Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een nieuwe start in Marklin Digital

Gestart door LudoBrabo vrijdag 16 maart 2018, 22:48:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuwe start in Marklin Digital
Ooit had ik een een gelijkstroom N-baan , maar die ik heb door wat verhuizingen (werk in het buitenland) verkocht, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan..
Ik zit nu terug op een vaste stek en heb me een Marklin Digital startset gekocht.
Ik heb een plan voor een leuk eerste baan (220 x 120 cm) met wat speelmogelijkheden de rest zien we later wel..

Maar digitaal is nieuw voor mij, dus waarschijnlijk een paar domme vraagjes :-)

In het analoge tijdperk zette ik om de paar meter spanning op de baan (kwestie van de koperverliezen te compenseren),  Op een digitale baan wordt maar op 1 plek spanning gezet????

Ik voorzie een schaduwstation op niveau -1 met 3 opstelsporen.  Het idee is om op elk opstelspoor een baandeel stroomloos te zetten  zodat de trein die erop komt automatisch stopt. En dan met een drukknop ervoor te zorgen dat die trein terug kan vertrekken.  Tak ik dan gewoon spanning af van het deel voor het stroomloos (en zet daar de drukknop tussen)??

groeten

Ludo
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Ludo,

In het verkoop boekje staat er een aansluiting.
Thuis inderdaad elke paar meter een setje draden aan de rails.

Schaduw sporen werkt het goedkoopst met een schakelaar inderdaad.
Zou je ook kunnen automatiseren dat er weer een trein vertrekt als er een binnenrijdt.

Mvg Robin
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Ha Ludo,
Mooi dat je de modelspoorhobby weer oppakt!
Ook met digitaal is het belangrijk een goede stroomvoorziening te hebben. Het is aan te raden om na elke 1,5 meter spoor aansluitdraden op een ringleiding te solderen.
Het is niet helemaal gelukt (Ahum) om de digitale droom te realiseren met 'maar met twee draadjes naar de rails om de hele baan te besturen'... Ik heb meer draad dan ooit tevoren getrokken, maar dat is ook voor de terugmelding.

Een schaduwstation kun je anno nu prachtig met de computer aansturen. De software instrueert de decoders en laat de treinen desgewenst netjes afremmen en optrekken. Geen stroomloze secties voor nodig!
Misschien moet je de Wiki maar eens doorlezen over digitale baanbesturing.

Succes,

Peter
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Hoi Ludo,

Welkom terug, en zoals je weet, domme vragen bestaan niet :-).


Citaat van: LudoBrabo op vrijdag 16 maart 2018, 22:48:57
Op een digitale baan wordt maar op 1 plek spanning gezet????
Sinds mijn herstart ligt mijn baan op de vloer. Het begon klein maar is inmiddels flink gegroeid en ik heb nog steeds slechts op één plaats spanning aangesloten. Ik merk niets van verliezen. Prima voor een vloerbaan. Voor een vaste opstelling wil je natuurlijk wel wat meer zekerheid, dus dan is een ringleiding en meerdere aansluitingen een goede optie.

Citaat van: LudoBrabo op vrijdag 16 maart 2018, 22:48:57
Ik voorzie een schaduwstation op niveau -1 met 3 opstelsporen.  Het idee is om op elk opstelspoor een baandeel stroomloos te zetten  zodat de trein die erop komt automatisch stopt. En dan met een drukknop ervoor te zorgen dat die trein terug kan vertrekken.  Tak ik dan gewoon spanning af van het deel voor het stroomloos (en zet daar de drukknop tussen)??
Da's toevallig, ik voorzie ook een schaduwstation. Wat jij voorstelt is 'old school' maar werkt nog steeds. Aangenomen dat je de middenrail stroomloos zet, zal de trein abrupt stoppen zodra de sleper helemaal op dat stukje staat en zodra je er met een druk op de knop weer spanning er op zet, gaat de trein weer rijden. Een Mobile Station heeft daar totaal geen probleem mee. En die spanning kun je halen waar je maar wilt zolang het maar hetzelfde digitale signaal bevat, dus ook van het spoor vlak voor het spoorloze.

Wat jij wilt doen is uiteraard helemaal jouw keuze, maar zelf ben ik het helemaal eens met Peter (BlikkenTinus): mijn schaduwstation moet computergestuurd worden. De details weet ik nog niet. Met overal stroom op de baan bepalen de signalen aan de decoders in de treinen welke er rijden en welke niet. De computer moet daarvoor weten waar al m'n treinen zijn, en zal voorkomen dat er eentje een blok in rijdt dat al bezet is. Ik moet nog bestuderen hoe dat allemaal werkt, en moet nog een methode kiezen om de plaats van m'n treinen te detecteren.

Veel speelplezier,
Rob
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
OK, alvast bedankt voor jullie reacties !!
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
Ik heb onlangs het Marklin boek gekocht met de titel: "Wiedereinsteigen/Umsteigen auf die digitale Modellbahn"

Kijk hiervoor op https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/03070

Een prima boek vol met informatie over (de geschiedenis van) analoog en digitaal rijden met Marklin treinen en de daarbij gebruikte technieken.

Warm aanbevolen!!!

mvg pinkf
Re: Een nieuwe start in Marklin Digital
top idee:-)