Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU loks weinig kracht?

Gestart door Loet donderdag 22 maart 2018, 22:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU loks weinig kracht?
Lid sinds: 2011

offline
ESU loks weinig kracht?
Hallo allemaal.

Ik heb twee loks van ESU, 31350 en 31120. Allebei hebben ze hetzelfde euvel. Ze hebben weinig kracht om iets tegen een helling op te trekken.
Ik heb twee video's gemaakt waarin het verschil duidelijk zichtbaar is. De ESU lok, de groene BR194, heeft duidelijk moeite met zijn sleep. De Marklin lok, de blauwe BR 194 met een zwaardere sleep,  heeft nergens last van.
Vraag is nu of meer mensen hier last van hebben? Of is dit ergens een verkeerde afstelling in een CV of zo? en zo ja, welke?
Beide loks hebben alle anti-slipbandjes en rijden met de geijkte snelheid van 100 km/hr tegen de helling op.
De video's zijn te groot om bij te voegen maar ze staan op YouTube.



Groeten

Loet
Re: ESU loks weinig kracht?
Lid sinds: 2017

offline
Re: ESU loks weinig kracht?
Voor een goede vergelijking dien je achter beide loks dezelfde sleep te hangen. Nu is dat niet het geval.
Wat bedoel je met "zwaarder"? Het totale gezamenlijke gewihct van de wagons achter de loks of het aantal wagons ?

Cees
Re: ESU loks weinig kracht?
Heeft dit niet iets te maken met decoderinstellingen (?cruise control?)? Dat ?ie z?n snelheid vasthoudt indien ?aan??
Re: ESU loks weinig kracht?
Dat is geen cruise controle maar lastregeling dat die ongeacht wat er achter hangt de zelfde snelheid rijd.
Re: ESU loks weinig kracht?
Ben den Hollander
gast

Re: ESU loks weinig kracht?
 @citaat Cruise control = lastregeling......

@Loet: er zijn meer klachten over Esu trekkracht, zie ook de nieuwe Class66 modellen.

Gr, Ben.
Re: ESU loks weinig kracht?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU loks weinig kracht?
Hi Loet,

Een keertje mee nemen naar een Gastendag daar kan (indien aanwezig) een "trekkracht meting" worden gedaan.

groet
Harald
Re: ESU loks weinig kracht?
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU loks weinig kracht?
ESU maakt mooie locomotieven (met veel toeters en bellen), maar diverse berichten over de (zeer) matige trekkracht weerhouden mij ervan een ESU locomotief te kopen.  Jammer.
Waar gaat het mis?  Is het mechanisch?  Zijn het de antislipbandjes?  Of laat ESU met opzet de locomotieven langzamer rijden op hellingen?
Heeft iemand het probleem al gemeld bij ESU?

Willy
Re: ESU loks weinig kracht?
Ben den Hollander
gast

Re: ESU loks weinig kracht?
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 23 maart 2018, 12:43:59

Of laat ESU met opzet de locomotieven langzamer rijden op hellingen?


Dat zal het zijn. :D

Van de nieuwe modellen zijn de draaistellen aangepast: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27482.0.html
Re: ESU loks weinig kracht?
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU loks weinig kracht?
Als ik op dat andere forum kijk dan zou het probleem opgelost moeten zijn met andere draaistellen. Allebei deze loks hebben 4 aangedreven assen. Lijkt mij dat het probleem niet opgelost heeft. Zo te zien heeft de motor(en) gewoon niet genoeg kracht.
Niet zo mooi van ESU.

Groeten

Loet