Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Draairichting C-Sinusmotor omkeren

Gestart door MarcRaad maandag 19 maart 2018, 02:34:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Bij stoomloc DB 01 1057, Marklin model 39103, die is uitgerust met een C-Sinusmotor en een type 6090 geluidsdecoder in de tender, wordt het synchroon draaien van de wielen niet via tandwielen, maar via de stangenstelsels gerealiseerd.
Doordat de wielen niet meer stijf op de assen zaten, daardoor niet meer synchroon liepen en dit euvel na reparatie pogingen steeds terugkwam, werd besloten de C-Sinusmotor en geluidsdecoder over te zetten op een op de kop getikte stoomloc DB 01 097, Marklin model 3048, die van huis uit overigens is uitgerust met een LFCM motor en analoog rijrichting relais in de loc zelf. Het synchroon draaien van de wielen van deze loc wordt gerealiseerd met tandwielen en is daardoor veel minder storingsgevoelig.
Het idee was dus om de analoge onderdelen uit de 3048 te slopen, de tenders van beide locs om te wisselen en de 3048 zodoende te digitaliseren.
Alhoewel er grote verschillen zitten tussen een C-Sinusmotor en een LFCM motor is het toch gelukt de C-Sinusmotor in de 3048 in te bouwen door nieuwe bevestigingsgaatjes van 1,5 mm doorsnede te boren en daar M2 draad in te tappen, waarna de C-Sinusmotor er met twee M2 schroefjes in gemonteerd kon worden.
De loc blijkt nu echter in de vooruit stand achteruit te rijden en andersom. De verlichting brand dan ook steeds aan de verkeerde kant en aangezien het achterlicht direct op de print in de tender zit is het geen optie het probleem op te lossen door de verlichting aansluitingen om te wisselen.
Bij een LFCM motor is dit eenvoudig te verhelpen door de twee aansluitdraden aan de motor om te wisselen.
Aan een 3 fase C-Sinusmotor zitten echter 6 zwarte draden waarvan er, voor zover ik weet, 3 voor de aandrijving zijn en 3 aan sensors verbonden zijn welke de stand van de motor aan de decoder doorgeven zodat deze de 3 fasen correct aan kan sturen.
De vraag is nu hoe ik die 6 draden aan de C-Sinusmotor aan moet sluiten om deze andersom te laten draaien.


Marc
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Google levert bij een Nederlandstalige vraagstelling geen antwoord, in het Duits wel: http://www.web-hgh.de/p02_ma_3957x_u1.htm.
Dit komt van de HGH site en ik hoop dat Hans-Guenther hier niet boos over wordt. Hoop overigens dat de link werkt, ik had er wat moeite mee. Als zoekterm heb ik gebruikt: "Laufrichting ändern beim C-sinus". Ik heb natuurlijk geen idee hoever je vaardigheden op soldeergebied reiken, maar het is een enorm gep..l, er moeten 4 smd weerstandjes worden verwisseld en ik vraag me af of dat het risico waard is. Google levert bij dezelfde vraagstelling ook een hoeveelheid plaatjes met verwijzingen, daar heb ik verder niet tussen gekeken :=)
Succes, Hans


Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Hoi Marc,

Ik begrijp niet helemaal waarom je de C-Sinus motor in een 40 jaar oudere loc bouwt.
De 3048 is qua detail veel groffer, motor past niet en is een ander type 01, de 39103 is een 01.10.
Je had beter een 01.10 kunnen nemen, bijvoorbeeld de 3390, dat is dezelfde loc met dezelfde bouw.

Overigens kun je de wielen met loctite wel weer vast zetten hoor, je dient ze alleen wel te kwartieren voordat je ze vast zet.
En oppassen dat de loctite niet in de asbussen loopt, want dan draait er niks meer.
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Is het niet gewoon mogelijk twee fases om te draaien? Het veld ligt dan anders, zou de motor andersom moeten draaien.

Moet je natuurlijk wel weten welke draden de fases zijn.
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Bij een gewone 3 fasen draaistroom motor is het inderdaad het omwisselen van 2 fasedraden en dan gaat hij vanzelf de andere kant opdraaien, maar in hoeverre die 3 "meetpunten" dat bij de C-sinus verhinderen is een goede vraag, waar waarschijnlijk zonder uitproberen geen antwoord op te geven is.

Het is wellicht makkelijker om de aansluitingen van de verlichting te verbouwen, lees o.a. doorsnijden van printbanen

Groet, Anne W
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren

Dank voor de reacties.
Heb de Duitse site waar Hans naar verwees bekeken en hoewel ik aardig solderen kan leek me dat toch te lastig.
Ik begrijp de reactie van Ad, maar ook de vorige eigenaar van deze loc had er al zo veel aan gewijzigd dat herstel feitelijk niet meer mogelijk was, dus daarom toch maar een oudere loc op de kop getikt en daarmee aan de slag gegaan. Ik had me bij de koop van die loc overigens niet gerealiseerd dat daar wel eens een andere motor in zou kunnen zitten. Weer wat geleerd dus.
Het net als bij een echte 3 fase motor omdraaien van de fase aansluitingen bleek helaas ook niet te werken.
Nadat ik ontdekt had dat de linkse 3 draden aan de motor (zie foto) wellicht de fase aansluitingen zijn en de rechtse 3 draden de sensor aansluitingen, ben ik daar mee gaan experimenteren door zowel fase draden als sensor draden op diverse manieren anders aan te sluiten. Dit leverde geen enkel resultaat op.

Heb het probleem uiteindelijk opgelost door de oude motor om te bouwen naar gelijkstroom en in de loc een ESU LocPilot, met hetzelfde adres als de geluid decoder in de tender, in te bouwen, zodat ik er nu toch een digitale loc met geluid aan overhoud.

Marc
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Hoi

Verkoop je de sinus?
Heb wel interesse :D

Bart
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Beste Marc,

O.K. je hebt een andere oplossing gevonden, verder vind ik aan de foto wat rare "soldeerdingen" zitten, maar ik weet niet hou hij er "af fabriek" uit zag.

Groet, Anne W
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Beste Anne,

Scherp opgemerkt. Ik neem aan dat je met de "soldeerdingen" de aan de motor gesoldeerde aansluitdraden bedoeld.
Die zien er inderdaad niet erg netjes uit, maar dat komt voort uit het feit dat ik de aansluitdraden voor het uitproberen allemaal meerdere keren aan een ander contactpunt gesoldeerd heb en dan let je er niet meer zo op om het netjes te doen, maar alleen of ze goed vast zitten en geen ongewenst contact met elkaar maken.
Had ik een werkende configuratie gevonden, dan had ik de draden er allemaal opnieuw netjes aan gesoldeerd.

Gr. Marc
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Beste Marc,

Het ziet er allemaal niet zo mooi uit, maar de "lak" draden die direct uit de motor komen het ergst, ik weet niet of de middelste geen contact maakt met de onderliggende koperbaan (als dat een koperbaan is)

Groet, Anne W
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Draairichting C-Sinusmotor omkeren
Beste Anne,
Ik heb in eerste instantie ook even aan die draden getwijfeld, maar de motor werkte, behalve dat hij verkeerd om draaide prima en ik ben dan ook niet aan die draden geweest, maar alleen aan de aansluit draden.

Gr. Marc