Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal

Gestart door Petdig1 dinsdag 20 maart 2018, 12:40:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Ik heb een Trix stoomlok type BR 50 1018  ( gelijkaardig aan artikel nummer  22780 ) die standaard af fabriek met een sound decoder is uitgerust .
Meer dan vermoedelijk gaat het hier om een Marklin Multiprotocol sound decoder. Deze kan zowel onder MFX en DCC werken en schakelt automatisch over bij bij gewoon analoog gebruik
Deze heeft regelmatig wat testtrondjes rondgereden en nadien gewoon in de vitrine gestaan. Nadat ik deze gisteren weer eens op de baan zette deed de lok totaal niets op het digitale adres.
Uitlezen ging wel maar rijden via de IB gaf totaal geen reactie .
Lok even analoog getest .... alles draait normaal . terug op digitaal. Nu ook uitluizen van de CV niet mogelijk, laat staan adres aan te passen. Geeft steeds melding fout.
Ik gebruik zelf nog een IB van de eerste generatie, weliswaar met alle upgrades uitgevoerd.

Dit is niet het eerste probleem dat ik met dit type MA/Trix decoders heb ( ook met een andere trix lok die was uitgerust met een MFX decoder zelfde probleem gehad  ) doch krijgt het niet opgelost om de lok terug naar  DCC te laten luisteren en reageren.       

Wie herkent dit probleem en hoe op te lossen ?

Mvg

Peter
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Hallo

Deze lok kent herkent alleen DCC.

Probeer het eens met een lampje parallel! aan je programmeerspoor, terwijl je een nieuw adres programmeert.

Ook opletten dat je adres later bij het oproepen ook daadwerkelijk DCC is. (Mocht je met de IB, DCC en Mot mix rijden).

Bart
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Euh.... deze reactie snap ik totaal niet met wat ik als probleem omschreven heb.  De lok herkent namelijk zowel  MFX / DCC als analoog bedrijf en dit volgens het bijgevoegde boekje van TRIX .

Alleen is deze nu in DCC totaal niet meer te bewerken en reageert hij enkel nog op Analoog.   

Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 20 maart 2018, 16:02:06
Probeer het eens met een lampje parallel! aan je programmeerspoor, terwijl je een nieuw adres programmeert.

Hi Bart,

Wat denk je met dat lampje te bereiken, behalve dat je ziet dat de voeding "aan" staat ?

groet
Harald
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Knipperen van het programmeren kan je dan zien.
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
 @citaat Je vindt 't hopelijk niet erg, dat ik dat zéér in twijfel trek :help:
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Een trage gloeidraad t.o.v. enkele MHz aan digitaal signaal ?

groet
Harald
Re: Trix Decoder reageert niet meer op digitaal signaal
Sommige decoders laten zich slecht programmeren, dan helpt het een extra belasting op het programmeerspooor te zetten. Dat kan een gloeilampje zijn of een weerstandje van 1K 1/2W.