Hallo,
Waarschijnlijk ben ik te dom om voor de duvel te dansen, maar ik heb nu al een aantal topics gelezen, waarin wordt aanbevolen om bij massadetectie een diode te plaatsen. Dit zou dan moeten gebeuren, nadat de verbinding tussen de railstaven is weggehaald. En ik snap domweg niet waarom.
Nu weet ik, dat een diode een halfgeleider is en de elektrische stroom maar in één richting doorlaat. Bij massadetectie heb je dus een railstaaf, die verbonden is met de massa en een railstaaf, die niet verbonden is met de massa. Deze railstaaf is verbonden met een melder. Op het moment, dat een trein op de rail komt, ontstaat er een verbinding tussen de railstaven. Door deze verbinding gaat er een elektrische stroom lopen naar de melder, waardoor deze in 'werking' wordt gezet en zijn signaal doorgeeft aan de centrale. Dit kan ik allemaal wel begrijpen.
Men zegt, dat er een diode tussen de geïsoleerde rail en de niet geïsoleerde rail moet komen, waarbij de sperrichting naar de geïsoleerde rail moet. Met mijn dom verstand denk ik dan: de railstaven zijn geïsoleerd van elkaar, waarom dan een diode er tussen plaatsen? In mijn ogen totaal nutteloos, want de railstaven blijven hierdoor geïsoleerd.
In alles, wat ik tot dusver heb gelezen, heb ik nergens een duidelijke onderbouwing kunnen vinden voor het toepassen van een diode bij massadetectie. Wie kan mij helpen om toch voor de duvel te kunnen dansen?