Bij stoomloc DB 01 1057, Marklin model 39103, die is uitgerust met een C-Sinusmotor en een type 6090 geluidsdecoder in de tender, wordt het synchroon draaien van de wielen niet via tandwielen, maar via de stangenstelsels gerealiseerd.
Doordat de wielen niet meer stijf op de assen zaten, daardoor niet meer synchroon liepen en dit euvel na reparatie pogingen steeds terugkwam, werd besloten de C-Sinusmotor en geluidsdecoder over te zetten op een op de kop getikte stoomloc DB 01 097, Marklin model 3048, die van huis uit overigens is uitgerust met een LFCM motor en analoog rijrichting relais in de loc zelf. Het synchroon draaien van de wielen van deze loc wordt gerealiseerd met tandwielen en is daardoor veel minder storingsgevoelig.
Het idee was dus om de analoge onderdelen uit de 3048 te slopen, de tenders van beide locs om te wisselen en de 3048 zodoende te digitaliseren.
Alhoewel er grote verschillen zitten tussen een C-Sinusmotor en een LFCM motor is het toch gelukt de C-Sinusmotor in de 3048 in te bouwen door nieuwe bevestigingsgaatjes van 1,5 mm doorsnede te boren en daar M2 draad in te tappen, waarna de C-Sinusmotor er met twee M2 schroefjes in gemonteerd kon worden.
De loc blijkt nu echter in de vooruit stand achteruit te rijden en andersom. De verlichting brand dan ook steeds aan de verkeerde kant en aangezien het achterlicht direct op de print in de tender zit is het geen optie het probleem op te lossen door de verlichting aansluitingen om te wisselen.
Bij een LFCM motor is dit eenvoudig te verhelpen door de twee aansluitdraden aan de motor om te wisselen.
Aan een 3 fase C-Sinusmotor zitten echter 6 zwarte draden waarvan er, voor zover ik weet, 3 voor de aandrijving zijn en 3 aan sensors verbonden zijn welke de stand van de motor aan de decoder doorgeven zodat deze de 3 fasen correct aan kan sturen.
De vraag is nu hoe ik die 6 draden aan de C-Sinusmotor aan moet sluiten om deze andersom te laten draaien.
Marc