Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nederlandse ballast

Gestart door Lex-trein zaterdag 03 maart 2018, 20:53:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nederlandse ballast
Lid sinds: 2008

offline
Nederlandse ballast
Beste Forum genoten,
Vraag aan jullie: Ik moet binnenkort weer eens het nodige voor de baan kopen, waaronder ballast. Nu vraag ik mij af wat typisch Nederlandse ballast (in schaal H0) is, en wie dat levert.
Hartelijke groet,
Lex
Re: Nederlandse ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nederlandse ballast
Hoi,

Welke tijdperk ga je je modelbaan situeren? Aan de hand daarvan kan je de kleur kiezen. Dan zou ik zelf eens op houten bij Horster modelbouw langs gaan om eens te kijken naar het ballast.

Groet Ronald.
Re: Nederlandse ballast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nederlandse ballast
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op zaterdag 03 maart 2018, 20:56:36
Welke tijdperk ga je je modelbaan situeren? Aan de hand daarvan kan je de kleur kiezen. Dan zou ik zelf eens op houten bij Horster modelbouw langs gaan om eens te kijken naar het ballast.

Groet Ronald.
Ben ik inderdaad vergeten te melden. Ik ga voornamelijk tijdperk 5 rijden met een enkele bijdrage uit tijdperk 4 en tijdperk 5. Maar: het moet wel lijken of het modeltraject al een tijd in gebruik is, en hier en daar wat nieuwe ballast heeft gekregen.
Groet
Lex
Re: Nederlandse ballast
Ronald69
gast

Re: Nederlandse ballast




BALLAST GRANIET SPOOR H0
?17,85
grijs - bruin korrel 0,6301,00 mm 1000 gram

Grt, Ronald.
Re: Nederlandse ballast
Ben den Hollander
gast

Re: Nederlandse ballast
Riviergrind werd toegepast tot naar ik meen 1990. Met een N-spoor korrel in 3 kleurtjes kun je dat nabootsen:





Ik begrijp dat er tegenwoordig split wordt toegepast wat een heel andere look geeft.

Gr, Ben.
Re: Nederlandse ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nederlandse ballast
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 04 maart 2018, 08:02:22
Riviergrind werd toegepast tot naar ik meen 1990. Met een N-spoor korrel in 3 kleurtjes kun je dat nabootsen:

Klopt, al dan niet gebroken om minder rond te zijn.

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 04 maart 2018, 08:02:22
Ik begrijp dat er tegenwoordig split wordt toegepast wat een heel andere look geeft.

Klopt. Nu wordt er veel profier gebruikt. Heeft een hoge "haak-weerstand". Zie bijvoorbeeld dit antwoord over de grootte van de stenen: Welke soort stenen wordt er gebruikt onder de sporen. Dan zie je dat de meeste H0 soorten te grof zijn.

[
Citeer
Er zijn drie typen ballast: 31,5-50 mm, 22-40 mm en 0-45 mm. Tegenwoordig worden in principe altijd stenen met een grootte van 31,5 tot 50 milimeter gebruikt. Naast de grootte worden er nog andere eisen aan de stenen gesteld. Zo moeten ze ook breuk- en vorstbestendig zijn en moeten ze voldoen aan de normen voor water-absorptie.
Re: Nederlandse ballast
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nederlandse ballast
Ik heb onlangs een zak aqua grind gekocht, 10kg voor 7 euro.
Ik weet niet of het onder NL grind begrepen kan worden, maar gezeefd
krijg een althans voor mij zeer bruikbaar spulletje.
Na het zeven 60% over, dat is 6 van de 10  het grind gevulde bami-bakken.
Ik heb nu een keukenzeef gebruikt, misschien dat een theezeefje nog wel beter is.

Mogelijk niet voor de echte purist, maar wilde jullie dit iig niet onthouden...

Arnold
Re: Nederlandse ballast
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nederlandse ballast
Een ieder dank voor de reacties. A.s. zaterdag ga ik op OnTraXS is even rondneuzen bij wat stands.
Groeten
Lex