Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)

Gestart door Stefanius woensdag 14 maart 2018, 14:52:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Hi,

Het grootste deel van mijn baan zal bestaan uit mijn reeds bestaande collectie M rails. Echter, er komt een secundaire baan (uiteraard met volledige scheiding van massa) op basis van K rails. Hier wil ik (niet tegelijkertijd uiteraard) kunnen rijden met 2rail en 3rail materiaal. Ook wil ik kunnen switchen tussen analoog en digitaal (voorlopig). Dit komt omdat het gros van mijn collectie nog analoog is en het te kostbaar is om alles al om te zetten.

De optie voor 2rail / 3rail te combineren is niet direct raketwetenschap. Het wordt denk ik iets spannender met het digitale aspect erbij. Kan dit en wat is wijsheid? Bij voorkeur wil ik slechts 1 centrale gebruiken.

Heeft iemand dit al eens gedaan en heeft er iemand tips?
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Een puntje ter overdenking: 2-rail materieel rijdt niet goed (ontspoort) door Märklin K-rail wissels/kruisingen.
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Hoi
Ik denk dat het andersom is; 3 rail analoog is makkelijker te combineren met  3rail digitaal dan 3 rail met 2 rail.
Denk maar eens aan de isolatie van de spoorstaven bij wissels (Krail).
Daar komt bij dat 2 en 3 rail modellen verschillende wielafstand (spoorbreedte) hebben dus bij oudere modellen veel kortsluiting ingeprogrammeerd!
Succes digibert
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
hoi,

Citaat van: Stefanius op woensdag 14 maart 2018, 14:52:55
De optie voor 2rail / 3rail te combineren is niet direct raketwetenschap. Het wordt denk ik iets spannender met het digitale aspect erbij. Kan dit en wat is wijsheid? Bij voorkeur wil ik slechts 1 centrale gebruiken.

Waarom zou digitaal rijden spannender zijn dan analoog rijden? Voor de centrale maakt het niets uit of je nu via de pukkels of via de spoorstaven de stroom stuurt. Dus kies een centrale die zowel DCC, Motorola als MFX praat.... Dan kan je alles op de baan zetten zonder na te denken. Het wordt spannender als je nog eens automatisch wil gaan rijden. Dan ga je het jezelf erg moeilijk maken. zie ook: De Hybridebaan.

Citaat van: Stefanius op woensdag 14 maart 2018, 14:52:55
Heeft iemand dit al eens gedaan en heeft er iemand tips?

Goed, er zijn wel wat mensen die het doen. Ook hier op het forum. Kijk maar eens wat rond. Persoonlijk zou ik het nooit doen. Je bent gemakkelijker af met twee gescheiden banen een 3rail en een 2rail. Die kunnen gewoon met 1 centrale aangestuurd worden.

Groet Ronald.
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Hi Stefanus,

Ik weet dat er diverse  clubs en enkele soortgenoten hier met 2 en 3 rail (k-rail) door elkaar rijden.
Zelfs met automatisch omschakeling van de volgende blokken.
Hopelijk reageren zie hier vanzelf

groet
Harald
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
hmmm is dat ontsporen op K rails van 2railmodellen echt zo risicovol? Dan zou ik inderdaad e.e.a. moeten heroverwegen.
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
 @citaat Ik gerandeer je dat 2-rail spul ontspoort op de puntstukken van wissels/kruisingen van K-rails.
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
Ok helder. Bedankt voor de tip Wim / de rest.

Dan kan ik maar beter ofwel een aparte 2rail baan bouwen.
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
In de praktijk valt het heel erg mee. Bij de club in Den Haag (DigiMRC) gebruiken ze voornamelijk k-rails en daar rijdt zowel 2-rail als 3-rail materieel goed op. Vooral volledig geautomatiseerd.

Groet,
Bert
Re: 2 rail, 3 rail, analoog & digitaal: Baanplan Extravaganta ;)
 @citaat Dan zullen de wielstellen aangepast zijn aan K-rails.