Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bub h0

Gestart door Han Wevers dinsdag 20 maart 2018, 15:26:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bub h0
Lid sinds: 2016

offline
bub h0
Ik lees vaak over de ns 2200 op dit forum onder andere van PIKO

Dit model is in de  zestiger jaren uitgebracht door firma BUB h0.

Mijn eerste trein was een BUB h0 trein, gekregen van de sint en gekocht bij v&d.

De 4.5 volt transformator heb ik nog.
Re: bub h0
Lid sinds: 2023

offline
Re: bub h0
Re: bub h0
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: bub h0
Leken de rails op de Marklin M-rails? Ik herinner me dat ik in de 60's bij de bijenkorf of VenD in Amsterdam een 2200 lok heb gezien en die reed op rails met bedding. Ik heb later wel eens gezocht naar deze loc in de veronderstelling dat het Marklin was. Leuk om dit nu te zien.
Re: bub h0
Lid sinds: 2016

offline
Re: bub h0
Dag Maarten,

Nee, de rails leken meer op de Fleischmann rails. De 'spoorstaven' waren bevestigd op bielzen van karton of zoiets.Later werd dit kunststof.

Bub h0 was onderdeel van het speelgoed merk Bing als ik het goed heb. Officieel was de naam Karl Bub.

Groeten,

Han Wevers
Re: bub h0
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: bub h0
 @citaat en  @citaat @citaat



Bron: www.spur00.de
Re: bub h0
Lid sinds: 2007

offline
Re: bub h0
Mijn BUB 2200 is nog eenvoudiger. Daar achter de Piko en de Roco.

BUB had ook mooi bedrukte blikken wagentjes met een Nederlands tintje.

Re: bub h0
Lid sinds: 2007

offline
Re: bub h0
Citaat van: Han Wevers op donderdag 22 maart 2018, 10:51:10
Bub h0 was onderdeel van het speelgoed merk Bing als ik het goed heb. Officieel was de naam Karl Bub.

Groeten,

Han Wevers

Juist omgekeerd.
Bing was ooit de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, maar moest in 1932 de activiteiten staken. Karl Bub heeft toen machines en ontwerpen overgenomen.

Mijn exemplaar komt trouwens uit een batterijbeginset. Alleen de batterijhouder ontbreekt en ik denk dat de lok linksboven hoort in een soort kartonnen inlay.
De bovenste set is Lima.
Ik heb ook nog ergens een 2200 look-a-like van Fleischmann.
Re: bub h0
Lid sinds: 2016

offline
Re: bub h0
Dag Henk,

Bedankt voor de info. Dat wist ik niet.

Mijn trein set had ook een 4,5 volt batterijhouder. De platte batterij was erg snel leeg.  Mijn vader heeft toen bij een treintjeswinkel in Gronau, bij ons over de grens, een 4,5 trafo besteld.

De set bestond verder uit een stoomlokje 'baureihe 10' zonder tender, een open goederen wagen, een shell ketelwagen.

Groeten,

Han
Re: bub h0
Lid sinds: 2024

offline
Re: bub h0
Op dit bericht is al jaren niet meer gereageerd,maar nu weer wat geschrijf van mij. Bub bracht dit model uit in 1957,naar aanleiding van de vraag om NS modellen van V&D.,die tevens importeur was. De 2200 is qua schaal praktisch exact,wat in die tijd niet vaak voorkwam. De 2200 is geleverd in 4,5 volt en 12 volt uitvoering. De 4,5 volt weer in twee uitvoeringen: dezelfde als de 12 volt en een zeer vereenvoudigde met andere of zelfs zonder draaistelbekleding.
Ook zorgde V%D ervoor,dat er 2 wagons werden uitgebracht van Nederlandse bedrijven,nl Frico(4-ass) en Zwanenburg(2 ass),ook weer in verschillende uitvoeringen en met verschillende koppelingen.