Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

moeizaam rijdende locs

Gestart door pinkf vrijdag 23 maart 2018, 10:12:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
moeizaam rijdende locs
Ik heb digitale locs die moeizaam rijden. Daarbij gaat zo'n digitale loc herhaaldelijk stil staan, ook als de rails even daarvoor goed schoon is gemaakt.
Sommige locs hebben dit wel, andere locs rijden probleemloos over hetzelfde stuk rails.

Weet iemand hier de oorzaak van?

Heeft dit toch met vervuilde rails te maken? Of zijn de (ski)slepers onder de loc de oorzaak? Of maakt zo'n loc te weinig aarde via de wielen? Kan het met te lage spanning op de baan te hebben, dus een te grote afstand naar de voeding van de rails?

Ik heb dit probleem al jaren en word er soms moedeloos van!
Wie weet er een afdoende oplossing?

mzvg pinkf
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Je zou eens een extra stroomaansluiting kunnen aanleggen direct op de verdachte rails, of als het op een railovergang gebeurt, op de rails aan beide kanten. Als dat helpt, leverde de verdachte rails blijkbaar onvoldoende stroom en ik ga er van uit dat de ene loc daar meer moeite mee heeft dan de andere. Zoals je zelf al oppert kan de oorzaak een relatief grote afstand vanaf het laatste aansluitpunt zijn, ik kan me ook voorstellen dat het aan een slecht contact tussen twee rails ligt.
Re: moeizaam rijdende locs
Ook aandacht besteden aan de sleper en de puko's.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2015

offline
Re: moeizaam rijdende locs
LS
Het is summiere informatie die je geeft en dan wordt het lastig om een goed advies te geven.
Daarom heb ik wel wat vragen:
Marklin nummers van de locs?
Staat van onderhoud van de locs? (Je hebt er al jaren last van.)
Rij je ook echt digitaal?
Welk type rails gebruik je?
Welk besturingsysteem gebruik je?
Is er al een keer met de bewuste loc(s) op een apart aangelegd baantje gereden?
Wat zijn de maten van je baan? Dit ivm met het aanleggen van een extra stroomkring.
Ben ik iets vergeten, dan graag een aanvulling.
Waarschijnlijk kan dan aan de hand van jouw informatie, een goede diagnose worden gesteld..

Ik hoor het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Koos Wijmans.

Re: moeizaam rijdende locs
Ben den Hollander
gast

Re: moeizaam rijdende locs
Citaat van: pinkf op vrijdag 23 maart 2018, 10:12:25

Heeft dit toch met vervuilde rails te maken? Of zijn de (ski)slepers onder de loc de oorzaak? Of maakt zo'n loc te weinig aarde via de wielen?


* Maak met een draadje contact tussen massa en de wielen. Gaat de lok rijden: massa probleem, wielen en spoorstaven.
* Maak met een draadje contact tussen sleper en baanspanning. Gaat de lok rijden: sleper probleem, sleper en puko's.

En ja: als je te weinig voedingspunten hebt krijg je ook problemen. De enige die dat kan controleren ben jij.

Gr, Ben.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Hartelijk dank voor het meedenken!!!

Marklin nummers van de locs?
3021(V200)  3379(Lollo)  3048(BR01) 3003(BR24)  39180(BR218)  36080(V80)  37184(BR18.4)  29840/37096(BR85)  29532(BR86)  37951(BR03) Al deze locs zijn digitaal en/of digitaal gemaakt mbv. een decoder.

Staat van onderhoud van de locs? (Je hebt er al jaren last van.) Normaal, goed dus.

Rij je ook echt digitaal? Ja , met MS1

Welk type rails gebruik je? C-rails en K-rails door elkaar

Welk besturingsysteem gebruik je? Marklin digital

Is er al een keer met de bewuste loc(s) op een apart aangelegd baantje gereden? Nog niet, ga ik zeker doen.

Wat zijn de maten van je baan? Dit ivm met het aanleggen van een extra stroomkring. 5x4m en vele stijgcirkels tot 1m hoog. Ik ga dan ook vele extra stroomkring/aansluitingen aanbrengen!!!

mzvg pinkf
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: moeizaam rijdende locs

Hoi, wielen van de loc's ook al eens met een roco-rubber gepoetst ?
En wat Wim schreef, ook de sleper !

Grtz Tony
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: moeizaam rijdende locs
MS1.  Deze is geschikt voor 18VA; (sommige 60VA) dus zo een 2 rijdende locs om continue van stroom te voorzien.
Als de andere locs ook op je baan staan, blijft er nauwelijks genoeg vermogen over om te rijden.
Een stilstaande loc gebruikt ook stroom om de decoder te voeden.
Probeer eens met slechts 2 locs op je baan.

Mvg. Marcel
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Hoi
Als je met een MS1 rijdt met een enkel aansluitpunt (aansluitrail met vaste railbox) en een kleine voeding krijg je problemen.
Ook de overgangen van Krail en Crail geven veel extra weerstand.
Ik denk dat je MS1 dit niet trekt.
Je kunt dit controleren door maar een lok op de baan op je baan te plaatsen en dan te gaan rijden. OOk verlichte wagons van de baan.
Jouw MS krijgt waarschijnlijk continu een sein van overbelasting en schakeld af.
gr digibert
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Zet de loc op een rollenbank met de voeding er rechtstreeks op.

