Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Booster aanpak

Gestart door Cavia woensdag 07 maart 2018, 18:23:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster aanpak
Lid sinds: 2008

offline
Booster aanpak
Beste mensen,

Mijn baan is nog voorzien van Boosters 6015 icm met 6021 van marklin.
In het totaal heb ik 4 boosters (3 voor voeding baan en 1 voor voeding magneetartikelen wel alles ruim genomen)
Per stroomkring kunnen gemiddeld  3-4 treinen rijden.

Nu wil ik een CS2 inzetten als voeding baan (booster) en aanvullen met booster Marklin 60175.
Dus wil ik teruggaan naar 2 stroomkringen (1 met magneet icm met een stuk baan en de tweede die de andere twee baan gedeeltes voed)

Wat raden jullie mij aan, kan dit ik heb wel alle overgangen met een wipper beveiligd.

jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2006

offline
Re: Booster aanpak
Ja, waarom zou dat niet kunnen denk je? Waarom zou een Marklin centrale met een Marklin booster, geen Marklin baan kunnen bedienen denk je?

Aansluiten en gaan met die baan.

Groetjes
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster aanpak
Hallo "Sprinter"

Wat ik ook bedoel is dat nu alle stroomkringen een aparte booster hebben.
En dat ik nu 2 stroomkringen op een booster wil gaan zetten, maar wel een scheiding tussen de booster stroomkringen natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Rob,

Als je de boosters van Märklin gebruikt die bij een CS2 horen en ook de voedingen die bij die boosters horen, dan alleen scheidingen maken in de puko's (dus niet in de railstaven) en je sleperwippers vergeten.

Overigens kan dit ook met je 6021 en je 6015 boosters, mits je trafo's redelijk identiek zijn.

Heb je ook nog terugmelders op basis van massa detectie?

Groet, Anne W
Re: Booster aanpak
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster aanpak
Citaat van: Anne W op woensdag 07 maart 2018, 22:45:33
Overigens kan dit ook met je 6021 en je 6015 boosters, mits je trafo's redelijk identiek zijn.

Dit heeft niks met identieke trafo's als voorwaarde te maken, vermogen te laag dan merk je het vanzelf.
Ik heb jaren twee grijze en twee blauwe trafo's aan boosters geschakeld gehad en aan de baan een 6021, deze trafo's zijn absoluut niet identiek!
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Fred,

Qua vermogen heb je gelijk, maar ik denk aan het voltage, een hoger of lager voltage geeft wat verschijnselen op de overgangen bij de ongeregelde 6015 boosters.

Groet, Anne W
Re: Booster aanpak
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster aanpak
Wat bij de CS3 geschreven wordt een waarschijnlijk dus ook geldt voor de CS2, is dat je alle voorgingen voor boosters en CS'n die aan elkaar gelinkt zijn, uit dezelfde verdeelkast moet halen.
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster aanpak
Hallo Anne W,

Ik heb inderdaad massa detectie, mijn S88 van marklin (oude model 6088) liggen met een bruine draad aan de masse T aansluiting)
Heb dit nog invloed met de nieuwe booster van Marklin 60175.
Ik gebruik K rails, dus mijn scheiding tussen stroomkringen zijn uitgerust met de grijze stukje tussen de +, en op de hoogte van de scheiding een wipper in de rails gedrukt.
Kan dit blijven zitten of moet ik dit aanpassen.
Alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Rob,

Als eerste: de sleperwippers kun je demonteren, niet nodig

Als tweede: de rail die de massa vormt dient ongedeeld te zijn, dus geen scheidingen zoals bij de puntcontacten

Als derde: bij toepassing van het CS 2/ de bijbehorende boosters dient er één verbinding gemaakt te worden tussen de rail die de massa vormt en de massa op één van de S88 units, de "T" aansluiting.

Ik rijd ook met K-rails en massadetectie, alleen met één hele grote booster, dus heb ik geen scheidingsproblemen, volgens mij zeg ik het goed zo, maar mijn mening wordt nog wel eens in twijfel getrokken.

Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen of komen, dan kun je altijd een keer langs komen.

Groet, Anne W
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2010

offline
Re: Booster aanpak
Dag Anne,

Ik ben nieuwsgierig naar die ene grote booster, kun je daar wat meer over vertellen?
En hoeveel Märklin-boosters (6015) kun je daar mee vervangen?
Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de moeite!
vr.gr.
Niek
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Niek,

Het is een 10A Edits booster, ik beveel hem je niet aan in combinatie met een CS, ga maar lekker aan de gang met de bijbehorende Märklin boosters.

Groet, Anne W
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2010

offline
Re: Booster aanpak
Dag Anne,

Ik rijd met de Tams Easy Control met 6 oude Märklin-boosters (6015), vandaar mijn vraag.
vr.gr.
Niek
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster aanpak
Hallo Anne W,

Bedankt voor de uitgebreide informatie over alles, ga ermee aan de slag.
Helaas woon ik niet in de buurt van Den Bosch.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2006

offline
Re: Booster aanpak
De eerste s88 module moet je bij het gebruik van een CS2 aansluiten op de Brown (railmassa) en de GND aansluiting van de s88 module.
Er verandert helemaal niets behalve deze extra aansluiting van de railmassa aansluiting op de GND van de s88.

Verder is het gewoon centrale en booster verwisselen en lekker doorgaan spelen met je treintjes en treinbaan.
Kunnen we ongelooflijk ingewikkeld overdoen, maar dat is het totaal niet. Je hoeft daarvoor niet naar Den Bosch.

Groetjes
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Rob,

Als je nog wat te vragen hebt dan hoor ik het wel, ik ga even verder met de vraag van Niek, waar jij wellicht ook wat aan hebt.

Beste Niek,

Op zich heb je een hele mooie combinatie, bij mij op de club rijden er drie banen met de Tams, hij staat ook bij de testbaan en daar wordt dan driftig gebruik gemaakt van de programmeerrails en de Tams.

De Edits 10A booster heeft heel veel voordelen maar ook een paar essentiële nadelen:

10A is een hoge kortsluitstroom, te hoog voor H0, ik heb dat opgevangen door de baan in 4 secties in te delen en per sectie een zelfherstellende zekering van 2,5 A te installeren.

de booster heeft geen standaard kortsluitmelding naar de centrale, ik heb daar experimenteel er zelf één gemaakt, die tot mijn verbazing ook nog werkte en nog steeds werkt.

het input signaal wat de booster nodig heeft is anders als het output signaal voor de booster op de centrale, er schijnt een IC voor te zijn, maar ik heb hem aangesloten op de railaansluiting van een LDT DB2 booster die ook de wissels en seinen bedient.

indien je in de toekomst naar een MFX of Railcom centrale gaat dan is de booster wegens de terugmelding niet meer bruikbaar.

er is zo'n booster in de handel http://www.softlok.nl/Booster%2010A.pdf, verder liggen er nog één of twee bij Hobby in Praktijk in Werkendam, wellicht willen ze die wel verkopen.

Groet, Anne W
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2010

offline
Re: Booster aanpak
Dag Anne,

Ik zie nu pas je bericht!
Reuze bedankt voor de zeer goede uitleg.
vr.gr.
Niek
Re: Booster aanpak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster aanpak
Beste Niek,

Geen dank, ik probeer wat uit mijn ervaringen te vertellen......

Groet, Anne W