Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ballast m rail

Gestart door Jotrain maandag 19 maart 2018, 17:01:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
ballast m rail
afgelopen week een eerste test met de ballast voor mijn nieuw te bouwen baan.

wat vinden jullie ervan?

gr Joost
Re: ballast m rail
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ballast m rail
bijna niet te zien dat het M is. Mooi gedaan  :thumbup:
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: ballast m rail
netjes gedaan!
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Werkwijze:
-Kattenbakvulling (gezeefd)
- rails vast gezet met schilderstape
- ondervloerplaten stroken gesneden voor vorm
- ondergrond donker bruine verf
- voorzichtig ballast strooien en modelleren met vinger/kwastje
- Houtlijm mix erin druppelen
drogen........

- ballast op kleur brengen met mengsel verf en water, waardoor verf niet als een waas eroverheen komt maar er meer invloeit.
- graspoeder gestrooid
(linkerkant met lichtbruine kleur nagestreken voor een ander kleur effect.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Wat vinden jullie van de kleur, textuur etc etc

tips en trics zijn welkom

gr Joost
Re: ballast m rail
Jørg
gast

Re: ballast m rail
-Joost:
Zeer mooi gedaan,  :thumbup:
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
hier nog enkele foto's
De gezeefde kattenbakvulling is erg fijn om te bewerken. Een keer goed zeven en je hebt al 2 groottes. Het materiaal is wel zo van structuur dat het zich makkelijk nog fijner laat zeven/malen, dus je kan er eigenlijk heel veel kanten mee op. Het neemt water normaal geproken op als een spins maar behoud wel zijn vorm. Ik heb na het indruppelen geen enkele verandering gezien
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
verf die ik heb gebruikt komt van de acti*n, verschillende soorten acrylverf, wat 'a' geen drol kost en 'b' erg fijn werkt.

De kattenbakvuling is van floric*t, misschien andere varianten ook prima, maar deze zak was toevallig opengescheurd op het werk :D

Re: ballast m rail
peterke33
gast

Re: ballast m rail
Joost

Dat heb je erg mooi gedaan, en ja af toe gebeuren er ongelukjes op het werk  :-) dan kan je daar maar lekker van genieten  :P
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Dank voor de complimenten. Welke kleur vinden jullie mooier? Ik neig naar de rechter, maar misschien nog iets lichter.
Vinden jullie het niet te grof?
Ik ga ook nog proberen de ballast tussen de rails te krijgen, maar hiervoor moet het nog fijner gemalen worden
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ballast m rail
Dag Joost.

Ik vind de gebruikte kleuren best aan de donkere kant, van mij zou het wel wat lichter mogen!
Nog een tip: plak het bevestigingsgat vanaf de onderzijde af met tape (ik heb daar aluminiumtape
voor gebruikt), dan vallen deze gaten na het ballasten en op kleur brengen helemaal niet meer op :idea:
Bovendien kan er dan ook geen ballast of ander klein spul meer onder de rails-bedding komen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Dat is zeker een goede tip Erik. Dat gaan we even proberen. Ik denk dat ik voor de 2e test ook een wissel ertussen leg, omdat dit nog weer wat lastiger is met ballasten. Vond het zelf inderdaad ook al aardig donker. Bedankt voor je mening, gaan we zeker wat mee doen!
Gr Joost
Re: ballast m rail
Jørg
gast

Re: ballast m rail
-Joost:
Wel opletten met het gebruik maken van water, daar m rails nogal roestgevoelig zijn.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Citaat van: Jørg op maandag 19 maart 2018, 20:17:18
-Joost:
Wel opletten met het gebruik maken van water, daar m rails nogal roestgevoelig zijn.

