Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco productnummers

Gestart door d.vanaalst zaterdag 17 maart 2018, 14:00:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco productnummers
Lid sinds: 2008

offline
Roco productnummers
 Beste mensen,

Hoewel ik niet direct een nummerfetishist ben, kan ik met een gerust hart van mezelf zeggen dat ik het Märklin productnummersysteem redelijk begrijp. (Of het logisch is laat ik in het midden, maar ik begrijp het.
33xx Delta,
39xxx SDS
43xxx : 1:93,5 rijtuigen
46 + 47xxx goederenwagons.
Etc etc.

Maar door het ROCO-systeem raak ik bijna gefrustreerd :? Ik snap er echt geen snars van. Het lijkt wel alsof er gewoon wat willekeurige getallen worden gebruikt, terwijl ik me tegelijkertijd niet kan voorstellen dat ROCO gewoon willekeurig 5 getallen op een wagon of loc loslaat.
Weet iemand hoe dat systeem is opgebouwd?

goederenwagons/rijtuigen.
ac/dc locs.
etc etc.

Ik heb bijvoorbeeld een mooie FS e412 voorbij zien komen, maar de ac versie daarvan is niet te vinden op de ROCO-site. Wordt dan niet elke dc loc ook in ac geproduceerd?

Mocht iemand hier de gedachte achter weten en die is bereidt om dat hier te delen, graag!  :)

Groet,

Dennis


Re: Roco productnummers
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 17 maart 2018, 14:00:17
Wordt dan niet elke dc loc ook in ac geproduceerd?
Inderdaad.
Je kunt de vraag beter hier stellen (Roco forum) ===> klik
Re: Roco productnummers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco productnummers
Dank voor de suggestie Wim! Ik zal eens kijken hoe dat forum werkt.

En ook dank voor de info mbt de ac/dc locs. Ik kwam per toeval uit op de Modellbau-Wiki.de
Daar staat een hoop info over bepaalde locs en is makkelijk te lezen welke uitvoeringen er van zijn.

Groet,
Dennis
Re: Roco productnummers
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco productnummers
Roco heeft enige logica. Momenteel zijn de 79xxx nummers voor AC digitaal, maar de 68xxx nummers waren dat ook. Het 73xxx nummer is de 2 rail variant. Vaak heb je 2 opvolgende nummers, waarvan de laatste 3 cijfers gelijk zijn aan de 3 rail variant. Dat is dan dezelfde lok. Voorbeeld: 73736, 73737 en 79737. De 736 is de 2 rail analoog, 737 is digitaal en dan vaak ook met sound.

Bij de oude nummers idem met 62xxx en 68xxx.

Groet,
Laurent