Doet de loc het goed, dan hoef je niet meer naar de loc te kijken, maar naar je baan en je voedingspunten etc, zoals hierboven ook al aangegeven.

succes

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: moeizaam rijdende locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik ben in tijdelijke opbouwen tot ca. 90 meter rijlengte gekomen op een MS1 1.2A met 1 aansluitpunt. En daarop tot 5 hobbyloks gelijktijdig onderweg. Zie mijn topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13113.msg1144330#msg1144330

De baan of de lok hier is vies. Heb ik met omgebouwde analoge loks, zeker de wat oudere, ook veel last van. De massa daar is veelal doordrenkt met olie en vet, alles vies geworden. En daarnaast ook niet toereikend. Loks die origineel als Delta of Digital waren uitgevoerd, hebben daar veel minder last van bij mij.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik gebruik het MS1 tesamen met de 60052 transformer 60VA.

Is dat voldoende vermogen voor mijn hele grote treinbaan met 10 digitale locs.
Ik heb verder geen binnenverlichting in wagons.

mvg pinkf
Re: moeizaam rijdende locs
Bron (PDF) ===> klik
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: moeizaam rijdende locs

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, of je de wielen en sleper van de  "probleemloc's" gepoetst hebt en gekeken hebt , of dat hielp.
Anders kun je dat niet uitsluiten.



Grtz Tony
Re: moeizaam rijdende locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik heb soms dat er op de slepers ingebrande puntjes zitten, die op ongeveer dezelfde afstand zitten als de puko's.
Het contact is dan ook vaak slecht, ondanks dat de rail en wielen schoon zijn.
De zwarte plekken krijg ik alleen weg met een glasvezel pen.
Heb je hier toevallig ook last van?
Re: moeizaam rijdende locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Citaat van: pinkf op zaterdag 24 maart 2018, 09:12:34
Ik gebruik het MS1 tesamen met de 60052 transformer 60VA.

Is dat voldoende vermogen voor mijn hele grote treinbaan met 10 digitale locs.
Ik heb verder geen binnenverlichting in wagons.

mvg pinkf
Nee. Je MS1 kan nog steeds maximaal 1,2, of als je een spoor 1 variant hebt, 1,9 ampère op de baan zetten. Al hang je er een 100 VA voeding aan, de vermogenselektronica kan niet meer.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik heb inmiddels al mijn stijgcirkels (gleiswendels) van veel extra aansluitsnoeren voorzien.
Dat scheelt al heel veel, de locs stoppen nu (bijna) niet meer daar!

Verder rijd ik altijd zoveel mogelijk met 1 loc tegelijkertijd, bijna nooit met 2 en al helemaal nooit met 3 tegelijk.
Ook kan ik nu de 4 opstelsporen in mijn linker schaduwstation op afstand stroomloos stellen.
Dan zijn er (meestal) 4 van de 10 decoders minder, die stroomverbruiken.

Al deze maatregelen leiden tot veel minder problemen, het wordt zo een stuk fijner!!

Zijn er mensen die nog meer goede tips weten, dan héél graag.

mvg pinkf

Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: moeizaam rijdende locs
al overwogen om boosters in te zetten ?
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Dat kan zover ik weet niet met een MS1.

Dat kan alleen maar als je een CS gebruikt.

mvg pinkf
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: moeizaam rijdende locs
er zijn boosters die gewoon op de uitgang van de MS1 aangesloten kunnen worden hoor.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Je schrijft: er zijn boosters die gewoon op de uitgang van de MS1 aangesloten kunnen worden hoor.

Wil je dit duidelijker maken mbv. marklin productnr's. (van boosters of andere dingen) en/of aansluitschema's.

Bij voorbaat dank!

mvg pinkf
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2010

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Zoek eens op "delta controller als booster " of AJ booster
Dan vindt je zat voorbeelden.

Er zijn genoeg boosters die je gewoon op de rail uitgang van je ms1 kunt zetten. ( ipv naar de rails ga je naar een booster)
Die MS 1 railbox mag je dan alleen zelf niet meer gebruiken om een stuk baan aan te sturen. Vanwege spannings en timings verschillen met de boosters.

Mvg Robin

Edit : wat zaken uitgebreid om verwarring te voorkomen.
Re: moeizaam rijdende locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik zie hier een spraakverwarring ontstaan. Wat er bedoelt wordt, is dat je de aansluitbox van de MS1 ook als boostersignaal kan gebruiken. Dat is de uitgang. Direct aan de MS1 kan je geen booster hangen, daar een deel van de elektronica in zo'n kastje zit.
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2010

offline
Re: moeizaam rijdende locs
In dat kastje zit alleen de gelijkrichting van d voeding.
Maar ik begrijp je angst. Laurent.
Ik zal m'n bericht even aanpassen.

Robin
Re: moeizaam rijdende locs
Aliebengalie
gast

Re: moeizaam rijdende locs
Als je bv de Albert-Jan Booster gaat gebruiken , hou er dan dus wel rekening mee dat er ook nog is een trafo van bv 60va bij moet komen om de booster van voldoende spanning te voorzien.

Ik gebruik momenteel 3 boosters van AJ naar volle tevredenheid overigens , maar mijn 3 travo's leveren maar 52va elk op , dat kan het net , maar je haalt dan net niet de 3 amp die de booster kan leveren.
60 va zou iets beter zijn.

Maar ik ben daar heel blij mee, mijn IB dus zeg maar jouw ms1 laat dus de treinen niet rijden , nee dat doet nu de booster voor je.

Als je een grotere baan maakt of hebt , maak je daar ook weer een scheiding in voor zien van zo'n booster.
Man dat rijd zo mooi allemaal , en geen gezeur over te weinig spanning , maar heerlijk genieten.

Mvg: Alex
Re: moeizaam rijdende locs
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: moeizaam rijdende locs
Ik ben op het gebied van digitaal rijden met marklin nog een beginner.

Ik vind deze aanwijzingen best wel ingewikkeld.
Waar kan ik nadere info vinden om dit beter te kunnen begrijpen?

mvg pinkf