Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

interieurverlichting in 42862

Gestart door WvdW donderdag 15 juni 2006, 13:54:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
interieurverlichting in 42862
Ik heb de 42862 en het bijbehorende stuurstand rijtuig. Deze kan voorzien worden van interieur verlichting. Aangezien de set ebschikt over stroomgeleidende koppelingen heb ik maar 1 sleper nodig.
Ik heb echter een oud goederenwagonnetje met zo'n verlichting. Dit is heel simpel opgezet en juist daardoor knippert het (sluit)lichtje op die goederenwagon constant en valt regelmatig uit tijdens het rijden.
Nu is mijn vraag of hetzelfde ingebouwd wordt als verlichting in de 42862? Of kan dit ook anders opgelost worden met een stabielere aansluiting? (bijv. een digitaal schakelbare verlichting?) Of moet dan bijna het complete interieur verwijderd worden dat in de 42862 zit?
interieurverlichting in 42862
Je stelt een vraag over binnenverlichting en geeft een voorbeeld over sluitverlichting, das heel iets anders.

Knipperende verlichtingen duiden op slechte verbindingen. Als je inbouwt met goede, solide contacten en een goede verbinding met de sleper, kan er feitelijk niets knipperen. Ik ken het rijtuig zelf niet, maar Märklin kennende zal je niet eerst het hele interieur te hoeven slopen.

Alphons
interieurverlichting in 42862
Citaat van: FonzoJe stelt een vraag over binnenverlichting en geeft een voorbeeld over sluitverlichting, das heel iets anders.

Knipperende verlichtingen duiden op slechte verbindingen. Als je inbouwt met goede, solide contacten en een goede verbinding met de sleper, kan er feitelijk niets knipperen. Ik ken het rijtuig zelf niet, maar Märklin kennende zal je niet eerst het hele interieur te hoeven slopen.

Alphons

met "zo'n verlichting" bedoelde ik de soort voeding van de verlichting, ofwel via sleepcontact. De bedrading vanaf de sleper naar het lampje is goed, echter, de wijze waarmee het lampje "vastzit" is waardeloos bij die goederenwagon. Ik kan het betrokken lampje alle kanten op draaien en het wordt zeer slecht geklemd waardoor het contact met de voeding heel snel verbroken is. Vandaar de vraag of dat bij interieurverlichting hetzelfde werkt. Volgens de winkelier is ook de interieurverlichting voor de 42862 niet echt stabiel. Vandaar de vraag of het ook anders kan zonder daar het interieur voor weg te moeten laten. Ik wil namelijk het liefst een fatsoenlijk brandende verlichting ipv een verlichting die constant uitvalt. Ook Preisertjes zullen dat niet op prijs stellen....  :wink:

PS: is er geen mogelijkheid om het digitaal te schakelen?
interieurverlichting in 42862
WvdW, Als je dat lampje zomaar kan ronddraaien is dan de lamphouder niet kapot, of misschien een verkeerd lampje? Johnny
interieurverlichting in 42862
Dan moet je eens kijken naar de led-verlichtingen welke tegenwoordig in de handel zijn en niet de verlichtingen van Märklin kopen. Deze ledstrips, daar soldeer je de verbinding aan, dus gegarandeerd goed. Vervolgens met dubbelzijdig plakband bevestigen. Ben je volgens mij sneller en goedkoper klaar !

Alphons
interieurverlichting in 42862
En de stroomgeleidendekoppelingen zoregen er dan voor dat de led-strips in de andere rijtuigen ook gevoedt worden, of werken die niet bij zo'n "zelf-fabricaat"?
interieurverlichting in 42862
Als je de stroomgeleidende koppeling met de led-strip verbindt in elk geval wel !
Je kan er ook voor kiezen om de rijtuigen onderling te verbinden met dun en heel flexibel draad. Dat heb ik bij een aantal samenstellingen. Werkt prima, maar je kunt ze dan wel niet meer ontkoppelen; hoeft bij mij ook niet want ik rijd met deze treinen in dezelfde samenstelling. O.a. de BR 103 met een sleep TEE.