Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)

Gestart door pajomaho woensdag 21 maart 2018, 21:24:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Bij mijn Brawa BR 57 schieten in bochten telkens de "vlaggen", die de deurtjes binnen de tender moeten houden, naar de buitenkant van de tender (daar zit een veertje achter). Daardoor kan een tegenboog niet meer goed gemaakt worden en loopt de loc uit de rails. Gebeurt bij R1 (5100-serie) en aan beide kanten.
Ik heb al gemeten of er extra ruimte is in het gat van de tender waar die vlag in verdwijnt, maar dat is misschien een mm.
Ik overweeg om een stukje extra plastic aan de vlag te lijmen om hem net wat langer te maken. Vraag is alleen welke lijm te gebruiken?

En als er iemand met een beter idee is, houd ik me aanbevolen.

Groet, Paul
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Moeten die deurtjes niet naar binnen toe draaien? Die pennetjes horen volgens mij aan de binnenkant. Bij alle locs gaan de deuren naar binnen toe open.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Hi Paul,

Ben het met Maarten eens, lukt het niet dan loop ik volgende week wel even naar je toe.

groet
Harald
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Ben het met Maarten en Harald eens, die "lange uitstekende dingen" horen niet uit te steken.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Of je bochten zijn zo krap dat de locs bijna in 90 graden komt te staan en die stokjes die de deuren tegen moeten houden naar buiten schieten. Geen krappe bochten gebruiken dan. Maar kijk eerst eens of die deuren wel goed zitten.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
De deurtjes zitten inderdaad niet goed. De uitstekende delen horen aan de binnenkant van de tender te zitten.
Klik hier voor een link naar Stummis Forum waar de loc beschreven wordt en waar duidelijke foto's staan waarop de deurtjes ook goed te zien zijn. Eventjes naar onderen scrollen.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Het linkje van Wilfried laat duidelijk zien dat die 'uitsteeksels' aan de binnenkant horen te zitten.
Anders even meenemen naar de stamtafelavond.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Tja, ik vrees dat zich hier toch wreekt dat Mӓrklin met de R1 bochten nogal afwijkt van wat andere merken als standaard aanmerken. Zelfs een radius van 45 cm is volgens die filosofie al te krap.
Ik hoop dat enig geknutsel aan de deurtjes helpen zal.
Wie bij het plannen van zijn baan nog mogelijkheden heeft, zou ik aanraden R1 echt te vergeten. Ik snap dat de topicstarter hier niet zoveel aan heeft, maar ik vind het zo jammer dat veel van ons, Mӓrklinisten, tegen dit soort problemen aanlopen. Je gebruikt vrolijk die bochten omdat het kan, en dan ineens loopt het toch mis. Nou ja. Het is maar een overpeinzing.

Groet,

Peter
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Ik denk dat je het helemaal verkeerd ziet Peter. Tuurlijk is een radius mooier dan een R1 , volkomen met je eens.

Maar als je een loc verkeerd op je baan zet , zoals dit (ik ik neem aan dat hij dit niet expres gedaan heeft) moet normaal R1 totaal geen probleem zijn voor deze loc.

Ik denk dat als je een beetje kennis hebt  , je toch gelijk zie dat de deurtjes niet goed zitten , en je dan absoluut problemen krijgt in de bocht.
Heeft verder niets met R1 te maken......die zelf heel veel R1 gebruikt , met 0,0 problemen. En ook diverse Brawa locs in zijn bezit heeft zonder problemen.

Mvg: Alex
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
En Paul reageert niet meer?
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Citaat:
Bij mijn Brawa BR 57 schieten in bochten telkens de "vlaggen", die de deurtjes binnen de tender moeten houden, naar de buitenkant van de tender (daar zit een veertje achter). Daardoor kan een tegenboog niet meer goed gemaakt worden en loopt de loc uit de rails.

Het ligt dus wel degelijk aan het gebruik van R1

Cees
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Dat was pas gisterenavond geplaatst. Er zijn ook nog mensen die voor hun geld moeten werken. ;) B)
Paul gaat op zeker reageren.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Dan ben ik te snel Ceess :)
En andere Cees, zo las ik het ook.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Website Brawa: Hinweis zum Mindestradius der BR 57.10: Die Modelle der Dampflok BR 57.10 sind technisch für den Betrieb ab Mindestradius R 360 mm geeignet. Für optimale Fahreigenschaften empfehlen wir den Einsatz ab R 420 mm, aufgrund der vorbildnahen Umsetzung des Fahrwerks.

M.a.w. de R 1 bogen worden sterk afgeraden, maar ja, dat wordt elke keer gezegd bij Loc's van andere fabrikanten dan Märklin met bovenstaand relaas als gevolg.

Grt, Ronald.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Ik heb twee stukjes krimpkous (ter verlenging) op de tasters gestoken.
Betreft deze loc ===> klik
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Dat is een mooie oplossing Wim.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Zoals ik het zie, draaien de deurtjes ook naar binnen en zijn de uitsteeksels aanslagen om te voorkomen, dat het deurtje naar buiten gaat. Het is een vijf-as loc en een drie-a tender, dus zal op de 24130 de hoek tussen beide zo groot worden, dat de uitsteeksels lang de tender schieten.
De oplossing, die Paul noemt is een mogelijkheid, de oplossing van Johnny Wim een praktische zonder dat de loc beschadigd wordt. Het kan hooguit zijn, dat het krimpkousje er ooit weer eens afschiet, maar dan is een nieuwe zo geplaatst.
Wel bijzonder, dat Brawa zelf aangeeft, dat de minimum radius R1 kan zijn. Dan zou het probleem zich niet mogen voordoen, ook als zeg je dat R2 wordt aanbevolen. Persoonlijk vind ik dit een - voor Brawa.
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 22 maart 2018, 13:39:04
de oplossing van Johnny een praktische zonder dat de loc beschadigd wordt. Het kan hooguit zijn, dat het krimpkousje er ooit weer eens afschiet, maar dan is een nieuwe zo geplaatst.
Johnny? Maar enfin, de krimpkous zit stevig om de taster. Zal er niet zo snel afschieten.

Ook Brawa maakt foutjes ===> klik
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: locdeurtjes zorgen voor ontsporing (Brawa BR 57)
Inderdaad, (verwijzend naar de opmerking van Ceess) ik was gisteravond nog druk met andere dingen en vandaag aan het werk, dus kan ik pas nu reageren.
En natuurlijk horen de uitsteeksels aan de binnenkant, dit was het resultaat van een rondje op de baan en om te laten zien wat ik bedoelde (wat er mis gaat).
Na eerdere klachten met deze loc, meldde Brawa al dat de loc niet geschikt is voor M-rails (als ze dat nu meteen in 2016 op de website gezet hadden!), maar ik probeer er het beste van te maken...
De tip met krimpkous ga ik van 't weekend proberen, dank Wim! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Groet, Paul