Ik heb ook ergens gelezen dat er gebruik wordt gemaakt van voorstrijk als "lijm". Dit is kant en klaar, zou dit een betere optie zijn, heb er geen ervaring mee.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Gelijk maar even begonnen met de 2e test.
Een klein stukje rails neergelegd. een wissel met een Contactrail ervoor. Voor beide kan ik dan even testen of ik de uitstekende delen mooi kan wegwerken. Wat ik eigenlijk het enige vind wat minder mooi is aan de m-rail is de grote lantaarn op de wissels. Deze gaan er dan ook af. Dit heb ik reeds getest en dit werkt prima. Zaak is dan bij het ballasten natuurlijk wel dat het gootje waar de pin in glijdt goed vrij blijft. Ik denk dat straks met een kleurtje erop dit nagenoeg niet meer opvalt. Tevens heeft dit als voordeel dat ik mijn oudere versie wissels kan gebruiken en toch met moderne rijtuigen eroverheen kan rijden.
de teststrook staat op dit moment te drogen dus hopelijk morgen weer verder met het op kleur brengen. dat zal dus iets lichter worden dan de vorige keer.
Weer benieuwd wat jullie er van vinden.

gr Joost
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ballast m rail
Joost, de eerste foto laat een mooi resultaat zijn. M-Rail zeg je, dat is niet te zien! :arrow: :thumbup:
En bedankt ook voor de uitgebreide beschrijving.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2009

offline
Re: ballast m rail
Hoi Joost,

Sorry, maar met name bij je laatste foto vind ik de structuur van de ballast véél te grof en daardoor niet mooi. In mijn ogen voegt het niets toe aan het uiterlijk van de M-rail. Als je dan toch M wil gebruiken, laat dat dan ook gewoon zien, zonder het ietwat halfslachtig proberen te maskeren.

Wat ik bijvoorbeeld een stuk beter gelukt vind: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=60630.

Maar hé, dit is wat ik vind. Het belangrijkste is dat jij tevreden bent.

Groeten,
William

Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Bedankt voor het compliment  Cees! :thumbup:
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 20 maart 2018, 23:42:06
Hoi Joost,

Sorry, maar met name bij je laatste foto vind ik de structuur van de ballast véél te grof en daardoor niet mooi. In mijn ogen voegt het niets toe aan het uiterlijk van de M-rail. Als je dan toch M wil gebruiken, laat dat dan ook gewoon zien, zonder het ietwat halfslachtig proberen te maskeren.

Wat ik bijvoorbeeld een stuk beter gelukt vind: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=60630.

Maar hé, dit is wat ik vind. Het belangrijkste is dat jij tevreden bent.

Groeten,
William

Dag William,
Ik vraag om meningen van jullie dus ben blij dat die ook gegeven worden. Het geeft wel een beetje vertekend beeld, omdat op de laatste foto de ballast net is ingelijmd  en nog nat is. Tevens heb ik nu ook tussen de rails voorzichtig wat ballast gestrooid zodat het echt een geheel wordt. Gisteravond de laatste hand eraan gelegd en vanochtend voor het vertrek naar mijn werk het resultaat al stiekem bekeken. Ik zal vanmiddag een foto plaatsen bij daglicht. Ben benieuwd wat je er dan van vind. Ben wel met je eens dat de structuur misschien nog iets fijner kan.
De link is inderdaad prachtig......monnikenwerk!

Gr Joost
Re: ballast m rail
nobody
gast

Re: ballast m rail
Hier staan ook enkele fraaie voorbeelden ===> klik
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail

Zijn inderdaad ook erg mooi. Deze baan heb ik al vaker gezien erg mooi gebouwd.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Zoals beloofd een paar foto's van het eindresultaat van testplankje 2. Het enige wat ik mijn inziens nog beter kan doen is de ballast iets beter verdelen tussen de bielzen. En een iets fijnere structuur gebruiken, zowel naast als tussen de rails, waardoor het wat rustiger oogt en de grootte beter bij de schaal past. Qua kleur is dit wel zo'n beetje wat ik voor ogen heb. door het verdunnen van de verf ligt het er niet zo dik op, waardoor er mooi kleurnuances ontstaan in het grind.

Als finishing touch met een klein kwastje een roest kleurtje aangebracht. Ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Vind het zelf wel aardig gelukt voor een eerste keer. ik heb dezelfde verf gebruikt, bruin gemengd met rood verhouding zo'n 60-40. Door de donkere ondergrond van de rails en het er niet te dik opsmeren, vind ik het al een mooie natuurlijke roestkleur.

