Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren

Gestart door GVersleijen maandag 07 januari 2019, 14:18:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Hallo allemaal,

Woont er toevallig iemand in de buurt van Venlo die mij kan helpen met het opnieuw kwartieren van de wielen van een stoomlok.
Ik heb namelijk het idee dat deze niet goed meer staan.
Als ik de lok over de rails duw met zonder het stangenstelsel loopt ze soepel doe ik het met het stangenstelsel dan haakt het een klein beetje.

Ik hoop dat iemand me hier mee wil helpen.

Mvg Guido
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Hallo Guido, als je het typenummer van de lok geeft kunnen we proberen je op weg te helpen. Bij een groter aantal assen/wielen wordt het lastig om zo uit het hoofd even te vertellen wat je moet doen. Een foto (doe dan maar van elke zijde één) is nog beter.
Hans
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Hi Guido,

Het belangrijkste is dat er een kwartier (90 graden) verschil in de wielen op een as zit.
Zelf start ik altijd met de achterste (aangedreven) as van de stoomloc.
Vaak is van die as een aangedreven wiel (links of rechts) iets verdraaid ten opzichte van de andere.
Kijken of bij geheel ronddraaien alle aandrijfstangen soepeltjes mee lopen.
Het wordt dan uitkijken als er meerdere assen aangedreven zijn.
Heb je dan een probleem dan zie je vanzelf een stang "bol" gaan staan.

groet
Harald   
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
@citaat: "Het belangrijkste is dat er een kwartier (90 graden) verschil in de wielen op een as zit".
Wat heeft die 90 graden te maken met het niet soepel lopen van de aandrijving?
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Dat was de vraag van Guido.

groet
Harald
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
@Harald, ik stelde de vraag omdat Guido zichzelf met zijn term "kwartieren" op het verkeerde been zet. De wielen moeten voor een soepele loop allereerst per zijde in dezelfde stand staan, oftewel "synchroon" en of dat tov. de andere kant 90 graden verschilt is bij onze elektrisch aangedreven stoomloks alleen voor de "looks" van belang.
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Een cirkel is 360 graden, en een vierde deel ervan is 90 graden.
Het kan best zijn dat er een wielband los gaat zitten bij oudere modellen aangezien de wielband op het wiel geperst wordt.
Daarnaast heeft het drijfwerk enigzins speling om bochten te kunnen maken.
Zodra er een wielband los zit en het wiel dus een andere stand in neemt, zal het drijfwerk verstoort zijn.
Voor de voortstuwing van onze elektrische zwarte stomers, is de kwartierstand in ieder geval verantwoordelijk voor een soepele loop.
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Als een wielband losraakt (kan dat bij een Märklin lok?) dan verandert er niets aan de positie van het hart van het wiel, waar de kruktap deel van is. En nogmaals, die 90 graden hebben in het echie een heel ander doel.
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
 @citaat
Voor onze modelspoorloc, die elektrisch aangedreven is, is het kwartieren mechanisch niet belangrijk.
Het is van belang dat alle wielen onder dezelfde hoek staan aan een zijde. Dat een volledige zijde tov de andere 90 grd gedraaid staat is erg mooi voor het uiterlijk maar maakt mechanisch niet uit.

Betreffende het uitlijnen van alle wielen van een zijde: begin inderdaad met het wiel dat door de emotor aangedreven wordt. En ga dan een voor een de andere langs. Neem de tijd en wees zo precies mogelijk, het is en blijft een uitdagend klusje.
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Uiteraard is het "kwartieren" alleen belangrijk voor echte stoomlocs, we noemen het hier alleen zo en uiteraard vmaat het draaiwerk soepel lopen.
Bij heel veel locs zitten de wielen niet echt vast op de as waardoor ze iets verder slippen(draaien) dan die op de andere zijde.
Overigens zet ik ze vast met loctide.

groet
Harald
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Hallo allemaal,

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Ik heb de wielen na veel geprobeer eindelijk goed staan.
Het probleem zat erin dat de lok 2 assen heeft waarcan 1 aangedreven en de ander via de koppelstangen.
Nu was dus het probleem dan 1 wiel iets verdraaid was waardoor de koppelstang klemde.
De lok rijdt nu weer probleemloos zijn rondje.
Het ging trouwens om de roco 63308 de BBÖ DT1.08

Mvg Guido
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Hoi Guido,

Dat is precies waar sommigen op doelen, dat verschuiven van een wiel.
Daardoor gaat het drijfwerk wringen en zal niet soepel lopen.
Mooi dat je ondanks enige misvattingen toch het euvel gevonden hebt :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
 @citaat
@citaat

:thumbup:

groet
Harald
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Citaat van: hvanschaik op maandag 07 januari 2019, 23:21:43
Hallo Guido, als je het typenummer van de lok geeft kunnen we proberen je op weg te helpen. Bij een groter aantal assen/wielen wordt het lastig om zo uit het hoofd even te vertellen wat je moet doen. Een foto (doe dan maar van elke zijde één) is nog beter.
Hans

Beste Hans,
Ik heb het zelfde probleem met een BR86, de 3096. Kun je me op weg helpen met een schematische aanpak?
Dank en groet,
Jan Willem
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
De werkwijze staat hierboven toch meerdere keren helder omschreven?
Onder andere door Maarten:

Voor onze modelspoorloc, die elektrisch aangedreven is, is het kwartieren mechanisch niet belangrijk.
Het is van belang dat alle wielen onder dezelfde hoek staan aan een zijde. Dat een volledige zijde tov de andere 90 grd gedraaid staat is erg mooi voor het uiterlijk maar maakt mechanisch niet uit.

Betreffende het uitlijnen van alle wielen van een zijde: begin inderdaad met het wiel dat door de emotor aangedreven wordt. En ga dan een voor een de andere langs. Neem de tijd en wees zo precies mogelijk, het is en blijft een uitdagend klusje.
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Wielen van een stoomloc opnieuw kwartieren
Dank Hans,
Als dat dus ook jouw aanpak zou zijn, ga ik zo na de rit op de 10k aan de slag.
Ik houd jullie op de hoogte,
groet,
Jan Willem