS3 plus gekocht en heb er spijt van.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Ben den Hollander
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
 @citaat Want? Zonder enige motivatie heeft de vraagsteller niets aan deze opmerking.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Al de oude boosters zijn niet meer te gebruiken.
Andere s 88 aansluiting en ernstig flakkeren van de wissel en sein verlichting.
Ik had verwacht dat het compatable met de CS 2 is, en dat is het dus niet.
Het is mijn eigen fout door mij vooraf niet genoeg erin te verdiepen
Re: CS2? CS3? CS3+?
armalite
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
thanks voor de reactie's allen. Het heeft sowieso geen haast. Ik zal in de toekomst wel kijken wat ik tegenkom voor een goede prijs. Tot die tijd een MS2/3 moet ik me ook mee kunnen redden.  B)
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
En wat ik hier nog niet heb gezien is dat je de CS3 ook met een tablet kunt bedienen ik zie zelf niet veel meer waarde in een CS3 vs CS2 alleen de prijs meer als de helft van een CS3(+-300 euro)zou ik niet betalen voor een CS2
Re: CS2? CS3? CS3+?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 24 maart 2018, 10:56:01
Citaat van: Treinengek Junior op zaterdag 24 maart 2018, 01:10:49
Met die vraag zitten wij ook momenteel. De CS2 kan namelijk met de laatste update ook de nieuwste MFX+ cabines tonen en de 32 functies aansturen. Dan heeft een CS3 maar weinig extra voordelen meer.

Hallo

Hou er wel rekening mee dat de CS2 software waarschijnlijk geen updates meer gaat krijgen.
Bij de CS3 weet je niet wat er nog gaat komen.
Dit zou voor mij al genoeg reden zijn om voor de CS3+ te gaan als je nog niks hebt.

Of je moet zeggen;"ik geloof het allemaal wel, wat er nu op zit is genoeg".
Dan zou je ook aan een CS2 kunnen denken.
CS2 met laatste update is overigens behoorlijk langzaam.

Bart
MFX én DCC zijn gewoon een must tegenwoordig. Ook Märklin heeft dat inmiddels begrepen, zowel met de centrales als met de decoders. Multiprotocol. Als ik geen MFX kan gebruiken, wil ik op DCC draaien. Ik heb geen zin in tig adressen voor 1 lok omdat het protocol maar 4 functies ondersteund naast het licht. In CV's heb ik ook weinig zin, vandaar dat ik in alle ombouwloks een ESU gooi. Die gaat mooi op de programmer, visueel aanpassen en het draait.

Groet,
Laurent

Citaat van: josje40 op zaterdag 24 maart 2018, 13:44:44
Al de oude boosters zijn niet meer te gebruiken.
Andere s 88 aansluiting en ernstig flakkeren van de wissel en sein verlichting.
Ik had verwacht dat het compatable met de CS 2 is, en dat is het dus niet.
Het is mijn eigen fout door mij vooraf niet genoeg erin te verdiepen
Je verwacht dat elektronica van bijna 35 jaar geleden (want in 84 kwam Märklin digital, het eerste ontwerp van dat spul ligt dus meer dan 35 jaar achter ons) nog steeds feilloos ondersteund wordt? Elektronica die compleet anders is, in de manier van opbouw, van werking, veiligheid (!), de systeemarchitectuur, etc? Heeft jouw computer ook nog steeds een floppydrive, een disketteuitgang, een ingang voor ponskaarten en ga zo maar door?
Het eerste systems, feitelijk een compleet nieuw concept, is in 2004 geintroduceerd. Dat is 20 jaar na de introductie van het oude Digital systeem. Dat Märklin nog tot de introductie van de CS3 in 2016, dus nog eens 12 jaar, ondersteuning heeft geboden aan eigenlijk niet volledig compatibele systemen (MFX kan zo'n oude booster eigenlijk niet), is zeer netjes te noemen.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Ben den Hollander
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
Inmiddels is de keus gemaakt lees ik: 2rail. Verstandig besluit als je van scratch af gaat beginnen. ;)

Gr, Ben.
Re: CS2? CS3? CS3+?
armalite
gast

Re: CS2? CS3? CS3+?
@Ben ja dat klopt... Na het besluit te hebben genomen weer met deze prachtige hobby te beginnen gelijk gaan kijken naar wat ik eigenlijk al die tijd ook had, namelijk het 3-rail systeem, CS etc etc.
Maar ik was even vergeten dat we ook nog het 2-rail systeem hebben een aangezien ik nu toch helemaal opnieuw begin... Destijds stiekem ook naar gekeken maar snel al weer de andere kant opgekeken aangezien ik al voor kapitalen aan 3-rail materiaal had. Maar er zijn een aantal zaken waar ik mij stiekem toch aan erger bij het 3-rail systeem dus toch de knoop nu doorgehakt. zegt niet dat er geen Marklin de deur binnenkomt want mijn liefde daarvoor zal altijd blijven!  :D
Re: CS2? CS3? CS3+?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Dat zeg je nu. We hebben er genoeg een overstap zien maken (zowel 3L->2L als 2L->3L) en de liefde verwaterd snel.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Bezit is een last, zoals mijn goede vader zei.
Stap over op 2-rail, en combineer analoog met dcc.
Veel plezier. Mijn zegen heb je.

En Märklin, ach, ze maken leuke speelgoedwagonnetjes en leuke speelgoedlocjes.
Merendeels niet eens op schaal. Dus dat moet je maar net willen.  :D
Re: CS2? CS3? CS3+?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Ik heb op hetzelfde twijfelpunt gestaan en heb uiteindelijk de ECoS2 gekozen omdat ik met pc/koploper wilde gaan rijden. Dat kan zover ik weet niet of lastig met een CS3(+).
Gelukkig zijn we niet met Märklin getrouwd en mogen we ook bij de "buren" kijken.
Re: CS2? CS3? CS3+?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: CS2? CS3? CS3+?
Goede keuze! Zodra je vanaf de PC rijdt, is het niet meer dan een interfacebox. Maar ja, dan kom je aan de boterham van de modelspoorfabrikanten. Anderzijds, als zij wat meer zouden instappen in de modelsporsoftware, verkopen ze de interfacebox er ook wel bij. met Marklin CS3 heb ik de indruk dat Marklin precies de ander kant op manoeuvreert.

Succes
Robert