Maar genoeg gekletst........ Hier nog een paar foto's
Jullie opmerkingen, tips, trics zijn weer van harte welkom.

gr Joost
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: ballast m rail
Hallo Joost,

Heb je al eens aan filterzand gedacht? Deze is per 5 kg te krijgen en heeft de kleur van het M rail ballastbed.
Grootte van de korrel is die van de bekende merken ballastkorrels alleen een fractie van de prijs!

Gr. Jeffrey
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Jeffrey,
Ga het even opzoeken, wellicht dat het ook een optie is. Bedankt voor de tip.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: ballast m rail
Heb net even gekeken. Komt bij Obelink vandaan en is een zak van 25 kg :D
Uiteraard na ballasten pas weatheren.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Citaat van: apjefferson op woensdag 21 maart 2018, 20:01:52
Heb net even gekeken. Komt bij Obelink vandaan en is een zak van 25 kg :D
Uiteraard na ballasten pas weatheren.

Dat ziet er ook wel goed uit, iets fijner en meer in de juiste schaal. Zal morgen eens even kijken in de winkel. Had al een winkel in de buurt gevonden die dit verkoopt.

Tevens even kijken voor een fijnere zeef, zodat ik van het kattengrind ook een kleinere variant heb.

Dan nog maar weer een testje uitvoeren,
Bedankt voor het opzoeken Jeffrey
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2018

offline
Re: ballast m rail
Ik vind het mooi van kleur. Er was alleen iets niet correct waar ik geen vinger op kon leggen, tot nu, het  ballastbed is erg breed voor een enkel spoortje.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Sjoerd,
Klopt inderdaad dat dit wel erg breed is, maar in deze test ging het mij vooral om de kleur, structuur en verwerkbaarheid van materialen. Op de nieuwe baan, zal een enkelspoor zeker een minder breed bedje krijgen. En dubbelspoor ook minder brede uitlopers aan de zijkant.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
Dat ziet er goed uit! Ga ik bewaren en nakijken voor wanneer ik toekom aan scenery met m-rail. Dank!

Op youtube heb daarover eens het volgende gevonden: deel 1, deel 2 en deel 3.
M-rail schilderen (bruin), dan grijze ballast in 2 maten voor naast en tussen de rails.

Groet!
Jorrit
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: ballast m rail
heb zelf ook via YouTube het een en ander gevonden. Erg veel leuke filmpjes over simpele manieren om hele mooie dingen te maken. https://youtu.be/rUyQdglpy44

Leuke links die je stuurt!
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ballast m rail
Dag Joost.

Ik vind het toegepaste gezeefde kattengrit ook wel aan de grove kant.
Zelf heb ik aquariumzand gebruikt om de M-rails van aanvullende ballast te voorzien.
De korrelgrootte en -kleur van dat zand komt redelijk overeen met wat Jeffrey aangaf.

Groeten,

Erik.
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ballast m rail
Ik zou haast gaan denken dat aquariumzand duur verpakt filterzand is.
Ik heb in de jaren zonder treinhobby geaquariaand met dat zand.  :D
Re: ballast m rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: ballast m rail
Citaat van: Jan22 op donderdag 22 maart 2018, 17:01:58
Ik zou haast gaan denken dat aquariumzand duur verpakt filterzand is.
Ik heb in de jaren zonder treinhobby geaquariaand met dat zand.  :D

Al het verpakte zand is duur :D  :D Kijk maar naar de prijzen bij de bekende bouwmarkten. Bij de zandwinput kan je voor 10 - 15 euro excl de omzetbelasting gewoon een kuubje Zand voor zandbed Of was het "zand in zandbed" bestellen... Mogelijk iets duurder omdat je maar een kuubje nodig hebt. De 10 - 15 euro zijn voor de wat grotere hoeveelheden  :D  Met een kuubje kan je wel je baan heel goed voorzien van ballast  :D  :D

Groet Ronald.