Citaat van: frenkievee op woensdag 14 maart 2018, 22:38:01
Begrijp ik dan goed, dat de 0-stroom (de bruine draad, om het zo maar te zeggen) vanuit de S88 via de open kant van diode D2 naar het geisoleerde stukje rails loopt om dan via de assen van de lok/wagon naar de andere kant te stromen?
Hallo
Die diode heeft niks! met de melder te maken.
Melding gebeurt door beide railstaven met de wielen/as met elkaar te verbinden.
De diode is puur een hulpmiddeltje om te rijden.
Nog een keertje:
Je rails zijn altijd 0 volt !!!
De middenleider is afwisselend + of - XX volt.
Nu komt er een lok aanrijden .
Stroom gaat via de trafo en sleper naar het motortje, en wil via de wielen terug naar de trafo.
Gaat vanwege de doorgezaagde spoorstaaf niet door, en vanwege vuiligheid van de ongeisoleerde spoorstaaf ook niet.
Zet je nou een diode tussen de spoorstaven, dan kan de spanning/stroom wel door.
Echter alleen als de diode op dat moment in doorlaat is.
Dus bijvoorbeeld als de middenleider t.o.v de rail -16V is.
Je krijgt dan trafo--motor--geisoleerde rail--diode--ongeisoleerde rail--trafo.
Je lok huppelt dus op halve kracht ff door totdat de vuiligheid op de ongeisoleerde rail overbrugt is.
Hierna hebben beide wielen weer kontakt, en zal de stroom door de lok de normale weg volgen.
Bovendien wordt het geisoleerde deel via de wielen ook weer aan de andere railstaaf "gekoppeld" en dientengevolge aan 0volt. En dat vindt de S88 wel een melding waard.
Bart